temperatura_sam
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl z bramk± pl.misc.elektronika!
From: dady <dady_at_nospam_box43.gnet.pl>
Subject: temperatura_sam
Date: Tue, 18 Aug 1998 13:48:42 +0200
Niedawno zrobiłem sobie obrotomierz do kaszlaka i zaczyna mnie wkurzać
jedna rzecz, mianowicie:
w zależnoci od temperatury wewnątrz samochodu wskazania są totalnie
różne i to bardzo, jak zostawiam malca na słońcu to po 3 godzinach
nagrzewania obrotomierz wskazuje ok 1000 obr/min niżej niż powinien.
Co ma na to wpływ, czy można jaki element zastąpić innym bardziej
odpornym?
Pozdrawiam.
dady.
From: Olgierd Cybulski <cybulski_at_nospam_pkpf.if.uj.edu.pl>
Subject: Re: temperatura_sam
Date: Tue, 18 Aug 1998 14:00:06 +0200
dady wrote:
Niedawno zrobiłem sobie obrotomierz do kaszlaka i zaczyna mnie wkurzać
jedna rzecz, mianowicie:
w zależnoci od temperatury wewnątrz samochodu wskazania są totalnie
różne i to bardzo, jak zostawiam malca na słońcu to po 3 godzinach
nagrzewania obrotomierz wskazuje ok 1000 obr/min niżej niż powinien.
Co ma na to wpływ, czy można jaki element zastąpić innym bardziej
odpornym?
Ma na to wpływ klirens kreatyniny w nerkach prezesa, a także
strach przed robakami w czesre¶niach.
I to jest odpowiedĽ adekwatna do poziomu pytania,
więc może napiszesz przynajmniej, jaka jest zasada działania
owego obrotomierza - choćby to, czy jest cyfrowy, czy analny itp.
O.C.
----------------------------------------
pies pileon kameleon
----------------------------------------
From: dady <dady_at_nospam_box43.gnet.pl>
Subject: Re: temperatura_sam
Date: Tue, 18 Aug 1998 15:55:04 +0200
Ma na to wpływ klirens kreatyniny w nerkach prezesa, a także
strach przed robakami w czesreśniach.
I to jest odpowiedź adekwatna do poziomu pytania,
więc może napiszesz przynajmniej, jaka jest zasada działania
owego obrotomierza - choćby to, czy jest cyfrowy, czy analny itp.
.....hmmm
Gdybym był taki mądry jak ty to nie pytałbym, ale jakos za bardzo nie
znam się na tym.
Jeli tak bardzo zajął cię temat to obrotomierz to takie małe urządzenie,
które ma pare oporników, kondensatorków, potencjometrów, 12 ledów i
jeden układ scalony, wszystko jest podłączone do + i - w samochodzie i
do cawki zapłonowej. Na pewno te nazwy mówią ci więcej niż mi, ale i tak
nie chciałbym być taki bystry jak ty.
Czeresni w nim nie widziałem a jak chcesz chłopie cos analnego to
proponuję na jakies xxx strony albo na dworzec. To na tyle panie
"mądry".
Pozdrawiam.
dady
From: Olgierd Cybulski <cybulski_at_nospam_pkpf.if.uj.edu.pl>
Subject: Re: temperatura_sam
Date: Tue, 18 Aug 1998 17:02:38 +0200
dady wrote:
Ma na to wpływ klirens kreatyniny w nerkach prezesa, a także
strach przed robakami w czesre¶niach.
I to jest odpowiedĽ adekwatna do poziomu pytania,
więc może napiszesz przynajmniej, jaka jest zasada działania
owego obrotomierza - choćby to, czy jest cyfrowy, czy analny itp.
Gdybym był taki mądry jak ty to nie pytałbym, ale jakos za bardzo nie
znam się na tym.
Jeli tak bardzo zajął cię temat to obrotomierz to takie małe urządzenie,
które ma pare oporników, kondensatorków, potencjometrów, 12 ledów i
jeden układ scalony, wszystko jest podłączone do + i - w samochodzie i
do cawki zapłonowej. Na pewno te nazwy mówią ci więcej niż mi, ale i tak
nie chciałbym być taki bystry jak ty.
Czeresni w nim nie widziałem a jak chcesz chłopie cos analnego to
proponuję na jakies xxx strony albo na dworzec. To na tyle panie
"mądry".
Przepraszam Pana Nerwowego za te drobne zło¶liwostki.
Przypuszczałem, że jak potrafił Pan zrobić obrotomierz,
to wie Pan również na jakiej zasadzie to urz±dzenie działa.
Tymczasem nie wiesz nawet, ze obrotomierze mog± być bardzo różne,
np. cyfrowe.
Twój obrotomierz jest analogowy - działa (tak przypuszczam)
na zasadzie całkowania impulsów wytwarzanych przez przerzutnik
monostabilny wyzwalany zapłonem.
Prawdopodobnie występuj± tam dwa istotne człony RC - pierwszy
okresla szeroko¶ć impulsu wytwarzanego przez przerzutnik
monostabilny, drugi jest układem całkuj±cym te impulsy.
Jesli w tych dwoch obwodach RC zastosowałe¶ kiepskie elementy,
stałe czasowe mog± mocno zależeć od temperatury, czego efektem
s± oczywi¶cie błędne wskazania obrotomierza zależne od temperatury.
Kondensatory elektrolityczne moga zmieniać swoj± rezystancję o
kilkadziesi±t procent w przedziale temperatur osi±ganym w samochodzie.
O tyle samo mog± się różnić wskazania obrotomierza.
Tak więc sugeruję następuj±ce korekty :
1. - wymienić rezystory w członach RC na 1-dno procentowe
2. - wymienić kondensatory elektrolityczne na np. tantalowe,
je¶li to niemożliwe (np. ich pojemno¶ć jest za duża)
wymienić także rezystory, tak, by zachować stało¶ć
iloczynu RC, wzglednie zastosować w uniwibratorze i
w układzie całkuj±cym kondensatory o jednakowym współczynniku
temperaturowym - ich błędy się wówczas skompensuj± - ale
generalnie kondensatory elektrolityczne w takim układzie
to duże nieporozumienie - zwłaszcza w samochodzie
3. - jesli 1 i 2 nie pomoże - wymienić potencjometry, ale tylko te,
które s± wykorzystywane jako rezystor nastawny (nie jako
dzielnik napięcia).
Je¶li nadal nie wiesz o co mi chodzi, wymień po prostu wszystkie
kondensatory na ich odpowiedniki o malym dryfcie temperaturowym -
w niektorych sklepch maja cos takiego, czasem nawet sprzedawca
wie o co chodzi :-)
Z rezystorami to samo.
Zakładam, że scalak nie jest przedpotopowy i ma wewnetrzna
kompensacje termiczna.
O.C.
----------------------------------------
pies pileon kameleon
----------------------------------------
From: dady <dady_at_nospam_box43.gnet.pl>
Subject: Re: temperatura_sam
Date: Wed, 19 Aug 1998 08:57:52 +0200
Przepraszam Pana Nerwowego za te drobne zło¶liwostki.
Przypuszczałem, że jak potrafił Pan zrobić obrotomierz,
to wie Pan również na jakiej zasadzie to urz±dzenie działa.
To był zestaw do samodzielnego montarzu.
Zmontować potrafiłem a dalej...
Dzięki za rady, chociarz dużej częci i tak nie rozumiałem, ale spróbuję
z tymi kondensatorami, może jednak pomoże.
Pozdrawiam.
dady