Jak centrala telefoniczna TP SA zalicza impulsy w systemie cyfrowym?
TP SA
From: "WOJTEK" <REX_at_nospam_RENET.COM.PL>
Subject: TP SA
Date: 12 Jun 1997 15:00:00 GMT
Czy ktos wie w jaki sposob centrala telefoniczna (cyfrowa)
zalicza impulsy ?
From: ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: TP SA
Date: Fri, 13 Jun 1997 06:36:49 GMT
On 12 Jun 1997 15:00:00 GMT, "WOJTEK" <REX_at_nospam_RENET.COM.PL> wrote:
Czy ktos wie w jaki sposob centrala telefoniczna (cyfrowa)
zalicza impulsy ?
Bierze i zalicza, na nasze nieszczescie. Ze stoperem w reku.
Zle postawione pytanie, chyba powinno brzmiec - jak sygnalizuje na
linie zaliczenie impulsu. A na to sa trzy odpowiedzi, wszystkie
prawdziwe:
1. nijak
2. chwilowym przepolaryzowaniem linii w druga strone (na starych
centralach, system odchodzacy)
3. impulsem tonowym 16kHz
To ktora odpowiedz wybrac, dowiesz sie w tepsie - na roznych
centralach roznie bywa, jedne oddaja standardowo, na innych trzeba
sobie zazadac i zaplacic, a na jeszcze innych mowia, ze sie nie da.
Darek
From: "Sylwester Łazar" <zsee_at_nospam_ids.poznan.pl>
Subject: Re: TP SA
Date: 18 Jun 1997 01:04:29 GMT
Dariusz K. Ladziak <ladzk_at_nospam_ite.waw.pl> napisał(a) w artykule
<33a0e97b.3277704_at_nospam_news.nask.pl>...
On 12 Jun 1997 15:00:00 GMT, "WOJTEK" <REX_at_nospam_RENET.COM.PL> wrote:
Czy ktos wie w jaki sposob centrala telefoniczna (cyfrowa)
zalicza impulsy ?
Bierze i zalicza, na nasze nieszczescie. Ze stoperem w reku.
Zle postawione pytanie, chyba powinno brzmiec - jak sygnalizuje na
linie zaliczenie impulsu. A na to sa trzy odpowiedzi, wszystkie
prawdziwe:
1. nijak
I tu jest największy problem.
Dlaczego?
1) z punktu widzenia psychologa okazuje się, że bardzo trudno jest
załatwić, aby zaliczanie kolejnych impulsów było sygnalizowane na 2
poniższe sposoby. Po pierwsze dlatego, że w ogóle trzeba napisać wniosek,
umotywować, najlepiej podać typ sprzętu, nr homologacji itd. Potem musi
ktoś zanieść wniosek do TP (a trzeba dodać, że to nie możesz być Ty, bo
okaże się, że abonentem jest Twój ojciec, babcia, kuzyn lub murzyn, więc
musi On zanieść go osobiście- w godzinach urzędowania biura, czyli
najczęściej do 15 i tylko w dni powszednie).
2) z punktu widzenia metrologa:
Jak pomierzyć dokładnie czas trwania rozmowy, skoro urządzenie wie kiedy
podniosło się słuchawkę i kiedy odłożyło, jaki numer się wybrało i jaka
obowiązuje taryfa i jaka jest pora dnia, i dzień tygodnia itd., ale nie wie
kiedy faktycznie rozpoczęto rozmowę i czy w ogóle!. Co więc się robi? czeka
się np. 20 sek. po podniesieniu słuchawki i zaczyna mierzyć czas. Metrolog
powie, że to czysty szacunek, a nie pomiar. W brew pozorom, w praktyce,
podobno jest to stosunkowo dokładna metoda.
3) z punktu widzenia elektronika:
Da się to zrobić używając procesora z dość skomplikowanym osprzętem i
dłłłłuuu gggiiimmm programem. Wiem, bo zrobiłem takie urządzenie po ponad
roku pracy!
Co prawda autorowi pytania chodziło chyba o coś innego, ale nadmiar wiedzy
zaszkodził tylko kilku osobom!
--
Sylwester Łazar
electronics engineer
zsee_at_nospam_ids.poznan.pl
: 2. chwilowym przepolaryzowaniem linii w druga strone (na starych
: centralach, system odchodzacy)
: 3. impulsem tonowym 16kHz
:
: To ktora odpowiedz wybrac, dowiesz sie w tepsie - na roznych
: centralach roznie bywa, jedne oddaja standardowo, na innych trzeba
: sobie zazadac i zaplacic, a na jeszcze innych mowia, ze sie nie da.
:
: Darek
:
From: ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: TP SA
Date: Wed, 18 Jun 1997 06:28:58 GMT
On 18 Jun 1997 01:04:29 GMT, "Sylwester Łazar" <zsee_at_nospam_ids.poznan.pl>
wrote:
Dariusz K. Ladziak <ladzk_at_nospam_ite.waw.pl> napisał(a) w artykule
<33a0e97b.3277704_at_nospam_news.nask.pl>...
On 12 Jun 1997 15:00:00 GMT, "WOJTEK" <REX_at_nospam_RENET.COM.PL> wrote:
Czy ktos wie w jaki sposob centrala telefoniczna (cyfrowa)
zalicza impulsy ?
Bierze i zalicza, na nasze nieszczescie. Ze stoperem w reku.
Zle postawione pytanie, chyba powinno brzmiec - jak sygnalizuje na
linie zaliczenie impulsu. A na to sa trzy odpowiedzi, wszystkie
prawdziwe:
1. nijak
I tu jest największy problem.
Dlaczego?
1) z punktu widzenia psychologa okazuje się, że bardzo trudno jest
załatwić, aby zaliczanie kolejnych impulsów było sygnalizowane na 2
poniższe sposoby. Po pierwsze dlatego, że w ogóle trzeba napisać wniosek,
umotywować, najlepiej podać typ sprzętu, nr homologacji itd. Potem musi
ktoś zanieść wniosek do TP (a trzeba dodać, że to nie możesz być Ty, bo
okaże się, że abonentem jest Twój ojciec, babcia, kuzyn lub murzyn, więc
musi On zanieść go osobiście- w godzinach urzędowania biura, czyli
najczęściej do 15 i tylko w dni powszednie).
Niestety! Bez papierkow nie da rady. Takiego mamy operatora -
monopoliste.
2) z punktu widzenia metrologa:
Jak pomierzyć dokładnie czas trwania rozmowy, skoro urządzenie wie kiedy
podniosło się słuchawkę i kiedy odłożyło, jaki numer się wybrało i jaka
obowiązuje taryfa i jaka jest pora dnia, i dzień tygodnia itd., ale nie wie
kiedy faktycznie rozpoczęto rozmowę i czy w ogóle!. Co więc się robi? czeka
się np. 20 sek. po podniesieniu słuchawki i zaczyna mierzyć czas. Metrolog
powie, że to czysty szacunek, a nie pomiar. W brew pozorom, w praktyce,
podobno jest to stosunkowo dokładna metoda.
Popatrzec w podpisana umowe i regulaminy TPSA. Jak byk stoi, ze
pieniadze biora za czas zestawienia polaczenia, a czy ktos rozmawia,
czy uparcie a wymownie milczy, to jego sprawa. Chciales zeby cie
polaczyli - polaczyli cie rzeczywiscie - to plac! Odliczanie czasy
zaczyna sie, gdy sluchawka aparatu, na ktory dzwonisz zostanie
podniesiona - jest to moment oddania lacza do twojej dyspozycji i od
tej chwili placisz.
3) z punktu widzenia elektronika:
Da się to zrobić używając procesora z dość skomplikowanym osprzętem i
dłłłłuuu gggiiimmm programem. Wiem, bo zrobiłem takie urządzenie po ponad
roku pracy!
Tak, zwlaszcza jak centrala nie raczy oddawac nawet informacji o
zestawieniu polaczenia (a powinna - zmiana polaryzacji), sygnaly
zajetosci i oczekiwania maja tony o dowolnej wysokosci i poziomie (a
ponoc jakas norma na to jest, swieta wojna czy sygnal gotowosci linii
to ton 400 czy 440 Hz - warszawska miedzymiastowa pogodzila Polske z
Ameryka, daja cos rzedu 200, kazdy sprzet ma prawo nie zauwazyc tego
tonu!). Wykryc 16kHz w zamoknietej linii sznurkiem izolowanej tez nie
zawsze latwo - i o to chyba kochanemu telepsowi chodzi! Jeszcze bys
porownal rejestr z rzeczywistoscia i zaraz polecial po wydruki i z
reklamacja! takie np. zaliczenia impulsow za polaczenie dlugosci 0.5s,
polaczylo i zerwalo, pogadac nie dali, a forse biora!
Co prawda autorowi pytania chodziło chyba o coś innego, ale nadmiar wiedzy
zaszkodził tylko kilku osobom!
To na to "cos innego" nie ma innej rady - albo na nowych centralach
dobrac sie do oprogramowania (ale nie bardzo wierze w bajki ze z
zewnatrz mozna, byloby to kretynstwo wyzszej klasy, choc w tepsie mnie
juz niewiele zdziwi) albo na starszych - fizycznie odpiac odpowiedni
drucik.
Darek
From: gred_at_nospam_polbox.com (Grzegorz Redlarski)
Subject: Re: TP SA
Date: Wed, 18 Jun 1997 23:11:03 GMT
On Wed, 18 Jun 1997 06:28:58 GMT, ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K.
Ladziak) wrote:
reklamacja! takie np. zaliczenia impulsow za polaczenie dlugosci 0.5s,
polaczylo i zerwalo, pogadac nie dali, a forse biora!
Faktycznie niedawno na wydruku mialem czas trwania polaczenia 0s, a
impuls zaliczyli :-(
gr
Grzegorz Redlarski (Gdańsk)
mailto:gred_at_nospam_amg.gda.pl (iso8859-2)
http://www.amg.gda.pl/~gred/
http://free.polbox.pl/g/gred/
From: ZmienNa_trzcionk_at_nospam_us.edu.pl (Piotr Trzcionkowski)
Subject: Re: TP SA
Date: Sat, 14 Jun 1997 02:25:58 GMT
12 Jun 1997 15:00:00 GMT, "WOJTEK" <REX_at_nospam_RENET.COM.PL> napisał(a):
Czy ktos wie w jaki sposob centrala telefoniczna (cyfrowa)
zalicza impulsy ?
Pewnie wykrywa koniec/poczatek rozmowy na podstawie stanu linii po
czym zapamiętuje a dla celów rozliczeń liczy różnicę, dzieli przez
czas zliczania jednego impulsu dla taryfy tej rozmowy obcinając to co
po przecinku. Chyba nic innego nie może robić.
Piotr Trzcionkowski
tel. +48 (32) 1-284-907
http://www.cto.us.edu.pl/~trzcionk
From: Zigizigi Zac <zigizac_at_nospam_free.polbox.pl>
Subject: Re: TP SA
Date: Mon, 16 Jun 1997 13:12:52 -0700
Piotr Trzcionkowski wrote:
12 Jun 1997 15:00:00 GMT, "WOJTEK" <REX_at_nospam_RENET.COM.PL> napisał(a):
Czy ktos wie w jaki sposob centrala telefoniczna (cyfrowa)
zalicza impulsy ?
Pewnie wykrywa koniec/poczatek rozmowy na podstawie stanu linii po
czym zapamiętuje a dla celów rozliczeń liczy różnicę, dzieli przez
czas zliczania jednego impulsu dla taryfy tej rozmowy obcinając to co
po przecinku. Chyba nic innego nie może robić.
Piotr Trzcionkowski
tel. +48 (32) 1-284-907
http://www.cto.us.edu.pl/~trzcionk
Oj moze, moze ...
Zigizac (TPSA)
From: NorK <nkorzec_at_nospam_free.polbox.pl>
Subject: Re: TP SA
Date: Mon, 16 Jun 1997 16:04:49 -0700
Pusc troche farby...
N.K.
Pewnie wykrywa koniec/poczatek rozmowy na podstawie stanu linii po
czym zapamiętuje a dla celów rozliczeń liczy różnicę, dzieli przez
czas zliczania jednego impulsu dla taryfy tej rozmowy obcinając to co
po przecinku. Chyba nic innego nie może robić.
Oj moze, moze ...
Zigizac (TPSA)
From: "Noel Redyah" <kikarsen_at_nospam_cybergal.com>
Subject: Re: TP SA
Date: 19 Jun 1997 05:01:20 GMT
Panowie !!!
Sprawa jest prosta:
1. kupic zestaw z AVT licznik impulsow koszt ok.60 zl i zmontowac
2.Napisac podanie do TPSA o przesylanie impulsu 16 kHz
kosztuje to 3 zl mies.
Od ponad roku mam taki licznik chodzi bezblednie i zlicza bardzo
dokladnie.
Jeszcze jedna uwaga zaliczenie impulsu odbywa sie w 2.59 sek
czyli jezeli rozmawiasz rowno 3.00 min to zaliczy Ci 2 impulsy
Noel
NorK <nkorzec_at_nospam_free.polbox.pl> napisał(a) w artykule
<33A5C691.78A3_at_nospam_free.polbox.pl>...
Pusc troche farby...
N.K.
Pewnie wykrywa koniec/poczatek rozmowy na podstawie stanu linii po
czym zapamiętuje a dla celów rozliczeń liczy różnicę, dzieli przez
czas zliczania jednego impulsu dla taryfy tej rozmowy obcinając to co
po przecinku. Chyba nic innego nie może robić.
Oj moze, moze ...
Zigizac (TPSA)