Wzmacniacze lampowe



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl z bramk± pl.misc.elektronika!

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: "Krzysztof Walczak" <krzysw_at_nospam_cpu-zeto.com.pl>
Subject: Wzmacniacze lampowe
Date: 11 May 1998 08:20:00 GMT


Wiem że ten temat już się sporo razy przewijał,
ale nie uważałem ;-)

Chciałbym sobie zrobić fajny wzmacniacz lampowy audio o mocy jakie¶ 300 W,
poszukuję więc linków do stron, tudzież schematów.
Poza tym interesuje mnie gdzie kupić lampy, znalazłem jakie¶
w katalogu Elfy, seria National Gold Line, ale nie wiem czy s± one dobre,
s± tam tzw.
elementy parowane dużo droższe od takich samych nieparowanych, czy
kto¶ potrafi wyja¶nić czy to rzeczywi¶cie jest taka różnica. Ekspertów
proszę też,
aby podzielili się swoimi do¶wiadczeniami.
--
Pozdrawiam
Krzysztof Walczak
krzysw_at_nospam_cpu-zeto.com.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: Jasiu Barczynski <jasiu_at_nospam_mif.pg.gda.pl>
Subject: Re: Wzmacniacze lampowe
Date: Wed, 13 May 1998 08:58:12 +0200


Krzysztof Walczak wrote:
=

Wiem =BFe ten temat ju=BF si=EA sporo razy przewija=B3,
ale nie uwa=BFa=B3em ;-)
=

Chcia=B3bym sobie zrobi=E6 fajny wzmacniacz lampowy audio o mocy jakie=B6=
300 W,
Przemyslales te 300?
Przypuszczam, ze nie wiesz o lampach nic oprocz tego, ze istnieja :-)
domu calkowicie wystarcza i osmiesza kazdy wzmacniacz tranzystorowy
o mocy dziesiec razy wiekszej. MOS-fety sa duzo lepsze, ale tez
ustepuja lampiakom - znieksztalcenia TIM, generacja nosnikow
mniejszosciowych - polprzewodniki sa obrzydliwe...
gitarowy Marshalla ma moc 100W. (cztery pentody EL34 w klasie B).

poszukuj=EA wi=EAc link=F3w do stron, tudzie=BF schemat=F3w.
sprobuj na przyklad - tam znajdziesz tez linki do innych stron
http://www.engr.uark.edu/~lar/fireamps.html
Schemat to malo. Jezeli chcesz zrobic dobry wzmacniacz, to
potrzebujesz:
Dopiero dalej ida w kolejnosci:

Oryginalna klasyczna konstrukcja Wiliamsona, na ktora sie ludzie
czesto powoluja, choc jej nie znaja, miala przy mocy 16 W transformator
wazacy 7 kg. Poniewaz materialy magnetyczne sa teraz lepsze, da sie
zrobic transformator o polowe mniejszy. Jest to trudne i trzeba miec
z czego zrobic... Kupic transformator sie da (np firma Tango), ale sa
drogie.

Poza tym interesuje mnie gdzie kupi=E6 lampy, znalaz=B3em jakie=B6
w katalogu Elfy, seria National Gold Line, ale nie wiem czy s=B1 one do=
bre,
s=B1 tam tzw.
elementy parowane du=BFo dro=BFsze od takich samych nieparowanych, czy
kto=B6 potrafi wyja=B6ni=E6 czy to rzeczywi=B6cie jest taka r=F3=BFnica=
=2E
Zalezy w jakiej klasie pracuje wzmacniacz. W czystek klasie A dobor
nie jest specjalnie istotny. W klasie AB, a tym bardziej w B - tak.
Jezeli zdobedziesz transformator, to zdobycie lamp bedzie drobiazgiem...

Ekspert=F3w
prosz=EA te=BF,
aby podzielili si=EA swoimi do=B6wiadczeniami.
Nie wiem czy jestem ekspertem, ale pare wzmacniaczy w swoim zyciu
ubudowalem. Pare luznych mysli:

"single ended". To raczej kwestia mody. Natomiast maja mniejszy
transformator.

ostatnia konstrukcja (przeciwsobny uklad w klasie A na triodach
6S19P) pewnie doczeka sie wlasnej strony WWW, bo jest nietypowa,
a gra jak szatan... Aktualnie w fazie doswiadczen z doborem punktu
pracy. Ma maly transformator, bo 6S19P ma mala opornosc wewnetrzna.
Wzmacniacze na triodach sa troszke trudniejsze do przyzwoitego
zestrojenia - triody wymagaja duzego wysterowania. Jako pierwszy
namiar polecalbym raczej uklad na pentodach typu "ultra linear".

najklasyczniejsza z klasycznych. Stosowana w dopalaczach
estradowych (Marshall, Fender, wiele innych ) i w duzych domowych.
Pospolita jest tez EL84. Mala, wygodna. Byla stosowana na przyklad
w 30W wzmacniaczach firmy Vox uzywanych przez The Beatles.
O triody mocy duzo trudniej. Mozna stosowac pentody w triodowym
ukladzie pracy, ale purysci sie krzywia...

znajduje swoich zwolennikow w ukladach akustycznych. O stosowaniu
GU50 nie slyszalem (anybody???)

rosyjskich militarnych lampach 6S33P. W zasadzie sluza one do
stabilizacji napiecia zasilania w Migach, ale w USA i Japonii sa
calkiem popularne do celow akustycznych. (Ha, ha: gdybys chcial
tych 300W na 8 omach to bez transformatora potrzebujesz
ze 30 takich lamp - pewnie okolo 6000 $, nie mowiac o poborze mocy).

Scislej mowiac, z tego co jes w typowych sklepach rzadko co sie
nadaje...

Pozdrowienia - i przyjemnej zabawy - Jasiu
-- =

---------------------------------------------------------------------
Ryszard Jan Barczynski; Physics Dept.; Techn. Univ. of Gdansk; Poland
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu tel.(+4858)3471832
---------------------------------------------------------------------

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: "Stanislaw Sidor" <konstr_at_nospam_elcompzu.com.pl>
Subject: Re: Wzmacniacze lampowe
Date: 14 May 1998 18:58:14 GMT


Jasiu Barczynski <jasiu_at_nospam_mif.pg.gda.pl> napisał(a) w artykule
<35594484.631D_at_nospam_mif.pg.gda.pl>...
Krzysztof Walczak wrote:

Wiem że ten temat już się sporo razy przewijał,
ale nie uważałem ;-)

Chciałbym sobie zrobić fajny wzmacniacz lampowy audio o mocy jakie¶ 300
W,
Przemyslales te 300?
[...]
ostatnia konstrukcja (przeciwsobny uklad w klasie A na triodach
6S19P) pewnie doczeka sie wlasnej strony WWW, bo jest nietypowa,
a gra jak szatan... [...]
[...]

Ciekawe jakie testy przeprowadzasz na ocene brzmienia ?
Jakie wedlug ciebie jest lepsze, gdzie oryginal ?.
Slyszalem juz to i owo i mam swoje zdanie na temat swietej wojny lamp z
polprzewodnikami
ale moze wniesiesz cos ciekawego, w koncu jestes praktykiem :)

(STS)


Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: gadget_at_nospam_tytan.umcs.lublin.pl
Subject: Re: Wzmacniacze lampowe
Date: 18 May 1998 06:49:39 GMT


In <35594484.631D_at_nospam_mif.pg.gda.pl>, Jasiu Barczynski <jasiu_at_nospam_mif.pg.gda.pl> writes:
Krzysztof Walczak wrote:
=

Wiem =BFe ten temat ju=BF si=EA sporo razy przewija=B3,
ale nie uwa=BFa=B3em ;-)
=

Chcia=B3bym sobie zrobi=E6 fajny wzmacniacz lampowy audio o mocy jakie=B6=
300 W,
Przemyslales te 300?
Przypuszczam, ze nie wiesz o lampach nic oprocz tego, ze istnieja :-)
- Normy HiFi DIN przewidywaly na wzmacniace stereo 2 * 6W - co do
domu calkowicie wystarcza i osmiesza kazdy wzmacniacz tranzystorowy
o mocy dziesiec razy wiekszej. MOS-fety sa duzo lepsze, ale tez
ustepuja lampiakom - znieksztalcenia TIM, generacja nosnikow
mniejszosciowych - polprzewodniki sa obrzydliwe...
- Jezeli to ma byc cudo estradowe, to najwiekszy znany mi wzmacniacz
gitarowy Marshalla ma moc 100W. (cztery pentody EL34 w klasie B).

poszukuj=EA wi=EAc link=F3w do stron, tudzie=BF schemat=F3w.
sprobuj na przyklad - tam znajdziesz tez linki do innych stron
http://www.engr.uark.edu/~lar/fireamps.html
Schemat to malo. Jezeli chcesz zrobic dobry wzmacniacz, to
potrzebujesz:
- dobrego transformatora
- dobrego transformatora
- dobrago transformatora...
Dopiero dalej ida w kolejnosci:
- lampy i dobor ich punktu pracy
- dobry zasilacz (kondensatory!)
- i cala reszta, o znaczeniu duzo mniejszym...
- pozlacane chassis wysadzane diamentami oczywiscie nie ma znaczenia...

Oryginalna klasyczna konstrukcja Wiliamsona, na ktora sie ludzie
czesto powoluja, choc jej nie znaja, miala przy mocy 16 W transformator
wazacy 7 kg. Poniewaz materialy magnetyczne sa teraz lepsze, da sie
zrobic transformator o polowe mniejszy. Jest to trudne i trzeba miec
z czego zrobic... Kupic transformator sie da (np firma Tango), ale sa
drogie.

Poza tym interesuje mnie gdzie kupi=E6 lampy, znalaz=B3em jakie=B6
w katalogu Elfy, seria National Gold Line, ale nie wiem czy s=B1 one do=
bre,
s=B1 tam tzw.
elementy parowane du=BFo dro=BFsze od takich samych nieparowanych, czy
kto=B6 potrafi wyja=B6ni=E6 czy to rzeczywi=B6cie jest taka r=F3=BFnica=
=2E
Zalezy w jakiej klasie pracuje wzmacniacz. W czystek klasie A dobor
nie jest specjalnie istotny. W klasie AB, a tym bardziej w B - tak.
Jezeli zdobedziesz transformator, to zdobycie lamp bedzie drobiazgiem...

Ekspert=F3w
prosz=EA te=BF,
aby podzielili si=EA swoimi do=B6wiadczeniami.
Nie wiem czy jestem ekspertem, ale pare wzmacniaczy w swoim zyciu
ubudowalem. Pare luznych mysli:

- Nie podzielam opinii ze wzmacniacze przeciwsobne sa gorsze od
"single ended". To raczej kwestia mody. Natomiast maja mniejszy
transformator.

- Triody brzmia rzeczywiscie zupelnie inaczej niz pentody. Moja
ostatnia konstrukcja (przeciwsobny uklad w klasie A na triodach
6S19P) pewnie doczeka sie wlasnej strony WWW, bo jest nietypowa,
a gra jak szatan... Aktualnie w fazie doswiadczen z doborem punktu
pracy. Ma maly transformator, bo 6S19P ma mala opornosc wewnetrzna.
Wzmacniacze na triodach sa troszke trudniejsze do przyzwoitego
zestrojenia - triody wymagaja duzego wysterowania. Jako pierwszy
namiar polecalbym raczej uklad na pentodach typu "ultra linear".

- Klasyczne lampy latwiejsze u nas do zdobycia to EL34 -
najklasyczniejsza z klasycznych. Stosowana w dopalaczach
estradowych (Marshall, Fender, wiele innych ) i w duzych domowych.
Pospolita jest tez EL84. Mala, wygodna. Byla stosowana na przyklad
w 30W wzmacniaczach firmy Vox uzywanych przez The Beatles.
O triody mocy duzo trudniej. Mozna stosowac pentody w triodowym
ukladzie pracy, ale purysci sie krzywia...

- Z lamp nadawczych stosunkowo popularne sa GU50 i 807. Ta druga
znajduje swoich zwolennikow w ukladach akustycznych. O stosowaniu
GU50 nie slyszalem (anybody???)

- Mozesz probowac ukladu beztransformatorowego - najlepiej na
rosyjskich militarnych lampach 6S33P. W zasadzie sluza one do
stabilizacji napiecia zasilania w Migach, ale w USA i Japonii sa
calkiem popularne do celow akustycznych. (Ha, ha: gdybys chcial
tych 300W na 8 omach to bez transformatora potrzebujesz
ze 30 takich lamp - pewnie okolo 6000 $, nie mowiac o poborze mocy).
A moze na gu10 ma pare amper pradu anodowego !!!
gadget

- nie kazde glosniki nadaja sie do wspolpracy z wzmacniaczem lampowym.
Scislej mowiac, z tego co jes w typowych sklepach rzadko co sie
nadaje...

Pozdrowienia - i przyjemnej zabawy - Jasiu
-- =

---------------------------------------------------------------------
Ryszard Jan Barczynski; Physics Dept.; Techn. Univ. of Gdansk; Poland
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu tel.(+4858)3471832
---------------------------------------------------------------------


Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: Jasiu Barczynski <jasiu_at_nospam_mif.pg.gda.pl>
Subject: Re: Wzmacniacze lampowe
Date: Mon, 18 May 1998 09:01:53 +0200


Czolem =


gadget_at_nospam_tytan.umcs.lublin.pl wrote:

A moze na gu10 ma pare amper pradu anodowego !!!
Eeee, 75A =BFarzenia...
A serio: nie nadaje si, bo liniow=B1 charakterystyk=EA ma dopiero przy
napi=EAciach 2-3 kV - i tak potrzebny bylby transformator...
Wsr=F3d nadawczych mastodont=F3w s=B1 idealni kandydaci na pi=EAkny
dopalacz - tylko jeden problem: pozyskanie!

Jasiu.

-- =

---------------------------------------------------------------------
Ryszard Jan Barczynski; Physics Dept.; Techn. Univ. of Gdansk; Poland
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu tel.(+4858)3471832
---------------------------------------------------------------------

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: gadget_at_nospam_tytan.umcs.lublin.pl
Subject: Re: Wzmacniacze lampowe
Date: 21 May 1998 06:00:37 GMT


In <355FDCE1.339B_at_nospam_mif.pg.gda.pl>, Jasiu Barczynski <jasiu_at_nospam_mif.pg.gda.pl> writes:
Czolem =


gadget_at_nospam_tytan.umcs.lublin.pl wrote:

A moze na gu10 ma pare amper pradu anodowego !!!
Eeee, 75A =BFarzenia...
A serio: nie nadaje si, bo liniow=B1 charakterystyk=EA ma dopiero przy
napi=EAciach 2-3 kV - i tak potrzebny bylby transformator...
Wsr=F3d nadawczych mastodont=F3w s=B1 idealni kandydaci na pi=EAkny
dopalacz - tylko jeden problem: pozyskanie!

Jasiu.

-- =

---------------------------------------------------------------------
Ryszard Jan Barczynski; Physics Dept.; Techn. Univ. of Gdansk; Poland
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu tel.(+4858)3471832
---------------------------------------------------------------------
Niema problemu rosjanie przywiza wszystko ale ceny nieznam

gadget

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: Jasiu Barczynski <jasiu_at_nospam_mif.pg.gda.pl>
Subject: Re: Wzmacniacze lampowe
Date: Fri, 22 May 1998 08:37:39 +0200


Czolem

gadget_at_nospam_tytan.umcs.lublin.pl wrote:
Niema problemu rosjanie przywiza wszystko ale ceny nieznam
No tak, czy ktos w okolicy ma wyobrazenie ile kosztowalyby cztery
6C33 przywiezione przez Rosjan? Ja mam dosyc daleko do najblizszego
bazaru...

Jasiu

--
---------------------------------------------------------------------
Ryszard Jan Barczynski; Physics Dept.; Techn. Univ. of Gdansk; Poland
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu tel.(+4858)3471832
---------------------------------------------------------------------

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: jareka_at_nospam_dawid.com.pl (Jarek Andrzejewski)
Subject: Re: Wzmacniacze lampowe
Date: Mon, 18 May 1998 19:38:57 GMT


18 May 1998 06:49:39 GMT, gadget_at_nospam_tytan.umcs.lublin.pl napisał(-a):

Około 90 linii niepotrzebnego cytatu i dwie linijki komentarza.
Nie pisz jak jeste¶ niewyspany, proszę.
Weż przykład z Jasia Barczynskiego <jasiu_at_nospam_mif.pg.gda.pl>, który komentuj±c Twój post
wyci±ł z niego wszystkie niepotrzebne fragmentu. I nadal jest to zrozumiałe!


Jarek Andrzejewski