HELP!!! Układ sterowania sprzęgłem elektromagnetycznym.



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Gienek" <gienek_pa_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: HELP!!! Układ sterowania sprzęgłem elektromagnetycznym.
Date: Mon, 17 Nov 2003 20:01:02 +0100


Mam do naprawy gilotynę do cięcia blachy z elektromagnetycznym sprzęgłem
załanczającym suwak do koła zamachowego. Niestety po odłaczeniu zasilania
sprzegło trzyma jeszcze trochę. Nazywa się to chyba magnetyzmem szczątkowym.
Zbudowałem taki układ ja na schemacie poniżej

http://www.republika.pl/gienek_pa/1.jpg

Działa on na takiej zasadzie że w czasie załanczania sprzęgła pracują
tranzystory T3 - T2 a w czasie rozmagnesowania tranzystory T1 - T4. Całą
gilotyną steruje sterownik PLC. Opóźnienie miedzy wyłączeniem tranzystorów
T3 - T2 a załączeniem tranzystorów T1 - T4 wynosi 100ms. Czas
rozmagnesowania 600ms. Problem polega na tym że tranzystory rozmagnesowujące
pracują maksimum 2 godziny. Później któryś z nich ulega uszkodzeniu.
Tranzystory które zastosowałem to IRG4PH50KD (
http://www.mselektronik.gdynia.pl/i/irg4ph50kd.jpg) czyli 1200V 45A.
Sprzęgło przy zasilaniu z 220V pobiera prąd 2,6A. Czyli tranzystory powinny
wytrzymać, ale nie wytrzymują. Przypuszczam że powodem ich uszkadzania się
są przepięcia które wytwarza sprzęgło. Jak te tranzystory zabezpieczyć przed
przepięciami? Proszę o pomoc. Na wyższe napięcie tranzystorów nie znalazłem



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: HELP!!! =?ISO-8859-2?Q?Uk=B3ad_sterowania_sprz=EAg=B3em_?=
Date: Mon, 17 Nov 2003 20:27:00 +0100


Użytkownik Gienek napisał:

Mam do naprawy gilotynę do cięcia blachy z elektromagnetycznym sprzęgłem
załanczającym suwak do koła zamachowego. Niestety po odłaczeniu zasilania
sprzegło trzyma jeszcze trochę. Nazywa się to chyba magnetyzmem szczątkowym.
Zbudowałem taki układ ja na schemacie poniżej

http://www.republika.pl/gienek_pa/1.jpg

Działa on na takiej zasadzie że w czasie załanczania sprzęgła pracują
tranzystory T3 - T2 a w czasie rozmagnesowania tranzystory T1 - T4. Całą
gilotyną steruje sterownik PLC. Opóźnienie miedzy wyłączeniem tranzystorów
T3 - T2 a załączeniem tranzystorów T1 - T4 wynosi 100ms. Czas
rozmagnesowania 600ms. Problem polega na tym że tranzystory rozmagnesowujące
pracują maksimum 2 godziny. Później któryś z nich ulega uszkodzeniu.
Tranzystory które zastosowałem to IRG4PH50KD (
http://www.mselektronik.gdynia.pl/i/irg4ph50kd.jpg) czyli 1200V 45A.
Sprzęgło przy zasilaniu z 220V pobiera prąd 2,6A. Czyli tranzystory powinny
wytrzymać, ale nie wytrzymują. Przypuszczam że powodem ich uszkadzania się
są przepięcia które wytwarza sprzęgło. Jak te tranzystory zabezpieczyć przed
przepięciami? Proszę o pomoc. Na wyższe napięcie tranzystorów nie znalazłem

Tranzystory VMOS rzeczywiście znacznie częściej ulegają uszkodzeniu z
powodu wadliwego układu sterowania niż z powodu przeciążenia.
Kiedy zwalniasz prąd sprzęgła napiecie na nim (jego cewce) ulega
gwałtownemu odwróceniu, w zależnosci od stałej czasowej LC tej cewki.
Prawdopodobnie tranzystory nie padają wskutek uszkodzenia diod
zabezpieczających, bo to są pancerne diody, ale z powodu przepięcia na
bramce. Pojemność bramka-dren jest stosunkowo mała, ale skoki napiecia
wynoszą tu 220V, więc na dzielniku pojemnosciowym Cgd-Cgs powstaje
napięcie na tyle duże, że niszczy strukturę kanału. Innymi słowy
Napięcie bramka źródło spada poniżej "absolute maximum ratings":) Jeśli
to jest przyczyną, równolegle do opornika na każdej bramce daj szybką
diodę przełaczającą (1N4148, BAVxx...) w kierunku zaporowym ORAZ diodę
Zenra 15V i koszty pracy mostka spadną:) Daj znać czy pomogło.

--

Pozdrawiam,

A. Grodecki


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Gienek" <gienek_pa_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: HELP!!! Układ sterowania sprzęgłem elektromagnetycznym.
Date: Mon, 17 Nov 2003 20:51:26 +0100


Jeśli
to jest przyczyną, równolegle do opornika na każdej bramce daj szybką
diodę przełaczającą (1N4148, BAVxx...) w kierunku zaporowym ORAZ diodę
Zenra 15V i koszty pracy mostka spadną:) Daj znać czy pomogło.

Czyli każdy z tranzystorów powinienem zabezpieczyć tak jak na tym rysunku?

http://www.republika.pl/gienek_pa/2.jpg






========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: HELP!!! =?ISO-8859-2?Q?Uk=B3ad_sterowania_sprz=EAg=B3em_?=
Date: Mon, 17 Nov 2003 21:55:15 +0100


Użytkownik Gienek napisał:

Czyli każdy z tranzystorów powinienem zabezpieczyć tak jak na tym rysunku?

http://www.republika.pl/gienek_pa/2.jpg

Raczej tak:
http://www.modeltronik.neostrada.pl/2_1.jpg
Na dobrą sprawę powinna wystarczyć sama zenerka, ale może w pewnych
przypadkach okazać się zbyt wolna w kierunku przewodzenia. Dioda nie
kosztuje.
Trzebaby zobaczyć na oscyloskopie, jak to wygląda.

--

Pozdrawiam,

A. Grodecki


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!news.man.poznan.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "PP" <no_spam.pawelp_at_nospam_hot.pl>
Subject: Re: HELP!!! Układ sterowania sprzęgłem elektromagnetycznym.
Date: Wed, 19 Nov 2003 21:59:31 +0100



Użytkownik "Gienek" <gienek_pa_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:bpb5ti$n9n$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...
Mam do naprawy gilotynę do cięcia blachy z elektromagnetycznym sprzęgłem
załanczającym suwak do koła zamachowego. Niestety po odłaczeniu zasilania
sprzegło trzyma jeszcze trochę. Nazywa się to chyba magnetyzmem
szczątkowym.
Zbudowałem taki układ ja na schemacie poniżej

http://www.republika.pl/gienek_pa/1.jpg [...]

A może wystarczyło by zapewnienie (niewielkiej) szczeliny powietrznej w
elektromagnesie między rdzeniem a ruchomą kotwicą. Czyli aby w aktywnym
el.magnesie kotwica nie dochodziła do rdzenia tylko, aby pozostawała
niewielka szczelina, taka na grubość niecałego mm (zależnie od wielkości
el.magn.). Grubszy papier lub tekturka powinny rozwiązać sprawę bez większej
elektroniki.

)
/PP



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!news.man.poznan.pl!not-for-mai