Świetlówka & układ



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Grzesiek" <gryniu_at_nospam_szkola.net>
Subject: Świetlówka & układ
Date: Sat, 20 Dec 2003 16:21:29 +0100


Ostatnio czytając prasę, dowiedziałem się, że świetlówki tradycyjne pracują
przy określonych napięciach, zależnych od długości świetlówki. I tak dla 18W
świetlówki, napięcie powinno wynosić około 58V, a prąd 0,38A. Chciałem się
zapytać, od czego zależy ten prąd i napięcie ? - Czy wielkości te zależą od
dławika, czy może są podyktowane rezystancją bańki ? Odpowiedź na to pytanie
da mi odpowiedź na inne pytanie, mianowicie, czy mogę stosować dławiki o
większej mocy, do świetlówek o małej mocy ? - jeśli nie, to dlaczego ?
I jeszcze jedna kwestia: Ostatnio wziałem się za wymontowywanie elektroniki
z żarówki kompaktowej 20W. Podłączyłem pod tą elektronikę tradycyjną
świetlówkę 18W - zapaliła się elegancko ... ale coś mnie zastanowiło -
zmierzyłem napięcie, a pomiędzy jednym, a drugim końcem ACV = 450V Czy ktoś
wie, dlaczego jest to 450V, a nie 58V ? Drogą eksperymentów podłączyłem pod
tą elektronikę (z 20W żarówki kompaktowej), tradycyjną świetlówkę 30W -
również się zaświeciła bezproblemowo i elegancko świeciła - ale tu przy
pomiarze napięcia między jednym końcem a drugim bańki, ACV = 900 V. Skąd te
wysokie napięcia ? - dlaczego takie duże, skoro teoria, napięcia znamionowe
podaje rzędu dziesiątek, góra 130V ? ...
Zgóry dzięki za wyjaśnienie problemu ... Pozdrawiam!



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Świetlówka & układ
Date: Sat, 20 Dec 2003 18:15:05 +0100


On Sat, 20 Dec 2003 16:21:29 +0100, Grzesiek wrote:
Ostatnio czytając prasę, dowiedziałem się, że świetlówki tradycyjne pracują
przy określonych napięciach, zależnych od długości świetlówki. I tak dla 18W
świetlówki, napięcie powinno wynosić około 58V, a prąd 0,38A. Chciałem się
zapytać, od czego zależy ten prąd i napięcie ?

Od dlugosci lampy. Parametry wyladowania jakies tam sa, w niewielkim
stopniu zaleza od srednicy, i przy okazji iles tam V/m jest optymalne.

Czy wielkości te zależą od dławika, czy może są podyktowane rezystancją bańki ?

Dlawik ma za zadanie ten optymalny prad zapewnic.
Wyladowanie jest bardzo niestabilne, ma wrecz odcinki ujemnego oporu,
nie mozesz po prostu podlaczyc napiecia 58V - raczej potrzebujesz
zrodla pradu 0.38A. Nadwyzka napiecia sieci i impedancja dlawika
zapewniaja w miare stabilny prad.

czy mogę stosować dławiki o większej mocy, do świetlówek o małej mocy ?

Niespecjalnie - w koncu czemus maja okreslona moc.
Dodatkowo ryzykujesz spalenie zarnikow - to "zwykle zarowki",
i jak puscic za duzy prad/napiecie, to sie przepala.

I jeszcze jedna kwestia: Ostatnio wziałem się za wymontowywanie elektroniki
z żarówki kompaktowej 20W. Podłączyłem pod tą elektronikę tradycyjną
świetlówkę 18W - zapaliła się elegancko ... ale coś mnie zastanowiło -

10% roznicy to zadna roznica. Powiem ci ze 13W swieci rura 36W -
tylko jakos ciemno ..

zmierzyłem napięcie, a pomiędzy jednym, a drugim końcem ACV = 450V Czy ktoś
wie, dlaczego jest to 450V, a nie 58V ? Drogą eksperymentów podłączyłem pod

Hm, 58V to chyba troche za malo, ale moze sie myle.

tą elektronikę (z 20W żarówki kompaktowej), tradycyjną świetlówkę 30W -
również się zaświeciła bezproblemowo i elegancko świeciła - ale tu przy
pomiarze napięcia między jednym końcem a drugim bańki, ACV = 900 V. Skąd te
wysokie napięcia ?

Miernik masz zepsuty :-)

Owszem - elektronika moze tam cuda wyczyniac, momentami moze byc duze,
i warto by oscyloskopem sprawdzic [uwaga - miedzy masa oscyloskopu a
koncem lampy moze byc spore napiecie, sugeruje trafo izolujace].

byc moze twoj miernik poprostu wysiada przy duzych czestotliwosciach -
tam moze byc z 50kHz, albo masz true RMS.

Swietlowki oczywiscie swiecily ? Bo zanim sie zapala to spore
napiecie ma tam byc, zeby zainicjowac wyladowanie.

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Andrzej Litewka" <andx.wytnij_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_=A6wietl=F3wka_&_uk=B3ad?=
Date: Sun, 21 Dec 2003 18:30:55 +0100


"J.F." news:sjt8uvocj9pcqd3oodfmud6l2a6i5kb7fh_at_nospam_4ax.com
tam moze byc z 50kHz, albo masz true RMS.

Gdyby miał TrueRMS to miernik by mu pokazywał wynik zbliżony do tych 58V
Wszystko wskazuje na to, że jego miernik nie mierzy dokładnie takich
częstotliwości i zgłupiał jak dostał paczkę przebiegu prostokątnego, którym
zasilana jest świetlówka.
W dodatku tam jak wiadomo nie ma sinusa więc zwykły miernik może służyć co
najwyżej do kontroli czy w ogóle jest tam "coś" na wyjściu :)

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.icm.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: świetlówka & układ
Date: Sun, 21 Dec 2003 19:24:56 +0100


On Sun, 21 Dec 2003 18:30:55 +0100, Andrzej Litewka wrote:
"J.F." news:sjt8uvocj9pcqd3oodfmud6l2a6i5kb7fh_at_nospam_4ax.com

tam moze byc z 50kHz, albo masz true RMS.

Gdyby miał TrueRMS to miernik by mu pokazywał wynik zbliżony do tych 58V

Chyba ze mu sie tam krotkie acz wysokie szpile pojawiaja,
co jest wielce prawdopodobne :-)

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!niusy.onet.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Grzesiek" <gryniu_at_nospam_szkola.net>
Subject: Re: ?wietlówka & układ
Date: Mon, 22 Dec 2003 00:21:02 +0100


O właśnie - oscyloskop byłby zbawieniem. Co prawda nigdy nie badałem
przebiegów o tak dużej amplitudzie, ale z przyjemnością poobserwowałbym, co
ta elektronika daje na wyjściu. Właściwie to się nawet zastanawiałem jaką
częstotliwością kompaktowe żarówki są traktowane - te moje z jakieś 6 lat
mają - kiedyś straszyli, że te kompaktowe psują wzrok - ale skoro mówicie,
że tam wysoka czestotliwość jest, no to męczenie wzroku odpada. A co do
miernika - faktycznie chyba właśnie chodzi o tą wysoką częstotliwość -
dlatego bzdury mi pokazuje - czego wymagać od jednego z prostszych
mierników... Skoro elektronika żarówek (bardziej świetlówek) kompaktowych
daje napięcie o dużej częstotliwości, zapłon bez migotania itp. to w takim
razie czym ta elektronika różni się od drogich stateczników elektronicznych
? - robienie forsy na niewiedzy ludzi ?

Użytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:86pbuv8i6msggpgks1eat2afc0tjc34gmc_at_nospam_4ax.com...
On Sun, 21 Dec 2003 18:30:55 +0100, Andrzej Litewka wrote:
"J.F." news:sjt8uvocj9pcqd3oodfmud6l2a6i5kb7fh_at_nospam_4ax.com

tam moze byc z 50kHz, albo masz true RMS.

Gdyby miał TrueRMS to miernik by mu pokazywał wynik zbliżony do tych 58V

Chyba ze mu sie tam krotkie acz wysokie szpile pojawiaja,
co jest wielce prawdopodobne :-)

J.




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!lublin.pl!uw.edu.pl!news.pw.edu.pl!news.itl.waw.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jacek R. Radzikowski" <jacek+maqmba_at_nospam_spamer.die.die.die.piranet.org>
Subject: Re: =?ISO-8859-2?Q?=3Fwietl=F3wka?= & =?ISO-8859-2?Q?uk=B3ad?=
Date: Mon, 22 Dec 2003 00:19:41 +0000 (UTC)


Grzesiek <gryniu_at_nospam_szkola.net> wrote:
O właśnie - oscyloskop byłby zbawieniem. Co prawda nigdy nie badałem
przebiegów o tak dużej amplitudzie, ale z przyjemnością poobserwowałbym, co
ta elektronika daje na wyjściu. Właściwie to się nawet zastanawiałem jaką

Na stronie Lineara znajdziesz notke aplikacyjna opisujaca budowe i pomiary
przetwornic do CCFL do podswietlania LCD. Jest tez sporo napisane
o pomiarach napiec, oscyloskopowych itp, mysle ze moze CI sie przydac.
NIe pamietam dokladnie numeru notki, ale obija mi sie cos po glowie
ze byla to AN25.

pzdr.
j.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Philips" <rago_at_nospam_tens.com.pl>
Subject: Re: ?wietlówka & układ
Date: Mon, 22 Dec 2003 13:53:16 +0100


mierników... Skoro elektronika żarówek (bardziej świetlówek) kompaktowych
daje napięcie o dużej częstotliwości, zapłon bez migotania itp. to w takim
razie czym ta elektronika różni się od drogich stateczników
elektronicznych
? - robienie forsy na niewiedzy ludzi ?

Taka elektronika z "żarówek" może odpalać lampę z podgrzewaniem skrętek lub
bez.
Podgrzewanie robione jest dzięki bocznikowaniu układu rezonansowego przez
pozystor.
Jestem również akwarystą i przerabiałem elektronikę z "żarówki" 20W na 36W.
Podczas
pomiarów wyszło mi, że częstotliwość pracy wynosi ok. 40 kHz.
A skąd różnica w cenie? Myślę, że to kwestia zastosowania bardziej
zaawansowanej
elektroniki. W żarówkach energooszczędnych jest zwykły generator (cewka z 3
uzwojeniami),
a w elektronicznych statecznikach może są zastosowane bardziej zaawansowane
układy, np.
IR2156, które mierzą prąd lampy, itp. itd.
Dolicz do tego polskie warunki (ceny - VAT, cła na części) i masz wysoką
cenę statecznika
elektronicznego.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.man.poznan.pl!news.nask.pl!news.cyf-kr.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: ?wietlówka & układ
Date: Tue, 23 Dec 2003 15:27:45 +0100


On Mon, 22 Dec 2003 13:53:16 +0100, Philips wrote:
Taka elektronika z "żarówek" może odpalać lampę z podgrzewaniem skrętek lub
bez. Podgrzewanie robione jest dzięki bocznikowaniu układu rezonansowego przez
pozystor.

Pozystor ? IMHO - zwykly kondensator.
A i tak jakos kiepsko dziala - za szybko zapala zeby mial podgrzewac
-)

A skąd różnica w cenie? Myślę, że to kwestia zastosowania bardziej
zaawansowanej elektroniki.

Kompaktowa markowej firmy tez nie jest tania :-)

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Michal Baszynski <mbaszyns_at_nospam_ga.ze.ta.pl.>
Subject: Re: ?wietlówka & układ
Date: Tue, 23 Dec 2003 18:16:15 +0100


On Tue, 23 Dec 2003 15:27:45 +0100, J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
wrote:

Kompaktowa markowej firmy tez nie jest tania :-)

w tanich oszczedzaja na wszystkim, nawet na luminoforze. Wlasnie mam
taka za 6zl i to niby "markowa", bo firmowana jako PILA ale "made in
PRC" i dystrybuowana ponoc przez Philipsa (przynajmniej tak na pudelku
napisali..) Skutecznosc swietlna 50% oryginalnego Philipsa tej samej
mocy (430lm vs 900 _at_nospam_14W) i paskudne widmo - wszystko wyglada jak w
swietle starej rteciowki.. makabra..
Nadaje sie chyba tylko do tego aby wymontowac z niej elektronike i
podpiac do zwyklej 13W swietlowki.. tylko kto wie ile taka swietlowka
z takim tandetnym statecznikiem pozyje?


Pozdr
Michal

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news2.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: ?wietlówka & układ
Date: Tue, 23 Dec 2003 21:31:42 +0100


On Tue, 23 Dec 2003 18:16:15 +0100, Michal Baszynski wrote:
On Tue, 23 Dec 2003 15:27:45 +0100, J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Kompaktowa markowej firmy tez nie jest tania :-)

w tanich oszczedzaja na wszystkim, nawet na luminoforze. Wlasnie mam
taka za 6zl i to niby "markowa", bo firmowana jako PILA ale "made in
PRC" i dystrybuowana ponoc przez Philipsa (przynajmniej tak na pudelku
napisali..) Skutecznosc swietlna 50% oryginalnego Philipsa tej samej
mocy (430lm vs 900 _at_nospam_14W) i paskudne widmo - wszystko wyglada jak w
swietle starej rteciowki.. makabra..

Ze chinczycy oszczedzaja to fakt, ze widmo mocno prazkowane tez fakt.
No ale to przeciez Philips - co oni, chinski luminofor zamawiaja ?

I wydajnosc tez taka kiepska ? toz brilux ma [na papierze]
650lm/13W i 750lm/15W.

J.




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Michal Baszynski <mbaszyns_at_nospam_ga.ze.ta.pl.>
Subject: Re: ?wietlówka & układ
Date: Wed, 24 Dec 2003 16:52:35 +0100


On Tue, 23 Dec 2003 21:31:42 +0100, J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
wrote:

Ze chinczycy oszczedzaja to fakt, ze widmo mocno prazkowane tez fakt.
No ale to przeciez Philips - co oni, chinski luminofor zamawiaja ?

jaki Philips.. PILA
Wyglada na to, ze co dobre to robia sami w Pile i sprzedaja jako
Philips. A jak co tanie, to kupuja byle chlam w Chinach, pisza PILA i
sprzedaja w sklepie typu "Albert" za 6zl.


I wydajnosc tez taka kiepska ?

tak, tak napisali na pudelku - 430lm czy cos kolo tego, ale na pewno
mniej niz 450.
Stary i przejarany, ledwo swiecacy juz po 8 latach uzywania 20W
Philips, ktory mial do kosza trafic swieci jeszcze znacznie jasniej
niz ten 14W wynalazek.

toz brilux ma [na papierze] 650lm/13W i 750lm/15W.

Philips ma wg producenta 1200lm_at_nospam_18W, 900lm_at_nospam_14W, 600lm_at_nospam_11W, 400lm_at_nospam_9W



Pozdr
Michal

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: ?wietlówka & układ
Date: Thu, 25 Dec 2003 01:50:43 +0100


On Wed, 24 Dec 2003 16:52:35 +0100, Michal Baszynski wrote:
On Tue, 23 Dec 2003 21:31:42 +0100, J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Ze chinczycy oszczedzaja to fakt, ze widmo mocno prazkowane tez fakt.
No ale to przeciez Philips - co oni, chinski luminofor zamawiaja ?

jaki Philips.. PILA
Wyglada na to, ze co dobre to robia sami w Pile i sprzedaja jako
Philips.

Ale kompaktowych tam chyba nie robia.

A jak co tanie, to kupuja byle chlam w Chinach, pisza PILA i
sprzedaja w sklepie typu "Albert" za 6zl.

No tak, ale kupuja w chinskiej fabryce Philipsa a nie noname -
tzn mam nadzieje.


J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Michal Baszynski <mbaszyns_at_nospam_ga.ze.ta.pl.>
Subject: Re: ?wietlówka & układ
Date: Thu, 25 Dec 2003 15:55:15 +0100


On Thu, 25 Dec 2003 01:50:43 +0100, J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
wrote:

jaki Philips.. PILA
Wyglada na to, ze co dobre to robia sami w Pile i sprzedaja jako
Philips.

Ale kompaktowych tam chyba nie robia.

nie wie, wiem tylko ze chlam zaczeli sprzedawac pod marka PILA

No tak, ale kupuja w chinskiej fabryce Philipsa a nie noname -
tzn mam nadzieje.

widzac jak to swieci to mam powazne watpliwosci..


Pozdr
Michal

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsgate.onet.pl!newsgate.p

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Psychik" <psychik_at_nospam_cipnet.pl>
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Re:_=3Fwietl=F3wka_&_uk=B3ad?=
Date: Thu, 25 Dec 2003 03:12:21 +0100


Uzytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>

Ale kompaktowych tam chyba nie robia.

wszystkich modeli, to oczywiscie nie, ale wogole, to tak. w tym
najmocniejsze swietlowki dostepne wkrotce w masowej produkcji/sprzedazy...
jednak jak narazie nie ma do nich opraw :-)

No tak, ale kupuja w chinskiej fabryce Philipsa a nie noname -
tzn mam nadzieje.

w Pile jest unikalna huta szkla i wiekszosc lini jest tak
zautomatyzowana, ze obsluga ludzka jest ogrniczona do minimum... glownie
pakowanie (wszystkie babki w takich samych fartuchach w kwiaty ;-), wiec
niewiele moga oszczedzic na ludziach. chyba, ze w chinach, to prund za
darmo, abo w tej ichniej zoltej rzece plynie ;-)

--
Psychik
http://www.poznan4u.com.pl/pyrypy/pyrypy.php?state=showuser&userid=360448


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: swietlowka & uklad
Date: Thu, 25 Dec 2003 10:47:30 +0100


On Thu, 25 Dec 2003 03:12:21 +0100, Psychik wrote:
Uzytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Ale kompaktowych tam chyba nie robia.

wszystkich modeli, to oczywiscie nie, ale wogole, to tak. w tym
najmocniejsze swietlowki dostepne wkrotce w masowej produkcji/sprzedazy...
jednak jak narazie nie ma do nich opraw :-)

Kompaktowe, tzn z wbudowanym statecznikiem - o jakich oprawach mowa ?

No tak, ale kupuja w chinskiej fabryce Philipsa a nie noname -
tzn mam nadzieje.

w Pile jest unikalna huta szkla i wiekszosc lini jest tak
zautomatyzowana, ze obsluga ludzka jest ogrniczona do minimum... glownie
pakowanie (wszystkie babki w takich samych fartuchach w kwiaty ;-), wiec
niewiele moga oszczedzic na ludziach.

Owszem, to mnie tez troche dziwi - czemu niektorzy tam przenosza
produkcje zautomatyzowana w 90%. Ulgi podatkowe ?

Ale akurat elektronika w chinskich swietlowkach - reczna robota :-)

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Michal Baszynski <mbaszyns_at_nospam_ga.ze.ta.pl.>
Subject: Re: ?wietlówka & uk?ad
Date: Thu, 25 Dec 2003 16:00:11 +0100


On Thu, 25 Dec 2003 03:12:21 +0100, "Psychik" <psychik_at_nospam_cipnet.pl>
wrote:

Ale kompaktowych tam chyba nie robia.

wszystkich modeli, to oczywiscie nie, ale wogole, to tak. w tym
najmocniejsze swietlowki dostepne wkrotce w masowej produkcji/sprzedazy...
jednak jak narazie nie ma do nich opraw :-)

chyba nie kompaktowe?




Pozdr
Michal

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Psychik" <psychik_at_nospam_cipnet.pl>
Subject: =?ISO-8859-1?Q?Re:_=3Fwietl=F3wka_&_uk=B3ad?=
Date: Wed, 24 Dec 2003 19:34:52 +0100


Uzytkownik "Michal Baszynski" <mbaszyns_at_nospam_ga.ze.ta.pl.>

jaki Philips.. PILA

Philips ma produkcje nie tylkow Pile w .pl

Wyglada na to, ze co dobre to robia sami w Pile i sprzedaja jako
Philips. A jak co tanie, to kupuja byle chlam w Chinach, pisza PILA i
sprzedaja w sklepie typu "Albert" za 6zl.

wlasnie w Pile produkuja te do Alberta... a co lepsze:
- w fabryce Philipsa produkuje sie zarowki/swietlowki z napisem Tesco
- w fabryce Philipsa produkuje sie zarowki/swietlowki z napisem OSRAM
-)
- w fabryce Philipsa produkuje sie zarowki/swietlowki, a co potem na
nich napisza, to juz inna sprawa.

toz brilux ma [na papierze] 650lm/13W i 750lm/15W.

o produktach firmy brilux nie bede sie wypowiadal. tym bardziej, ze nie
ma w .pl obowiazujacych norm swietlnych z ktorymi mozna by scigac takie
firmy jak brilux. a moze jednak napisze: strumien swietlnym deklarowany bywa
do 50% mniejszy, ale tak to jest jak sie stosuje "byle co, byle biale"
zamiast luminoforu :-(

--
Psychik
http://www.poznan4u.com.pl/pyrypy/pyrypy.php?state=showuser&userid=360448


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!topaz.icpnet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "entroper" <entroper_at_nospam_CWD.spamerom.poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?B?UmU6IKZ3aWV0bPN3a2EgJiB1a7NhZA==?=
Date: Mon, 22 Dec 2003 13:20:34 +0100


J.F. napisał w wiadomości: ...

On Sat, 20 Dec 2003 16:21:29 +0100, Grzesiek wrote:
Ostatnio czytaj?c prasę, dowiedziałem się, że ?wietlówki tradycyjne
pracuj?
przy okre?lonych napięciach, zależnych od długo?ci ?wietlówki. I tak dla
18W
?wietlówki, napięcie powinno wynosić około 58V, a pr?d 0,38A. Chciałem
się
zapytać, od czego zależy ten pr?d i napięcie ?

Od dlugosci lampy. Parametry wyladowania jakies tam sa, w niewielkim
stopniu zaleza od srednicy, i przy okazji iles tam V/m jest optymalne.

Zalezy jeszcze od temperatury (zmienia sie wydajnosc jonizacji - co
zreszta widac po swieceniu np. na silnym mrozie) i od emisji katod - im
starsze, tym spadek napiecia w obszarze katody wiekszy - i to do tego
stopnia, ze potrafi zastartowac zaplonnik - dlatego stare swietlowki
mrugaja. BTW - rozklad napiecia w rurze jest liniowy dopiero od paru cm od
katody (dlatego nie ma krotkich swietlowek).


Czy wielko?ci te zależ? od dławika, czy może s? podyktowane rezystancj?
bańki ?

rezystancja banki to pojecie zupelnie umowne - to jest lampa gazowana i
zachowuje sie mniej wiecej jak stabilizator napiecia (w pewnym zakresie
pradow). Dlatego nie mozna takiej lampy zasilac z czystego zrodla
napieciowego, za to z pradowego jak najbardziej - wtedy ustali sie na
rurze mniej wiecej napiecie nominalne.

a co do tych blednych pomiarow - byc moze tam idzie jakis PWM, a miernik
pokazuje np. amplitude impulsow - stad te potworne wartosci napiec.
Ewentualnie co jakis czas idzie impuls zaplonowy.

entrop3r




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news2.icm.edu.pl!opal.futuro.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai