Re: Jak mierzyc kat w przestrzeni ??
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl z bramką pl.misc.elektronika!
From: waldemar_at_nospam_zedat.fu-berlin.de
Subject: Re: Jak mierzyc kat w przestrzeni ??
Date: Thu, 07 Jan 1999 12:06:26 GMT
Laserowy interferometr dopplerowski (inaczej zyrokompasem laserowym
niepoprawnie zwany)? Rozwiazanie klasyczne wrecz w nawigacji
bezwladnosciowej.
bardzo dobre, niestety dosc ciezkie (kolo 1kg) i drogie.
Polecam żyrokompasy stosowane do stabilizacji lotu w modelach śmigłowców -
- lekkie i tanie (no.. względnie tanie..)
wiesz na jakiej zasadzie dzialaja?? Bo mnie tez cos takiego
interesuje, ale musi dzialac w niewazkosci....
Waldek
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Jak mierzyc kat w przestrzeni ??
Date: Fri, 08 Jan 1999 00:12:51 GMT
On Thu, 07 Jan 1999 12:06:26 GMT, waldemar_at_nospam_zedat.fu-berlin.de wrote:
Polecam żyrokompasy stosowane do stabilizacji lotu w modelach śmigłowców -
- lekkie i tanie (no.. względnie tanie..)
wiesz na jakiej zasadzie dzialaja?? Bo mnie tez cos takiego
interesuje, ale musi dzialac w niewazkosci....
Gdzies czytalem ze mozna uzyc drgajacego preta - tzn jeden koniec
zamocowany w podstawie, drugi koniec drga sobie .... i zachowuje
plaszczyzne drgan. Idea ciekawa, do realizacji praktycznej na drugi
rzut oka droga daleka ...
J.
From: Andrzej Radecki <radecki_at_nospam_posejdon.wpk.p.lodz.pl>
Subject: Re: Jak mierzyc kat w przestrzeni ??
Date: Fri, 08 Jan 1999 23:03:15 GMT
waldemar_at_nospam_zedat.fu-berlin.de napisał(a):
Laserowy interferometr dopplerowski (inaczej zyrokompasem laserowym
niepoprawnie zwany)? Rozwiazanie klasyczne wrecz w nawigacji
bezwladnosciowej.
bardzo dobre, niestety dosc ciezkie (kolo 1kg) i drogie.
Polecam żyrokompasy stosowane do stabilizacji lotu w modelach śmigłowców -
- lekkie i tanie (no.. względnie tanie..)
wiesz na jakiej zasadzie dzialaja?? Bo mnie tez cos takiego
interesuje, ale musi dzialac w niewazkosci....
Jak dokładnie są zrobione one to nie wiem. Ale jak każde inne
działają na takiej samej zasadzie: obracające się masy mają
tendencję do zachowywania stałej osi obrotu. Przy odpowiednio dużych
prędkościach obrotowych mogą to być całkiem małe masy a precyzja pomiaru
będzie wystarczająca. O ile się orientuję to w modelach śmigłowców
taki żyroskopowy czujnik jest stosowany w obwodzie regulatora prędkości
obrotowej tylnego (ale głowy nie daję ;). W każdym razie tam wystarczy jeden
żyrokompas, bo potrzebna jest kontrola pozycji modelu tylko względem jednej
osi (pionowej). W przypadku kontroli położenia względem trzech osi
potrzebne będą przynajmniej dwa żyrokompasy. Jeśli chodzi o warunki pracy
to przeciążenia, nieważkość itp. mają niewielki wpływ na pracę przyrządu.
Zresztą, przy odpowiedniej jakości wykonania są to dość pewne czujniki
(w lotnictwie stosowane są od kilkudziesięciu lat). Najlepiej zrobisz jak
poczytasz sobie jakiejś fachowej literatury i pogadasz z ludźmi, którzy zajmują
się tym codziennie. Ja tyle co wiedziałem już powiedziałem ;)
Pozdrowienia
--
( /0/ Andrzej Radecki
==== \ mailto:radecki_at_nospam_posejdon.wpk.p.lodz.pl
/ |