Jak podłączyć dwa akumulatory w łódce do silnika stacjonarnego? Schemat ładowania

Dwa akumulatory





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Kuba Gwiazdowski" <k.gwiazdowski_at_nospam_elite.pl>
Subject: Dwa akumulatory
Date: Fri, 26 Dec 2003 17:49:33 +0100


Witam,
Na swojej łódce ( z silnikiem stacjonarnym) chcę zastosować dwa
akumulatory - jeden wyłacznie do rozruchu silnika a drugi do obsługi
pozostałych urządzeń. Czy dysponuje ktoś schematem podłączenia ich do
ładowania (alternatora oraz prostownik) z wykorzystaniem mostka diodowego
lub odpowiednich regulatorów? Byłbym wdzięczny za wszelkie sugestie
Kuba




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Fri, 26 Dec 2003 19:04:20 +0100



Użytkownik "Kuba Gwiazdowski" <k.gwiazdowski_at_nospam_elite.pl> napisał w wiadomości
news:bshor2$l9g$1_at_nospam_SunSITE.icm.edu.pl...
Witam,
Na swojej łódce ( z silnikiem stacjonarnym) chcę zastosować dwa
akumulatory - jeden wyłacznie do rozruchu silnika a drugi do obsługi
pozostałych urządzeń.

Skad taki pomysł?

Czy dysponuje ktoś schematem podłączenia ich do
ładowania (alternatora oraz prostownik) z wykorzystaniem mostka diodowego
lub odpowiednich regulatorów?

W przypadku alternatora występuje jedynie regulator napiecia - ograniczenie
prądu ładowania opiera się na "miekkiej" charakterystyce prądowej
alternatora.
Zakładajac że twój alternator ma wbudowany prostownik z jego dodatniej
końcówki zasilaćmożesz przez dwie odpowiednio wielkie diody Shottkiego oba
akumulatory. Napięcie regulatora zwiększyc musisz o spadek na diodzie.
--
==========###-###-###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski_at_nospam_interia.pl
==========###-###-###-###==============




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.icm.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Kuba Gwiazdowski" <k.gwiazdowski_at_nospam_elite.pl>
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Fri, 26 Dec 2003 21:26:26 +0100


Wiem, ale chodzi o to aby można było jednocześnie ładować dwa akumulatory
( o różnym stopniu rozładowania) natomiast
odbiorniki pobierały prąd tylko z jednego ( drugi tylko do rozruchu
silnika). Chodzi o brak możliwości rozładowania akumulatora służacego do
rozruchu silnika oraz aby oba były ładowane odpowiednim prądem. Czy ktoś ma
taki schemat?
Kuba

Użytkownik "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl> napisał w wiadomości
news:bsi1iv$2eo$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...

Użytkownik "Kuba Gwiazdowski" <k.gwiazdowski_at_nospam_elite.pl> napisał w
wiadomości
news:bshor2$l9g$1_at_nospam_SunSITE.icm.edu.pl...
Witam,
Na swojej łódce ( z silnikiem stacjonarnym) chcę zastosować dwa
akumulatory - jeden wyłacznie do rozruchu silnika a drugi do obsługi
pozostałych urządzeń.

Skad taki pomysł?

Czy dysponuje ktoś schematem podłączenia ich do
ładowania (alternatora oraz prostownik) z wykorzystaniem mostka
diodowego
lub odpowiednich regulatorów?

W przypadku alternatora występuje jedynie regulator napiecia -
ograniczenie
prądu ładowania opiera się na "miekkiej" charakterystyce prądowej
alternatora.
Zakładajac że twój alternator ma wbudowany prostownik z jego dodatniej
końcówki zasilaćmożesz przez dwie odpowiednio wielkie diody Shottkiego
oba
akumulatory. Napięcie regulatora zwiększyc musisz o spadek na diodzie.
--
> ==========###-###-###-###==============
> Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski_at_nospam_interia.pl
> ==========###-###-###-###==============
>
>
>



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: ladzk_at_nospam_waw.pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Sat, 27 Dec 2003 00:43:22 GMT


On Fri, 26 Dec 2003 21:26:26 +0100, "Kuba Gwiazdowski"
<k.gwiazdowski_at_nospam_elite.pl> wrote:

Wiem, ale chodzi o to aby można było jednocześnie ładować dwa akumulatory
( o różnym stopniu rozładowania) natomiast
odbiorniki pobierały prąd tylko z jednego ( drugi tylko do rozruchu
silnika). Chodzi o brak możliwości rozładowania akumulatora służacego do
rozruchu silnika oraz aby oba były ładowane odpowiednim prądem. Czy ktoś ma
taki schemat?

Toz wlasnie dostales - przy zalozeniu zealternator nie jest skrajnie
przewymiarowany w stosunku do zadnego z akumulatorow to juz one same o
siebie zadbaja - jesli napiecie koncowe ladowania bedzie ustawione
poprawnie towezma ile impotrzeba. Oczywiscie mozna kombinowac
zmyslniejsze systemy - ale nie pytaj o gotowy schemat bo zapewne nikt
nie ma - uklad nietypowy, problem rozwiazuje sie jak zostanie
postawiony a nie na zapas. Schemat to mozna co najyzej probowac
stworzyc.

--
Darek

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!fu-berlin.de!newsfeed01.sul.t-online.de!t-online.de!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Sat, 27 Dec 2003 09:58:44 +0100



Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" <ladzk_at_nospam_waw.pdi.net> napisał w wiadomości
news:3fecc7d4.5919331_at_nospam_news.tpi.pl...

. Oczywiscie mozna kombinowac
zmyslniejsze systemy - ale nie pytaj o gotowy schemat bo zapewne nikt
nie ma - uklad nietypowy, problem rozwiazuje sie jak zostanie
postawiony a nie na zapas. Schemat to mozna co najyzej probowac
stworzyc.

Może się okazac że najłatwiejsze rozwiazanie to zakup na szrocie alternatora
od PF125p i domontowanie go obok oryginalnego...
--
==========###-###-###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski_at_nospam_interia.pl
==========###-###-###-###==============




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Sat, 27 Dec 2003 11:54:17 +0100


On Sat, 27 Dec 2003 09:58:44 +0100, Jd. wrote:
Oczywiscie mozna kombinowac zmyslniejsze systemy -
ale nie pytaj o gotowy schemat bo zapewne nikt nie ma - uklad nietypowy,
problem rozwiazuje sie jak zostanie postawiony a nie na zapas.

Może się okazac że najłatwiejsze rozwiazanie to zakup na szrocie alternatora
od PF125p i domontowanie go obok oryginalnego...

No znowu bez przesady.

O ile pamietam stara dyskusje - najpierw pytanie czy to lodka morska,
bo PRO czy inna instytucja zaakceptuje wylacznie reczny przelacznik
zgodny z przepisami.

Jesli nie, to:
1. zwykly wylacznik laczacy oba obwody i troche samodyscypliny -
uruchamiamy silnik - wlaczamy przelacznik, gasimy - wylaczamy.

2. wylacznik jw, ale uruchamiany automatycznie jak sie silnik
kreci. Wylacznik odsrodkowy jest ponoc stosowany w lodowkach,
tylko przerobic trzeba zeby odwrocic dzialanie.

3. lacznik jw sterowany napieciem w instalacji. Jak przekracza
13.5V na jednym aku to laczymy obwody. Mozna elektronicznie,
mozna adaptowac stary mechaniczny regulator napiecia.

4. dolozyc do altka 3 diody i wyprowadzic dodatkowy kabel ladowania,

5. na wyjsciu dac 2 diody rozdzielajace, regulator przelaczyc za jedna
z nich.

6. kupic diode prostownicza germanowa [krajowy wyrob DMG],
polaczyc obwody. Co prawda trzeba gdzies w smieciach szukac,
ale moze da rade znalezc. Niewielki spadek napiecia w ladowaniu
nie bedzie przeszkadzal.




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jerry1111 <stop_this_spam_jerry1111_remove_at_nospam_remove.wp.pl>
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Sat, 27 Dec 2003 12:58:14 +0100


O ile pamietam stara dyskusje - najpierw pytanie czy to lodka morska,
bo PRO czy inna instytucja zaakceptuje wylacznie reczny przelacznik

Jesli juz to PRS.


A co do reszty to sie nie wyglupiac, tylko diodami polaczyc.
Ewentualnie zwiekszyc o spadek na diodach napiecie na regulatorze.


--
Jerry

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news2.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.cyf-kr.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Sat, 27 Dec 2003 13:29:52 +0100


On Sat, 27 Dec 2003 12:58:14 +0100, jerry1111 wrote:
A co do reszty to sie nie wyglupiac, tylko diodami polaczyc.

MNiej wiecej popieram.

Ewentualnie zwiekszyc o spadek na diodach napiecie na regulatorze.

Ba - nie sa regulowalne.

J.



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Sat, 27 Dec 2003 14:42:00 +0100



Uzytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci
news:6guquvg1dr9iudcrsf5ueas00a0d5aocl4_at_nospam_4ax.com...
On Sat, 27 Dec 2003 12:58:14 +0100, jerry1111 wrote:

A co do reszty to sie nie wyglupiac, tylko diodami polaczyc.

Ewentualnie zwiekszyc o spadek na diodach napiecie na regulatorze.

Ba - nie sa regulowalne.

No to wlozyc miedzy + alternatora a + regulatora trzecia diode (moze byc
mniejsza).


--
==========###-###-###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski_at_nospam_interia.pl
==========###-###-###-###==============





========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: jerry1111 <stop_this_spam_jerry1111_remove_at_nospam_remove.wp.pl>
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Sat, 27 Dec 2003 14:47:02 +0100


Ewentualnie zwiekszyc o spadek na diodach napiecie na regulatorze.

Ba - nie sa regulowalne.

W moim staaarym 125p cos tam dalo rade regulowac. W nowszych nabytkach
nie bylo koniecznosci wnikania w uklad :-)

Zawsze mozna diod germanowych poszukac, albo wsadzic mocniejsze
szczotki - cos z serii MBR.


--
Jerry

========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news2.icm.edu.pl!mimuw.edu.pl!news.mimuw.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Sat, 27 Dec 2003 14:46:31 +0100



Użytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:8cmquvof132ii7ic4ig17174ng8a5to102_at_nospam_4ax.com...
On Sat, 27 Dec 2003 09:58:44 +0100, Jd. wrote:

6. kupic diode prostownicza germanowa [krajowy wyrob DMG],
polaczyc obwody. Co prawda trzeba gdzies w smieciach szukac,
ale moze da rade znalezc. Niewielki spadek napiecia w ladowaniu
nie bedzie przeszkadzal.

DMG miały Ifmax=5A. Alternator ma zwykle większą wydajność prądową, nie
wspominając o tym że jeśli będzie tylko jedna dioda to w momencie rozruchu i
ładowania po rozruchu popłynie przez nią prąd wyrównawczy grubo większy od
wydajności alternatora.
--
==========###-###-###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski_at_nospam_interia.pl
==========###-###-###-###==============




========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.icm.edu.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Kuba Gwiazdowski" <k.gwiazdowski_at_nospam_elite.pl>
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Sat, 27 Dec 2003 15:26:17 +0100


Czy ktoś mógłby przesłać mi schemat takiego rozwiązania?
Pozdrawaim

Kuba
Użytkownik "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl> napisał w wiadomości
news:bsk2je$lmh$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...

Użytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:8cmquvof132ii7ic4ig17174ng8a5to102_at_nospam_4ax.com...
On Sat, 27 Dec 2003 09:58:44 +0100, Jd. wrote:

6. kupic diode prostownicza germanowa [krajowy wyrob DMG],
polaczyc obwody. Co prawda trzeba gdzies w smieciach szukac,
ale moze da rade znalezc. Niewielki spadek napiecia w ladowaniu
nie bedzie przeszkadzal.

DMG miały Ifmax=5A. Alternator ma zwykle większą wydajność prądową, nie
wspominając o tym że jeśli będzie tylko jedna dioda to w momencie rozruchu
i
ładowania po rozruchu popłynie przez nią prąd wyrównawczy grubo większy od
wydajności alternatora.
--
> ==========###-###-###-###==============
> Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski_at_nospam_interia.pl
> ==========###-###-###-###==============
>
>
>



========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Sun, 28 Dec 2003 14:17:52 +0100


On Sat, 27 Dec 2003 14:46:31 +0100, Jd. wrote:
Użytkownik "J.F." <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
6. kupic diode prostownicza germanowa [krajowy wyrob DMG],
polaczyc obwody. Co prawda trzeba gdzies w smieciach szukac,
ale moze da rade znalezc. Niewielki spadek napiecia w ladowaniu
nie bedzie przeszkadzal.

DMG miały Ifmax=5A. Alternator ma zwykle większą wydajność prądową, nie
wspominając o tym że jeśli będzie tylko jedna dioda to w momencie rozruchu i
ładowania po rozruchu popłynie przez nią prąd wyrównawczy grubo większy od
wydajności alternatora.

Bardziej bym sie bal ze przy rozruchu sie spali :-)
A skoro tak - to altka przylaczamy na akumulator rozruchowy,
reszte przez diode, jesli reszta instalacji nie bierze 5A
to raczej bedzie bezpieczna. Prad wyrownawczy ladowania
nie bedzie juz taki duzy.

.. Ops, to mialo zapobiegac przed wyladowaniem aku rozruchowego ..
no tak, glupi pomysl ...

J.


========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.polbox.pl!not-for-mai

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "p0li" <p0li_at_nospam_ANTYSPAM.poczta.onet.pl>
Subject: Re: Dwa akumulatory
Date: Sat, 27 Dec 2003 21:42:44 +0100




2. wylacznik jw, ale uruchamiany automatycznie jak sie silnik
kreci. Wylacznik odsrodkowy jest ponoc stosowany w lodowkach,
tylko przerobic trzeba zeby odwrocic dzialanie.

coby nie walić w otwarte drzwi można tu zastosować automatyczny włącznik
świateł ( z samochodu) który działa na zasadzie pomiaru napięcia w
instalacji - po przekroczeniu pewnej wartości - załącza światła - w tym
przypadku może przełączać ładowanie na akumulator nr 2 (akcesoria) - do
dostania na allegro za 24zł

--
P0zdrawiam

p0li p0li(at)poczta.onet.pl
Gadu-Gadu # 175936; icek# 16655815





========
Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!news2.icm.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!not-for-mai