silnik pradu =?ISO-8859-2?Q?sta=B3ego_z_uzwojeniem_wzbudze?=



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Wed, 17 Nov 2004 22:41:55 +0100
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: silnik pradu =?ISO-8859-2?Q?sta=B3ego_z_uzwojeniem_wzbudze?=


Skąd najłatwiej i najtaniej zdobyć silnik prądu stałego małej mocy z
osobnymi uzwojeniami twornika i wzbudzenia? Chciałem zrobić coś w
rodzaju mini-elektrowni(silnik DC plus generator synchroniczny na bazie
silnika BLDC z FDD) w celach edukacyjnych. Czy np. w gdzieś w
samochodach były stosowane takie silniki? Pisząc małej mocy mam na myśli
kilka-kilkanaście W(zasilanie w granicach 24V).

--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Jacek Maciejewski <jacmac_at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: silnik pradu =?ISO-8859-2?Q?sta=B3ego_z_uzwojeniem_wzbudze?=
Date: Thu, 18 Nov 2004 10:30:51 +0100



Czy np. w gdzieś w
samochodach były stosowane takie silniki?

W wycieraczkach samochodowych (okien, oczywiście :) Kiedyś bym cię
odesłał do bazy PKS-u :) ale już nie te czasy...
--
Jacek

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: silnik pradu stałego z uzwojeniem wzbudzenia
Date: Thu, 18 Nov 2004 15:52:49 +0100


On Thu, 18 Nov 2004 10:30:51 +0100, Jacek Maciejewski wrote:
Czy np. w gdzieś w
samochodach były stosowane takie silniki?

W wycieraczkach samochodowych (okien, oczywiście :) Kiedyś bym cię
odesłał do bazy PKS-u :) ale już nie te czasy...

Obawiam sie ze od wielu lat sa na magnesach stalych.

Jedyny obcowzbudny [a zasadniczo szeregowy] to rozrusznik.

Nie wiem - kiedys nie bylo dobrych magnesow ? Czy o mozliwosc
regulacji chodzilo ?

Aaa - jeszcze masz szeregowy silnik w wiertarkach i odkurzaczach.
Na 24V tez powinny chodzic, choc powoli.

J.




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "AzaZeL" <AzaZeL_B_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: silnik pradu stałego z uzwojeniem wzbudzenia
Date: Thu, 18 Nov 2004 12:35:00 +0100


ja zrobilem mini elektrownie wiatrowa na dynamie od roweru a smigło zrobilem
z rury PCV 100 czy 110 mm niepamietam
Pozdrawiam
AzaZeL



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: PeJot <PeJot_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: silnik pradu =?iso-8859-2?Q?sta=B3ego?= z uzwojeniem wzbudzenia
Date: Thu, 18 Nov 2004 12:57:05 +0100


badworm napisał(a):

Skąd najłatwiej i najtaniej zdobyć silnik prądu stałego małej mocy z
osobnymi uzwojeniami twornika i wzbudzenia? Chciałem zrobić coś w
rodzaju mini-elektrowni(silnik DC plus generator synchroniczny na bazie
silnika BLDC z FDD) w celach edukacyjnych. Czy np. w gdzieś w
samochodach były stosowane takie silniki? Pisząc małej mocy mam na myśli
kilka-kilkanaście W(zasilanie w granicach 24V).

Typowy silnik obcowzbudny małej mocy to będzie problem. Ze wzbudzeniem
na magnesach to już łatwiej - są np. silniki tego typu do napędu bram,
albo wózków inwalidzkich. OIDP taki silnik kiedyś robił Tonsil we
Wrześni, ale to było jeszcze pod koniec lat '90. Silniki samochodowe
tego typu ( wycieraczki, dmuchaway ) są z reguły niskiej trwałości.

A w ogóle to czemu nie elektrownia z alternatora samochodowego ? Toto
się w miarę łatwo reguluje wzbudzeniem, tanie, trwałe i dostępne.

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: PeJot <PeJot_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: silnik pradu =?iso-8859-2?Q?sta=B3ego?= z uzwojeniem wzbudzenia
Date: Thu, 18 Nov 2004 13:00:30 +0100



badworm napisał(a):

Skąd najłatwiej i najtaniej zdobyć silnik prądu stałego małej mocy z
osobnymi uzwojeniami twornika i wzbudzenia? Chciałem zrobić coś w
rodzaju mini-elektrowni(silnik DC plus generator synchroniczny na bazie
silnika BLDC z FDD) w celach edukacyjnych. Czy np. w gdzieś w
samochodach były stosowane takie silniki? Pisząc małej mocy mam na myśli
kilka-kilkanaście W(zasilanie w granicach 24V).

Typowy silnik obcowzbudny małej mocy to będzie problem. Ze wzbudzeniem
na magnesach to już łatwiej - są np. silniki tego typu do napędu bram,
albo wózków inwalidzkich. OIDP taki silnik kiedyś robił Tonsil we
Wrześni, ale to było jeszcze pod koniec lat '90. Silniki samochodowe
tego typu ( wycieraczki, dmuchaway ) są z reguły niskiej trwałości.

A w ogóle to czemu nie elektrownia z alternatora samochodowego ? Toto
się w miarę łatwo reguluje wzbudzeniem, tanie, trwałe i dostępne.
Większy zakres mocy, ale np. w wypadku alternatora z 126p starty własne
( łożyska, szczotki ) są niewielkie. Z resztą zawsze możesz zmienić
założenia projektu i podnieść moc :)

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Thu, 18 Nov 2004 18:21:36 +0100
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: silnik pradu =?ISO-8859-2?Q?sta=B3ego_z_uzwojeniem_wzb?=


Dnia 2004-11-18 13:00, Użytkownik PeJot napisał:

Typowy silnik obcowzbudny małej mocy to będzie problem. Ze wzbudzeniem
na magnesach to już łatwiej - są np. silniki tego typu do napędu bram,
albo wózków inwalidzkich. OIDP taki silnik kiedyś robił Tonsil we
Wrześni, ale to było jeszcze pod koniec lat '90. Silniki samochodowe
tego typu ( wycieraczki, dmuchaway ) są z reguły niskiej trwałości.

Czyli klops :-( Spróbuję z jakimiś silniczkami szeregowymi wyciągnietymi
ze sprzętu AGD, może coś się uda zdziałać.

A w ogóle to czemu nie elektrownia z alternatora samochodowego ? Toto
się w miarę łatwo reguluje wzbudzeniem, tanie, trwałe i dostępne.
Większy zakres mocy, ale np. w wypadku alternatora z 126p starty własne
( łożyska, szczotki ) są niewielkie. Z resztą zawsze możesz zmienić
założenia projektu i podnieść moc :)

A kto mówi o elektrowni? To ma być silnik sprzęgnięty z generatorem
synchronicznym zrobionym z silnika z FDD więc moc będzie liczona w
watach(w porywach dziesiątki watów). I ma służyć wyłącznie celom
edukacyjnym - chciałem się spokojnie w domowym zaciszu pobawić trochę
maszynami elektrycznymi bo na laborkach trzeba robić tylko to, co w
instrukcji i szybko :-(

--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_nospam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: silnik pradu stałego z uzwojeniem wzbudzenia
Date: Thu, 18 Nov 2004 19:29:21 +0100


On Thu, 18 Nov 2004 18:21:36 +0100, badworm wrote:
A kto mówi o elektrowni? To ma być silnik sprzęgnięty z generatorem
synchronicznym zrobionym z silnika z FDD więc moc będzie liczona w
watach(w porywach dziesiątki watów). I ma służyć wyłącznie celom
edukacyjnym - chciałem się spokojnie w domowym zaciszu pobawić trochę
maszynami elektrycznymi bo na laborkach trzeba robić tylko to, co w
instrukcji i szybko :-(

Ale ty sie chcesz bawic silnikami czy generatorem ?
Bo silnik to napedzania tego generatora nie musi byc obcowzbudny ..

J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Thu, 18 Nov 2004 23:06:53 +0100
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: silnik pradu =?ISO-8859-2?Q?sta=B3ego_z_uzwojeniem_wzb?=


Dnia 2004-11-18 19:29, Użytkownik J.F. napisał:

Ale ty sie chcesz bawic silnikami czy generatorem ?
Bo silnik to napedzania tego generatora nie musi byc obcowzbudny ..

Bardziej generatorem ale silnikiem też. A osobne uzwojenie wzbudzenia
pozwoli mi na niezależną kontrolę prędkości obrotowej(prąd wzbudzenia) i
momentu na wale(prąd twornika).

--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marek Lewandowski <nospamabuse_at_nospam_onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_silnik_pradu_sta=B3ego_z_uzwojeniem_wzb_udzenia?=
Date: Fri, 19 Nov 2004 19:30:46 +0100


badworm wrote:

Bardziej generatorem ale silnikiem też. A osobne uzwojenie wzbudzenia
pozwoli mi na niezależną kontrolę prędkości obrotowej(prąd wzbudzenia) i
momentu na wale(prąd twornika).

coś mieszasz pojęcia... Moment zależy od obu prądów, a obroty od
żadnego... Tylko od napięcia na tworniku, ale to w jałowym, bo silniki
małej mocy to mają rezystancję uzwojeń do oporu...
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051/GG# 154441
locustXpoczta|onet|pl
http://www.stud.uni-karlsruhe.de/~uyh0
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Fri, 19 Nov 2004 22:50:11 +0100
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?B?UmU6IHNpbG5payBwcmFkdSBzdGGzZWdvIHogdXp3b2plbmllbSB3emIg?=


Hello Marek,

Friday, November 19, 2004, 7:30:46 PM, you wrote:

Bardziej generatorem ale silnikiem też. A osobne uzwojenie wzbudzenia
pozwoli mi na niezależną kontrolę prędkości obrotowej(prąd wzbudzenia) i
momentu na wale(prąd twornika).
coś mieszasz pojęcia... Moment zależy od obu prądów, a obroty od
żadnego... Tylko od napięcia na tworniku, ale to w jałowym, bo silniki
małej mocy to mają rezystancję uzwojeń do oporu...

Nic nie miesza - dla silnika bocznikowego można regulować obroty
właśnie prądem stojana. Im wyższy prąd, tym niższe obroty. Dlatego też
silniki bocznikowe nie wykazują zależności obrotów od napięcia -
oczywiście w użytecznym zakresie napięć i przy założeniu braku zmian
rezystacji stojana i wirnika.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marek Lewandowski <nospamabuse_at_nospam_onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_silnik_pradu_sta=B3ego_z_uzwojeniem_wzb_dWR6ZW5pYQH?=
Date: Fri, 19 Nov 2004 23:06:26 +0100


RoMan Mandziejewicz wrote:

Nic nie miesza - dla silnika bocznikowego można regulować obroty
właśnie prądem stojana.

Można, ale za zwiększanie obrotów płaci się prądem wirnika i silnikowi
spada moment maksymalny... Znaczy przy nominalnym wzbudzeniu i w
zakresie napięć na wirniku niższych od granicy (dynamiczne przebicie
komutatora, rundfeuer) więcej się z silnika wyciągnie podnosząc Ua niż
zdejmując If...

Im wyższy prąd, tym niższe obroty.

Ale na wzbudzenie jest granica i na prąd wirnika jest granica... Albo
sielnik jest przewymiarowany, albo... ja czegoś nie kumam :P

Dlatego też
silniki bocznikowe nie wykazują zależności obrotów od napięcia -
oczywiście w użytecznym zakresie napięć i przy założeniu braku zmian
rezystacji stojana i wirnika.

bocznikowe samo, czy obcowzbudne masz na myśli?...
Bo obcowzbudne to jakoś zależą od Ua...
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051/GG# 154441
locustXpoczta|onet|pl
http://www.stud.uni-karlsruhe.de/~uyh0
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Fri, 19 Nov 2004 23:10:32 +0100
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?B?UmU6IHNpbG5payBwcmFkdSBzdGGzZWdvIHogdXp3b2plbmllbSB3emIg?=


Hello Marek,

Friday, November 19, 2004, 11:06:26 PM, you wrote:

[...]

Dlatego też
silniki bocznikowe nie wykazują zależności obrotów od napięcia -
oczywiście w użytecznym zakresie napięć i przy założeniu braku zmian
rezystacji stojana i wirnika.
bocznikowe samo, czy obcowzbudne masz na myśli?...
Bo obcowzbudne to jakoś zależą od Ua...

Bocznikiwe, w który stojan i wirnik zasilane są z tego samego
napięcia. Na biegu jałowym mają stałe obroty pomimo zmian napięcia
zasilającego (w rozsądnych granicach). Jedną z metod regulacji obrotów
jest zmiana rezystancji łączonej w szereg ze stojanem.
Np. przez dziesiątki lat w taki właśnie sposób stabilizowano prędkość
tzw. maszynki sygnałowej w centralach systemu Strowgera.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marek Lewandowski <nospamabuse_at_nospam_onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_silnik_pradu_sta=B3ego_z_uzwojeniem_wzb_ZFdSNlpXNXBZUUg?=
Date: Fri, 19 Nov 2004 23:19:29 +0100


RoMan Mandziejewicz wrote:

Dlatego też
silniki bocznikowe nie wykazują zależności obrotów od napięcia -
oczywiście w użytecznym zakresie napięć i przy założeniu braku zmian
rezystacji stojana i wirnika.

Bocznikiwe, w który stojan i wirnik zasilane są z tego samego
napięcia. Na biegu jałowym mają stałe obroty pomimo zmian napięcia
zasilającego (w rozsądnych granicach). Jedną z metod regulacji obrotów
jest zmiana rezystancji łączonej w szereg ze stojanem.

Się zgadzam :)

Np. przez dziesiątki lat w taki właśnie sposób stabilizowano prędkość
tzw. maszynki sygnałowej w centralach systemu Strowgera.

a tu wyłazi, skąd nasze różne podejścia - ja konkretniej "macałem" takie
silniki od 1kW wzwyż, sprzęg Leonarda (czy jak to się nazywa? cholera,
wyłązi, że maszyn to się uczyłem po niemiecku : / ) i pokrewne zabawy w
labie, trochę "historycznych" serwomechanizmów, ale tu z kolei liczone
wszystko na styk i maksymalne momenty...

BTW: jak już jesteśmy przy "fajnych" silniczkach, to ciekawe napędy ma
KuKa... 0.5*g na chwytaku ramienia przy 3D w kubiku ca. 4x4x4m z pełnym
obciążeniem na haku. 0.5mm pozycjonowania, pełne obciązenie chwytaka
0.5T...
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051/GG# 154441
locustXpoczta|onet|pl
http://www.stud.uni-karlsruhe.de/~uyh0
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Sat, 20 Nov 2004 00:24:45 +0100
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: silnik pradu =?ISO-8859-2?Q?sta=B3ego_z_uzwojeniem_wzb?=


Dnia 2004-11-19 19:30, Użytkownik Marek Lewandowski napisał:

coś mieszasz pojęcia... Moment zależy od obu prądów, a obroty od
żadnego... Tylko od napięcia na tworniku, ale to w jałowym, bo silniki
małej mocy to mają rezystancję uzwojeń do oporu...

Co do momentu się zgadzam ale jak wytłuamczysz, że zmniejszając prąd
wzbudzenia prędkość obrotowa rośnie? Czyżby wzór Ea=(omega)r*Gaf*If był
błędny? Nie jest to zależność bezpośrednia na prędkość obrotową ale
tłumaczy czym grozi odłączenie wzbudzenia od maszyny w ruchu ;-)

--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marek Lewandowski <nospamabuse_at_nospam_onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_silnik_pradu_sta=B3ego_z_uzwojeniem_wzb__udzenia?=
Date: Sat, 20 Nov 2004 22:17:02 +0100


badworm wrote:

coś mieszasz pojęcia... Moment zależy od obu prądów, a obroty od
żadnego... Tylko od napięcia na tworniku, ale to w jałowym, bo silniki
małej mocy to mają rezystancję uzwojeń do oporu...

Co do momentu się zgadzam ale jak wytłuamczysz, że zmniejszając prąd
wzbudzenia prędkość obrotowa rośnie? Czyżby wzór Ea=(omega)r*Gaf*If był
błędny?

Jest jak najbardziej poprawny, ale nie zapominaj o drugim wzorze:
M = k * If * Ia
Czyli jeśli wpadniesz na pomysł zwiększania obrotów obciążonej maszyny
to masz problem, bo Iamax zazwyczaj nie leży dalej jak 1,5Ian.
Z drugiej strony jak wpadniesz na myśl, żeby szybko maszynę przydusić i
przyłożysz duże If nie czekając aż zacznie schodzić z obrotów, to
podskoczy ci Ua, a Ua ma to do siebie, że jak wylezie powyżej ca. 30V na
lamelkę komutatora to masz bardzo ładne coś określane z niemiecka
Rundfeuer czyli przebicie po powierzchni komutatora, Ua spada conieco,
bezpieczniki na zasilaniu wylatują, napięcie twornika stabilizuje się
jak napięcie łuku wyda, prąd twornika jedzie w górę, moment hamujący na
wale robi się niezły i zazwyczaj COŚ szlag trafia.
Czyli If można kręcić od Ifn do ok. 0.5If, dotyka się tego dopiero jak
Ua jest maksymalne dopuszczelne, masz rezerwę momentu i potrzebujesz
obrotów. Płaci się za to komutatorem.

--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051/GG# 154441
locustXpoczta|onet|pl
http://www.stud.uni-karlsruhe.de/~uyh0
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Thu, 18 Nov 2004 19:43:26 +0100
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?B?UmU6IHNpbG5payBwcmFkdSBzdGGzZWdvIHogdXp3b2plbmllbSB3emJ1?=


Hello badworm,

Thursday, November 18, 2004, 6:21:36 PM, you wrote:

Typowy silnik obcowzbudny małej mocy to będzie problem. Ze wzbudzeniem
na magnesach to już łatwiej - są np. silniki tego typu do napędu bram,
albo wózków inwalidzkich. OIDP taki silnik kiedyś robił Tonsil we
Wrześni, ale to było jeszcze pod koniec lat '90. Silniki samochodowe
tego typu ( wycieraczki, dmuchaway ) są z reguły niskiej trwałości.
Czyli klops :-( Spróbuję z jakimiś silniczkami szeregowymi wyciągnietymi
ze sprzętu AGD, może coś się uda zdziałać.

A prądnica ze starego malucha się nie nada? Masz dwa uzwojenia...

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Thu, 18 Nov 2004 23:08:36 +0100
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: silnik pradu =?ISO-8859-2?Q?sta=B3ego_z_uzwojeniem_wzb?=


Dnia 2004-11-18 19:43, Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

A prądnica ze starego malucha się nie nada? Masz dwa uzwojenia...

Trochę duża i powiedzmy, że aż takiej mocy nie potrzebuję. Ale widzę, że
jakby nie było czeka mnie wycieczka na autoszrot.

--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: PeJot <PeJot_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: silnik pradu =?iso-8859-2?Q?sta=B3ego?= z uzwojeniem wzbudzenia
Date: Fri, 19 Nov 2004 07:36:46 +0100


badworm napisał(a):

Trochę duża i powiedzmy, że aż takiej mocy nie potrzebuję. Ale widzę, że
jakby nie było czeka mnie wycieczka na autoszrot.

Miałem Ci i ten temat z prądnicą zapodać, ale podejrzewam, że tzw.
sztuki nie zdobędziesz.

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: PeJot <PeJot_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: silnik pradu =?iso-8859-2?Q?sta=B3ego?= z uzwojeniem wzbudzenia
Date: Fri, 19 Nov 2004 08:42:58 +0100


badworm napisał(a):

Trochę duża i powiedzmy, że aż takiej mocy nie potrzebuję.

Jeszcze jedno - masz czym mierzyć np. moc ? Bo w warunkach amatorskich
jakby łatwiej mierzy się setki watów :)

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: PeJot <PeJot_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: silnik pradu =?iso-8859-2?Q?sta=B3ego?= z uzwojeniem wzbudzenia
Date: Fri, 19 Nov 2004 07:45:56 +0100


badworm napisał(a):

Czyli klops :-( Spróbuję z jakimiś silniczkami szeregowymi wyciągnietymi
ze sprzętu AGD, może coś się uda zdziałać.

Nie bardzo. Od wielkiej biedy udawało mi się z takiego silnika
szeregowego zrobić hamownicę w układzie prądnicy obcowzbudnej, ale
problem w tym, że uzwojenie stojana ma niewiele zwojów grubego drutu i
ciężko jest wymusić, regulować i stabilizować sensowny przepływ w
stojanie ( ten w amperozwojach ). Ale jest wyjście - przewinąć stojan,
dając wiele zwojów cieniutkiego drutu. Wtedy toto działało :)

A w ogóle to czemu nie elektrownia z alternatora samochodowego ? Toto
się w miarę łatwo reguluje wzbudzeniem, tanie, trwałe i dostępne.
Większy zakres mocy, ale np. w wypadku alternatora z 126p starty własne
( łożyska, szczotki ) są niewielkie. Z resztą zawsze możesz zmienić
założenia projektu i podnieść moc :)

A kto mówi o elektrowni? To ma być silnik sprzęgnięty z generatorem
synchronicznym zrobionym z silnika z FDD więc moc będzie liczona w
watach(w porywach dziesiątki watów).

A, teraz załapałem - wydawało mi się że szukasz maszyny obcowzbudnej
jako generatora.

I ma służyć wyłącznie celom
edukacyjnym - chciałem się spokojnie w domowym zaciszu pobawić trochę
maszynami elektrycznymi bo na laborkach trzeba robić tylko to, co w
instrukcji i szybko :-(

Nieno....Jak zagadasz z prowadzącym, przedstawisz odpowiednią ideologię
to Ci pozwoli pobawić się więcej niż tylko na zajęciach :)

ATSD: kiedyś trochę mikromaszyn do automatyki robiła Silma we Wrześni,
ale co robi teraz to nie wiem.

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Fri, 19 Nov 2004 15:41:17 +0100
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: silnik pradu =?ISO-8859-2?Q?sta=B3ego_z_uzwojeniem_wzb?=


Dnia 2004-11-19 07:45, Użytkownik PeJot napisał:

Nieno....Jak zagadasz z prowadzącym, przedstawisz odpowiednią ideologię
to Ci pozwoli pobawić się więcej niż tylko na zajęciach :)

Wystarczająco dużo czasu spędzam na uczelni by tam jeszcze zostawać po
godzinach :-/ A robiąc taką mini-elektrownię w domu przy okazji nauczę
się przerabiać silniki BLDC :-)

--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Tomek" <kogutek4_at_nospam_op.pl>
Subject: Re: silnik pradu stałego z uzwojeniem wzbudzenia
Date: 18 Nov 2004 18:14:05 +0100


Skąd najłatwiej i najtaniej zdobyć silnik prądu stałego małej mocy z
osobnymi uzwojeniami twornika i wzbudzenia? Chciałem zrobić coś w
rodzaju mini-elektrowni(silnik DC plus generator synchroniczny na bazie
silnika BLDC z FDD) w celach edukacyjnych. Czy np. w gdzieś w
samochodach były stosowane takie silniki? Pisząc małej mocy mam na myśli
kilka-kilkanaście W(zasilanie w granicach 24V).

--
> Pozdrawiam   Bad Worm  badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
> GG# 2400455 ICQ# 320399066
> "Dziwny jest ten świat..."
> Tnijcie cytaty i sygnaturki!
>
Tylna wycieraczka do malucha. Tomek

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl