Re: Zaklucenia w radiu samochodowym
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl z bramk± pl.misc.elektronika!
From: gred=no=spam_at_nospam_kki.net.pl (Grzegorz Redlarski)
Subject: Re: Zaklucenia w radiu samochodowym
Date: Sun, 09 Aug 1998 23:27:08 GMT
On Sun, 26 Jul 1998 20:18:47 GMT, gsawicki_at_nospam_friko.onet.pl (Grzegorz
Sawicki) wrote:
Mam radio samochodowe niezbyt wysokiej jakosci (firmy pionier :-),
(kiedys mialem lepsze, ale mi ukradli i juz nie kupilem drogiego
radia), zamotnowane w FSO 1500. Jak wiadomo samochody polskiej
produkcji nie sa zbyt dobre i dzieki temu w czasie jazdy moje radio
umila mi czas ladnymi trzaskami. Nie jestem elektronikiem i nie znam
sie na takim czyms, wiec moze ktos na tej grupie wie co zrobic aby
radio nie zbieralo zaklucen z silnika (slyszalem cos o wmontowaniu
jakiegos kondensatora, ale nie wiem gdzie i jakiego).
Sprawdz, czy sa to zaklocenia z zaplonu, czy z regulatora alternatora.
Jesli sa to zaklocenia z alternatora, to powinny zanikac przy
wlaczeniu swiatel, ewentualnie jeszcze ogrzewania szyby na wolnych
obrotach (regulator pracuje wtedy na max i nie impulsuje). Jesli sa to
tego typu zaklocenia, to najskuteczniejszy powinien byc dlawik
wstawiony w szereg z zasilaniem. Podobno skuteczne jest tez ciagniecie
zasilania wprost z akumulatora, ale to pierwsze rozwiazanie jest chyba
pewniejsze. Taki dlawik widzialem kiedys kupiony na rynku (rodem z
WNP?). Wygladalo to dosc topornie - troche drutu na precie ferrytowym
zaekranowane w puszcze, ale dzialalo. Kondensatorem sie takich
zaklocen raczej nie zwalczy.
Jesli chodzi o zaklocenia od zaplonnu, to moze trzeba sie przyjrzec
antenie, a zwlaszcza kablowi antenowemu, ale z tym nie mialem
praktycznych doswiadczen.
gr
From: Olgierd Cybulski <cybulski_at_nospam_pkpf.if.uj.edu.pl>
Subject: Re: Zaklucenia w radiu samochodowym
Date: Tue, 11 Aug 1998 15:24:43 +0200
Grzegorz Redlarski wrote:
[...]
Jesli chodzi o zaklocenia od zaplonnu, to moze trzeba sie przyjrzec
antenie, a zwlaszcza kablowi antenowemu, ale z tym nie mialem
praktycznych doswiadczen.
Wszystkie zaklocenia zasilania to male piwo, wobec zaklocen
elektromagnetycznych od zaplonu.
Zasilanie mozna niemal idealnie odfiltrowac filtrem
drabinkowym LC - kilka dlawikow i kondensatorow,
ewentualnie stabilizator low dropout za filtrem.
Natomiast zaklocen radiowych praktycznie nie da
sie wyeliminowac. Pozostaje sluchanie magnetofonu :-)
O.C.
----------------------------------------
pies pileon kameleon
----------------------------------------
From: darecki_at_nospam_spray.atcom.net.pl (Dariusz Margas)
Subject: Re: Zaklocenia w radiu samochodowym
Date: 12 Aug 1998 05:47:40 GMT
Olgierd Cybulski (cybulski_at_nospam_pkpf.if.uj.edu.pl) wrote:
Wszystkie zaklocenia zasilania to male piwo, wobec zaklocen
elektromagnetycznych od zaplonu.
Zasilanie mozna niemal idealnie odfiltrowac filtrem
drabinkowym LC - kilka dlawikow i kondensatorow,
ewentualnie stabilizator low dropout za filtrem.
Natomiast zaklocen radiowych praktycznie nie da
sie wyeliminowac. Pozostaje sluchanie magnetofonu :-)
No to jeszcze mozna przejsc na zaplon samoczynny ;-)
Pozdrawiam
D.M.