licznik obrotów silnika - jak kształtować impulsy
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl z bramk± pl.misc.elektronika!
From: trans_at_nospam_amber.tuniv.szczecin.pl (Michał Tarasiejski)
Subject: licznik obrotów silnika - jak kształtować impulsy
Date: Sun, 26 Jul 1998 11:21:16 GMT
Witajcie,
chcę zrobić sobie cyfrowy licznik obrotów silnika i jak mam "ściągać"
impulsy z przewodu wysokiego napięcia? Kilka zwojów a co potem.
Dziękuję i pozdrawiam
Michał Tarasiejski
From: ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: licznik obrotów silnika - jak kształtować impulsy
Date: Sun, 26 Jul 1998 22:33:20 GMT
On Sun, 26 Jul 1998 11:21:16 GMT, trans_at_nospam_amber.tuniv.szczecin.pl
(Michał Tarasiejski) wrote:
Witajcie,
chcę zrobić sobie cyfrowy licznik obrotów silnika i jak mam "ściągać"
impulsy z przewodu wysokiego napięcia? Kilka zwojów a co potem.
Musisz z wysokiego? Przeskaluj na czestotliwosc wyzsza o krotnosc
liczby cylindrow i bierz z niskiego - chyba ze sie nie da. Co za
samochod i jaki uklad zaplonowy?
darek
Dziękuję i pozdrawiam
Michał Tarasiejski
From: trans_at_nospam_amber.tuniv.szczecin.pl (Michał Tarasiejski)
Subject: Re: licznik obrotów silnika - jak kształtować impulsy
Date: Wed, 29 Jul 1998 06:27:29 GMT
On Sun, 26 Jul 1998 22:33:20 GMT, ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K.
Ladziak) wrote:
Musisz z wysokiego? Przeskaluj na czestotliwosc wyzsza o krotnosc
liczby cylindrow i bierz z niskiego - chyba ze sie nie da. Co za
samochod i jaki uklad zaplonowy?
darek
Chciałbym z wysokiego, bo miałoby to być uniwersalne. Prototyp jest
dla malucha (kaszlaczka :) ). Czy mógłbyś przybliżyć mi swój pomysł?
Pozdrawiam
Michał Tarasiejski
From: ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: licznik obrotów silnika - jak kształtować impulsy
Date: Wed, 29 Jul 1998 08:21:39 GMT
On Wed, 29 Jul 1998 06:27:29 GMT, trans_at_nospam_amber.tuniv.szczecin.pl
(Michał Tarasiejski) wrote:
Chciałbym z wysokiego, bo miałoby to być uniwersalne. Prototyp jest
dla malucha (kaszlaczka :) ). Czy mógłbyś przybliżyć mi swój pomysł?
Normalnie i klasycznie - na cewce zaplonowej klasycznego ukladu z
rozdzielaczem masz czestotliwosc tyle razy wieksza jak w kablu
wysokiego ile masz cylindrow. Wystarczy inaczej dobrac skalowanie
przyrzadu i mozna brac z niskiego.
W nowszych maluchach na cewce po niskim masz dokladnie to samo co w
kablu wysokiego - nie ma rozdzielacza i swiece pala jednoczesnie, co
druga iskra wypada w trakcie suwu wydechu gdy nie ma czego zapalac.
Tak wiec skalowanie wychodzi identyczne jak przy braniu sygnalu z
przerywacza - nie ma zatem co sobie zycia utrudniac.
Z kolei w nowoczesnych samochodach na ogol nie ma rozdzielacza a jest
tyle cewek zaplonowych ile cylindrow zas rozdzial idzie na niskim -
problem w tym ze cewki te moga byc zblokowane z cala elektronika w
jeden modul i do niskiego nie bedie dostepu. Ale i tu nie jest tak zle
- zwykle taki modul ma jakies wyprowadzenie dedykowane do sterowania
obrotomierzem choc bez dokladnej serwisowki trudno powiedziec ktory
gdzie i co wystawia - ale sadze ze w samochodach sterowanych
komputerem nalezy raczej stosowac dodatkowy osprzet fabryczny lub
wlasnie uzyskac dostep do pelnej dokumentacji elektroniki zanim
zacznie sie konstruowac osprzet wlasny.
Darek
From: Precess <stepniak_at_nospam_tulipan.ire.pw.edu.pl>
Subject: Re: licznik obrotów silnika - jak kształtować impulsy
Date: Mon, 27 Jul 1998 07:31:12 GMT
Michał Tarasiejski wrote:
Witajcie,
chcę zrobić sobie cyfrowy licznik obrotów silnika i jak mam "ścišgać"
impulsy z przewodu wysokiego napięcia? Kilka zwojów a co potem.
Monowibrator albo tranzystor pracujący jako klucz (wyłączony -
przesterowany). Przed nimi możesz dać zwykły układ całkujący (RC).
Tomek