Prostownik



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl z bramk± pl.misc.elektronika!

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: "roster" <roster_at_nospam_polbox.com>
Subject: Prostownik
Date: 3 Sep 1998 15:34:38 GMT


Poszukuje schematu prostownika do ladowania akumulatorow 12V


--
Wyslano przez Serwis RUBIKON - http://www.rubikon.net.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: bieniek_at_nospam_zr.ita.pwr.wroc.pl (Pawel B.)
Subject: Re: Prostownik
Date: 4 Sep 1998 06:04:58 GMT


In article <01bdd750$293470a0$5efacdc3_at_nospam_default>, "roster" <roster_at_nospam_polbox.com> says:

Poszukuje schematu prostownika do ladowania akumulatorow 12V


--
>Wyslano przez Serwis RUBIKON - http://www.rubikon.net.pl

Wez jeden transformator o napieciu wyjsciowym ok.15V i mocy odpowiedniej (np.50-80W),
jeden mostek prostowniczy na 5A i polacz to tak, zeby mialo sens. Potem uzwojenie pierwotne
wlacz do sieci, a wyjscie mostka do akumulatora (+ do plusa a - do minusa) i laduj az sie
zagotuje, a jeszcze lepiej wez sobie dowolna ksiazke z serii zrot yo sam elektroniku
i zobacz (ksiazki to takie cos co ma kartki a nie klawiature i bywa do zdobycia w bibliotekach)
PB

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: "I.Kuczek" <ixkuczek_at_nospam_friko6.onet.pl>
Subject: Re: Prostownik
Date: Fri, 04 Sep 1998 09:39:30 +0200


Pawel B. wrote:

In article <01bdd750$293470a0$5efacdc3_at_nospam_default>, "roster" <roster_at_nospam_polbox.com> says:

Poszukuje schematu prostownika do ladowania akumulatorow 12V


--
> >Wyslano przez Serwis RUBIKON - http://www.rubikon.net.pl
>
> Wez jeden transformator o napieciu wyjsciowym ok.15V i mocy odpowiedniej (np.50-80W),
> jeden mostek prostowniczy na 5A i polacz to tak, zeby mialo sens. Potem uzwojenie pierwotne
> wlacz do sieci, a wyjscie mostka do akumulatora (+ do plusa a - do minusa) i laduj az sie
> zagotuje, a jeszcze lepiej wez sobie dowolna ksiazke z serii zrot yo sam elektroniku
> i zobacz (ksiazki to takie cos co ma kartki a nie klawiature i bywa do zdobycia w bibliotekach)
> PB

A ja laduje akum. 12V/45Ah nastepujaco:
Biore niestabilizowany zasilacz do keyboardu (24W i 17V bez obciaz.)
i laduje ak. przez zarowke 21W/12V wychodzi 1.5A i to mi wystarcza
do okresowego podladowania i odsiarczania.
Na dodatek nie boje sie przeladowania.
Jak chce wiecej pradu, to wsadzam rezystor rown. do zarowki (
ale nie przekraczam 2.5A bo zasilacz ma 24W).
Pozdrawiam Irek

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: "Jaroslaw Lis" <lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl>
Subject: Re: Prostownik
Date: 4 Sep 1998 12:39:55 GMT


I.Kuczek <ixkuczek_at_nospam_friko6.onet.pl> wrote:
A ja laduje akum. 12V/45Ah nastepujaco:
Biore niestabilizowany zasilacz do keyboardu (24W i 17V bez obciaz.)
i laduje ak. przez zarowke 21W/12V wychodzi 1.5A i to mi wystarcza
do okresowego podladowania i odsiarczania.
Na dodatek nie boje sie przeladowania.

Nie boisz sie? To wyjedz na tydzien :-)
A akumulator 1.5A laduje kiepsko :-)


J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: "I.Kuczek" <ixkuczek_at_nospam_friko6.onet.pl>
Subject: Re: Prostownik
Date: Fri, 04 Sep 1998 15:39:10 +0200


Jaroslaw Lis wrote:

I.Kuczek <ixkuczek_at_nospam_friko6.onet.pl> wrote:
A ja laduje akum. 12V/45Ah nastepujaco:
Biore niestabilizowany zasilacz do keyboardu (24W i 17V bez obciaz.)
i laduje ak. przez zarowke 21W/12V wychodzi 1.5A i to mi wystarcza
do okresowego podladowania i odsiarczania.
Na dodatek nie boje sie przeladowania.

Nie boisz sie? To wyjedz na tydzien :-)
A akumulator 1.5A laduje kiepsko :-)

J.

Nie boje sie. Ostatnio podladowywalem zima 97/98.
Mimo ze zazwyczaj jezdze na krotkich odcinkach 5-10km (czeste rozruchy)
i mam gaz (dodatkowy pobor pradu przez zawory)to nie mam problemow.
W zimie podladowuje raz na 2-3 miesace przez dobe (biore go na
niedziele do domu).
Po za tym akumulator nalezy traktowac jako rozladowany gdy
jest wyczerpany w 50% (a zima w 33%) a nie w 99% -tak podaje literatura.
Wiec nie nalezy przesadzac z kreceniem rozrusznkiem
nawet jesli wskaznik napiecia jest na bialym polu.
I dlatego wlasnie wstarcza mi 1.5A przez 24h do podladowania. :-)


Jesli u kogos jest gorzej u mnie :-(
(a akumulator mam nienowy - 3 letni)to radze:
1) Spawdzic regulator napiecia w samochodzie (moze niedoladowywac albo
przeladowywac) prawidlowe napiecie to bodajze 13.8V+-0.2V
pod obciazeniem.
Pradu ladowania lepiej nie sprawdzac bo mozna uszkodzic elektronike
w samochodzie (gdy przypadkowo odlaczy sie akumlator).
Jesli napiecie jest O.K. a akum. sie rozladowuje to :

2) Sprawdzic czy w instalacji nie ma zwarc i uplywnosci
(wylaczyc wszystkie odbiorniki i sprawdzic pobor pradu z akum.).

3) Sprawdzic zaplon (silnik powinien zapalac za 1-szym max drugim razem)
i gaznik

4) Jezdzic na wyzszych obrotach (max moment obrot. i wyzsze napiecie z
alternatora) a nie oszczedzac paliwa i maltretowac panewki silnika na
malych obr. I jezdzic czesto, bo bryka sie zlasuje (akum. tez).

5) Kupic nowy akumulator i nie przeladowywac go "az sie zagotuje"

6) Sprawdzac poziom elektrolitu min co 2 m-ce (u mnie kiedys po
6 m-cach niezagladania "wylazla z wody" elektroda ale na szczescie nie
odbilo sie to powaznie na akumulatorze
Nalezy to robic nawet gdy jest to akum. "bezobslugowy" chyba
ze konstrukcja uniemozliwa uzupelnienie wody.

7) Nie ladowac "super-pradami" bo to niszczy elektrody.

Przepraszam ze pisze o banalach ale czy wszyscy ich
przestrzegaja ?

No i jeszcze nie wiem czy sprawa dotyczy akum. samochodowego.

Pozdrawiam IREK

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis)
Subject: Re: Prostownik
Date: Fri, 04 Sep 1998 18:24:01 GMT


On Fri, 04 Sep 1998 15:39:10 +0200, I.Kuczek wrote:
Na dodatek nie boje sie przeladowania.

Nie boisz sie? To wyjedz na tydzien :-)
A akumulator 1.5A laduje kiepsko :-)

Nie boje sie. Ostatnio podladowywalem zima 97/98.
Mimo ze zazwyczaj jezdze na krotkich odcinkach 5-10km (czeste rozruchy)

Nie nie - jak sie nie boisz przeladowania, to zostaw podlaczony pod
prostownik, i wyjedz pociagiem na tydzien. Ciekawe co zastaniesz po
powrocie :-)

i mam gaz (dodatkowy pobor pradu przez zawory)to nie mam problemow.
W zimie podladowuje raz na 2-3 miesace przez dobe (biore go na
niedziele do domu).

Ja tam nie laduje, bo od tego jest alternator :-)

Po za tym akumulator nalezy traktowac jako rozladowany gdy
jest wyczerpany w 50% (a zima w 33%) a nie w 99% -tak podaje literatura.
Wiec nie nalezy przesadzac z kreceniem rozrusznkiem
nawet jesli wskaznik napiecia jest na bialym polu.

Krecic trzeba tyle ile trzeba.
No chyba ze Ty masz zwyczaj zamawiania taksowki jak samochod po paru
sekundach krecenia nie zapali :-)

I dlatego wlasnie wstarcza mi 1.5A przez 24h do podladowania. :-)

Problem w tym ze nie zawsze ma sie 24h. A przez noc tych 8h sie
uzbiera. Ba - kwadrans ladowania 5A starcza do odpalenia przy -15.

J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: Adam Gasiorski <agasiors_at_nospam_ci.comarch.pl>
Subject: Re: Prostownik
Date: Fri, 04 Sep 1998 17:11:44 +0200


Wez jeden transformator o napieciu wyjsciowym ok.15V i mocy odpowiedniej (np.50-80W),
jeden mostek prostowniczy na 5A i polacz to tak, zeby mialo sens. Potem uzwojenie pierwotne
wlacz do sieci, a wyjscie mostka do akumulatora (+ do plusa a - do minusa) i laduj az sie
zagotuje

Przeciez to rozwali prostownik. Jesli akumulator ma opor ulamka ohma (a chociazby kilka
rozladowany) to prad poplynie - latwo policzyc: (15-12)/R - pod koniec ladowania, zakonczonego zbyt
wczesnie, bedzie to zawrotna liczba w porownaniu z 5A. AG.


Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: RUDY <Rudy_at_nospam_InsERT.com.pl>
Subject: Re: Prostownik
Date: Fri, 04 Sep 1998 17:40:30 +0100


Adam Gasiorski wrote:

Wez jeden transformator o napieciu wyjsciowym ok.15V i mocy odpowiedniej (np.50-80W),
jeden mostek prostowniczy na 5A i polacz to tak, zeby mialo sens. Potem uzwojenie pierwotne
wlacz do sieci, a wyjscie mostka do akumulatora (+ do plusa a - do minusa) i laduj az sie
zagotuje

Przeciez to rozwali prostownik. Jesli akumulator ma opor ulamka ohma (a chociazby kilka
rozladowany) to prad poplynie - latwo policzyc: (15-12)/R - pod koniec ladowania, zakonczonego zbyt
wczesnie, bedzie to zawrotna liczba w porownaniu z 5A. AG.

Ale tak w transformatorze najczescij jest dosc duzo drutu a ten ma jakis
opor ... i liczba nie bedzie taka zawrotna
Poza tym akumulatory samochodowe sa przyzwyczajone fabrycznie do podlego
traktowania tj ladowania pradem 15A w tem -20 st. C i rozladowywania
300A oczywiscie przez chwile, tak wiec nawet taki prymitywny prostownik
to raj dla akumulatora w porownaniu z normalna exploatacja

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis)
Subject: Re: Prostownik
Date: Fri, 04 Sep 1998 18:23:59 GMT


On Fri, 04 Sep 1998 17:11:44 +0200, Adam Gasiorski wrote:
Wez jeden transformator o napieciu wyjsciowym ok.15V i mocy odpowiedniej (np.50-80W),
jeden mostek prostowniczy na 5A i polacz to tak, zeby mialo sens. Potem uzwojenie pierwotne
wlacz do sieci, a wyjscie mostka do akumulatora (+ do plusa a - do minusa) i laduj az sie
zagotuje

Przeciez to rozwali prostownik. Jesli akumulator ma opor ulamka ohma (a chociazby kilka
rozladowany) to prad poplynie - latwo policzyc: (15-12)/R - pod koniec ladowania, zakonczonego zbyt
wczesnie, bedzie to zawrotna liczba w porownaniu z 5A. AG.

Miliony prostownikow sa tak zrobione, i jakos nie rozwalaja.
Inna sprawa ze z duza ostroznoscia podszedlbym do "ok.15V".
To nalezy dosc precyzyjnie dobrac.

J.




Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: bieniek_at_nospam_zr.ita.pwr.wroc.pl (Pawel B.)
Subject: Re: Prostownik
Date: 7 Sep 1998 05:58:28 GMT


In article <35f91a5d.2477182_at_nospam_news.ict.pwr.wroc.pl>, lis_at_nospam_papuga.ict.pwr.wroc.pl (Jaroslaw Lis) says:

On Fri, 04 Sep 1998 17:11:44 +0200, Adam Gasiorski wrote:
Wez jeden transformator o napieciu wyjsciowym ok.15V i mocy odpowiedniej (np.50-80W),
jeden mostek prostowniczy na 5A i polacz to tak, zeby mialo sens. Potem uzwojenie pierwotne
wlacz do sieci, a wyjscie mostka do akumulatora (+ do plusa a - do minusa) i laduj az sie
zagotuje

Przeciez to rozwali prostownik. Jesli akumulator ma opor ulamka ohma (a chociazby kilka
rozladowany) to prad poplynie - latwo policzyc: (15-12)/R - pod koniec ladowania, zakonczonego zbyt
wczesnie, bedzie to zawrotna liczba w porownaniu z 5A. AG.

Miliony prostownikow sa tak zrobione, i jakos nie rozwalaja.
Inna sprawa ze z duza ostroznoscia podszedlbym do "ok.15V".
To nalezy dosc precyzyjnie dobrac.

J.

No dobrze, niech wam bedzie: to na wyjscie dolozyc szeregowo rezystor ok. 0.3-0.5 oma
o mocy kilku watow.
PB

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: bieniek_at_nospam_zr.ita.pwr.wroc.pl (Pawel B.)
Subject: Re: Prostownik
Date: 7 Sep 1998 05:56:13 GMT


In article <35F0032F.801048DF_at_nospam_ci.comarch.pl>, Adam Gasiorski <agasiors_at_nospam_ci.comarch.pl> says:

Wez jeden transformator o napieciu wyjsciowym ok.15V i mocy odpowiedniej (np.50-80W),
jeden mostek prostowniczy na 5A i polacz to tak, zeby mialo sens. Potem uzwojenie pierwotne
wlacz do sieci, a wyjscie mostka do akumulatora (+ do plusa a - do minusa) i laduj az sie
zagotuje

Przeciez to rozwali prostownik. Jesli akumulator ma opor ulamka ohma (a chociazby kilka
rozladowany) to prad poplynie - latwo policzyc: (15-12)/R - pod koniec ladowania, zakonczonego zbyt
wczesnie, bedzie to zawrotna liczba w porownaniu z 5A. AG.

A rezystancji wewnetrznej prostownika to zapomniales?

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: roster_at_nospam_polbox.com
Subject: Re: Prostownik
Date: Sun, 6 Sep 1998 21:34:23 +0200


In article <01bdd750$293470a0$5efacdc3_at_nospam_default>, roster_at_nospam_polbox.com
says...
Poszukuje schematu prostownika do ladowania akumulatorow 12V


--
> Wyslano przez Serwis RUBIKON - http://www.rubikon.net.pl
>
To wszystko jasne ale ja potrzebuje schematu prostownika
z regulacją prądu i odczytem (amperomierz)

--
Wyslano przez Serwis RUBIKON - http://www.rubikon.net.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: bieniek_at_nospam_zr.ita.pwr.wroc.pl (Pawel B.)
Subject: Re: Prostownik
Date: 7 Sep 1998 06:08:21 GMT


In article <MPG.105d0229cfc04733989680_at_nospam_news.rubikon.net.pl>, roster_at_nospam_polbox.com says:

In article <01bdd750$293470a0$5efacdc3_at_nospam_default>, roster_at_nospam_polbox.com
says...
Poszukuje schematu prostownika do ladowania akumulatorow 12V


--
>> Wyslano przez Serwis RUBIKON - http://www.rubikon.net.pl
>>
>To wszystko jasne ale ja potrzebuje schematu prostownika
>z regulacją prądu i odczytem (amperomierz)

Bylo tak od razu: odzczyt albo szeregowo amperomierz taki pastikowy do 10A specjalnie
do tego celu robiony (ok. 10 zl w Bomisach dawnych) albo rezystor kilkadziesiat miliomow
i pomiar napiecia na nim byle wskazniczkiem... (przeliczenie - prawo Ohma)
Regulacja pradu: sciemniacz od lampki nocnej, ale uwada niezdrowe dla trznsformatora i
mozna stosowac tylko w malym zakresie sciemniania (tzn blisko maksimum jasnosci),
inaczej szeregowe oporniki w uzwojeniu pierwotnym (na 220V) moce i wartosci trzeba sobie
policzyc, drugi wariant: odczepy na uzwojeniu pierwotnym i wreszcie elektronika na wyjsciu
ale nie zawsze gra jest warta swieczki...
PB

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: "I. Kuczek" <ixkuczek_at_nospam_friko6.onet.pl>
Subject: Re: Prostownik
Date: Tue, 22 Sep 1998 07:45:21 +0100


roster wrote:

Poszukuje schematu prostownika do ladowania akumulatorow 12V

--
> Wyslano przez Serwis RUBIKON - http://www.rubikon.net.pl

Poszukaj w Elektroniku Elektorze 12/94.
Układ prosty - 1 scal. i z zabezpieczeniem przed przeładowaniem.
IREK