Re: Zakłócenia od kwarcu



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Olgierd Cybulski <cybulski_at_nospam_pkpf.if.uj.edu.pl>
Subject: Re: Zakłócenia od kwarcu
Date: Thu, 21 Oct 1999 13:37:16 +0200


Jarek P. wrote:

Zaklocenia nie pochodza od kwarcu. Tzn nie bezposrednio. Caly uklad cyfrowy
sieje i tyle. Zaklocenia przechodza wszystkimi mozliwymi drogami. Jesli
radio jest tak czule na zaklocenia i z innych zrodel to swiadczy o jakosci
tego radia. Amatorskie odklocenie instalacji jest trudne, polecalbym raczej
zmiane radia. A w obrotomierzu dokladne zaekranowanie obudowy i danie
solidnego filtru na zasilaniu.

Czegoś tu nie rozumiem. Autor-inicjator wątka pisał, że jego
radio jest wrażliwe m.in. na silnik wycieraczek i dmuchawy.
Mniejsza o to, że radio jest do kitu, ale dlaczego głównym
źródłem zakłóceń nie jest sam układ zapłonowy ?
A może to jakiś Diesel ?
Bo jeśli gaźnikowy, to głównym źródłem zakłóceń powinien
być zapłon.
Ja bym zrobił tak: zasilanie radia podłączyłbym przez
prosty filtr dolnoprzepustowy (np. rezystor/dławik i
kondensator) poza tym zastanowiłbym się, czy zakłócenia
nie przenoszą się przez wadliwie zamontowaną antenę (np.
przerwa w kablu antenowym lub co gorsza brak "uziemionego"
ekranu)

O.C.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek P." <j_23_at_nospam_friko.onet.pl>
Subject: Re: Zakłócenia od kwarcu
Date: 22 Oct 1999 09:06:48 GMT


Olgierd Cybulski <cybulski_at_nospam_pkpf.if.uj.edu.pl> napisał(a) w artykule
<380F51CE.32C7_at_nospam_pkpf.if.uj.edu.pl>...

A czy kabel antenowy miał taki sam przebieg, jak obecnie (w polonezie) ?

Nie. W poldku byl on krociutki (specjalnie go skracalem) natomiast w nowym
autku byl to fabrycznie polozony kabel idacy az na tyl samochodu.

Jeśli tak, to wspomnę jeszcze jeden czynik, o którym do tej pory nikt
jakoś w tym wątku nie mówił. Napięcie zasilania. [...]

To byl Poldek z tych nowszych. Mial elektroniczny regulator alternatora i
nie przypuszczam, zeby tam pojawialy sie az takie skoki napiecia. Pozatym
nie zauwazylem zadnych zaleznosci natezenia zaklocen od obrotow silnika
(tzn wystepowaly z podobna glosnoscia, zmienial sie oczywiscie ich ton).

Wydaje mi sie ze jesli chodzi o roznice w poziomie zaklocen obu samochodow,
decydujace znaczenie ma lepiej zaprojektowana instalacja el. zwlaszcza
jesli chodzi o mase.

--
Jarek P.

j_23_at_nospam_friko.onet.pl

ICQ: 34694075

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: gred_at_nospam_kki.net.pl (Grzegorz Redlarski)
Subject: =?ISO-8859-2?Q?Re:_Zak=B3=F3cenia_od_kwarcu?=
Date: Sat, 23 Oct 1999 22:39:29 GMT


On Thu, 21 Oct 1999 19:53:39 +0200, Olgierd Cybulski
<cybulski_at_nospam_pkpf.if.uj.edu.pl> wrote:

Jak cienkie, to nawet lepiej. Może spróbuj wstawić
w przewód jakiś duży dławik z zamkniętym obwodem
magnetycznym ?

Jeśli dasz cienkie przewody to pamiętaj też o odpowiednim do nich
zmniejszeniu bezpieczników bo możesz mieć pożar w przypadku zwarcia.
Kable musza być zawsze dopasowne do bezpiecznika, a nie do obciążenia.

Z moich doświadczeń głównym źródłem zakłóceń w samochodzie jest
regulator altenatora (pracuje impulsowo). Widoczny jest wówczas wpływ
obciążenia, np. zakłócenia na biegu jałowym znikają po włączniu świateł.
W szczególności może to dotyczyć radia bez odpowiedniego filtru (w
praktyce IMHO musi być dławik), a trafiłem coś takiego nawet w (z
wyglądu) radiu dość porządnym, a i samochód też to sugerował ;-). Tu
domyślam się, że po odłączeniu obrotomierza zakłóceń nie ma, czyli wiesz
co jest źródłem zakłóceń.

W mikrokontrolerach ważne jest (m.in. ze względu na zakłócenia) aby
podłączenia kondensatorków przy kwarcu były bardzo krótkie, a zwłaszcza
ich masa była krótko i szeroką ścieżką dołączona do masy uK.

gr


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek P." <j_23_at_nospam_friko.onet.pl>
Subject: Re: Zakłócenia od kwarcu
Date: 21 Oct 1999 13:32:53 GMT


Olgierd Cybulski <cybulski_at_nospam_pkpf.if.uj.edu.pl> napisał(a) w artykule
<380EFAEC.2C97_at_nospam_pkpf.if.uj.edu.pl>...

Mniejsza o to, że radio jest do kitu, ale dlaczego głównym
źródłem zakłóceń nie jest sam układ zapłonowy ?

Walczylem kiedys dlugo z odklocaniem radia i ukladu zaplonowego. Byly kable
zapl. z rozlozona rezystancja. I specjalne kapturki na swiecach. I
kondensatory w kazdym mozliwym miejscu. I filtr na zasilaniu radia. I ni
cholery to nie pomagalo.
Najciekawsze jest to, ze to samo radio pracuje w nowym samochodzie bez
najmniejszego trzasku, natomiast w tamtym Poldku nowy wlasciciel zamontowal
inne radio i tez ma wszystko OK.

--
Jarek P.

j_23_at_nospam_friko.onet.pl

ICQ: 34694075

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Olgierd Cybulski <cybulski_at_nospam_pkpf.if.uj.edu.pl>
Subject: Re: Zakłócenia od kwarcu
Date: Thu, 21 Oct 1999 19:47:58 +0200


Jarek P. wrote:

Mniejsza o to, że radio jest do kitu, ale dlaczego głównym
źródłem zakłóceń nie jest sam układ zapłonowy ?

Walczylem kiedys dlugo z odklocaniem radia i ukladu zaplonowego. Byly kable
zapl. z rozlozona rezystancja. I specjalne kapturki na swiecach. I
kondensatory w kazdym mozliwym miejscu. I filtr na zasilaniu radia. I ni
cholery to nie pomagalo.
Najciekawsze jest to, ze to samo radio pracuje w nowym samochodzie bez
najmniejszego trzasku, natomiast w tamtym Poldku nowy wlasciciel zamontowal
inne radio i tez ma wszystko OK.

A czy kabel antenowy miał taki sam przebieg, jak obecnie (w polonezie) ?
Jeśli tak, to wspomnę jeszcze jeden czynik, o którym do tej pory nikt
jakoś w tym wątku nie mówił. Napięcie zasilania. Jeśli zejdziemy
z napięciem zasilania poniżej pewnej wartości, to stabilizator w
radiu przestanie działać. Być może tamto kiepskie radio było też
wrażliwe na przekroczenie zakresu napięcia zasilającego od góry ?
Nie wiem, jak to było w polonezie, ale w niektórych samochodach
przy małym obciążeniu prądnica daje i 20 woltów.
Oczywiście akumulator jest wówczas odłączany, żeby się nie przeładował.
Może w takich warunkach Twoje radio wprawdzie działało, ale bez stabilizacji,
lub też z pogorszeniem odporności na zakłócenia ?

O.C.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Paul" <paulpop_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl>
Subject: Re: Zakłócenia od kwarcu
Date: 21 Oct 1999 15:23:08 GMT




Czegoś tu nie rozumiem. Autor-inicjator wątka pisał, że jego
radio jest wrażliwe m.in. na silnik wycieraczek i dmuchawy.
Mniejsza o to, że radio jest do kitu, ale dlaczego głównym
źródłem zakłóceń nie jest sam układ zapłonowy ?
A może to jakiś Diesel ?
Bo jeśli gaźnikowy, to głównym źródłem zakłóceń powinien
być zapłon.

Silnik jest benzynowy, a z zapłonu nie ściąga zakłóceń, bo rozdzielacz jest
oporowy
a zapłon elektroniczny.
Teraz wyjąłem radio i obrotomierz z auta i podłączyłem do zasilacza i nie
ma żadnych
szumów, więc nic z tego nie rozumiem. Może chodzi o prowadzenie przewodów
zasilających. Czy ich średnica i długość ma jakieś znaczenie, bo puściłem
dość
cienkie ?

Paul

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek P." <j_23_at_nospam_friko.onet.pl>
Subject: Re: Zakłócenia od kwarcu
Date: 21 Oct 1999 16:20:38 GMT


Paul <paulpop_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl> napisał(a) w artykule
<01bf1bd8$597e5280$1513a0d4_at_nospam_pawe-pop>...

Silnik jest benzynowy, a z zapłonu nie ściąga zakłóceń, bo rozdzielacz
jest
oporowy a zapłon elektroniczny.

Ale sa swiece i instalacja wn. To wystarczy. Wnetrze samochodu jest bardzo
trudnym i specyficznym miejscem jesli chodzi o walke z zakloceniami. Sam
fakt, ze oba urzadzenia masz zamkniete we wspolnej metalowej puszce tez ma
znaczenie. Na stole oba urzadzenia podlaczasz do zasilacza, ktory w tym
wypadku pracuje jak bradzo duza pojemnosc. W samochodzie sa one podlaczone
do wspolnego punktu, ktory od zasilania dziela jeszcze metry kabla.
Dodatkowo "przewod" masowy (blacharka). ktorym plyna wspolnie wszelakie
prady instalacji samochodowej.

Grubosc przewodow nie ma znaczenia, proponuje jeszcze raz zaekranowac
dobrze obudowe obrotomierza, wstawienie na oba przewody zasilajace dlawikow
i dobre odfiltrowanie kondensatorami.

--
Jarek P.

j_23_at_nospam_friko.onet.pl

ICQ: 34694075


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Olgierd Cybulski <cybulski_at_nospam_pkpf.if.uj.edu.pl>
Subject: Re: Zakłócenia od kwarcu
Date: Thu, 21 Oct 1999 19:53:39 +0200


Paul wrote:

Teraz wyjąłem radio i obrotomierz z auta i podłączyłem do zasilacza i nie
ma żadnych
szumów, więc nic z tego nie rozumiem.

To jeszcze przeleć napięciem zasilającym od 10 do 20 V,
poza tym równolegle podłącz jakiś wiatrak ze szczotkami,
albo inny tego typu silnik, jako udawane źródło zakłóceń.

Może chodzi o prowadzenie przewodów
zasilających. Czy ich średnica i długość ma jakieś znaczenie, bo puściłem
dość
cienkie ?

Jak cienkie, to nawet lepiej. Może spróbuj wstawić
w przewód jakiś duży dławik z zamkniętym obwodem
magnetycznym ?

O.C.