Przejazd kolejowy
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl z bramk± pl.misc.elektronika!
From: "Jacek Jesse" <jesse_at_nospam_domdata.bauboden.com>
Subject: Przejazd kolejowy
Date: Tue, 15 Jun 1999 15:46:41 +0200
Czesc Wszystkim
Mam taki problem (a moze nie?):
Kolejka PIKO HO z dwoma rownleglymi torami i przejazdem kolejowym. Do tego
potrzebna jest automatyka, ktora bedzie opuszczac szlabany i je podnosic.
Poniewaz szlabany musza byc opuszczone na czas przejazdu calej kolejki to
uklad musi reagowac na wjazd lokomotywy na przejazd i zjazd ostatniego
wagonika.
Moja propozycja:
Przed i za przejazdem umiescic w poprzek torow kolejowych tory podczerwieni.
Sygnaly z torow na sume logiczna, a za suma uklad sterujacy szlabanami
(przekaznik). Przerwanie ktoregokolwiek z torow podczerwieni powoduje
podanie '1' na uklad sterujacy i opuszczenie szlabanu. Dwa tory podczerwieni
i suma po to, aby dzialanie bylo niezalezne od kierunku z ktorego nadjezdza
kolejka.
Uwagi, propozycje i linki do stron od Szanownego Grona mile widziane.
Pozdrowienia
Jacek Jesse
From: JA <andr_at_nospam_mail.desy.de>
Subject: Re: Przejazd kolejowy
Date: Tue, 15 Jun 1999 20:15:46 +0200
Jacek Jesse wrote:
Czesc Wszystkim
Mam taki problem (a moze nie?):
Kolejka PIKO HO z dwoma rownleglymi torami i przejazdem kolejowym. Do tego
potrzebna jest automatyka, ktora bedzie opuszczac szlabany i je podnosic.
Poniewaz szlabany musza byc opuszczone na czas przejazdu calej kolejki to
uklad musi reagowac na wjazd lokomotywy na przejazd i zjazd ostatniego
wagonika.
Moja propozycja:
Przed i za przejazdem umiescic w poprzek torow kolejowych tory podczerwieni.
Sygnaly z torow na sume logiczna, a za suma uklad sterujacy szlabanami
(przekaznik). Przerwanie ktoregokolwiek z torow podczerwieni powoduje
podanie '1' na uklad sterujacy i opuszczenie szlabanu. Dwa tory podczerwieni
i suma po to, aby dzialanie bylo niezalezne od kierunku z ktorego nadjezdza
kolejka.
za proste ... :(
a co bedzie, jak bedzie jechac sama lokomotywa ? ;)
mam na mysli, ze dlugosc pociagu jest
mniejsza, niz odleglosc mniedzy czujnikami;
trzeba zrobic prosciutka, ale jednak
maszyne stanow;
JA
From: "Johnny" <jdolin_at_nospam_optimus.waw.pl>
Subject: Re: Przejazd kolejowy
Date: Wed, 16 Jun 1999 14:47:53 +0200
JA napisał(a) w wiadomo¶ci: <37669852.C481D8CD_at_nospam_mail.desy.de>...
Jacek Jesse wrote:
[...]
Moja propozycja:
Przed i za przejazdem umiescic w poprzek torow kolejowych tory
podczerwieni.
Sygnaly z torow na sume logiczna, a za suma uklad sterujacy szlabanami
(przekaznik). Przerwanie ktoregokolwiek z torow podczerwieni powoduje
podanie '1' na uklad sterujacy i opuszczenie szlabanu. Dwa tory
podczerwieni
i suma po to, aby dzialanie bylo niezalezne od kierunku z ktorego
nadjezdza
kolejka.
za proste ... :(
a co bedzie, jak bedzie jechac sama lokomotywa ? ;)
mam na mysli, ze dlugosc pociagu jest
mniejsza, niz odleglosc mniedzy czujnikami;
trzeba zrobic prosciutka, ale jednak
maszyne stanow;
Nie, wydaje mi sie, ze nie zrozumiales pomyslu Jacka. Te dwa czujniki to po
to, aby wykrywac nadjezdzanie pociagu niezależnie od kierunku. Stad
stwierdzenie "przerwanie ktoregokolwiek z torow". Problemem natomiast moga
byc przerwy miedzy wagonikami, ktore moga powodowac cykliczne zamykanie
szlabanu i jego otwieranie. Tu potrzebny bedzie jakis uniwibrator, aby
wyeliminowac przerwy miedzy wagonami. Co jednak bedzie jak pociag stanie
tak, ze jakas czesc pociagu bedzie na przejezdzie, a tor podczerwieni
znajdzie sie miedzy wagonikami. Po uplywie czasu generacji impulsu przez
uniwibrator cala automatyka uzna, ze pociag przejechal i otworzy szlaban.
Taka sytuacja jest wprawdzie malo prawdopodobna, ale tu chodzi o zycie ludzi
-) i uklad musi byc tez odporny na to.
Pozdrawiam
JD
From: Tomasz Dubinski <uboottd_at_nospam_malenstwo.iinf.polsl.gliwice.pl>
Subject: Re: Przejazd kolejowy
Date: 16 Jun 1999 13:44:48 GMT
Johnny <jdolin_at_nospam_optimus.waw.pl> wrote:
[...]
znajdzie sie miedzy wagonikami. Po uplywie czasu generacji impulsu przez
uniwibrator cala automatyka uzna, ze pociag przejechal i otworzy szlaban.
Taka sytuacja jest wprawdzie malo prawdopodobna, ale tu chodzi o zycie ludzi
-) i uklad musi byc tez odporny na to.
Pozdrawiam
JD
Hmmm... dioda na slupie, i czujnik miedzy szynami, i nie w pionie, tylko na
ukos. pierwsze wyeliminiuje puste platformy, a drugie WIEKSZOSC przerw. Po
prostu po katem ich nie widac bo wagon zachodzi na wagon. A najlepiej nie
jeden czujnik, a trzy w odstepach takich jak szerokosc dziury miedzy
wagonami. A najlepiej to postawic budke droznika i zatrudnic w niej goscia,
ktory bedzie patrzyl wzdluz szyn :)))) Acha - kilku gosci no bo spanie wodka
i te sprawy :)))))
--
|---------------------------------------------------------|
|uboottd | Remember: |
|from | -"Dziume" wrote Camus |
|Uboot-Club| -"PC" is a Pseudo Computer |
|---------------------------------------------------------|
From: JA <andr_at_nospam_mail.desy.de>
Subject: Re: Przejazd kolejowy
Date: Wed, 16 Jun 1999 16:53:46 +0200
Johnny wrote:
Nie, wydaje mi sie, ze nie zrozumiales pomyslu Jacka.
chyba jednak zrozumialem ;)
Te dwa czujniki to po to, aby wykrywac nadjezdzanie
pociagu niezależnie od kierunku.
Stad stwierdzenie "przerwanie ktoregokolwiek z torow".
Problemem natomiast moga byc przerwy miedzy wagonikami,
ktore moga powodowac cykliczne zamykanie szlabanu i jego
otwieranie.
problem, na ktory ja zwrocilem uwage polega na tym,
ze pociag jest krotki i moze sie znalezc miedzy
czujnikami, czyli oba czujniki dadza sygnal 'brak pociagu'
mimo ze on wlasnie przejezdza przez przejazd
Tu potrzebny bedzie jakis uniwibrator, aby wyeliminowac
przerwy miedzy wagonami.
Co jednak bedzie jak pociag stanie tak, ze jakas czesc pociagu
bedzie na przejezdzie, a tor podczerwieni znajdzie sie
miedzy wagonikami. Po uplywie czasu generacji impulsu przez
uniwibrator cala automatyka uzna, ze pociag przejechal
i otworzy szlaban.
dlatego sadze, ze maszyna stanow jest lepsza, pierwszy
czujnik zamyka i trzyma zamkniete, az drugi czujnik
da sekwencje: 'jest pociag', a potem 'brak pociagu';
Taka sytuacja jest wprawdzie malo prawdopodobna, ale tu
chodzi o zycie ludzi :-) i uklad musi byc tez odporny na to.
tak, zwlaszcza ze chodzi o zycie PIKO ludzi ;)
Pozdrawiam
JD
JA
From: Tomasz Dubinski <uboottd_at_nospam_malenstwo.iinf.polsl.gliwice.pl>
Subject: Re: Przejazd kolejowy
Date: 16 Jun 1999 15:25:32 GMT
JA <andr_at_nospam_mail.desy.de> wrote:
dlatego sadze, ze maszyna stanow jest lepsza, pierwszy
czujnik zamyka i trzyma zamkniete, az drugi czujnik
da sekwencje: 'jest pociag', a potem 'brak pociagu';
A co bedzie jak wjedzie na jeden czujnik, po czym sie rozmysli ?
( I nie mow mi ze to nie mozliwe - moge znalezc taki przejazd w terenie -
wystarczy ze tuz obok jest akurat bocznica ) O wlasnie - a jak wjedzie
jednym a wyjedzie nie drugim tylko trzecim ? ( dwa tory + skrzyzowanie jak
moze zdarzyc sie na wylocie malej stacji ) ? A jak to odroznisz od sutyacji
gdy akurat mijaja sie dwa pociagi i jeden wjezdza jednym koncem, a drugi
trzecim ? Sytuacji mozna mnozyc. Wg. mnie czujnik na kazdym torze wylotowym
( ale skladajacy sie z kilku sekcji ) +uniwibrator jest najlepszym wyjsciem.
tak, zwlaszcza ze chodzi o zycie PIKO ludzi ;)
A oczywiscie ze to powazna sprawa. Chcesz miec tych ludzi na sumieniu ? :)
--
|---------------------------------------------------------|
|uboottd | Remember: |
|from | -"Dziume" wrote Camus |
|Uboot-Club| -"PC" is a Pseudo Computer |
|---------------------------------------------------------|
From: "Tomek Gaca" <gacek_at_nospam_fnet.com.pl>
Subject: Re: Przejazd kolejowy
Date: Wed, 16 Jun 1999 17:33:58 GMT
...
A co bedzie jak wjedzie na jeden czujnik, po czym sie rozmysli ?
( I nie mow mi ze to nie mozliwe - moge znalezc taki przejazd w terenie -
...
A oczywiscie ze to powazna sprawa. Chcesz miec tych ludzi na sumieniu ? :)
...
Mozna zatrudnic tresowanego chomika ;)
From: JA <andr_at_nospam_mail.desy.de>
Subject: Re: Przejazd kolejowy
Date: Wed, 16 Jun 1999 23:36:53 +0200
Tomasz Dubinski wrote:
A co bedzie jak wjedzie na jeden czujnik, po czym sie rozmysli ?
( I nie mow mi ze to nie mozliwe - moge znalezc taki przejazd w terenie -
wystarczy ze tuz obok jest akurat bocznica ) O wlasnie - a jak wjedzie
jednym a wyjedzie nie drugim tylko trzecim ? ( dwa tory + skrzyzowanie jak
moze zdarzyc sie na wylocie malej stacji ) ? A jak to odroznisz od sytuacji
gdy akurat mijaja sie dwa pociagi i jeden wjezdza jednym koncem, a drugi
trzecim ? Sytuacji mozna mnozyc. Wg. mnie czujnik na kazdym torze wylotowym
( ale skladajacy sie z kilku sekcji ) +uniwibrator jest najlepszym wyjsciem.
rozwiazanie ma byc do konkretnych potrzeb,
nie bylo mowy, o rozjazdach, bocznicach
[moglby byc jeszcze tunel podziemny ... ;)]
ograniczmy sie na razie do zwyklego skrzyzowania
torow z droga;
prosty uniwibrator nie zalatwia sprawy,
wjezdza cos krotkiego, ale bardzo wolno, moze nawet
z jakis powodow przystanac dokladnie miedzy czujnikami,
odpala uniwibrator i zanim to cos krotkiego zjedzie
z przejazdu szlaban zostanie otwarty;
chyba zeby uniwibratory umiescic w odstepach mniejszych
niz najkrotszy mozliwy pojazd szynowy ;)
JA
From: "Apis" <ttb_at_nospam_polsl.gliwice.pl>
Subject: Re: Przejazd kolejowy
Date: Wed, 16 Jun 1999 17:43:10 +0200
Johnny <jdolin_at_nospam_optimus.waw.pl> wrote in message news:37679d10_at_nospam_news.vogel.pl...
[...]
Nie, wydaje mi sie, ze nie zrozumiales pomyslu Jacka. Te dwa czujniki to po
to, aby wykrywac nadjezdzanie pociagu niezależnie od kierunku. Stad
stwierdzenie "przerwanie ktoregokolwiek z torow". Problemem natomiast moga
byc przerwy miedzy wagonikami, ktore moga powodowac cykliczne zamykanie
szlabanu i jego otwieranie. Tu potrzebny bedzie jakis uniwibrator, aby
wyeliminowac przerwy miedzy wagonami. Co jednak bedzie jak pociag stanie
tak, ze jakas czesc pociagu bedzie na przejezdzie, a tor podczerwieni
znajdzie sie miedzy wagonikami. Po uplywie czasu generacji impulsu przez
uniwibrator cala automatyka uzna, ze pociag przejechal i otworzy szlaban.
Taka sytuacja jest wprawdzie malo prawdopodobna, ale tu chodzi o zycie ludzi
-) i uklad musi byc tez odporny na to.
Moze to nie najprostrze rozwiazanie, ale dosc intuicyjne. Pomysl wyglada tak:
Glowna czescia ukladu jest licznik 40193 (dwukierunkowy). Jeden z
czujnikow podlaczamy do wejscia dodajacego, a drugi do odejmujacego. Wyjscia
licznika na NOR (4002 - nor 4-wej lub 4078 - nor 8-wej). Jesli wymusimy, by na
poczatku w liczniku bylo 0, to przejazd pociagu w dowolnym kierunku spowoduje
inkrementacje lub dekrementacja licznika - stan <>0 => na wyjsciu nor bedzie
0. Po przejechaniu pociagu przez 2 z czujnikow znowu bedze w liczniku 0.
Jedynym problemem moze byc zbyt wolna zmiana impulsow wejsciowych, co moze
powodowac bledna prace ukladu. Dlatego na wejsciu proponuje bramke Schmitt'a
(40106 - 6 negacji). Ograniczeniem ukladu jest ilosc wagonow - max 15, ale
mozna ja zwiekszyc przez kaskadowe polaczenie licznikow. I jeszcze jedna
uwaga: podczas zliczania impulsow na jednym wejsciu, na drugim musi byc "1"
Pozdrawiam, Apis
From: "Jerzy Szczesiul" <Jerzy.Szczesiul_at_nospam_ep.com.pl>
Subject: Re: Przejazd kolejowy
Date: Wed, 16 Jun 1999 18:14:57 GMT
Hej
Apis napisał(a) w wiadomo¶ci: <7k8jqo$bk1$1_at_nospam_zeus.polsl.gliwice.pl>...
[..]
Glowna czescia ukladu jest licznik 40193 (dwukierunkowy). Jeden z
czujnikow podlaczamy do wejscia dodajacego, a drugi do odejmujacego.
Wyjscia
licznika na NOR (4002 - nor 4-wej lub 4078 - nor 8-wej). Jesli wymusimy, by
na
poczatku w liczniku bylo 0, to przejazd pociagu w dowolnym kierunku
spowoduje
inkrementacje lub dekrementacja licznika - stan <>0 => na wyjsciu nor
bedzie
0. Po przejechaniu pociagu przez 2 z czujnikow znowu bedze w liczniku 0.
Jedynym problemem moze byc zbyt wolna zmiana impulsow wejsciowych, co moze
powodowac bledna prace ukladu. Dlatego na wejsciu proponuje bramke
Schmitt'a
(40106 - 6 negacji). Ograniczeniem ukladu jest ilosc wagonow - max 15, ale
mozna ja zwiekszyc przez kaskadowe polaczenie licznikow. I jeszcze jedna
uwaga: podczas zliczania impulsow na jednym wejsciu, na drugim musi byc "1"
[..]
Mocno sie obawiam, ze taki uklad licznikowy moze sie dosyc szybko
pogubic i trzeba go bedzie zerowac.
A moze zupelnie inaczej.
Takie wyposazanie makiety wskazuje na jej mocno
rozbudowany i w zwiazku z tym stacjonarny charakter.
Powiesic wiec pod sufitem nadajnik podczerwieni na typowa
czestotliwosc np 36 kHz a czujniki pociagu zrobic pod torami
przejazdu z gotowych odbiornikow ( np SFH .. ) - tu juz
mozna roznie kombinowac : dac 1 albo 2 zeby eliminowaly
zlosliwe zatrzymanie z przerwa nad czujnikiem itd itp,
elementy na tyle powszechne i tanie ze mozna ich nie zalowac.
Moze da sie z uzyciem filtrow przepuscic zasilanie ledow IR przez
kabel 220V lampy sufitowej ?
Pozdrawiam
Jurek Szczesiul
Jerzy.Szczesiul_at_nospam_ep.com.pl