Pomiar zuzycia paliwa
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl z bramk± pl.misc.elektronika!
From: "Krzysztof" <grey_at_nospam_priv.onet.pl>
Subject: Pomiar zuzycia paliwa
Date: 14 Oct 1997 18:17:23 GMT
Czy ktos wie gdzie mozna znalezc informacje jak dziala takie urzadzenie?
Czy mozna cos takiego kupic oddzielnie bez auta?
A moze ktos wie jak samemu mierzyc w sposob ciagly przeplyw paliwa?
_
Krzysztof
grey_at_nospam_priv.onet.pl
From: "PiotrG" <ppiotrg_at_nospam_polbox.com>
Subject: Re: Pomiar zuzycia paliwa
Date: 14 Oct 1997 23:49:27 GMT
Krzysztof <grey_at_nospam_priv.onet.pl> napisał(a) w artykule
<01bcd8c9$3cce2420$LocalHost_at_nospam_default>...
Czy ktos wie gdzie mozna znalezc informacje jak dziala takie
urzadzenie?
Czy mozna cos takiego kupic oddzielnie bez auta?
A moze ktos wie jak samemu mierzyc w sposob ciagly przeplyw paliwa?
Widziałem takie przepływomierze w katalogach f-my wysyłkowej Conrad
Electronic (Niemcy). Z tego co wiem, maj± już przedstawicielstwo w
Polsce, ponadto możesz zerkn±ć na ich URL: www.conrad.de, albo mailn±ć
na: international.sales_at_nospam_conrad.de.
Działa to na zasadzie turbinki z przyklejonym magnesem i hallotronem
daj±cym impuls co obrót tej turbinki.
PiotrG
From: gadget_at_nospam_tytan.umcs.lublin.pl
Subject: Re: Pomiar zuzycia paliwa
Date: 15 Oct 1997 06:43:39 GMT
In <01bcd904$6c008040$ee0874c3_at_nospam_piotrg>, "PiotrG" <ppiotrg_at_nospam_polbox.com> writes:
Krzysztof <grey_at_nospam_priv.onet.pl> napisa3(a) w artykule
<01bcd8c9$3cce2420$LocalHost_at_nospam_default>...
Czy ktos wie gdzie mozna znalezc informacje jak dziala takie
urzadzenie?
Czy mozna cos takiego kupic oddzielnie bez auta?
A moze ktos wie jak samemu mierzyc w sposob ciagly przeplyw paliwa?
Widzia3em takie przep3ywomierze w katalogach f-my wysy3kowej Conrad
Electronic (Niemcy). Z tego co wiem, maj1 ju? przedstawicielstwo w
Polsce, ponadto mo?esz zerkn1f na ich URL: www.conrad.de, albo mailn1f
na: international.sales_at_nospam_conrad.de.
Dzia3a to na zasadzie turbinki z przyklejonym magnesem i hallotronem
daj1cym impuls co obrst tej turbinki.
PiotrG
To nie bedzie proste np w polonezie czy innych samochodach gdzie jest
wlot paliwa i wylot nadmiaru z gaznika wtedy trzeba zmierzyc roznice
co moze niebyc latwe.
gadget
ps a w moim samochodzie jest wskaznik zuzucia paliwa i mierzy
on podcisnienie w kolektorze dolotowym silnika
From: lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis)
Subject: Re: Pomiar zuzycia paliwa
Date: 15 Oct 1997 08:00:47 GMT
gadget_at_nospam_tytan.umcs.lublin.pl wrote:
To nie bedzie proste np w polonezie czy innych samochodach gdzie jest
wlot paliwa i wylot nadmiaru z gaznika wtedy trzeba zmierzyc roznice
co moze niebyc latwe.
Mala przerobka ukladu tak zeby zaraz za pompa wracalo przez waska dysze
a wylot paliwka z gaznika zaslepic..
ps a w moim samochodzie jest wskaznik zuzucia paliwa i mierzy
on podcisnienie w kolektorze dolotowym silnika
Jak sam piszesz to jest wskaznik zuzycia paliwa i miernik podcisnienia :-)
J.
From: amart_at_nospam_pol.JUNKMAILPROTECTION.pl (Jaroslaw Cichorski Jr.)
Subject: Re: Pomiar zuzycia paliwa
Date: Sat, 18 Oct 1997 23:13:41 GMT
lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis) wrote:
<snip>
Mala przerobka ukladu tak zeby zaraz za pompa wracalo przez waska dysze
a wylot paliwka z gaznika zaslepic..
<snip>
Wtedy to juz nie musisz mierzyc zuzycia paliwa, bo po co sie
denerwowac ;-)
A tak na powaznie, to jezeli myslisz, ze producenci samochodow nie
wpadli na pomysl zaoszczedzenia ok 3 m zwrotnego przewodu paliwowego
zastepujac go 'dyszka przy pompie' to chyba jestes w bledzie - po
prostu tak musi byc.
IMHO pompa musi dostarczac paliwo pod pewnym cisnieniem, a nadmiar
musi odplywac swobodnie. Inaczej skonczy sie wzrostem zuzycia paliwa,
dlawieniem itp.
--------
Jaroslaw Cichorski Jr.
e-mail amart_at_nospam_pol.JUNKMAILPROTECTION.pl
UWAGA Adres niewazny!
Prosze usunac JUNK MAIL PROTECTION. zeby otrzymac prawidlowy adres.
This message was not tested on animals.
From: lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis)
Subject: Re: Pomiar zuzycia paliwa
Date: Mon, 20 Oct 1997 22:10:55 GMT
On Sat, 18 Oct 1997 23:13:41 GMT, (Jaroslaw Cichorski Jr.) wrote:
lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis) wrote:
Mala przerobka ukladu tak zeby zaraz za pompa wracalo przez waska dysze
a wylot paliwka z gaznika zaslepic..
Wtedy to juz nie musisz mierzyc zuzycia paliwa, bo po co sie
denerwowac ;-)
A tak na powaznie, to jezeli myslisz, ze producenci samochodow nie
wpadli na pomysl zaoszczedzenia ok 3 m zwrotnego przewodu paliwowego
zastepujac go 'dyszka przy pompie' to chyba jestes w bledzie - po
prostu tak musi byc.
IMHO pompa musi dostarczac paliwo pod pewnym cisnieniem, a nadmiar
musi odplywac swobodnie. Inaczej skonczy sie wzrostem zuzycia paliwa,
dlawieniem itp.
Dlatego tez za pompka proponuje waska dysze odplywowa. Bedzie i
cisnienie, i odplyw.
Tak ma fabrycznie zrobione Renault 12 [Dacia]. Pompa jest przy
silniku, wiec 3m zwrotnego przewodu ciagle jest.
Swoja droga ciekaw jestem dlaczego lepiej jest jak benzynka przeplywa
przez gaznik - bo faktycznie, wiekszosc tak robi...
J.
From: amart_at_nospam_pol.JUNKMAILPROTECTION.pl (Jaroslaw Cichorski Jr.)
Subject: Re: Pomiar zuzycia paliwa
Date: Mon, 20 Oct 1997 22:32:49 GMT
lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis) wrote:
<snip>
Dlatego tez za pompka proponuje waska dysze odplywowa. Bedzie i
cisnienie, i odplyw.
Tak ma fabrycznie zrobione Renault 12 [Dacia]. Pompa jest przy
silniku, wiec 3m zwrotnego przewodu ciagle jest.
<snip>
Ale w chyba wszystkich samochodach z wtryskim pompka jest obok
zbiornika (elektryczna). I skoro jednak ciagna ten przewod paliwowy w
obie strony to maja swoj powod. Mysleli nad tym madrzejsi ode mnie i
(nie obraz sie) takze od Ciebie - bo chyba nie jestes inzynierem ze
specjalnoscia 'Budowa ukladow paliwowych' ? - wiec nie zmienialbym
tego dla spokoju wlasnego sumienia.
Pompe przy silniku maja wszystkie samochody z mechaniczna (nie
elektryczna) pompa paliwa (z koniecznosci).
Pozdrawiam
--------
Jaroslaw Cichorski Jr.
e-mail amart_at_nospam_pol.JUNKMAILPROTECTION.pl
UWAGA Adres niewazny!
Prosze usunac JUNK MAIL PROTECTION. zeby otrzymac prawidlowy adres.
This message was not tested on animals.
From: ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Pomiar zuzycia paliwa
Date: Tue, 21 Oct 1997 09:19:29 GMT
On Mon, 20 Oct 1997 22:10:55 GMT, lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw
Lis) wrote:
[...]
Swoja droga ciekaw jestem dlaczego lepiej jest jak benzynka przeplywa
przez gaznik - bo faktycznie, wiekszosc tak robi...
Moze kwestia latwiejszego odpowietrzania ukladu?
Darek
From: lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis)
Subject: Re: Pomiar zuzycia paliwa
Date: 15 Oct 1997 08:11:44 GMT
Krzysztof <grey_at_nospam_priv.onet.pl> wrote:
Czy ktos wie gdzie mozna znalezc informacje jak dziala takie urzadzenie?
domyslam ze chodzi o wynik w l/100km?
No coz - najwlasciwszy sposob to pomiar przeplywu paliwa, pomiar
przejechanych metrow i mikroprocesorek co dzieli wyniki.
Czy mozna cos takiego kupic oddzielnie bez auta?
Zdaje sie ze tak. Tzn gdzies slyszalem ze jakas firma sprzedaje kit do
zmontowania i zamontowania. Nie w Polsce to bylo...
A moze ktos wie jak samemu mierzyc w sposob ciagly przeplyw paliwa?
Najprosciej to kupuje sie gotowy przeplywomierz. Sa takie z turbinka
w srodku, na male przeplywy. Najbardziej wlasciwy to bylby przeplywomierz
ktory byl na okladce Mlodego Technika gdzies 20 lat temu - taki smieszny
cylinderek z ruchomym tlokiem ktory ciecz przesuwala tam i z powrotem.
Rysunek banalny - ale gdzie to znalezc.
Osobiscie to przeszedlbym sie w okolice gazowni i zapytal co robia
ze starymi licznikami. Moze to sie nada?
A oprocz tego jest jeszcze z 10 metod badania przeplywu - w tym przypadku
chyba zbyt skomplikowanych...
J.
From: jareka_at_nospam_dawid.com.pl (Jarek Andrzejewski)
Subject: Re: Pomiar zuzycia paliwa
Date: Wed, 15 Oct 1997 18:50:59 GMT
Można to robić metod± nie-elektroniczn±, przy pomocy t.zw.bańki
pomiarowej. Przył±cza się j± zamiast baku.
Jarek Andrzejewski
From: Pawel <MikroSysteM_at_nospam_WriteMe.com>
Subject: Re: Pomiar zuzycia paliwa
Date: Wed, 15 Oct 1997 23:53:42 +0200
Krzysztof wrote:
Czy ktos wie gdzie mozna znalezc informacje jak dziala takie
urzadzenie?
Czy mozna cos takiego kupic oddzielnie bez auta?
A moze ktos wie jak samemu mierzyc w sposob ciagly przeplyw paliwa?
_
Krzysztof
grey_at_nospam_priv.onet.pl
W moim samochodzie zrobione jest to na zasadzie pomiaru czestotliwosci
wstryskow paliwa do cylindrow. Wtryskiwacze "daja" zawsze tyle samo
paliwa na impuls, wiec jesli bedziemy znac ile, policzymy zuzycie.
Opis czegos takiego byl w ktorejs EP albo raczej EE, nie pamietam
dokladnie. Zdajsze ze z mikrokontrolerem, ale nie dam glowy.
Pozdrawiam,
Pawel.
From: "Gabriel Drabik" <gabrys_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl>
Subject: Re: Pomiar zuzycia paliwa
Date: 16 Oct 1997 07:48:17 GMT
Krzysztof <grey_at_nospam_priv.onet.pl> wrote in article
<01bcd8c9$3cce2420$LocalHost_at_nospam_default>...
Czy ktos wie gdzie mozna znalezc informacje jak dziala takie urzadzenie?
Czy mozna cos takiego kupic oddzielnie bez auta?
A moze ktos wie jak samemu mierzyc w sposob ciagly przeplyw paliwa?
1.Na rynku istnieja urzadzenia zwane wakuometrami (byc moze wcale sie tak
nie nazywaja, prosze nie nasmiewac sie ze mnie) i dzialaja na zasadzie
pomiaru cisnienia w kolektorze ssacym.
Jak wiadomo jest to raczej pewnien wyznacznik zuzycia paliwa a nie miernik.
2. W trampkach i wartburgach istnialo cos takiego jak ekonomizer.
Bazowalo na zuzyciu paliwa i predkosci obrotowej.
Niestety nie znam dokladnosci ale jak ktos ma ochote sie pobawic
to taki czujnik kosztuje ok. 25 zl. NIe mam pojecia co do dokladnosci.
Jak ktos jest zainteresowany to radze sie spieszyc poki czesci
mozna dostac do tych samochodow.
3. Sam wpadlem na pomysl zrobienia wskaznika zuzycia paliwa w l/100km
ale dzialajacego w sposob ciagly. (no moze z wyjatkiem postoju wtedy l/h)
Rozwiazanie jest bardzo proste. Mierzymy chwilowe zuzycie paliwa, predkosc
i przeliczamy. Dla takiego 8051 banal.
Problem sie zaczal jak poszukiwalem czujnika o wymaganej dokladnosci.
Pewna firma zaoferowala mi go za jedyna 64000 zl.
No coz, to przekracza wartosc mojego samochodu.
Jakby ktos mial cos takiego taniej (przynajmniej z 500 razy) prosze o
kontakt.
W pewnym sklepie sprzedawca powiedzial mi ze pojawil sie u niego swego
czasu
akwizytor ktory oferowal cos takiego za 1200 zl (caly wskaznik)
Jest to drogo bo na paliwie oszczedzaja na ogol ludzie majacy niewiele
drozsze samochody :)
From: lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis)
Subject: Re: Pomiar zuzycia paliwa
Date: 16 Oct 1997 13:39:18 GMT
Gabriel Drabik <gabrys_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl> wrote:
3. Sam wpadlem na pomysl zrobienia wskaznika zuzycia paliwa w l/100km
ale dzialajacego w sposob ciagly. (no moze z wyjatkiem postoju wtedy l/h)
Rozwiazanie jest bardzo proste. Mierzymy chwilowe zuzycie paliwa, predkosc
i przeliczamy. Dla takiego 8051 banal.
Problem sie zaczal jak poszukiwalem czujnika o wymaganej dokladnosci.
Pewna firma zaoferowala mi go za jedyna 64000 zl.
No coz, to przekracza wartosc mojego samochodu.
Jakby ktos mial cos takiego taniej (przynajmniej z 500 razy) prosze o
kontakt.
W takim angielskim Farnelu czy RS kosztuje to ~50 funtow...
Przy czym trzeba sie jeszcze dobrze w dane wczytac, bo minimalny
pomiar ma cos 3l/h - co przy oszczedniejszym samochodzie moze byc problemem
-)
J.