Jak regulowac predkosc silnika "krotkozwartego"
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: pbienkos_at_nospam_poczta.onet.pl (Pawel B.)
Subject: Jak regulowac predkosc silnika "krotkozwartego"
Date: 14 Nov 2002 08:30:03 GMT
Witam,
jak najlepiej regulowac obroty silnika, ktory chyba fachowo nazywa sie
" z wirnikiem krotkozwartym", a niefachowo to kazdy silnik od malego
wentylatora, farelki itp.
Z tego co wiem, to one nie brdzo lubia sciemniacze od zarowek, a znowu
robic do tego falownik o zmiennej czestotliwosci to mi sie nie chce
PB
From: "Jarek P." <j_23_at_nospam_nospam.poczta.onet.pl>
Subject: Re: Jak regulowac predkosc silnika "krotkozwartego"
Date: Thu, 14 Nov 2002 12:10:34 +0100
Użytkownik "Pawel B." <pbienkos_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:aqvmub$obl$4_at_nospam_okapi.ict.pwr.wroc.pl...
Witam,
jak najlepiej regulowac obroty silnika, ktory chyba fachowo nazywa sie
" z wirnikiem krotkozwartym", a niefachowo to kazdy silnik od malego
wentylatora, farelki itp.
W prosty sposob chyba sie nie da. Te silniki kiedys byly stosowane w
gramofonach (Bambinopodobnych) i magnetofonach szpulowych wlasnie dlatego ze
ich obroty nie zalezaly od parametrow sieci.
J.
From: jfox_at_nospam_poczta.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Jak regulowac predkosc silnika "krotkozwartego"
Date: Thu, 14 Nov 2002 21:27:59 GMT
On Thu, 14 Nov 2002 12:10:34 +0100, Jarek P. wrote:
W prosty sposob chyba sie nie da. Te silniki kiedys byly stosowane w
gramofonach (Bambinopodobnych) i magnetofonach szpulowych wlasnie dlatego ze
ich obroty nie zalezaly od parametrow sieci.
Wcale nie dlatego - po prostu to najprostsza konstrukcja.
Obroty silnie zaleza od czestotliwosci - no ale mozna zalozyc ze
w sieci jest stala.
Dziala sterowanie napieciem [autotrafo], oraz normalne fazowe
tyrystorowe [uwaga - obciazenie indukcyjne]. Niby nie jest to zalecane
sterowanie ... ale dziala.
Poprawnie wypadaloby zrobic falownik ... i nie zapomniec zmnieniac
napiecia proporcjonalnie do czestotliwosci.
J.
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_message.pl>
Subject: Re: Jak regulowac predkosc silnika "krotkozwartego"
Date: Thu, 14 Nov 2002 13:47:37 +0100
Użytkownik "Pawel B." <pbienkos_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:aqvmub$obl$4_at_nospam_okapi.ict.pwr.wroc.pl...
Witam,
jak najlepiej regulowac obroty silnika, ktory chyba fachowo nazywa sie
" z wirnikiem krotkozwartym", a niefachowo to kazdy silnik od malego
wentylatora, farelki itp.
Z tego co wiem, to one nie brdzo lubia sciemniacze od zarowek, a znowu
robic do tego falownik o zmiennej czestotliwosci to mi sie nie chce
Temat wałkowano wielokrotnie. AFAIR wnioski były dwa:
a) Falownik :-)
b) Przy b.miękkich obciązeniach typu "wentylator" można próbować sterowania
fazowego, ale:
- w bardzo ograniczonym zakresie obrotów (tzn. niewiele poniżej nominalnych,
żeby nie przesadzić z poślizgiem)
- z ciągłą kontrolą temperatury silnika (łatwo go przegrzać)
MDz
From: "NL" <(a_spam)nolas_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Jak regulowac predkosc silnika "krotkozwartego"
Date: Thu, 14 Nov 2002 21:00:29 +0100
Użytkownik Marek Dzwonnik <mdz_at_nospam_message.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3dd39b25_at_nospam_news.home.net.pl...
Użytkownik "Pawel B." <pbienkos_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:aqvmub$obl$4_at_nospam_okapi.ict.pwr.wroc.pl...
Witam,
jak najlepiej regulowac obroty silnika, ktory chyba fachowo nazywa sie
" z wirnikiem krotkozwartym", a niefachowo to kazdy silnik od malego
wentylatora, farelki itp.
Z tego co wiem, to one nie brdzo lubia sciemniacze od zarowek, a znowu
robic do tego falownik o zmiennej czestotliwosci to mi sie nie chce
Temat wałkowano wielokrotnie. AFAIR wnioski były dwa:
a) Falownik :-)
b) Przy b.miękkich obciązeniach typu "wentylator" można próbować
sterowania
fazowego, ale:
- w bardzo ograniczonym zakresie obrotów (tzn. niewiele poniżej
nominalnych,
żeby nie przesadzić z poślizgiem)
- z ciągłą kontrolą temperatury silnika (łatwo go przegrzać)
MDz
U mnie w okapie kuchennym reguluję wentylator zwykłym ściemniaczem, którym
moge tez regulować oświetlenie w okapie lub główne, zależnie od potrzeby
(załączając osobne wyłączniki) Silniczek nie grzeje się nawet jak długo
pracuje, a obroty mozna regulowac prawie od zera do maximum. Jedyny objaw to
lekkie brzęczenie, co jest zrozumiałe.
NL
From: "Michał Lankosz" <nie_at_nospam_lubie.spamu>
Subject: Re: Jak regulowac predkosc silnika "krotkozwartego"
Date: Thu, 14 Nov 2002 10:32:33 +0100
Użytkownik Pawel B. <pbienkos_at_nospam_poczta.onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:aqvmub$obl$4_at_nospam_okapi.ict.pwr.wroc.pl...
Witam,
jak najlepiej regulowac obroty silnika, ktory chyba fachowo nazywa sie
" z wirnikiem krotkozwartym", a niefachowo to kazdy silnik od malego
wentylatora, farelki itp.
Nie siedzę w temacie silników, ale chyba poprawniejszą nazwą jest silnik
(indukcyjny) ze zwartym zwojem. Ma on mocno nieliniową ch-kę mechaniczną.
Z tego co wiem, to one nie brdzo lubia sciemniacze od zarowek, a znowu
robic do tego falownik o zmiennej czestotliwosci to mi sie nie chce
Wszędzie gdzie był układ regulacji obrotów takiego silnika widziałem wpinany
szeregowo kondensator. Obniża on napięci na cewce silnika, a co za tym idzie
moment napędowy. Przy zrównaniu momentu napędowego z momentem obciążenia
ustala się pewna prędkość obrotowa.
Regulować więc można poprzez dołączanie kondensatorów, przy czym im mniejsze
obroty tym mniejsza będzie ich stabilność.
--
Michał, SQ9FQQ http://sq9fqq.prv.pl/
GG:374157 http://free.ngo.pl/sp9zcj/
mike2001 (malpa) tlen.pl
From: "Marian" <marlak_at_nospam_polbox.com>
Subject: Re: Jak regulowac predkosc silnika "krotkozwartego"
Date: Thu, 14 Nov 2002 11:04:56 +0100
"Pawel B." <pbienkos_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote in message
news:aqvmub$obl$4_at_nospam_okapi.ict.pwr.wroc.pl...
Witam,
jak najlepiej regulowac obroty silnika, ktory chyba fachowo nazywa sie
" z wirnikiem krotkozwartym", a niefachowo to kazdy silnik od malego
wentylatora, farelki itp.
Z tego co wiem, to one nie brdzo lubia sciemniacze od zarowek, a znowu
robic do tego falownik o zmiennej czestotliwosci to mi sie nie chce
Ja reguluje obroty wentylatora malej mocy zwyklym sciemniaczem
do oswietlenia, jednak rownolegle do silnika musisz podlaczyc
zarowke o mocy 40 -- 60 W na 220 V