Re: Przejazd kolejowy



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl z bramk± pl.misc.elektronika!

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: Rafal Kolano <rkolano_at_nospam_lucent.com>
Subject: Re: Przejazd kolejowy
Date: Thu, 17 Jun 1999 08:04:16 +0200


Nalezaloby umiescic drugi przesuniety o dlugosc przerwy pomiedzy wagonika=
mi czujnik.
Jezeli pierwszy trafi na przerwe to ten obok na pewno na wagon.


Apis wrote:
=

Johnny <jdolin_at_nospam_optimus.waw.pl> wrote in message news:37679d10_at_nospam_news.voge=
l.pl...
=

[...]
Nie, wydaje mi sie, ze nie zrozumiales pomyslu Jacka. Te dwa czujniki=
to po
to, aby wykrywac nadjezdzanie pociagu niezale=BFnie od kierunku. Stad=

stwierdzenie "przerwanie ktoregokolwiek z torow". Problemem natomiast=
moga
byc przerwy miedzy wagonikami, ktore moga powodowac cykliczne zamykan=
ie
szlabanu i jego otwieranie. Tu potrzebny bedzie jakis uniwibrator, ab=
y
wyeliminowac przerwy miedzy wagonami. Co jednak bedzie jak pociag sta=
nie
tak, ze jakas czesc pociagu bedzie na przejezdzie, a tor podczerwieni=

znajdzie sie miedzy wagonikami. Po uplywie czasu generacji impulsu pr=
zez
uniwibrator cala automatyka uzna, ze pociag przejechal i otworzy szla=
ban.
Taka sytuacja jest wprawdzie malo prawdopodobna, ale tu chodzi o zyci=
e ludzi
-) i uklad musi byc tez odporny na to.
=

Moze to nie najprostrze rozwiazanie, ale dosc intuicyjne. Pomysl wyglad=
a tak:
Glowna czescia ukladu jest licznik 40193 (dwukierunkowy). Jeden z
czujnikow podlaczamy do wejscia dodajacego, a drugi do odejmujacego. Wy=
jscia
licznika na NOR (4002 - nor 4-wej lub 4078 - nor 8-wej). Jesli wymusimy=
, by na
poczatku w liczniku bylo 0, to przejazd pociagu w dowolnym kierunku spo=
woduje
inkrementacje lub dekrementacja licznika - stan <>0 =3D> na wyjsciu nor=
bedzie
0. Po przejechaniu pociagu przez 2 z czujnikow znowu bedze w liczniku 0=
=2E
Jedynym problemem moze byc zbyt wolna zmiana impulsow wejsciowych, co m=
oze
powodowac bledna prace ukladu. Dlatego na wejsciu proponuje bramke Schm=
itt'a
(40106 - 6 negacji). Ograniczeniem ukladu jest ilosc wagonow - max 15, =
ale
mozna ja zwiekszyc przez kaskadowe polaczenie licznikow. I jeszcze jedn=
a
uwaga: podczas zliczania impulsow na jednym wejsciu, na drugim musi byc=
"1"
=

Pozdrawiam, Apis



-- =

.-. .-.
(_ \ / _) Rafal Kolano
| mailto: rkolano_at_nospam_lucent.com
|

Poprzedni Następny
Wiadomość
spis tre¶ci
From: "Michał" <sumator_at_nospam_friko5.onet.pl>
Subject: Re: Przejazd kolejowy
Date: Fri, 18 Jun 1999 09:46:55 +0200



Rafal Kolano napisał(a) w wiadomości: <37688FE0.44FB3CDF_at_nospam_lucent.com>...
Nalezaloby umiescic drugi przesuniety o dlugosc przerwy pomiedzy wagonikami
czujnik.
Jezeli pierwszy trafi na przerwe to ten obok na pewno na wagon.


A co myslicie o mikrowylacznikach umieszczonych pod torami za i przed
przejazdem?
Nie trzeba duzej sily, zeby go nacisnac - ciezar pociagu wystarczy,
zwlaszcza
ze wagoniki sa celowo obciazane zeby nie wypadaly z toru. Nie wspomne o
lokomotywie....

Pozdrawiam
MIC
sumator_at_nospam_friko5.onet.pl