Zasolanie 5V z sieci



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl z bramką pl.misc.elektronika!

Poprzedni Następny
Wiadomoœć
spis treści
From: Piotr Laskowski <Piotr.Laskowski_at_nospam_f117.n480.z2.fidonet.org>
Date: Sun, 20 Dec 98 02:03:43 +0100
Subject: Zasolanie 5V z sieci



Cześć All !

Chce zrobic stroboskop diagnostyczny do silnikow z ZI. Caly cymes polega na tym
zeby bylo mozna w stroboskopie regulowac kat wyprzedzenia, czyli np. mignac
lampa kilka stopni obrotu walu wczesniej/pozniej niz pojawi sie iskra.
Najwygodniej bedzie zrobic to na kontrolerze. Doszlismy z kumplem do wniosku ze
detekcje wysokiego napiecia najlepiej bedzie zrobic przykladajac kilka zwojow do
przewodu WN, a z tamtad przez uklad z dwiema zenerkami na komparator.
Wypisz, wymaluj pasuje atmelek 89C1051 + wyswietlacz LED 2 cyfry.
Jest tylko jeden problem - zasilanie. Najwygodniej byloby wziasc wyprostowane
napiecie sieci i 'troche' go uszczuplic. Tyle ze przy pradzie rzedu 30mA
wydzieli mi sie straszna moc (310-5V)*30mA=9.2W.

Znacie moze jakis lepszy sposob z minimalna liczba elementow, tak zeby bylo
lzej niz z transformatorkiem i w miare tanio? (urzadzenie ma byc reczne).

Piotrek.

Poprzedni Następny
Wiadomoœć
spis treści
From: ladzk_at_nospam_ite.waw.pl (Dariusz K. Ladziak)
Subject: Re: Zasolanie 5V z sieci
Date: Mon, 21 Dec 1998 09:00:05 GMT


On Sun, 20 Dec 98 02:03:43 +0100, Piotr Laskowski
<Piotr.Laskowski_at_nospam_f117.n480.z2.fidonet.org> wrote:


Cześć All !

Chce zrobic stroboskop diagnostyczny do silnikow z ZI. Caly cymes polega na tym
zeby bylo mozna w stroboskopie regulowac kat wyprzedzenia, czyli np. mignac
lampa kilka stopni obrotu walu wczesniej/pozniej niz pojawi sie iskra.

To se ne da... Mozesz mignac POZNIEJ. Nie migniesz wczesniej - czas
nie biegnie do tylu!
Co najwyzej mozesz (i tak sie czyni) prognozowac moment nastepnego
impulsu w ukladzie zaplonowym - w koncu w czasie dwoch obrotow walu
jego predkosc obrotowa nie ma szansy zmienic sie istotnie.

Najwygodniej bedzie zrobic to na kontrolerze. Doszlismy z kumplem do wniosku ze
detekcje wysokiego napiecia najlepiej bedzie zrobic przykladajac kilka zwojow do
przewodu WN, a z tamtad przez uklad z dwiema zenerkami na komparator.
Wypisz, wymaluj pasuje atmelek 89C1051 + wyswietlacz LED 2 cyfry.

Moglbym stwierdzic ze z armata na wrobla - ale w sumie faktycznie
latwiej jakis kontoler wstawic jak z pojedynczych scalakow dlubac. Co
do zdejmowania sygnalu - koncepcja sluszna, tak sie to wlasnie czyni.
Na ogol bierze sie rdzen ferrytowy toroidalny, tnie na dwie polowki
(mozna tez gotowy profil zamkniety skladany z czesci dorwac), nawija
odpowiednia liczbe zwojow (zwykle niewiele) i robi z tego klasyczne
cegi pradowe zapinane na kabel WN. Za mechanike uzyc mozna wiekszy
plastikowy spinacz do bielizny (taki do przypinania na sznurze jak sie
suszy...)
Jest tylko jeden problem - zasilanie. Najwygodniej byloby wziasc wyprostowane
napiecie sieci i 'troche' go uszczuplic. Tyle ze przy pradzie rzedu 30mA
wydzieli mi sie straszna moc (310-5V)*30mA=9.2W.

Mozna wytracac na elementach reaktancyjnych (kondensator). Mozna
impulsowo - ale jednym stopniem to nie tak prosto, dlawik z odczepem
jak nic. Powstaja tylko dwa pytania:
Po pierwsze jak sobie wyobrazacie zapewnienie bezpieczenstwa ukladu z
zasilaniem bezposrednim w sasiedztwie duzych mas metalowych (samochod)
i na nieizolacyjnym podlozu (beton, asfalt)??? Podwojna izolacja,
hermetyzacja, badania przepieciowe do 2kV... - bez tego sam bym sie
zastaniawial czy uzyc, pracownikowi do reki zas bym nie dal bo NIE
WOLNO!!! Zaden przepis nie pozwoli ci bez kompletu badan klimatyczno -
niezawodnosciowych dopuscic do uzycia takiej konstrukcji!
I tu drugie pytanie - te silniki z ZI to maja iskrownik i to taki co
zadnego niskiego napiecia nie daje? Bo jak zaplon jest bateryjny to te
6 do 24V masz juz gotowe - warystor (14V), dlawik, kondensator i jazda
na stabilizator 5V. Elementy przed stabilizatorem sa konieczne -
jakbys przypial to do instalacji w rzeczywistym samochodzie to szpile
napiecia z alternatora kuku moglyby stabilizatorowi zrobic. Jak chcesz
miec uklad "glupcoodporny" to mozesz dolozyc na wejsciu mostek Graetza
nie ponad 24V.
W ostatecznosci - mozna te cztery paluszki do srodka wsadzic, to az
tyle pradu nie zre!

Ludzie lubia sobie jednak zycie utrudniac!

Darek

Poprzedni Następny
Wiadomoœć
spis treści
From: waldemar_at_nospam_zedat.fu-berlin.de
Subject: Re: Zasolanie 5V z sieci
Date: Mon, 21 Dec 1998 09:53:50 GMT


On Sun, 20 Dec 98 02:03:43 +0100, Piotr Laskowski
<Piotr.Laskowski_at_nospam_f117.n480.z2.fidonet.org> wrote:


Cześć All !

Chce zrobic stroboskop diagnostyczny do silnikow z ZI. Caly cymes polega na tym
zeby bylo mozna w stroboskopie regulowac kat wyprzedzenia, czyli np. mignac
lampa kilka stopni obrotu walu wczesniej/pozniej niz pojawi sie iskra.
Najwygodniej bedzie zrobic to na kontrolerze. Doszlismy z kumplem do wniosku ze
detekcje wysokiego napiecia najlepiej bedzie zrobic przykladajac kilka zwojow do
przewodu WN, a z tamtad przez uklad z dwiema zenerkami na komparator.
Wypisz, wymaluj pasuje atmelek 89C1051 + wyswietlacz LED 2 cyfry.
Jest tylko jeden problem - zasilanie. Najwygodniej byloby wziasc wyprostowane
napiecie sieci i 'troche' go uszczuplic. Tyle ze przy pradzie rzedu 30mA
wydzieli mi sie straszna moc (310-5V)*30mA=9.2W.
zrob duzy opornik w raczce, na zime w sam raz ;-))

Znacie moze jakis lepszy sposob z minimalna liczba elementow, tak zeby bylo
lzej niz z transformatorkiem i w miare tanio? (urzadzenie ma byc reczne).

ze wzgledow bezpieczenstwa polecam jednak transformatorek. Duze toto
nie jest.... Sa tez uklady scalone wejscie 230V ~, wyjscie 5V=. Typ LT
cos tam, chyba u Conrada do dostania. Inne pytanie: tez cos takiego
mam, jest zasilane z baterii 12V z samochodu. Ma krokodyle i mozna sie
podczepic do zasilania samochodu, chyba jeszcze prosciej? Bo ja mam
np. ok. 50m od samochodu do najblizszego gniazdka...

Waldek

Poprzedni Następny
Wiadomoœć
spis treści
From: "Gabriel Drabik" <gabrys_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl>
Subject: Re: Zasolanie 5V z sieci
Date: Mon, 21 Dec 1998 12:34:49 +0100



Piotr Laskowski wrote in message <914119446_at_nospam_f117.n480.z2.ftn>...

Znacie moze jakis lepszy sposob z minimalna liczba elementow, tak zeby bylo
lzej niz z transformatorkiem i w miare tanio? (urzadzenie ma byc reczne).

NIe wiem dlaczego nei chesz sie podpiac do 12 V w samochodzie
ale jesli juz tak bardzo nie chcesz to zastosuj kondensator....
Oczywiscie trzeba potestowac jaki ale rzedu 100 nF oczywisice
na konkretne napiece (np. 630 V)
Oczywisice jesli chodzi o bezpieczenstwo to polecam jednak trafo

gabrys.