Metromierz do Gazika - problem raczej mechaniczny
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "pawel_k" <nospam_at_nospam_nospam.com>
Subject: Metromierz do Gazika - problem raczej mechaniczny
Date: Mon, 18 Oct 2004 22:43:37 +0200
Witam,
Buduję metromierz do gazika. Będę mierzył drogę na odcinkach maks. 1000m z
dokładnością 20m. Z punktu widzenia elektroniki raczej sobie poradzę
(ATmega8 + trochę elektroniki + avrgcc). Będę zliczał impulsy i przeliczał
je na metry. I tu pojawia się problem: skąd brać te impulsy? Myślałem o
zrobieniu czegoś na wzór magnesu i kontaktronu w szybkościomierzach
rowerowych. Niestety nie bardzo jest gdzie go umieścić, w większości
sensownych miejsc może wszystko uszkodzić się mechanicznie. Właściciel
samochodu twierdzi, że będzie dostęp do linki która będzie miała określoną
jednoznacznie liczbę obrotów na jeden obrót koła. Czy istnieje jakieś
urządzenie, które przerobi mi obroty z linki na impulsy? Jeśli tak, to gdzie
coś takiego można kupić? A może ktoś już wykonał podobne urządzenie? Ciekawy
jestem szczególnie jak poradziliście sobie z mechaniką.
Pozdrawiam
P.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p
From: "Tomek" <kogutek4_at_nospam_vp.pl>
Subject: Re: Metromierz do Gazika - problem raczej mechaniczny
Date: 18 Oct 2004 22:48:18 +0200
Witam,
Buduję metromierz do gazika. Będę mierzył drogę na odcinkach maks. 1000m z
dokładnością 20m. Z punktu widzenia elektroniki raczej sobie poradzę
(ATmega8 + trochę elektroniki + avrgcc). Będę zliczał impulsy i przeliczał
je na metry. I tu pojawia się problem: skąd brać te impulsy? Myślałem o
zrobieniu czegoś na wzór magnesu i kontaktronu w szybkościomierzach
rowerowych. Niestety nie bardzo jest gdzie go umieścić, w większości
sensownych miejsc może wszystko uszkodzić się mechanicznie. Właściciel
samochodu twierdzi, że będzie dostęp do linki która będzie miała określoną
jednoznacznie liczbę obrotów na jeden obrót koła. Czy istnieje jakieś
urządzenie, które przerobi mi obroty z linki na impulsy? Jeśli tak, to gdzie
coś takiego można kupić? A może ktoś już wykonał podobne urządzenie? Ciekawy
jestem szczególnie jak poradziliście sobie z mechaniką.
Pozdrawiam
P.
Elektroniczne taksometry maja takie cuś. szukaj w miejscach gdzie naprawiaja
albo sprzedają taksometry. Tomek
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: Metromierz do Gazika - problem raczej mechaniczny
Date: Mon, 18 Oct 2004 23:44:36 +0200
Użytkownik "pawel_k" <nospam_at_nospam_nospam.com> napisał:
Czy istnieje jakieś
urządzenie, które przerobi mi obroty z linki na impulsy? Jeśli tak, to
gdzie
coś takiego można kupić? A może ktoś już wykonał podobne urządzenie?
Ciekawy
jestem szczególnie jak poradziliście sobie z mechaniką.
Są impulsatory o jakich piszesz, ale ja proponuję rozwiązanie z hallotronem
i blaszką na półosi (sprawdziło się w Paryż-Dakar, to i w Twoim przypadku
się sprawdzi). Taki zintegrowany hallotron (z magnesem) do zastosowań moto
kosztuje ok 100zł - www.cbe.com.pl
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Metromierz do Gazika - problem raczej mechaniczny
Date: Tue, 19 Oct 2004 00:02:07 +0200
On Mon, 18 Oct 2004 23:44:36 +0200, Dariusz Zolna wrote:
Użytkownik "pawel_k" <nospam_at_nospam_nospam.com> napisał:
Czy istnieje jakieś
urządzenie, które przerobi mi obroty z linki na impulsy? Jeśli tak, to gdzie
coś takiego można kupić? A może ktoś już wykonał podobne urządzenie? Ciekawy
jestem szczególnie jak poradziliście sobie z mechaniką.
Są impulsatory o jakich piszesz, ale ja proponuję rozwiązanie z hallotronem
i blaszką na półosi (sprawdziło się w Paryż-Dakar, to i w Twoim przypadku
Kto tak mial ? No i na polosiach tez bywaja problemy - czesc srodkowa
sie rusza, trzeba jakis wspornik przy silniku.
A magnesik juz jest - w predkosciomierzu. Trzeba tylko jakos czujnik
wsadzic.
J.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: Metromierz do Gazika - problem raczej mechaniczny
Date: Tue, 19 Oct 2004 01:04:16 +0200
Użytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał:
Kto tak mial ?
Polska załoga, nie tylko miała, ale ma, a z tego co wiem to większość aut w
P-D ma w ten sposób haldę podpiętą. A właściwie to mają po 2 haldy jedną na
przednią, drugą na tylną oś.
No i na polosiach tez bywaja problemy - czesc srodkowa
sie rusza, trzeba jakis wspornik przy silniku.
Blaszka "sygnałowa" jest zrobiona w formie opaski zaciskowej na
"nieruchomej" części półosi, a czujnik przymocowany jest np do skrzyni
biegów.
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.ipartners.pl!news.internetia.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "BartekK" <sibi_at_nospam_sibi.cfu.com.pl>
Subject: Re: Metromierz do Gazika - problem raczej mechaniczny
Date: Tue, 19 Oct 2004 00:32:52 +0200
Buduję metromierz do gazika. Będę mierzył drogę na odcinkach maks.
1000m z
budowalem cos takiego do auta raidowego, ale nie teren tylko
asfalt/szutry. I co sie okazywalo - bzdury wychodzily... Dwa przejazdy
tego samego odcinka 2300m dawaly conajmniej rozne wartosci, w
zaleznosci od predkosci i stylu jazdy.
Ale nie z powodu bledow pomiaru, ale z tego powodu, iz auto kopie
kolami w miejscu co chwile, i nijak sie nie ma ilosc przejechanych
metrow przez kazde kolo, do odleglosci jaka przebyl pojazd, zwlaszca
jak jeszcze kilka zakretow pokonasz mielac kolami... ja to mialem przy
napedzie na jedna os, a co przy 4x4? Probowalem dac przy kazdym
bebnie/tarczy czujnik i liczyc srednie/minimalne/maksymalnie liczby
obrotow kol - ogromne rozbierznosci. Trzeba by wypracowac jakas
metodologie zliczania z wszystkich kol - to moze by cos wyszlo... Mi
sie odechcialo, zwlaszcza ze co przejazd, to ktorys czujnik
odpadal/gubil magnes/dostawal kamieniem itp
--
Bartlomiej Kuzniewski tel +48 696 455098
sibi_at_nospam_sibi.cfu.com.pl GG# 23319
[sprawdz moje aukcje!
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 ]
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: Metromierz do Gazika - problem raczej mechaniczny
Date: Tue, 19 Oct 2004 01:09:33 +0200
Użytkownik "BartekK" <sibi_at_nospam_sibi.cfu.com.pl> napisał:
Ale nie z powodu bledow pomiaru, ale z tego powodu, iz auto kopie
kolami w miejscu co chwile
A nie pomyślałeś o tym, żeby mierzyć koło nienapędzane?
I jednak mam wrażenie (sądząc po dalszym opisie), że błędy wynikały raczej
ztego że czujnik nie łapał wszystkich impulsów. Jeśli halda z czujnikiem na
półosi sprawdza się w takich imprezach jak Paryż-Dakar, to dlaczego miałaby
się nie sprawdzić w zwykłym rajdzie, zwłaszcza asfaltowym?
Mi
sie odechcialo, zwlaszcza ze co przejazd, to ktorys czujnik
odpadal/gubil magnes/dostawal kamieniem itp
I to właśnie było przyczyną niedokładnego pomiaru.
Jak Ci się wydaje, na jakiej zasadzie działa "zwykły" prędkościomierz?
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "BartekK" <sibi_at_nospam_sibi.cfu.com.pl>
Subject: Re: Metromierz do Gazika - problem raczej mechaniczny
Date: Tue, 19 Oct 2004 11:23:21 +0200
A nie pomyślałeś o tym, żeby mierzyć koło nienapędzane?
mierzylem na wszystkich kolach. Na nienapedzanych wychodzilo srednio o
20-40% mniej impulsow. A moze ich ilosc byla poprawna?
sie odechcialo, zwlaszcza ze co przejazd, to ktorys czujnik
odpadal/gubil magnes/dostawal kamieniem itp
I to właśnie było przyczyną niedokładnego pomiaru.
Jak Ci się wydaje, na jakiej zasadzie działa "zwykły"
prędkościomierz?
zwykly mierzy obroty walu napedowego, czy jakto tam nazwac - w 99%
przypadkach na walku wyjsciowym skrzyni biegow. Obojetnie czy jest to
slimak + linka + predkosciomierz mechaniczny, czy impulsator i
elektronika - nadal mierzy os napedzana, co prawda dosc fajnie bo
odrazu mierzy wartosc srednia obu kol. Ale w "dupowozie" nikt nie musi
i niechce uwzgledniac, ze kola beda sie krecic szybciej (lub wolniej
przy hamowaniu) niz pojazd sie przemieszcza.
zapewne moje wykonanie byl fullamatorskie - bo skladalo sie z "magnesow
do szafki" - wiesz, takich w plastikowej obudowie, dzieki ktorej latwo
bylo je przykrecic (ale ich masa byla za duza i powodowalo ze
"odfruwaly") + czujniki zblizeniowo-indukcyjne (z jakichs aut
wyciagniete, takie jak w maluchu EL przy kole pasowym mierza obroty i
moment zaplonu)
--
Bartlomiej Kuzniewski tel +48 696 455098
sibi_at_nospam_sibi.cfu.com.pl GG# 23319
[sprawdz moje aukcje!
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 ]
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Dariusz Zolna" <abc_at_nospam_abc.com>
Subject: Re: Metromierz do Gazika - problem raczej mechaniczny
Date: Tue, 19 Oct 2004 13:17:18 +0200
Użytkownik "BartekK" <sibi_at_nospam_sibi.cfu.com.pl> napisał:
zwykly mierzy obroty walu napedowego, czy jakto tam nazwac - w 99%
przypadkach na walku wyjsciowym skrzyni biegow.
Z grubsza rzecz biorąc właśnie tak. Do tego samego elementu dołączone są
półosie, tak więc równie dobrze można mierzyć obroty kół właśnie na nich.
zapewne moje wykonanie byl fullamatorskie - bo skladalo sie z "magnesow
do szafki" - wiesz, takich w plastikowej obudowie, dzieki ktorej latwo
bylo je przykrecic (ale ich masa byla za duza i powodowalo ze
"odfruwaly")
A widzisz, te same magnesy zastosowałem w swojej pierwszej konstrukcji, tyle
że wyciągnąłem je z tego plastiku i wykorzystując otwór w ich środku, za
pomocą "trytytki" przymocowałem do półosi - do tej pory się trzyma mimo
mojego ultratwardego zawieszenia i przejechanych wielu km.
czujniki zblizeniowo-indukcyjne (z jakichs aut
wyciagniete, takie jak w maluchu EL przy kole pasowym mierza obroty i
moment zaplonu)
Do 160km/h sprawdzał się u mnie zwykły kontaktron z licznika rowerowego.
Później się gubił ze wzgl. na drgania styków.
Może u siebie nie uwzględniłeś tego że możesz dostawać impulsy nie tylko ze
wzgl. na obroty koła, ale też drgania?
Ale o poprawnym rozwiązaniu już pisałem - właściwy czujnik solidnie
umocowany, odpowiednie źródło sygnału i wszystko działa. Dopuszczalny błąd w
długodystansowych rajdach to 10m na kilometr (czyli 1%).
Darek Żołna
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "BartekK" <sibi_at_nospam_sibi.cfu.com.pl>
Subject: Re: Metromierz do Gazika - problem raczej mechaniczny
Date: Wed, 20 Oct 2004 14:04:47 +0200
wzgl. na obroty koła, ale też drgania?
wlasnie dlatemu zastosowalem czujniki indukcyjne - probowalem
kontaktrony, ale okazywalo sie, iz czasem lapaly impulsy gdy auto stalo
;) od samych wibracji styki drgaly i czasem sie stykaly (przy
konkretnych obrotach, jakis rezonans mechaniczny dostawaly)
no ale to ja juz koncze ten temat, bo od paru lat nie robie w tej
branzy i wole bolace plecy od siedzenia nad klawiatura, niz od
siedzenia pod autem ;)
--
Bartlomiej Kuzniewski tel +48 696 455098
sibi_at_nospam_sibi.cfu.com.pl GG# 23319
[sprawdz moje aukcje!
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 ]
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!opal.futuro.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai
From: "Pablo C" <pch[ciach]_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Metromierz do Gazika - problem raczej mechaniczny
Date: Tue, 19 Oct 2004 13:28:58 +0200
"wyrwij" hallotronik z wiatraczka od komputera, potem nawierć mały otworek
od tyłu prędkościomierza i umieść w okolicy obracającego się końca linki.
tam jest krążek z magnesu, który "pociąga" wskazówkę na sprężynce. wiem,
że z powodzeniem stosuje sie ten trik w polonezach. niezapomnij o
zasileniu hallotronu.
pozdrawiam
PC
Użytkownik "pawel_k" <nospam_at_nospam_nospam.com> napisał w wiadomości
news:cl1a63$2q3$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Witam,
Buduję metromierz do gazika. Będę mierzył drogę na odcinkach maks. 1000m
z
dokładnością 20m. Z punktu widzenia elektroniki raczej sobie poradzę
(ATmega8 + trochę elektroniki + avrgcc). Będę zliczał impulsy i
przeliczał
je na metry. I tu pojawia się problem: skąd brać te impulsy? Myślałem o
zrobieniu czegoś na wzór magnesu i kontaktronu w szybkościomierzach
rowerowych. Niestety nie bardzo jest gdzie go umieścić, w większości
sensownych miejsc może wszystko uszkodzić się mechanicznie. Właściciel
samochodu twierdzi, że będzie dostęp do linki która będzie miała
określoną
jednoznacznie liczbę obrotów na jeden obrót koła. Czy istnieje jakieś
urządzenie, które przerobi mi obroty z linki na impulsy? Jeśli tak, to
gdzie
coś takiego można kupić? A może ktoś już wykonał podobne urządzenie?
Ciekawy
jestem szczególnie jak poradziliście sobie z mechaniką.
Pozdrawiam
P.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai