Jak zmierzyć niewielki przepływ benzyny w samochodzie i gdzie kupić przepływomierz?
Przepływomierz - pomiar zużycia paliwa..
From: "Hal" <jruta_at_nospam_friko2.onet.pl>
Subject: Przepływomierz - pomiar zużycia paliwa..
Date: Mon, 12 Apr 1999 15:02:45 +0200
Czy ktoś ma doświadczenie czym zmierzyć niewielki przepływ benzyny w
samochodzie. Skąd zdobyć odpowiedni przepływomierz?
Ile to kosztuje?
Wiem, że KOBOLD robi takie rzeczy - ale gdzie to kupić?
Pozdrawiam
Hal
From: "MaraBut" <martys_at_nospam_priv.onet.pl>
Subject: Re: Przepływomierz - pomiar zużycia paliwa..
Date: Tue, 13 Apr 1999 08:56:27 +0200
Juliusz napisał:
Hal napisał:
Czy ktoś ma doświadczenie czym zmierzyć niewielki przepływ benzyny w
samochodzie. Skąd zdobyć odpowiedni przepływomierz?
A czy tego sie nie wylicza na podstawie czasu otwarcia wtryskiwaczy i
cisnienia w przewodach paliwowych? Tak mi sie jakos wydaje ...
Niby tak, ale jak się ma samochód z silnikiem gaźnikowym ?
O ile pamiętam przepływomierz turbinkowy do takich właśnie celów był
stosowany w Wartburgu, bodaj 353S. Zasilanie 12V, przetwarzał przepływ na
impulsy z niezłą dokładnością (miał nawet komorę tłumiącą !). Jeśli trochę
poszukać po sklepach, to chyba da się znaleźć. Jakiś czas temu widziałem
taki drobiazg w sklepie motoryzacyjnym typu dżem-mydło-powidło za ok. 60
PLN.
Powodzenia w poszukiwaniach
MaraBut
From: Wojciech Wierba <wierba_at_nospam_mail.desy.de>
Subject: Re: =?iso-8859-1?Q?Przep=B3ywomierz?= - pomiar
Date: Tue, 13 Apr 1999 10:19:54 -0700
Witam,
W ukladzie gaznikowym samochodu nalezy mierzyc dwa przeplywy:
1. doplyw paliwa do gaznika,
2. odplyw nadmiaru paliwa z gaznika.
Istnieje kilka metod pomiaru przeplywu cieczy:
1. Pomiar cisnienia przed i za zwezka - dla malych przeplywow bardzo
klopotliwy
a koszty precyzyjnych czujnikow cisnienia dosyc wysokie ( dochodzi
problem
kompensacji termicznej - tanie czujniki nie sa skompensowane
termicznie ).
2. Pomiar przeplywu przy pomocy 'turbinki' - trudna mechanika dla
przeplywow
rzedu 15 l/h max. . Koszt gotowego przeplywomierza 3-60 l/h wynosi
okolo
200.-DM a w tym przypadku potrzeba jeszcze dokladniejszego. Pojawi
sie problem
wibracji w samochodzie i zanieczyszczen w paliwie.
Kilkanascie lat temu probowalismy zrobic taki czujnik majac do
dyspozycji
swietne warsztaty ale wyniki byly slabe.
3. Pomiar przeplywu za pomoca ultradzwiekow z wykorzystaniem efektu
Dopplera.
Dokladny przy cieczy jednorodnej ( benzyne mozna uznac ) ale nie
rozwijam tego tematu
bo chyba nierealne wykonanie w amatorskich warunkach. Czesto
stosowane
w oczyszczalniach sciekow do pomiaru przeplywu ( wolnego ).
4. Pomiar przeplywu za pomoca efektu transportu ciepla.
Mierzymy temperature cieczy przed i za grzejnikiem. Wyliczamy
przeplyw.
Prosty uklad na 4 wzmacniaczach operacyjnych daje na wyjsciu
czestotliwosc
od 0 do 300 Hz dla przeplywu od 0 do 18 l/h. Oczywiscie dolny zakres
jest ograniczony do okolo 0.1 l/h ( ponizej tej wartosci uklad mocno
nieliniowy ).
Caly uklad wyglada nastepujaco:
rurka stalowa 10mm ( fi ) z nawinietym grzejnikiem ( ok. 10 - 15 W )
,
przed i za grzejnikiem umieszczone wewnatrz rurki czujniki
temperatury ( RT100 lub LM35CAZ ),
Przed calym ukladem w rurce kilka zakrzywionych blaszek
zabezpieczajacych
przed przeplywem laminarnym.
Ukladu elektronicznego nie opisze - moge faxem badz litem przeslac
schemat.
Robilem cas takiego i calkiem niezle dziala ( w warunkach
laboratoryjnych ).
Trzeba miec mozliwosc kalibracji czyli znany przeplyw.
W samochodzie mozna wykorzystac sygnal z czujnika cisnienia oleju do
wlaczania
ukladu zeby grzejnik nie podgrzewal benyny gdy silnik nie pracuje. Uklad
ma stala
czasowa okolo kilku sekund.
Przepraszam za obszerny mail ale chcialem napisac cos przydatnego,
mogacego
byc podstawa do ewentualnej dyskusji.
Pozdrawiam
Wojtek
Hal wrote:
Czy ktoś ma doświadczenie czym zmierzyć niewielki przepływ benzyny w
samochodzie. Skąd zdobyć odpowiedni przepływomierz?
Ile to kosztuje?
Wiem, że KOBOLD robi takie rzeczy - ale gdzie to kupić?
Pozdrawiam
Hal
From: "William Bonawentura" <william_at_nospam_student.uci.agh.edu.pl>
Subject: Re: Przepływomierz - pomiar zużycia paliwa..
Date: Mon, 12 Apr 1999 19:34:31 +0200
Ukladu elektronicznego nie opisze - moge faxem badz litem przeslac
schemat.
Alez to bardzo interesujace. Zeskanuj koniecznie schemat i wyslij - mysle ze
bedzie nas sporo.
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Przepływomierz - pomiar zużycia paliwa..
Date: Tue, 13 Apr 1999 18:08:46 GMT
On Tue, 13 Apr 1999 10:19:54 -0700, Wojciech Wierba wrote:
W ukladzie gaznikowym samochodu nalezy mierzyc dwa przeplywy:
1. doplyw paliwa do gaznika,
2. odplyw nadmiaru paliwa z gaznika.
Jest drugie rozwiazanie - powrot zamontowac za pompa, przez
maly otworek lub cisnieniowy zaworek, a wylot z gaznika zaslepic.
Istnieje kilka metod pomiaru przeplywu cieczy:
1. Pomiar cisnienia przed i za zwezka - dla malych przeplywow bardzo
klopotliwy a koszty precyzyjnych czujnikow cisnienia dosyc wysokie
One kosztuja prawie tyle samo co "zwykle" czujniki. Niestety dosc
drogo.
tanie czujniki nie sa skompensowane termicznie ).
Nie jest tak zle z ta kompensacja ...
2. Pomiar przeplywu przy pomocy 'turbinki' [...]
Kilkanascie lat temu probowalismy zrobic taki czujnik majac do
dyspozycji swietne warsztaty ale wyniki byly slabe.
Przy dobrym warsztacie to pokusic sie nalezy o jakis pomiar wyporowy -
cos typu pompa zebata, albo przelaczany cylinderek z tloczkiem.
Byl ciekawy pomysl w Mlodym techniku z przed wielu lat [na tylniej
okladce].
4. Pomiar przeplywu za pomoca efektu transportu ciepla.[...]
Caly uklad wyglada nastepujaco:
rurka stalowa 10mm ( fi ) z nawinietym grzejnikiem ( ok. 10 - 15 W )
przed i za grzejnikiem umieszczone wewnatrz rurki czujniki
temperatury ( RT100 lub LM35CAZ ),
Chyba lepsze wyniki da chlodzenie termoelementu zanurzonego w paliwie.
drutu albo termistora.
Ale grzanie benzyny ... to pomysl z lekkim dreszczykiem :-)
J.
From: Wojciech Wierba <wierba_at_nospam_mail.desy.de>
Subject: Re: =?iso-8859-1?Q?Przep=B3ywomierz?= - pomiar
Date: Tue, 13 Apr 1999 22:19:44 -0700
"J.F." wrote:
On Tue, 13 Apr 1999 10:19:54 -0700, Wojciech Wierba wrote:
W ukladzie gaznikowym samochodu nalezy mierzyc dwa przeplywy:
1. doplyw paliwa do gaznika,
2. odplyw nadmiaru paliwa z gaznika.
Jest drugie rozwiazanie - powrot zamontowac za pompa, przez
maly otworek lub cisnieniowy zaworek, a wylot z gaznika zaslepic.
Niestety nie mozna - nie jest to miejsce na dyskusje ( elektronika ).
Jesli Cie ( lub kogos jeszcze ) to interesuje - moge ten problem
obszernie wyjasnic.
Istnieje kilka metod pomiaru przeplywu cieczy:
1. Pomiar cisnienia przed i za zwezka - dla malych przeplywow bardzo
klopotliwy a koszty precyzyjnych czujnikow cisnienia dosyc wysokie
One kosztuja prawie tyle samo co "zwykle" czujniki. Niestety dosc
drogo.
tanie czujniki nie sa skompensowane termicznie ).
Nie jest tak zle z ta kompensacja ...
Jedna uwaga - w samochodzie trzeba sie liczyc z duzymi zmianami
temperatury otoczenia i paliwa ( gestosc i lepkosc ). Jedno wplywa na
kalibracje czujnikow cisnienia, drugie na kalibracje zwezki ( roznica
cisnien w funkcji przeplywu w zaleznosci od parametrow cieczy ).
2. Pomiar przeplywu przy pomocy 'turbinki' [...]
Kilkanascie lat temu probowalismy zrobic taki czujnik majac do
dyspozycji swietne warsztaty ale wyniki byly slabe.
Przy dobrym warsztacie to pokusic sie nalezy o jakis pomiar wyporowy -
cos typu pompa zebata, albo przelaczany cylinderek z tloczkiem.
Byl ciekawy pomysl w Mlodym techniku z przed wielu lat [na tylniej
okladce].
4. Pomiar przeplywu za pomoca efektu transportu ciepla.[...]
Caly uklad wyglada nastepujaco:
rurka stalowa 10mm ( fi ) z nawinietym grzejnikiem ( ok. 10 - 15 W )
przed i za grzejnikiem umieszczone wewnatrz rurki czujniki
temperatury ( RT100 lub LM35CAZ ),
Chyba lepsze wyniki da chlodzenie termoelementu zanurzonego w paliwie.
drutu albo termistora.
Ale grzanie benzyny ... to pomysl z lekkim dreszczykiem :-)
J.
Nie bardzo wiem jak sobie taki pomiar wyobrazasz - chlodzenie elementu
zanurzonego w benzynie wymaga jego grzania - czyli prawie to samo.
Oczywiscie moce moga byc mniejsze.
W ukladzie ktory robilem wiele lat temu chodzilo o umieszczenie elementu
grzejnego poza ciecza - stad moc grzejnika.
Sposob ktory podajesz jest doskonaly do pomiarow przeplywu powietrza
( gazu - lepiej niepalnego ) stosujac rozbita zaroweczke przez ktora plynie
niewielki prad ( zaroweczka nie swieci ).
Mierzymy moc potrzebna do utrzymania podgrzewanego wlokna zarowki
w stalej temperaturze.
Zrobilem kilka takich anemometrow ale to juz chyba off-topic.
Wracajac do benzyny - w moim silniku Diesla cala zime podgrzewam
paliwo przed filtrem grzalka 100W z systemem zabezpieczen przed przegrzaniem.
Temperatura paliwa na wolnych obrotach dochodzi po pewnym czasie
do 40 C. Nie wydaje mi sie wielkim problemem podgrzanie benzyny
o kilka, kilkanascie stopni.
I jeszcze jedno bo pewnie wszyscy sa juz znudzeni - w liczniku gazowym
nie ma zadnej turbinki ( co radziles w poprzednim mailu ).
Kiedys w Polsce brakowalo licznikow gazowych i producent tlumaczyl
sie brakiem kozlej skory. Po co w liczniku kozla skora ?
Prosze o nadsylanie odpowiedzi - moze ufunduje jakas nagrode.
Pracownicy Zakladow Gazowniczych wylaczeni z konkursu.
Pozdrawiam a tych ktorzy doczytali do konca i nadal sa zinteresowani
schematami przeplywomierza i anemometru prosze o informacje
jak im wyslac zeskanowane schematy.
Wojtek
From: "funbear" <funbear_at_nospam_ds14.agh.edu.pl>
Subject: Re: Przepływomierz - pomiar zużycia paliwa..
Date: 14 Apr 1999 14:58:38 GMT
Wojciech Wierba <wierba_at_nospam_mail.desy.de> napisał(a) w artykule
<3714256F.B01958E_at_nospam_mail.desy.de>...
Pozdrawiam a tych ktorzy doczytali do konca i nadal sa zinteresowani
schematami przeplywomierza i anemometru prosze o informacje
jak im wyslac zeskanowane schematy.
Wojtek
Jestem zainteresowany tymi schematami.
Jesli mozesz to przeslij je na moj e-mail:
funbear_at_nospam_ds14.agh.edu.pl
Pozdrawiam Mateusz
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Przepływomierz - pomiar zużycia paliwa..
Date: Wed, 14 Apr 1999 21:26:05 GMT
On Tue, 13 Apr 1999 22:19:44 -0700, Wojciech Wierba wrote:
W ukladzie gaznikowym samochodu nalezy mierzyc dwa przeplywy:
1. doplyw paliwa do gaznika,
2. odplyw nadmiaru paliwa z gaznika.
Jest drugie rozwiazanie - powrot zamontowac za pompa, przez
maly otworek lub cisnieniowy zaworek, a wylot z gaznika zaslepic.
Niestety nie mozna - nie jest to miejsce na dyskusje ( elektronika ).
Jesli Cie ( lub kogos jeszcze ) to interesuje - moge ten problem
obszernie wyjasnic.
Interesuje. Wyjasnij.
Dla uproszczenia dyskusji dodam ze Dacia [czyli Renault 12] i ford
sierra [1.6'86] fabrycznie tak wlasnie maja. I to bez sladu
przeplywomierza.
I jeszcze jedno bo pewnie wszyscy sa juz znudzeni - w liczniku gazowym
nie ma zadnej turbinki ( co radziles w poprzednim mailu ).
Kiedys w Polsce brakowalo licznikow gazowych i producent tlumaczyl
sie brakiem kozlej skory. Po co w liczniku kozla skora ?
Prosze o nadsylanie odpowiedzi - moze ufunduje jakas nagrode.
Mieszek ? :-)
Ale turbinka niepotrzebna - mieszek nawet lepszy. O ile
benzyno-odporny :-)
J.
From: Janusz Pawlinka <jpawl_at_nospam_wasko.gliwice.pl>
Subject: Re: =?iso-8859-1?Q?Przep=B3ywomierz?= - pomiar
Date: Thu, 15 Apr 1999 09:14:27 +0100
Wojciech Wierba wrote:
Pozdrawiam a tych ktorzy doczytali do konca i nadal sa zinteresowani
schematami przeplywomierza i anemometru prosze o informacje
jak im wyslac zeskanowane schematy.
Wojtek
Doczytalem i jestem zainteresowany :)
Prosilbym o wyslanie tych schematów (spakowanych czymkolwiek sensownym)
na priv. Moze da sie to zaadaptowac do Opla Kadetta ?
Pozdrawiam
Janusz Pawlinka
jpawl_at_nospam_wasko.gliwice.pl
From: gred_at_nospam_kki.net.pl (Grzegorz Redlarski)
Subject: =?ISO-8859-2?Q?Re:_Przep=B3ywomierz_-_pomiar______zu=BFycia_paliwa..?=
Date: Tue, 20 Apr 1999 19:17:38 GMT
On Tue, 13 Apr 1999 22:19:44 -0700, Wojciech Wierba
<wierba_at_nospam_mail.desy.de> wrote:
W ukladzie gaznikowym samochodu nalezy mierzyc dwa przeplywy:
1. doplyw paliwa do gaznika,
2. odplyw nadmiaru paliwa z gaznika.
Jest drugie rozwiazanie - powrot zamontowac za pompa, przez
maly otworek lub cisnieniowy zaworek, a wylot z gaznika zaslepic.
Niestety nie mozna - nie jest to miejsce na dyskusje ( elektronika ).
Jesli Cie ( lub kogos jeszcze ) to interesuje - moge ten problem
obszernie wyjasnic.
Moze niekoniecznie obszernie. Czy ma to moze jakis zwiazek z
zapowietrzaniem przewodow paliwowych, ktore moze stanowic pewien problem
przy uruchamianiu silnika?
gr
From: "Juliusz" <juliusz_at_nospam_multi-ip.com.pl>
Subject: Re: Przepływomierz - pomiar zużycia paliwa..
Date: Mon, 12 Apr 1999 21:52:47 +0200
Hal napisał(a) w wiadomości: <3711efc1.0_at_nospam_news.vogel.pl>...
Czy ktoś ma doświadczenie czym zmierzyć niewielki przepływ benzyny w
samochodzie. Skąd zdobyć odpowiedni przepływomierz?
A czy tego sie nie wylicza na podstawie czasu otwarcia wtryskiwaczy i
cisnienia w przewodach paliwowych? Tak mi sie jakos wydaje ...
Juliusz
From: jfox_at_nospam_friko6.onet.pl (J.F.)
Subject: Re: Przepływomierz - pomiar zużycia paliwa..
Date: Tue, 13 Apr 1999 16:38:43 GMT
On Mon, 12 Apr 1999 15:02:45 +0200, Hal wrote:
Czy ktoś ma doświadczenie czym zmierzyć niewielki przepływ benzyny w
samochodzie. Skąd zdobyć odpowiedni przepływomierz?
Jest trudno. W katalogach zachodnich firm sie pojawiaja takie prawie
odpowiednie - np zakres do 3l/min ... do czolgu w sam raz, ciekawe
czy uda sie zmierzyc 5l/h, czy tarcie zatrzyma turbinke..
Ile to kosztuje?
Turbinkowe - $100 przy jednej sztuce..
Swoja droga - poszedlbym pod gazownie, wyprosil stary licznik gazowy i
zobaczyl czy sie nie nada..
J.