Urzadzenie do pomiaru zuzycia paliwa
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl z bramk± pl.misc.elektronika!
From: rubikon_at_nospam_fema.krakow.pl
Subject: Urzadzenie do pomiaru zuzycia paliwa
Date: Sun, 19 Jul 1998 20:37:12 +0200
Czesc
Chcialbym zasiegnac informacji czy ktos wie jak zrobic, albo moze zrobil
urzadzenie do pomiaru zuzycia paliwa przez silnik samochodowy w funkcji
przebytej drogi (po prostu ile pali na setke).
Dzieki za wszelkie informacje.
Pozdrawiam
Tomek Ptaszynski
From: lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis)
Subject: Re: Urzadzenie do pomiaru zuzycia paliwa
Date: Sun, 19 Jul 1998 23:29:13 GMT
On Sun, 19 Jul 1998 20:37:12 +0200, rubikon_at_nospam_fema.krakow.pl wrote:
Chcialbym zasiegnac informacji czy ktos wie jak zrobic, albo moze zrobil
urzadzenie do pomiaru zuzycia paliwa przez silnik samochodowy w funkcji
przebytej drogi (po prostu ile pali na setke).
Jesli dokladnie - to potrzebujesz przeplywomierz i jakis impulsator
powiazany z kolami. Najtrudniej o przeplywomierz, o impulsator juz
prosciej, a reszta jest trywialna - procesorek, wyswiatlacz i
program.
Z przeplywomierzy ... jest kilkanascie metod pomiaru, tutaj rozsadne
wydaje sie chyba tylko zakup gotowego [drogi, np w Elfie - 250zl,
a typ niezbyt pasuje, turbinkowy, impuls co 0.16ml, ale zakres
0.5-20l/min i wierze ze ponizej 0.5 to nie dziala :-)],
adaptowanie wodomierza ... lub adaptowanie gazomierza.
Jak masz znajomego tokarza i kontruktora od hydrauliki,
to byl fajny przeplywomierz gdzies w Mlodych Technikach rocznik
~1980+/-5 z tylu na okladce.
z pomyslow mniej dokladnych - pomiar cisnienia kanale dolotowym
[gaznik lub wtrysk dba zeby domieszac proporcjonalnie benzyny],
albo pomiar napiecia na wtryskiwaczach.
J.
From: "Juliusz" <juliusz_at_nospam_wyscigi.multi-ip.com.pl>
Subject: Re: Urzadzenie do pomiaru zuzycia paliwa
Date: Mon, 20 Jul 1998 02:46:55 +0200
Jaroslaw Lis wrote in message <35b67bb7.22304015_at_nospam_news.ict.pwr.wroc.pl>...
On Sun, 19 Jul 1998 20:37:12 +0200, rubikon_at_nospam_fema.krakow.pl wrote:
Chcialbym zasiegnac informacji czy ktos wie jak zrobic, albo moze zrobil
urzadzenie do pomiaru zuzycia paliwa przez silnik samochodowy w funkcji
przebytej drogi (po prostu ile pali na setke).
Jesli dokladnie - to potrzebujesz przeplywomierz i jakis impulsator
powiazany z kolami. Najtrudniej o przeplywomierz, o impulsator juz
prosciej, a reszta jest trywialna - procesorek, wyswiatlacz i
program.
Z przeplywomierzy ... jest kilkanascie metod pomiaru, tutaj rozsadne
wydaje sie chyba tylko zakup gotowego [drogi, np w Elfie - 250zl,
a typ niezbyt pasuje, turbinkowy, impuls co 0.16ml, ale zakres
0.5-20l/min i wierze ze ponizej 0.5 to nie dziala :-)],
adaptowanie wodomierza ... lub adaptowanie gazomierza.
Jak masz znajomego tokarza i kontruktora od hydrauliki,
to byl fajny przeplywomierz gdzies w Mlodych Technikach rocznik
~1980+/-5 z tylu na okladce.
z pomyslow mniej dokladnych - pomiar cisnienia kanale dolotowym
[gaznik lub wtrysk dba zeby domieszac proporcjonalnie benzyny],
albo pomiar napiecia na wtryskiwaczach.
J.
No tak, pomiar czasu otwarcia wtryskiwacza czy wtryskiwaczy (single czy
multi-poin injection) wydaje sie naj bardziej rozsadny pod warunkiem, ze
dysponujemy danymi wtryskiwaczy, kalibrujemy urzadzenie do danego auta i
bierzemy poprawke na ich wyrabianie sie. Kolejny problem to pomiar cisnienia
paliwa i temperetury paliwa mierzona w okolicach wtryskiwaczy.
Chyba cisnienie ssace nie bedzie potrzebne.
Pomiar ilesci kilometrow jest o tyle istotny, ze trzeba brac poprawki na
rozmiar opon i ich wycieranie sie i dac userowi mozliwosc wykalibrowania
tego, a przynajmniemj mozliwosc wprowadzenia dokladnej srednicy. Jesli jest
ABS to mozna doczepic dodatkowego halla do jednej zebatki przy kole. Nawet
jak nie ma ABS to zebatki przewaznie sa przy przegubach homokinetycznych. A
jak nie to wlasna dostawic.
W koncu na podstawie czasu otwarcia wtrysku i znajomosci, cisnienia,
temperatury paliwa, przy znanej wydajnosci wtryskiwacza bardzo latwo
wyliczyc ile przez niego przelecialo gramow i to odniesc do jakiejs
temperatury np. 20st.C.
Reszta to proza: procesorek, wyswietlacz, pare CMOSow i dobra filtracja
zasilania, bo w samochodzie z pradem dzieja sie "dziwne" rzeczy.
Jak auto ma wtrysk np. jednopunktowy, zebatke ABS to zostaje pomiar
cisnienia paliwa jedynie, ale jak zawsze trzeba uwazac bo z paliwem nie ma
zartow. Wiarygodny tensometr z obudowa i gwintem kosztuje od $70 za sztuke i
lepiej.
Oczywiscie wynik moze okazac sie z wielkim bledem mimo danych katalogowych
wtryskiwaczy, ale to nie problem go przeskalowac wspolczynnikiem np. 1.1 czy
0.96.
Mysle, ze koszt czesci nie przekroczy kilkuset zlotych.
A co w wypadku diesel'a zrobic ? No chyba niestety przeplywomierz. Sa takie
co wykorzystuja sile Coriolisa (dobrze napisalem?). Mozna dac i pewnie
wiatraczkowy bo w dieslu nie ma takiego cisnienia w przewodach dolotowych z
baku jak w przypadku benzyniaka co ma pompe w zbiorniku paliwa.
Juliusz
From: Adam Gasiorski <agasiors_at_nospam_ci.comarch.pl>
Subject: Re: Urzadzenie do pomiaru zuzycia paliwa
Date: Mon, 20 Jul 1998 14:25:23 +0200
wydaje sie chyba tylko zakup gotowego [drogi, np w Elfie - 250zl,
a typ niezbyt pasuje, turbinkowy, impuls co 0.16ml, ale zakres
0.5-20l/min i wierze ze ponizej 0.5 to nie dziala :-)],
0.5-20l/min - niezle, tzn. 30-1200 litrow/100 km przy predkosci 100km/h. To
chyba na okret taki przeplywomierz.
Adam Gasiorski
From: lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis)
Subject: Re: Urzadzenie do pomiaru zuzycia paliwa
Date: Wed, 22 Jul 1998 21:56:04 GMT
On Mon, 20 Jul 1998 14:25:23 +0200, Adam Gasiorski wrote:
wydaje sie chyba tylko zakup gotowego [drogi, np w Elfie - 250zl,
a typ niezbyt pasuje, turbinkowy, impuls co 0.16ml, ale zakres
0.5-20l/min i wierze ze ponizej 0.5 to nie dziala :-)],
0.5-20l/min - niezle, tzn. 30-1200 litrow/100 km przy predkosci 100km/h. To
chyba na okret taki przeplywomierz.
Maszyna ziemna na podwoziu gasienicowym z obrotnica bylaby dobra :-)
Zaleta w tym ze tych 20l/min nie musisz wykorzystywac.
Niech mierzy 0.5-2 - na ciezarowke tez byloby dobre,
na osobowy sie nie nadaje [bywaja czulsze, ale chyba nie w Elfie,
no i czy cena nam odpowiada :-)]
J.
From: "BT" <betar_at_nospam_polbox.com>
Subject: Re: Urzadzenie do pomiaru zuzycia paliwa
Date: Wed, 29 Jul 1998 05:05:44 +0200
Jaroslaw Lis wrote in message <35b67bb7.22304015_at_nospam_news.ict.pwr.wroc.pl>...
On Sun, 19 Jul 1998 20:37:12 +0200, rubikon_at_nospam_fema.krakow.pl wrote:
Jesli dokladnie - to potrzebujesz przeplywomierz i jakis impulsator
Najtrudniej o przeplywomierz,
.......
Z przeplywomierzy ... jest kilkanascie metod pomiaru, tutaj rozsadne
wydaje sie chyba tylko zakup gotowego [drogi, np w Elfie - 250zl,
a typ niezbyt pasuje, turbinkowy, impuls co 0.16ml, ale zakres
0.5-20l/min i wierze ze ponizej 0.5 to nie dziala :-)],
adaptowanie wodomierza ... lub adaptowanie gazomierza.
Jak masz znajomego tokarza i kontruktora od hydrauliki,
to byl fajny przeplywomierz gdzies w Mlodych Technikach rocznik
~1980+/-5 z tylu na okladce.
Kiedys bylem wlascicielem "Trabanta 601", rocznik 1989.
Byl w nim fabrycznie zamontowany calkiem zgrabny
i czuly przeplywomierz turbinkowy z wyjsciem chyba
analogowym, gdyz wskaznikiem (chwilowego) przeplywu
paliwa byla sciezka swiecaca z diod LED. Sadzic nalezy,
ze moznaby go jeszcze gdzies zakupic za niewielkie
pieniadze.
(BT)
From: TB <tbien_at_nospam_nask.pl>
Subject: Re: Urzadzenie do pomiaru zuzycia paliwa
Date: 29 Jul 1998 06:56:37 GMT
Czesc
Problem w maluchu , zastawie 1100 i innych fiatopochodnych samochodach
polegac bedzie jeszcze na tym, ze sa 2 rurki - doplywowa do gaznika i
odplywowa z gaznika nadmiaru paliwa. Nie wiem jak samochody innych
producentow.
Mysle, ze to co jest spalane stanowi maly procent calosci.
Nawet gdyby zastosowac pomiar roznicowy bedzie on malo dokladny.
TB
From: lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis)
Subject: Re: Urzadzenie do pomiaru zuzycia paliwa
Date: Wed, 29 Jul 1998 22:01:42 GMT
On 29 Jul 1998 06:56:37 GMT, TB wrote:
Problem w maluchu , zastawie 1100 i innych fiatopochodnych samochodach
polegac bedzie jeszcze na tym, ze sa 2 rurki - doplywowa do gaznika i
odplywowa z gaznika nadmiaru paliwa. Nie wiem jak samochody innych
producentow.
Niestety w wiekszosci gaznikowych podobnie.
Nie wiem dlaczego, bo w nielicznych po pompie jest boczna zwezka z
powrotem do baku, i jedna rura do gaznika.
Tak mi sie wydaje ze podobna przerobke ukladu mozna wykonac w kazdym
samochodzie..
J.