Silniczki o obrocie jednostronnie
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Greg_L" <greg_l_at_nospam_USUN_TO.poczta.gazeta.pl>
Subject: Silniczki o obrocie jednostronnie
Date: Wed, 4 Dec 2002 18:05:39 +0100
Ostatnio byłem w sklepie elektronicznym, widziałem silniki elektryczne,
które obracają tylko w jedną stronę w lewo lub w prawo. Czemu nie można
obracać w obu kierunkach? Zamierzam przerobić tego silnika na wersję
dwukierunkową i to regulowaną. Czy ma sens. Silników regulowanych,
dwukierunkowych i odpowiednich wymiarach, których szukam nie można znaleźć.
Pozdrawiam
Greg_L, Gliwice
From: "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Silniczki o obrocie jednostronnie
Date: Wed, 4 Dec 2002 19:26:08 +0100
Użytkownik "Greg_L" <greg_l_at_nospam_USUN_TO.poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:aslchv$hdn$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Ostatnio byłem w sklepie elektronicznym, widziałem silniki elektryczne,
Masz na myśli silniki komutatorowe?
które obracają tylko w jedną stronę w lewo lub w prawo. Czemu nie można
obracać w obu kierunkach?
Trzy możliwości dla silnika komutatorowego:
a. albo silnik ma wzbudzenie elektromagnetyczne, na stałe połączone ze
szczotkami
b. mechaniczna budowa szczotek wyklucza obrót wirnika w przeciwną stronę
c. w celu zmniejszenia iskrzenia na komutatorze szczotki są przesuniete
względem osi biegunów stojana i zmiana kierunku wirowania spowodowałaby
znaczne zwiększenie iskrzenia.
Zamierzam przerobić tego silnika na wersję
dwukierunkową i to regulowaną. Czy ma sens.
Co do regulacji to w silniku komutatorowym masz do dyspozycji przede
wszystkim regulację przez zmiane napięcia zasilającego oraz w pewnym
zakresie przez osłabienie wzbudzenia (do tej drugiej metody - musisz mieć
dostępne końce uzwojenia stojana).
Uważaj na chłodzenie - jeśli silnik ma własne przewietrzanie, to może sie
przegrzać przy ciagłej pracy z małymi obrotami przy duzym momencie
obciażenia.
Co do zmiany kierunku to
a. da się jeżeli są wyprowadzone końcówki stojana,
b. nie da się (szczotki się rozlecą/połamią)
c. jeżeli uda się przenieść szczotki do osi symetrii stojana to się da, ale
okupione to bedzie większym iskrzeniem.
==========###-###-###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom
E-mail: jdubowski_at_nospam_interia.pl
==========###-###-###-###==============
From: "Greg_L" <greg_l_at_nospam_USUN_TO.poczta.gazeta.pl>
Subject: Re: Silniczki o obrocie jednostronnie
Date: Wed, 4 Dec 2002 19:31:47 +0100
Użytkownik Jd. <jdubowski_at_nospam_interia.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:aslhbq$gg5$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Użytkownik "Greg_L" <greg_l_at_nospam_USUN_TO.poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:aslchv$hdn$1_at_nospam_news.tpi.pl...
Ostatnio byłem w sklepie elektronicznym, widziałem silniki elektryczne,
Masz na myśli silniki komutatorowe?
Mam na myśli o silnikach do magnetofonów ew. magnetowidów.
Pozdrawiam
Greg_L, Gliwice
From: "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Silniczki o obrocie jednostronnie
Date: Wed, 4 Dec 2002 19:41:32 +0100
Użytkownik "Greg_L" <greg_l_at_nospam_USUN_TO.poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości
Ostatnio byłem w sklepie elektronicznym, widziałem silniki
elektryczne,
Masz na myśli silniki komutatorowe?
Mam na myśli o silnikach do magnetofonów ew. magnetowidów.
Część silników magnetowidowych to silniki pradu przemiennego
(wielofazowe/krokowe), z nimi nie bedzie problemu - sprawę załatwi
przełączenie uzwojeń lub wykonanie odpowiedniego sterownika.
Co do silników magnetofonowych to często silnik jest zintegrowany w jednej
obudowie ze stabilizatorem obrotów, wtedy trzeba sie dobrac do punktu
połączenia silnika własciwego ze stabilizatorem, i tam zamienić przewody
(oczywiscie pozostaje problem szczotek, które moga nie chcieć pracować "pod
włos".
==========###-###-###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom
E-mail: jdubowski_at_nospam_interia.pl
==========###-###-###-###==============
From: "Greg_L" <greg_l_at_nospam_USUN_TO.poczta.gazeta.pl>
Subject: Re: Silniczki o obrocie jednostronnie
Date: Wed, 4 Dec 2002 19:50:45 +0100
Dzięki za info
Pozdrawiam
Greg_L, Gliwice