Układ silnik + dwie krańcówki



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "pavlo" <polec_at_nospam_go2.pl>
Subject: Układ silnik + dwie krańcówki
Date: Sun, 9 Jan 2005 22:20:25 +0100


Muszę zbudować układ sterowany przez dwie krańcówki. Silnik musi posiadać
obroty w lewo i prawo i musi poruszać się miedzy tymi krańcówkami (śruba z
gwintem podpięta do jego układu obrotowego). Układ musi bazować na układzie
prądu zmiennego. Silnik jest na 220V 170W 50Hz, lecz lepszym był by silnik
na 24V (właśnie poszukuje jakiegoś producenta takiej serii). Gdzie można
znaleźć taki układ, jestem laikiem lecz musze zdobyć potrzebną mi wiedzę. d

Dzięki za każda informację



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Marcin Stanisz <mstanisz_at_nospam_bzdury.poczta.onet.pl>
Subject: Re: =?iso-8859-2?b?VWuzYWQ=?= silnik + dwie =?iso-8859-2?b?a3Jh8WPzd2tp?=
Date: Sun, 09 Jan 2005 22:39:18 +0100


On Sun, 09 Jan 2005 22:20:25 +0100, pavlo wrote:
Muszę zbudować układ sterowany przez dwie krańcówki. Silnik musi posiadać
obroty w lewo i prawo i musi poruszać się miedzy tymi krańcówkami (śruba z

Kiedyś popełniłem taki układ (forma wtryskowa do robienia nakrętek z
gwintem) na przekaźnikach/stycznikach i nie było to zbyt skomplikowane.
Silnik 3-fazowy. Był tylko problem z zatrzymaniem dziadostwa w miejscu -
silnik koniecznie z hamulcem elektromagnetycznym.

Pozdrawiam
--
Marcin Stanisz

"A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
Terry Pratchett, "Truth"


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Tomek" <kogutek4_at_nospam_vp.pl>
Subject: Re: Układ silnik + dwie krańcówki
Date: 9 Jan 2005 23:25:59 +0100


On Sun, 09 Jan 2005 22:20:25 +0100, pavlo wrote:
Muszę zbudować układ sterowany przez dwie krańcówki. Silnik musi posiadać
obroty w lewo i prawo i musi poruszać się miedzy tymi krańcówkami (śruba z

Kiedyś popełniłem taki układ (forma wtryskowa do robienia nakrętek z
gwintem) na przekaźnikach/stycznikach i nie było to zbyt skomplikowane.
Silnik 3-fazowy. Był tylko problem z zatrzymaniem dziadostwa w miejscu -
silnik koniecznie z hamulcem elektromagnetycznym.

Pozdrawiam
--
> Marcin Stanisz
Albo silnik prądu stałego, najlepiej z magnesami. Tomek


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_charite.de>
Subject: Re: =?ISO-8859-2?Q?Uk=B3ad_silnik_+_dwie_kra=F1c=F3wki?=
Date: Mon, 10 Jan 2005 08:46:23 +0100




pavlo wrote:
Muszę zbudować układ sterowany przez dwie krańcówki. Silnik musi posiadać
obroty w lewo i prawo i musi poruszać się miedzy tymi krańcówkami (śruba z
gwintem podpięta do jego układu obrotowego). Układ musi bazować na układzie
prądu zmiennego. Silnik jest na 220V 170W 50Hz, lecz lepszym był by silnik
na 24V (właśnie poszukuje jakiegoś producenta takiej serii). Gdzie można
znaleźć taki układ, jestem laikiem lecz musze zdobyć potrzebną mi wiedzę. d

Dzięki za każda informację

gotowe urządzenia sprzedaje m.in. Kollmorgen (www.kollmorgen.com), ale
kosztują pieniądze (kilka kEUR). Mamy takowe ustrojstwo w naszym
kręciołku, właśnie silnik ze ślimakiem i wyłącznikami krańcowymi. Z
tego, że wyłączniki krańcowe są tylko w sytuacji awaryjnej, silnik ma
regulację potencjometrem liniowym (silnik asynchroniczny). Inna wersja
tego samego ma silnik DC (dużo lepiej w zakresie niskich obrotów), są
też z silnikami krokowymi. W każdym przypadku hamowanie nie jest robione
hamulcem elektromagnetycznym (to mamy tylko po to, aby nam silnik nie
uciekł), bo ma toto za duży poślizg, tylko silnikiem.

Waldek


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Ireneusz Niemczyk <Adres_at_nospam_znajdziesz.w.starym.archiwum>
Subject: Re: =?iso-8859-2?Q?Uk=B3ad?= silnik + dwie
Date: Mon, 10 Jan 2005 13:26:41 +0100


Muszę zbudować układ sterowany przez dwie krańcówki. Silnik musi posiadać
obroty w lewo i prawo i musi poruszać się miedzy tymi krańcówkami (śruba z
gwintem podpięta do jego układu obrotowego). Układ musi bazować na układzie
pršdu zmiennego. Silnik jest na 220V 170W 50Hz, lecz lepszym był by silnik
na 24V (właśnie poszukuje jakiegoś producenta takiej serii). Gdzie można
znaleźć taki układ, jestem laikiem lecz musze zdobyć potrzebnš mi wiedzę. d

Jesli zdecydujesz sie na silnik 3 fazowy, to wystarczy zrobic uklad z 2-ma
stycznikami i ich sterowanie wpiac krancowki. Warto do tego dodac
zabezpieczenie, zeby niemozliwe stalo sie wlaczenie obu na raz oraz moze czujnik
kolejnosci faz - gdyby komus przyszlo do glowy pogrzebac w instalacji.
Jesli masz fundusze na falownik - to znacznie upraszcza to sprawe w sterowaniu,
na dodatek pewnikiem rozwiaze problem z hamowaniem po osiagnieciu krancowki
(pamietaj ze silnik nie zatrzyma sie od razu - krancowka mosi miec odpowiedni
skok).
Jesli zas zabazujesz na silniku pradu stalego, to wystarczy w szereg z silnikiem
wlaczyc 2 diody spolaryzowane przeciwnie, a do nich podlaczyc rownolegle
krancowki. Proste i bardzo skuteczne. Samo zas sterowanie... mostkiem H lub
przekaznikami...albo przekaznikiem i tranzystorem - jak wolisz.

__
Pzd, Irek.N.