regulator



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl z bramk± pl.misc.elektronika!

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: gadget_at_nospam_tytan.umcs.lublin.pl
Subject: regulator
Date: 11 Mar 1997 11:34:46 GMT


Wlasnie padl mi regulator napiecia alternatora w motocyklu i zastanawiam sie
jak on dziala. Alternator w tym motocyklu jest dosyc udziwnion (w porownaniu
do samochodowego) nie ma w nim uzwojenia wzbudzenia, uzwojenia sa osadzone
nieruchomo a wokul nich wiruje dosuc silny magnes.Uzwojen jest 3 i sa
polaczone w gwiazde.Kable od alternatora sa dola czone bezposrednio
do regulatora ktory ma wyglad radiatora z czymsw srodku oczywiscie
to cos to elektronika zalana bardzo twarda polewa czy czyms tam(znawcy
elektroniki motoryzacyjnej wiedza o co mi chodzi).Regulator ten wyglada
na max 30W mocy ktura jest w stanie odprowadzica pisze na nim
12V 25A to dla przykladu bo sa i inne typy.I mam pytanie w jaki sposob
jest regulowane to napiecie regulator szeregowy odpadanapiecie
przy 1000obr/min wzrasta z10V przy 1000obr/min do prawie 50V co
przy 20 A daje ponad 600W traconej mocy w tranzystorze regulacyjnym.
w szelkie przetwornice napie cia odpadaja rozwalilem przy
omocy dlutka i mlotka 6 takich regulatorow i wrzadnym nieznalaz lem
choc odrobine cewki kondensatorki byly lecz zaden z nich nie
przekraczal 1000nF.Wydaje mi sie ze ta regulacja powinna sie odbywac
na tyrystorach ale jak tym sterowac gdyz wtym ukladzie zmienia
sie nietylko napiecie lecz takze czestotliwosc. Chcialbym jeszcze dodac
ze napiecie wyjsciowe regulowane z tolerancja 10%zupelnie wystarcza.
Acha na wyjsciu napiecie jest w miare czyste (niema baradzo
duzych tetnien czy w.cz.).Chetnie wykonal bym wlasnorecznie taki
regulator gdyz orginal kosztuje 450zl.

pozdrawiam gadget_at_nospam_tytan.umcs.lublin.pl


Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: regulator
Date: Wed, 12 Mar 1997 01:15:48 GMT


On 11 Mar 1997 11:34:46 GMT, gadget_at_nospam_tytan.umcs.lublin.pl wrote:

Wlasnie padl mi regulator napiecia alternatora w motocyklu i zastanawiam sie
jak on dziala. Alternator w tym motocyklu jest dosyc udziwnion (w porownaniu
do samochodowego) nie ma w nim uzwojenia wzbudzenia, uzwojenia sa osadzone
nieruchomo a wokul nich wiruje dosuc silny magnes.Uzwojen jest 3 i sa
polaczone w gwiazde.
[...]
.Regulator ten wyglada
na max 30W mocy ktura jest w stanie odprowadzica pisze na nim
12V 25A to dla przykladu bo sa i inne typy.I mam pytanie w jaki sposob
jest regulowane to napiecie regulator szeregowy odpadanapiecie
przy 1000obr/min wzrasta z10V przy 1000obr/min do prawie 50V co
przy 20 A daje ponad 600W traconej mocy w tranzystorze regulacyjnym.

Czyli prawie 1KM, a uwzgledniajac sprawnosc, to chyba nawet caly! Czy
myslisz, ze(pomijajac wzgledy termiczne) sa chetni do wyrzucania
takiej mocy w powietrze?
w szelkie przetwornice napie cia odpadaja rozwalilem przy
omocy dlutka i mlotka 6 takich regulatorow i wrzadnym nieznalaz lem
choc odrobine cewki kondensatorki byly lecz zaden z nich nie
przekraczal 1000nF.Wydaje mi sie ze ta regulacja powinna sie odbywac
na tyrystorach

Cieplo, cieplo...

ale jak tym sterowac gdyz wtym ukladzie zmienia
sie nietylko napiecie lecz takze czestotliwosc.

A co to ma do rzeczy? Mozna na tyrystorach, mozna na tranzystorach
bipolarnych albo V-MOS, wazne ze impulsowo. A decyzje o momencie
odciecia przebiegu mozna wypracowac b. latwo, trzeba tylko ustalic
jakie napiecie stabilizujemy - szczytowe, skuteczne czy srednie. Bo
jak ladujemy bezposrednio akumulator, to sadze ze chyba szczytowe -
wowczas decyzja jest prosta jak drut. Jesli srednie - musimy przebieg
zcalkowac, a jak skuteczne - calkujemy kwadrat przebiegu za pol
okresu.
A zmianu czestotliwosci nie sa az tak istotne - przy ew, calkowaniu
mozna przyjac ze od ostatniego polokresu czestotliwosc nie ulegla
istotnej zmianie. Mozna tez calkowac po czasie znacznie wieksztm niz
okres i decyzje o odcieciu podejmowac bardziej statycznie w petli
sprzezenia zwrotnego - wowczas czestotliwosc przestaje byc w zasadzie
istotna.
Chcialbym jeszcze dodac
ze napiecie wyjsciowe regulowane z tolerancja 10%zupelnie wystarcza.
Acha na wyjsciu napiecie jest w miare czyste (niema baradzo
duzych tetnien czy w.cz.).Chetnie wykonal bym wlasnorecznie taki
regulator gdyz orginal kosztuje 450zl.

Bez dopracowanego i sprawdzonego schematu trudno bedzie - nikt tego
nie jest w stanie zaprojektowac do konca nie znajac dokladnych
parametrow alternatora.

Darek