Obrotomierz w Volvo 343: Dlaczego wskazuje 2x większe obroty przy indukcji?
=?iso-8859-2?Q?indukcja_NA_kablu_zap=B3onowym?=
From: "szczupx" <szczupx_at_nospam_wp.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?indukcja_NA_kablu_zap=B3onowym?=
Date: Tue, 30 Dec 2003 01:15:22 +0100
Powraca temat obrotomierza.....
Otóż obrotomierz silnika spalinowego ma czujnik w postaci drutu,
owiniętego wokół kabla wychodzącego z cewki zapłonowej. (drugi koniec
kabla wisi, po podłączeniu do masy nie dawało to żadnego sygnału)
Problem w tym że obrotomierz pokazuje mniej więcej 2x większe obroty niż
powinien.
Wysnułem taką chorą teorię, że w drucie czujnika są indukowane 2 impulsy -
bo przecież zmiany natężenia pola elektromagnetycznego są dwa, jedno
podczas rośnięcia, a drugie podczas opadania sygnału.
Czy to może być przyczyną nieprawidłowych wskazań?
Dodam jeszcze że samochód jest staaaary (Volvo 343 rocznik 1979) i
wszystko w nim jest możliwe... :-)
Dla dokładności: ma 4 cylindry, jest 4 suwowy, ma 1 cewkę i rozdzielacz z
"paluchem" czyli mechaniczny
A może błąd kalibracji? Użyłem komputera, generatora fal (kształt:
impulsy), a że amplituda była niewystarczająca podpiąłem przez wzmacniacz
(taki zwykły do kolumn, to co że samorobny). Może tu coś nie tak?
--
MMański
scx7_at_nospam_wp.CHLAST.pl, GG:4883531
Powered by INTEL 286
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: indukcja NA kablu zapłonowym
Date: Tue, 30 Dec 2003 01:46:37 +0100
On Tue, 30 Dec 2003 01:15:22 +0100, szczupx wrote:
Otóż obrotomierz silnika spalinowego ma czujnik w postaci drutu,
owiniętego wokół kabla wychodzącego z cewki zapłonowej. (drugi koniec
kabla wisi, po podłączeniu do masy nie dawało to żadnego sygnału)
Problem w tym że obrotomierz pokazuje mniej więcej 2x większe obroty niż powinien.
Wysnułem taką chorą teorię, że w drucie czujnika są indukowane 2 impulsy -
bo przecież zmiany natężenia pola elektromagnetycznego są dwa, jedno
podczas rośnięcia, a drugie podczas opadania sygnału.
Ale jeden jest ujemny i twoj uklad go ignoruje.
Tyle ze tam smieci moga latac gesto.
Dodam jeszcze że samochód jest staaaary (Volvo 343 rocznik 1979) i
wszystko w nim jest możliwe... :-)
Dla dokładności: ma 4 cylindry, jest 4 suwowy, ma 1 cewkę i rozdzielacz z
"paluchem" czyli mechaniczny A może błąd kalibracji?
I skalibrowales tak ze jak jest 100Hz, to twoj obrotomierz pokazuje
3000 rpm ?
Bo jesli to jest 2x - to na 90% kalibracja..
J.
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mai
From: zenek <zenek_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: indukcja NA kablu =?ISO-8859-2?Q?zap=B3onowym?=
Date: Tue, 30 Dec 2003 02:33:50 +0100
Użytkownik szczupx napisał:
Powraca temat obrotomierza.....
Otóż obrotomierz silnika spalinowego ma czujnik w postaci drutu,
owiniętego wokół kabla wychodzącego z cewki zapłonowej. (drugi koniec
kabla wisi, po podłączeniu do masy nie dawało to żadnego sygnału)
Problem w tym że obrotomierz pokazuje mniej więcej 2x większe obroty niż
powinien.
Kłania się szkoła podstawowa - fizyka, silnik 4-suwowy.
4 suwy = ssanie/sprężanie/zapłon(iskra)+praca/wydech
całość dla 1 cylindra trwa 2 obroty wału korbowego.
W silniku 4-cylindrowym jest tak, że na każde 1/2 obrotu
wału jeden z cylindrów jest w fazie "pracy", reszta
w pozostałych fazach.
Czyli na 1/2 obrotu dostajesz 1 iskrę w jednym z cylindrów, na 1 obrót
- w 2 cylindrach, na 2 obroty - po kolei w każdym z 4 cylindrów.
Jak podłączyłeś się za cewkę, ale przed rozdzielacz, to na 1 obrót
wału masz 2 impulsy --> wskazania 2x zawyżone.
Jak podłączysz się za rozdzielacz a przed świecą (na kabelek idący
do jednego z cylindrów) to będziesz miał 2x "zaniżone" obroty - 1 impuls
na 2 obroty wału.
resztę wykombinuj sobie już sam
========
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mai