zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: Mariusz Zielinski <levi_at_nospam_pl.wp>
Subject: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Wed, 26 Jan 2005 17:33:05 +0100
Witam; chcialbym prosic o rady zwiazane z takim przedsiewzieciem.
Podzielilem problematyke na kilka grup.
1) Prawo.
Raczej nie do przeskoczenia; zdaje sobie sprawe, ze jak mnie zlapia
dociekliwi policjanci to bede mial klopoty.
2) Konstrukcja mechaniczna.
W gre wchodzi modyfikacja ksztaltu soczewki diody i ulozenie diod. Myslicie,
ze spilowanie/splaszczenie soczewki a potem wypolerowanie powierzchni
uczyni swiatlo bardziej rozproszonym ? Czy moze sa jakies lepsze metody ?
Jesli chodzi o ulozenie, to mysle ze plaska powierzchnia i jeden rzad
skrajny pod eksperymentalnie dobranym katem zdadza egzamin.
Planuje umiescic diody w odleglosci kilku milimetrow od klosza; tak zeby
jednolicie oswietlaly powierzchnie.
Ilosc diod dobiore tak aby subiektywna jasnosc (porownanie wizualne lampy
LED i zarowkowej pod roznymi katami) byla troche wieksza = delikatnie
zauwazalna. Oczywiscie.
Rozwazam tez zastosowanie czegos takiego:
http://www.led.intersklep.pl/
3) Konstrukcja elektryczna.
Mysle, ze kazda lampa powinna skladac sie z kilku niezaleznie pracujacych
sekcji sterowanych tak jak zwykla zarowka. Jak najlepiej skonstruowac taka
sekcje ? Bawic sie w polprzewodnikowa stabilizacje napiecia ? Jak
zabezpieczac uklad przed wilgocia ? Czy obciazanie stabilizatora
szeregowo-rownolegle diodami jest dobrym pomyslem ? Jak zbezpieczyc taki
uklad przed konsekwencjami przepalenia sie pojedynczej diody ?
4) Koszt.
Jedno slowo - wysoki. :-)
Za kazdy komentarz bede wdzieczny. Jesli okaze sie, ze pomysl jest niewart
realizacji to tez bedzie dobre.
--
Mariusz Zielinski
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Wed, 26 Jan 2005 18:39:15 +0100
UĹźytkownik Mariusz Zielinski napisaĹ:
5) Cel przedsiÄwziÄcia.
Niejasny.
Jeszcze jedno. Niedawno odbyĹem dĹugÄ
sĹuĹźbowÄ
podróş samochodem, miÄdzy
innymi pzez GermaniÄ. ZauwaĹźyĹem, Ĺźe juĹź trochÄ aut takie ĹwiatĹa
posiada. A jak zauwaĹźyĹem? Otóş byĹo to bardzo dla mnie mÄczÄ
ce, bo
ĹwiatĹa te peĹniĹy funkcje pozycyjne + stop i regulacja jasnoĹci byĹa
zrobiona wypeĹnieniem. CzÄstotliwoĹÄ wypeĹnienia byĹÄ
na tyle niska, Ĺźe
szybkie ruchy gaĹki ocznej obserwatora widziaĹy zamiast
przemieszczajÄ
cego siÄ czerwonego punktu, seriÄ krĂłtkich bĹyskĂłw.
PowodowaĹo to dyskomfort (mĂłj) i coĹ w rodzaju niepokoju, Ĺźe na drodze
coĹ siÄ dzieje. Nieprzyjemne.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
From: "Maciek C" <maciek82wytnijto_at_nospam_idea.net.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Wed, 26 Jan 2005 19:33:53 +0100
A.Grodecki wrote:
Jeszcze jedno. Niedawno odbyĹem dĹugÄ
sĹuĹźbowÄ
podróş
samochodem, miÄdzy innymi pzez GermaniÄ. ZauwaĹźyĹem, Ĺźe juĹź
trochÄ aut takie ĹwiatĹa posiada. A jak zauwaĹźyĹem? Otóş byĹo
to bardzo dla mnie mÄczÄ
ce, bo ĹwiatĹa te peĹniĹy funkcje
pozycyjne + stop i regulacja jasnoĹci byĹa zrobiona wypeĹnieniem.
CzÄstotliwoĹÄ wypeĹnienia byĹÄ
na tyle niska, Ĺźe szybkie ruchy
gaĹki ocznej obserwatora widziaĹy zamiast
przemieszczajÄ
cego siÄ czerwonego punktu, seriÄ krĂłtkich
bĹyskĂłw. PowodowaĹo to dyskomfort (mĂłj) i coĹ w rodzaju
niepokoju, Ĺźe na drodze
coĹ siÄ dzieje. Nieprzyjemne.
Ustaw sobie kodowanie !!!
--
Pozdrawiam
Maciek C
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Wed, 26 Jan 2005 19:36:29 +0100
UĹźytkownik "Maciek C" <maciek82wytnijto_at_nospam_idea.net.pl> napisaĹ w
wiadomoĹci news:41f7e18d$1_at_nospam_news.vogel.pl
Jeszcze jedno. Niedawno odbyĹem dĹugÄ
sĹuĹźbowÄ
podróş
samochodem, miÄdzy innymi pzez GermaniÄ.
Ustaw sobie kodowanie !!!
PrzyganiaĹ kocioĹ garnkowi!
Andrzej ma kodowanie ustawione poprawnie (UTF-8 -> patrz dyskusje sprzed 2
dni).
Natomiast w Twoim nagĹowku brak jakiejkolwiek deklaracji kodowania!
PoĹatane i poprawnie skonfigurowane OE naprawdÄ potrafi dziaĹaÄ
nienajgorzej. ;-P
--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 - zwykle jako 'niewidoczny'
(Uwaga Gadu-Gadulcowicze: Nie odpowiadam na anonimy.)
Date: Wed, 26 Jan 2005 19:44:31 +0100
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Hello Marek,
Wednesday, January 26, 2005, 7:36:29 PM, you wrote:
[...]
Połatane i poprawnie skonfigurowane OE naprawdę potrafi działać
nienajgorzej. ;-P
Tiaaaaaaaa...
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Wed, 26 Jan 2005 19:48:26 +0100
UĹźytkownik "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl> napisaĹ w
wiadomoĹci news:41f7e32e$1_at_nospam_news.home.net.pl
PoĹatane i poprawnie skonfigurowane OE naprawdÄ potrafi dziaĹaÄ
nienajgorzej. ;-P
BTW. NaprawdÄ OE okazaĹ siÄ mÄ
drzejszy niĹź wyglÄ
da. Mimo braku deklaracji
charsetu u MaÄka, wykryĹ obecnoĹÄ 'ogonkowego' cytatu z postu Andrzeja i
samodzielnie wybraĹ UTF-8. Mimo, Ĺźe u siebie jako domyĹlne wciÄ
Ĺź mam ISO.
WymÄczyĹem wczoraj intensywnie pl.test Jedyna wpadka OE to zĹe wyĹwietlanie
cyrylicy w tematach na liĹcie postĂłw. Temat w okienku wiadomoĹci wyglÄ
daĹ
Ok. Chyba jeszcze poczekam z przesiadkÄ
na inny czytnik. ;-)
--
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 - zwykle jako 'niewidoczny'
(Uwaga Gadu-Gadulcowicze: Nie odpowiadam na anonimy.)
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Wed, 26 Jan 2005 23:54:04 +0100
UĹźytkownik Marek Dzwonnik napisaĹ:
Ok. Chyba jeszcze poczekam z przesiadkÄ
na inny czytnik. ;-)
Ja po dwukrotnej utracie poczty nie czekaĹem dĹuĹźej ;) I nie powiem,
Ĺźebym CZEGOĹ ĹźaĹowaĹ ;)
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
From: "SP9LWH" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Wed, 26 Jan 2005 19:41:12 +0100
Użytkownik "Maciek C" <maciek82wytnijto_at_nospam_idea.net.pl> napisał w wiadomości
news:41f7e18d$1_at_nospam_news.vogel.pl...
Ustaw sobie kodowanie !!!
Poczytaj o UTF-8
choćby na tej grupie: news:ct2vjq$lno$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
nie zapomnij:
http://turbonetykieta.evil.pl/
From: "T.M.F." <tfrancuz_at_nospam_nospam.mp.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Wed, 26 Jan 2005 19:41:57 +0100
Ustaw sobie kodowanie !!!
Fajnie, ze udalo ci sie skonfigurowac outlooka, ale zanim zaczniesz
komus zwracac uwage to najpierw sprawdz czy z toba jest wszystko ok.
UTF8 to normalne poprawne kodowanie, a ze twoj czytnik go nie lyka, no
coz, twoj problem.
Sam popelniasz o wiele gorsze wykroczenie - twoj post wogole nie ma
definicji charsetu.
Date: Wed, 26 Jan 2005 19:43:56 +0100
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Hello Maciek,
Wednesday, January 26, 2005, 7:33:53 PM, you wrote:
[...]
niepokoju, Ĺźe na drodze
coĹ siÄ dzieje. Nieprzyjemne.
Ustaw sobie kodowanie !!!
On miał ustawione (niesłuszne politycznie ale miał). Ty nie.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Wed, 26 Jan 2005 23:50:28 +0100
UĹźytkownik Maciek C napisaĹ:
...
coÄšďż˝ siĂďż˝ dzieje. Nieprzyjemne.
Ustaw sobie kodowanie !!!
Ustaw sobie rozkodowywanie!
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
From: =?iso-8859-2?Q?Pawe=B3_Paro=F1?= <pawelpANTYSPAM_at_nospam_freeland.lublin.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: 26 Jan 2005 22:17:30 GMT
In article <ct8jtd$80t$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl>, A.Grodecki wrote:
U?ytkownik Mariusz Zielinski napisa?:
5) Cel przedsi?wzi?cia.
Niejasny.
To ma mniej więcej taki sam cel, jak przykręcenie do rury wydechowej
chromowanej przedłużki, nawiercenie tłumika, walnięcie na szybę naklejki
"Sony" i namalowanie białego pasa wzdłuż maski. Dobre są też niebieskie
neonówki gdzieś w okolicy krocza kierowcy (nie wiem dokładnie gdzie oni to
montują, ale po otwarciu drzwi bajerancko podświetlają paski na
ortalionowych spodniach), albo takie same neonówki pod podwoziem (efekt
"UFO" z napędem fotonowym). Ostatnio widuję też dwie niebieskie diody,
przyklejone do maski w okolicy spryskiwaczy i skierowane do przodu, nie wiem
czy ta nowinka poszła już w Polskę, czy na razie ogranicza się do Warszawy.
Paweł
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Thu, 27 Jan 2005 00:00:09 +0100
Użytkownik Paweł Paroń napisał:
Ostatnio widuję też dwie niebieskie diody,
przyklejone do maski w okolicy spryskiwaczy i skierowane do przodu, nie wiem
czy ta nowinka poszła już w Polskę, czy na razie ogranicza się do Warszawy.
))))))))))))
Myslę, że to zwyczaj zaczerpnięty od kierowców tirów, z których wielu ma
ambicję aby jego kabina swieciła inaczej. Zapewne w myśl zasady "moje
lampki świadczą o mnie" :)
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Thu, 27 Jan 2005 18:15:02 +0100
"Paweł Paroń" <pawelpANTYSPAM_at_nospam_freeland.lublin.pl> wrote in message
news:slrncvg5nq.d1h.pawelpANTYSPAM_at_nospam_154-moo-7.acn.waw.pl...
In article <ct8jtd$80t$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl>, A.Grodecki wrote:
U?ytkownik Mariusz Zielinski napisa?:
5) Cel przedsi?wzi?cia.
Niejasny.
To ma mniej więcej taki sam cel, jak przykręcenie do rury wydechowej
chromowanej przedłużki, nawiercenie tłumika, walnięcie na szybę naklejki
"Sony" i namalowanie białego pasa wzdłuż maski. Dobre są też niebieskie
neonówki gdzieś w okolicy krocza kierowcy (nie wiem dokładnie gdzie oni to
montują, ale po otwarciu drzwi bajerancko podświetlają paski na
ortalionowych spodniach), albo takie same neonówki pod podwoziem (efekt
"UFO" z napędem fotonowym). Ostatnio widuję też dwie niebieskie diody,
przyklejone do maski w okolicy spryskiwaczy i skierowane do przodu, nie
wiem
czy ta nowinka poszła już w Polskę, czy na razie ogranicza się do
Warszawy.
Odpowiadajac ta nowinka w Szczecinie kosztuje iles tam set zloty i kilka
punktow karnych - kazde podswietlenie, oswietlenie na niebiesko wywoluje
zdecydowana reakcje policji...
From: =?iso-8859-2?Q?Pawe=B3_Paro=F1?= <pawelpANTYSPAM_at_nospam_freeland.lublin.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: 28 Jan 2005 16:43:17 GMT
In article <ctb7im$6j$1_at_nospam_news.onet.pl>, PAndy wrote:
"UFO" z napędem fotonowym). Ostatnio widuję też dwie niebieskie diody,
przyklejone do maski w okolicy spryskiwaczy i skierowane do przodu, nie
wiem
czy ta nowinka poszła już w Polskę, czy na razie ogranicza się do
Warszawy.
Odpowiadajac ta nowinka w Szczecinie kosztuje iles tam set zloty i kilka
punktow karnych - kazde podswietlenie, oswietlenie na niebiesko wywoluje
zdecydowana reakcje policji...
Szczecin jest bliżej cywilizowanego świata.
Paweł
From: "greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Thu, 27 Jan 2005 01:48:13 +0100
Jeszcze jedno. Niedawno odbyłem długą służbową podróż samochodem, między
innymi pzez Germanię. Zauważyłem, że już trochę aut takie światła
posiada. A jak zauważyłem? Otóż było to bardzo dla mnie męczące, bo
światła te pełniły funkcje pozycyjne + stop i regulacja jasności była
zrobiona wypełnieniem. Częstotliwość wypełnienia byłą na tyle niska, że
szybkie ruchy gałki ocznej obserwatora widziały zamiast
przemieszczającego się czerwonego punktu, serię krótkich błysków.
Powodowało to dyskomfort (mój) i coś w rodzaju niepokoju, że na drodze
coś się dzieje. Nieprzyjemne.
--
potwierdzam - meczace..jakby nie mogli dac tych kilku kHz..
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_charite.de>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Thu, 27 Jan 2005 10:25:21 +0100
A.Grodecki wrote:
UĹźytkownik Mariusz Zielinski napisaĹ:
5) Cel przedsiÄwziÄcia.
Niejasny.
Jeszcze jedno. Niedawno odbyĹem dĹugÄ
sĹuĹźbowÄ
podróş samochodem, miÄdzy
innymi pzez GermaniÄ. ZauwaĹźyĹem, Ĺźe juĹź trochÄ aut takie ĹwiatĹa
posiada. A jak zauwaĹźyĹem? Otóş byĹo to bardzo dla mnie mÄczÄ
ce, bo
ĹwiatĹa te peĹniĹy funkcje pozycyjne + stop i regulacja jasnoĹci byĹa
zrobiona wypeĹnieniem. CzÄstotliwoĹÄ wypeĹnienia byĹÄ
na tyle niska, Ĺźe
szybkie ruchy gaĹki ocznej obserwatora widziaĹy zamiast
przemieszczajÄ
cego siÄ czerwonego punktu, seriÄ krĂłtkich bĹyskĂłw.
PowodowaĹo to dyskomfort (mĂłj) i coĹ w rodzaju niepokoju, Ĺźe na drodze
coĹ siÄ dzieje. Nieprzyjemne.
to jest wĹaĹnie problem, jak siÄ wsadzi nielegalne lampy do samochodu
nie majÄ
c o nim pojÄcia. Nowe samochody majÄ
ĹźarĂłwki jednowĹĂłknowe do
stopu i pozycyjne sterowane wypeĹnieniem. ĹťarĂłwki majÄ
dĹugi czas
poĹwiaty, LEDy nie... Nie wiem, jaka jest czÄstotliwoĹÄ PWM, ale jak
bÄdzie cieplej to sobie zmierzÄ.
Waldek
From: Mariusz Zielinski <levi_at_nospam_pl.wp>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Thu, 27 Jan 2005 15:55:40 +0100
Waldemar Krzok wrote:
5) Cel przedsięwzięcia.
Niejasny.
[...]
Częstotliwość wypełnienia byłą na tyle niska, że
szybkie ruchy gałki ocznej obserwatora widziały zamiast
przemieszczającego się czerwonego punktu, serię krótkich błysków.
Powodowało to dyskomfort (mój) i coś w rodzaju niepokoju, że na drodze
coś się dzieje. Nieprzyjemne.
[...]
Nowe samochody mają żarówki jednowłóknowe do
stopu i pozycyjne sterowane wypełnieniem. Żarówki mają długi czas
poświaty, LEDy nie... Nie wiem, jaka jest częstotliwość PWM, ale jak
będzie cieplej to sobie zmierzę.
Dziekuję za uwagi dotyczące częstotliwości pracy przy zasilaniu PWM.
Jeżdżę czterodrzwiowym Fordem Focusem z 2001 roku. Żarówki pozycyjne/stop
mam dwówłóknowe więc mogę sobie pozwolić nawet na oddzielene sekcjie LED.
Szkoda, że część grupowiczów portaktowała mnie jak młodego dresiarza od
blueledów. Zamiana żarówek na LED'y w zamierzeniu miała nadać samochodowi
bardziej "futurystyczny" wygląd i chciałbym aby nie psuła wyglądu smochodu
i nie obniżała bezpieczeństwa. Stąd pytania o najbezpieczniejsze
rozwiązanie.
--
Mariusz Zielinski
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_charite.de>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Thu, 27 Jan 2005 17:35:11 +0100
Mariusz Zielinski wrote:
Nowe samochody mają żarówki jednowłóknowe do
stopu i pozycyjne sterowane wypełnieniem. Żarówki mają długi czas
poświaty, LEDy nie... Nie wiem, jaka jest częstotliwość PWM, ale jak
będzie cieplej to sobie zmierzę.
Dziekuję za uwagi dotyczące częstotliwości pracy przy zasilaniu PWM.
Jeżdżę czterodrzwiowym Fordem Focusem z 2001 roku. Żarówki pozycyjne/stop
mam dwówłóknowe więc mogę sobie pozwolić nawet na oddzielene sekcjie LED.
Szkoda, że część grupowiczów portaktowała mnie jak młodego dresiarza od
blueledów. Zamiana żarówek na LED'y w zamierzeniu miała nadać samochodowi
bardziej "futurystyczny" wygląd i chciałbym aby nie psuła wyglądu smochodu
i nie obniżała bezpieczeństwa. Stąd pytania o najbezpieczniejsze
rozwiązanie.
mimo wszystko wiesz, że to co robisz jest nielegalne, bo te lampki nie
mają homologacji. Możesz mieć problemy z policją. W Niemczech za coś
takiego kasują dowód rejestracyjny, jak nie wymienisz na miejscu na
oficjalnie dozwoloną, a mandat i tak zapłacisz.
Waldek
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Thu, 27 Jan 2005 18:56:39 +0100
Użytkownik Waldemar Krzok napisał:
Mariusz Zielinski wrote:
Szkoda, że część grupowiczów portaktowała mnie jak młodego dresiarza od
blueledów. Zamiana żarówek na LED'y w zamierzeniu miała nadać samochodowi
bardziej "futurystyczny" wygląd i chciałbym aby nie psuła wyglądu
smochodu
i nie obniżała bezpieczeństwa. Stąd pytania o najbezpieczniejsze
rozwiązanie.
mimo wszystko wiesz, że to co robisz jest nielegalne, bo te lampki nie
mają homologacji. Możesz mieć problemy z policją. W Niemczech za coś
takiego kasują dowód rejestracyjny, jak nie wymienisz na miejscu na
oficjalnie dozwoloną, a mandat i tak zapłacisz.
U nas jest inaczej, cała masa pacanów jeździ z lampami ustawionymi
prosto w oczy innym kierowcom. Dla policji to za skomplikowane i w łapę
nie da się wziąć, więc nie zatrzymują.
Zresztą nie ma żadnej podstawy do zatrzymania auta, jeśli lampy świecą
tak jak powinny. Tylko w takim razie po co LED, JEŚLI NIKT TEGO NIE
ROZPOZNA? ;)
Nie wiem jak to by miało "zmienić wygląd auta na bardziej
futurystyczny";) Wielu swieżym nabywcom aut (szczególnie używanych)
odbija mniej lub bardziej i zaczynają montowac wodotryski w samochodach,
zanim przyjdzie opamiętanie i pojmą (niektórzy) że to zwykły obciach
(czytaj "wiocha"). Kiedy widzę "zwykły" samochód ze spojlerami,
owiewkami, samoprzylepnymi maskami na lampach, wlewie paliwa, foliami na
szybach, to zdanie o właścicielu mam wyrobione i nie jest ono pochlebne
))))
Jak nie chcesz obniżać bezpieczeństwa, nic nie zmieniaj, przecieraj
lampy i woź ze sobą zapasowe żarówki. Zmienisz coś, ktoś Ci "wjedzie w
tyłek" i się nie wybronisz, choć to z definicji jego wina a nie Twoja.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
From: Jacek Maciejewski <jacmac.wytnij_at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Thu, 27 Jan 2005 20:19:14 +0100
LED, JEŚLI NIKT TEGO NIE
ROZPOZNA? ;)
No, pewne uzasadnienie jest. Żarówki jak wiadomo, lubią się
przepalać. Dlatego muszą być wymienne. Styki korodują i zawodzą,
lampy są w praktyce nieszczelne i się kurzą... masa problemów. Robisz
lampę na ledach, lutujesz wszystko do kupy na stałe, zaklejasz lampe
na szczelnie i masz problemy z głowy do końca eksploatacji wozu.
--
Jacek
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Thu, 27 Jan 2005 21:15:54 +0100
Użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
LED, JEŚLI NIKT TEGO NIE
ROZPOZNA? ;)
No, pewne uzasadnienie jest. Żarówki jak wiadomo, lubią się
przepalać. Dlatego muszą być wymienne. Styki korodują i zawodzą,
lampy są w praktyce nieszczelne i się kurzą... masa problemów. Robisz
lampę na ledach, lutujesz wszystko do kupy na stałe, zaklejasz lampe
na szczelnie i masz problemy z głowy do końca eksploatacji wozu.
Ja nie jeżdżę nie wiadomo jakim drogim samochodem, styki nie korodują,
lampy są szczelne i się nie kurzą. Cud? ;)
Po przepaleniu jednej żarówki od razu wymieniam bliźniaka z drugiej
strony na ten sam typ (groszowy wydatek) i mam z głowy na kolejne 3-4
lata. Jak dla mnie wystarczy. Samochód mam 5 lat i dopiero przednie H4 i
tylne "stop-y" wymieniłem.
Jako producent zużywający LED-y tysiącami zapewniam Cię, że i one się
"przepalają", choć używam tylko markowych. I co wtedy, cała lampa do
wymiany bo w porywie wiary w technologię zalałem ją żywicą? Ten plastik
za którym są żarówki czy LED-y kosztuje wielokrotnie więcej, od tego co
pod nim świeci.
Nie będę się upierał przy żarówkach, ale akurat w samochodzie, gdzie
prądu jest pod dostatkiem, dostęp jest łatwy (jak ktoś ma niemiecki
"wynalazek" to jego problem) i potrzebne są duże jasności, żarówki NA
RAZIE są wygodniejszym źródłem światła niż równoważne 100 LED-ów.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
Date: Thu, 27 Jan 2005 22:03:25 +0100
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Hello A.Grodecki,
Thursday, January 27, 2005, 9:15:54 PM, you wrote:
[...]
Nie będę się upierał przy żarówkach, ale akurat w samochodzie, gdzie
prądu jest pod dostatkiem, dostęp jest łatwy (jak ktoś ma niemiecki
"wynalazek" to jego problem) i potrzebne są duże jasności, żarówki NA
RAZIE są wygodniejszym źródłem światła niż równoważne 100 LED-ów.
Nie upierałbym się przy 100 LEDach. Dwa Luxeony 5W wystarczą na
światła stop i pozycyjne. Bajer jest, uzasadnienie ekonomiczne zerowe
;-)
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Thu, 27 Jan 2005 22:54:19 +0100
Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
Nie będę się upierał przy żarówkach, ale akurat w samochodzie, gdzie
prądu jest pod dostatkiem, dostęp jest łatwy (jak ktoś ma niemiecki
"wynalazek" to jego problem) i potrzebne są duże jasności, żarówki NA
RAZIE są wygodniejszym źródłem światła niż równoważne 100 LED-ów.
Nie upierałbym się przy 100 LEDach. Dwa Luxeony 5W wystarczą na
światła stop i pozycyjne. Bajer jest, uzasadnienie ekonomiczne zerowe
;-)
100 hiperjasnych wyjdzie taniej :)
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
From: "T.M.F." <tfrancuz_at_nospam_nospam.mp.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Thu, 27 Jan 2005 23:37:16 +0100
Po przepaleniu jednej żarówki od razu wymieniam bliźniaka z drugiej
strony na ten sam typ (groszowy wydatek) i mam z głowy na kolejne 3-4
lata. Jak dla mnie wystarczy. Samochód mam 5 lat i dopiero przednie H4 i
tylne "stop-y" wymieniłem.
A wlasnie pytanie przy okazji - po co wymienia sie sie druga zarowke?
Pytam powaznie, bo spotkalem sie z taka opinia, ze jesli np. lewa sie
spali to nalezy wymienic obie, ale poza roznica w jasnosci pomiedzy nowa
i stara jakos nie widze uzasadnienia. Mozecie mi ten problem naswietlic?
--
Inteligentny dom - http://idom.wizzard.one.pl
Teraz takze forum dyskusyjne
Zobacz, wyslij uwagi, dolacz sie do projektu.
Date: Thu, 27 Jan 2005 23:40:37 +0100
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Hello T.M.F.,
Thursday, January 27, 2005, 11:37:16 PM, you wrote:
Po przepaleniu jednej żarówki od razu wymieniam bliźniaka z drugiej
strony na ten sam typ (groszowy wydatek) i mam z głowy na kolejne 3-4
lata. Jak dla mnie wystarczy. Samochód mam 5 lat i dopiero przednie H4 i
tylne "stop-y" wymieniłem.
A wlasnie pytanie przy okazji - po co wymienia sie sie druga zarowke?
Bo nieszczęścia zazwyczaj chodzą parami. Żarówki samochodowe mają
szczególną tendencję do palenia się w bardzo zbliżonym czasie.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Fri, 28 Jan 2005 00:07:58 +0100
Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
A wlasnie pytanie przy okazji - po co wymienia sie sie druga zarowke?
Bo nieszczęścia zazwyczaj chodzą parami. Żarówki samochodowe mają
szczególną tendencję do palenia się w bardzo zbliżonym czasie.
I to nie jest żaden pech, tylko sprzęt przyzwoitej klasy ma w miarę
określony czas życia, więc druga żarówka prawie na pewno wkrótce również
padnie. Doświadczyłem tego dwukrotnie w innym samochodzie i teraz już
nie czekam z wymianą.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
Date: Thu, 27 Jan 2005 23:54:14 +0100
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Hello A.Grodecki,
Friday, January 28, 2005, 12:07:58 AM, you wrote:
A wlasnie pytanie przy okazji - po co wymienia sie sie druga zarowke?
Bo nieszczęścia zazwyczaj chodzą parami. Żarówki samochodowe mają
szczególną tendencję do palenia się w bardzo zbliżonym czasie.
I to nie jest żaden pech,
Ależ wiem - mam po prostu podły humor i nawet nie chciało mi się
smile'a dopisać. Teraz też mi się nie chce.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
From: "T.M.F." <tfrancuz_at_nospam_nospam.mp.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Fri, 28 Jan 2005 09:01:26 +0100
A wlasnie pytanie przy okazji - po co wymienia sie sie druga zarowke?
Bo nieszczęścia zazwyczaj chodzą parami. Żarówki samochodowe mają
szczególną tendencję do palenia się w bardzo zbliżonym czasie.
I to nie jest żaden pech,
Ależ wiem - mam po prostu podły humor i nawet nie chciało mi się
smile'a dopisać. Teraz też mi się nie chce.
[...]
Klapouchy?;)
--
Inteligentny dom - http://idom.wizzard.one.pl
Teraz takze forum dyskusyjne
Zobacz, wyslij uwagi, dolacz sie do projektu.
Date: Fri, 28 Jan 2005 10:27:12 +0100
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Hello T.M.F.,
Friday, January 28, 2005, 9:01:26 AM, you wrote:
[...]
I to nie jest żaden pech,
Ależ wiem - mam po prostu podły humor i nawet nie chciało mi się
smile'a dopisać. Teraz też mi się nie chce.
Klapouchy?;)
Po prostu łeb mi pękał.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
From: Mariusz Zielinski <levi_at_nospam_pl.wp>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Fri, 28 Jan 2005 13:44:20 +0100
A.Grodecki wrote:
[...]
mimo wszystko wiesz, że to co robisz jest nielegalne, bo te lampki nie
mają homologacji. Możesz mieć problemy z policją. W Niemczech za coś
takiego kasują dowód rejestracyjny, jak nie wymienisz na miejscu na
oficjalnie dozwoloną, a mandat i tak zapłacisz.
U nas jest inaczej, cała masa pacanów jeździ z lampami ustawionymi
prosto w oczy innym kierowcom. Dla policji to za skomplikowane i w łapę
nie da się wziąć, więc nie zatrzymują.
Zresztą nie ma żadnej podstawy do zatrzymania auta, jeśli lampy świecą
tak jak powinny. Tylko w takim razie po co LED, JEŚLI NIKT TEGO NIE
ROZPOZNA? ;)
Jak napisałem; wiem ile ryzykuję jeśli chodzi o prawo. Lampy powinny
spełniać wymogi bezpieczeństwa co do zakresu jasności i kąta świecenia. To
mi wystarczy. Jeśli chodzi o "zauważanie" to najlepiej żeby zauważali to
ci, którzy będą w stanie to docenić (nie policja) :-) Jeśli projekt będzie
dobry to może znajdzie się więcej chętnych i uda nam się uzyskać
homologację. Nigdy nic nie wiadomo. Samochodowe opensource :-)
Nie wiem jak to by miało "zmienić wygląd auta na bardziej
futurystyczny";) Wielu swieżym nabywcom aut (szczególnie używanych)
odbija mniej lub bardziej i zaczynają montowac wodotryski w samochodach,
zanim przyjdzie opamiętanie i pojmą (niektórzy) że to zwykły obciach
(czytaj "wiocha"). Kiedy widzę "zwykły" samochód ze spojlerami,
owiewkami, samoprzylepnymi maskami na lampach, wlewie paliwa, foliami na
szybach, to zdanie o właścicielu mam wyrobione i nie jest ono pochlebne
))))
Samochód mam już cztery lata "od nowości". Wymieniłem przednie
kierunkowskazy i lampy przeciwmgielne na produkowane przez firmę Hella.
Gdyby oferowali jakieś LEDowe do Focusa też bym kupił. Jednak to co jest w
ich ofercie jeśli chodzi o lampy tylne jest po prostu okropne stąd pomysł
przerobienia samemu.
Jak nie chcesz obniżać bezpieczeństwa, nic nie zmieniaj, przecieraj
lampy i woź ze sobą zapasowe żarówki. Zmienisz coś, ktoś Ci "wjedzie w
tyłek" i się nie wybronisz, choć to z definicji jego wina a nie Twoja.
To jest dobry argument przeciw. Mimo to lampa LED z większym
prawdopodobieństwem przeżyje wypadek niż żarówka więc łatwiej będzie
udowodnić, że oświetlenie było sprawne :-)
Proszę; dajmy sobie spokój z aspektami ludzkimi. Jestem tego w 100% świadom.
Proszę o komentarze jak to zrobić aby było dobre. Załóżmy, że chodzi o
problem teoretyczny.
Jak dotąd:
- kilkukilohercowe zasilanie PWM'em
- kilka niezależnych sekcji na lampę
--
Mariusz Zielinski
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Fri, 28 Jan 2005 14:17:03 +0100
Użytkownik Mariusz Zielinski napisał:
Jeśli projekt będzie
dobry to może znajdzie się więcej chętnych i uda nam się uzyskać
homologację. Nigdy nic nie wiadomo. Samochodowe opensource :-)
Homologację uzyskuje się za pieniądze a nie siłą tłumu.
Jak dotąd:
- kilkukilohercowe zasilanie PWM'em
- kilka niezależnych sekcji na lampę
Aspektyy nieelektronczne były dla mnie jedyneymi interesujacymi w tym
temacie.
Z punktu widzenia technicznego jest to zadanie tak banalne, że aż boli i
chyba nie warto nawet rozpoczynac dyskusji, jak to zrobić. Po prostu
siąść i zrobić! Gdybym chciał to zrobić u siebie, to od chwili
rozpoczęcia wątku już dawno bym miał zrobione i zapomniał o co chodziło :)
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_charite.de>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Fri, 28 Jan 2005 14:13:17 +0100
A.Grodecki wrote:
Aspektyy nieelektronczne były dla mnie jedyneymi interesujacymi w tym
temacie.
Z punktu widzenia technicznego jest to zadanie tak banalne, że aż boli i
chyba nie warto nawet rozpoczynac dyskusji, jak to zrobić. Po prostu
siąść i zrobić! Gdybym chciał to zrobić u siebie, to od chwili
rozpoczęcia wątku już dawno bym miał zrobione i zapomniał o co chodziło :)
o to chodzi. N ciągów po 5 LEDów + opornik szeregowy w każdym i cała
elektronika gotowa. Pozostaje tylko upchanie tego do oprawy. A zamiast
dwuwłóknowej dodać jakiś multiwibrator PWM, albo zapalać tylko ćwierć LEDów.
A te sklepowe "żarówki" na LEDach mają nawet napisane, żeby ich nie
używać w ruchu drogowym. Fajne.
Swoją drogą nie wiem czemu nie ma homologowanych lamp na LEDach w
"normalnych" oprawach. Niektóre pojazdy wyższej klasy mają co prawda
LEDy, a prawie wszystkie mają 3 stop na LEDach, ale to się nie liczy.
Chyba jest to, że oprawy są homologowane z żarówkami, a nikomu się nie
chce (znaczy nie opłaca) robić homologacji wszystkich opraw też na LEDy.
Waldek
From: Mariusz Zielinski <levi_at_nospam_pl.wp>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Fri, 28 Jan 2005 15:04:41 +0100
A.Grodecki wrote:
Użytkownik Mariusz Zielinski napisał:
Jeśli projekt będzie
dobry to może znajdzie się więcej chętnych i uda nam się uzyskać
homologację. Nigdy nic nie wiadomo. Samochodowe opensource :-)
Homologację uzyskuje się za pieniądze a nie siłą tłumu.
Jeden człowiek - małe zasoby finansowe, dużo ludzi duże zasoby finansowe :-)
To miałem na myśli.
Jak dotąd:
- kilkukilohercowe zasilanie PWM'em
- kilka niezależnych sekcji na lampę
Aspektyy nieelektronczne były dla mnie jedyneymi interesujacymi w tym
temacie.
Z punktu widzenia technicznego jest to zadanie tak banalne, że aż boli i
chyba nie warto nawet rozpoczynac dyskusji, jak to zrobić. Po prostu
siąść i zrobić! Gdybym chciał to zrobić u siebie, to od chwili
rozpoczęcia wątku już dawno bym miał zrobione i zapomniał o co chodziło :)
Nie chodzi o to, żebym nie wiedział jak się za to zabrać. Wątek poruszany
jest wiele razy i jak dotąd nigdy nie były dyskutowane bardziej
skomplikowane rozwiązania i aspekty bezpieczeństwa ( w sensie odporności
urządzenia ). Nic poza LED plus rezystor a można taką lampą sterować nawet
przy pomocy mikrokontrolera :-) Nigdy nie skomlałem o narysowanie mi
schematu ...
Przecież gdybym nie uważał, że siedzą tu osoby mądrzejsze ode mnie i z
większym doświadczeniem niż ja, nie poruszałbym tematu :-O Pozatym zawsze
może komuś przyjść do głowy jakiś super-pomysł.
--
Mariusz Zieliński
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: zamiana zarowek na diody LED w samochodowych lampach sygnalizacyjnych
Date: Fri, 28 Jan 2005 16:44:10 +0100
Użytkownik Mariusz Zielinski napisał:
Nie chodzi o to, żebym nie wiedział jak się za to zabrać. Wątek poruszany
jest wiele razy i jak dotąd nigdy nie były dyskutowane bardziej
skomplikowane rozwiązania i aspekty bezpieczeństwa ( w sensie odporności
urządzenia ). Nic poza LED plus rezystor a można taką lampą sterować nawet
przy pomocy mikrokontrolera :-) Nigdy nie skomlałem o narysowanie mi
schematu ...
Nie należy wkładać mikrokontrolera tam, gdzie opornik (zwany przez
niektórych rezystorem ;) ) jest wystarczający. Tak należy podchodzić do
rozwiązywania problemów technicznych, choć nie jest to kompatybilne z
ideologią Windows :)
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki