Zabezpieczenie mostka H z IRF530 i IRF9530 przed uszkodzeniem przy uruchamianiu silnika 24V
Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
From: Sebastian Bialy <heby_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 20:57:44 +0100
Witam!
Podłaczyłem silnik 24V/4A do mostka złożonego z IRF530/IRF9530. Wyjścia
silnika są zabezpieczone przez przepięciami przez diody do masy i
zasilania. Mostek "wzrocowy" jeśli chodzi o budowę.
Niestety ślicznie działa, tylko przy właczaniu raz na 3 właczenia pali
mi tranzystory (róznie, najczęsciej IRF530, ale IRF9530 też poleciał).
Rozruch nie jest większy jak 7/6A. Powinien wytrzymać 11A ciągłego w/g
katalogu. Mostkiem nie steruje PWM, po prostu włącz/wyłącz.
Pytanie: co nalezy zrobić dodatkowo, żeby zabezpieczyć mostek ?
Efektem spalnia jest przewodzenie bramka-dren. Czy mam rozumieć, że
przepięcie przeskakuje przez tą izolację i ją niszczy ?
Coś w tym guście:
http://www.robotwars.ecs.soton.ac.uk/file/pwm/pwm01.gif
tylko u mnie górne to IRF9530, podłaczone drenem z dolnym, a źródło do
+. Bramki razem jako jeden sygnał sterujący.
A może jednak bipolarne :) ?
--
Sebastian Bialy - heby_at_nospam_poczta.onet.pl
From: Irek_K <ixkuczek_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 21:23:13 +0100
Sebastian Bialy wrote:
Witam!
Podłaczyłem silnik 24V/4A do mostka złożonego z IRF530/IRF9530. Wyjścia
silnika są zabezpieczone przez przepięciami przez diody do masy i
zasilania. Mostek "wzrocowy" jeśli chodzi o budowę.
Wzorcowy ? Tzn . zastosowałeś diody Schotkiego między dreny a plus i
minus i zenery na bramkach ? Poza tym sprawdz opór wewn. silnika ,
moze być 1 Om i wtedy masz w impulsie 24A .
Irek
From: Sebastian Bialy <heby_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 21:27:53 +0100
Irek_K wrote:
Wzorcowy ? Tzn . zastosowałeś diody Schotkiego między dreny a plus i
minus
Tak. Takie małe obudowy, ma znaczenie jakiej mocy ?
i zenery na bramkach ?
Nie, czy są one ważne ? Mam wrażenie, że problem leży właśnie w
bramkach. Nigdzie na schematach nie widze "zenerek na bramkach".
Poza tym sprawdz opór wewn. silnika ,
moze być 1 Om i wtedy masz w impulsie 24A .
Jest znacznie większy. Nie mam sensownej omomiarki, ale na byle jakiej
jest znacznie więcej, koło 3-4 Ohm.
--
Sebastian Bialy - heby_at_nospam_poczta.onet.pl
From: Irek_K <ixkuczek_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:25:07 +0100
Sebastian Bialy wrote:
Irek_K wrote:
Wzorcowy ? Tzn . zastosowałeś diody Schotkiego między dreny a plus i
minus
Tak. Takie małe obudowy, ma znaczenie jakiej mocy ?
i zenery na bramkach ?
Nie, czy są one ważne ? Mam wrażenie, że problem leży właśnie w
bramkach. Nigdzie na schematach nie widze "zenerek na bramkach".
Popatrz tu:
http://www.mcmanis.com/chuck/robotics/projects/images/page1.gif
http://www.math.niu.edu/~behr/RC/ML/maxi-schem.pdf
Jeszcze jedna sprawa , czy nie włączasz jednoczesnie dołu i góry mostka ?
Pozdr.
Pozdr. Irek
From: Sebastian Bialy <heby_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:33:40 +0100
Irek_K wrote:
Popatrz tu:
http://www.mcmanis.com/chuck/robotics/projects/images/page1.gif
http://www.math.niu.edu/~behr/RC/ML/maxi-schem.pdf
Zerknę.
Jeszcze jedna sprawa , czy nie włączasz jednoczesnie dołu i góry mostka ?
Hmmm. Sterowanie postanowiłem ograniczyć do trywialnego: obie bramki w
jednej połówce spinam razem i podciągam do + rezystorem 1kOmh.
Sterownaie polega na zwieraniu do masy. Czy spalenie w wyniku zwarcia w
gałęzi mostka w czasie przełaczania może powodowac utratę izolacji
bramiki ? Pytam bo mam zerowe doświadczenie z takimi tranzystorami ...
From: "SP9LWH" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:39:44 +0100
Użytkownik "Sebastian Bialy" <heby_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:d1vc1m$6q3$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Hmmm. Sterowanie postanowiłem ograniczyć do trywialnego: obie bramki w
jednej połówce spinam razem i podciągam do + rezystorem 1kOmh. Sterownaie
polega na zwieraniu do masy. Czy spalenie w wyniku zwarcia w gałęzi mostka
w czasie przełaczania może powodowac utratę izolacji bramiki ? Pytam bo
mam zerowe doświadczenie z takimi tranzystorami ...
I tu jest pies pogrzebany
Przełączanie musi nastąpić obrzydliwie szybko, a zasilacz musi mieć mniejszą
wydajność zwarciową niż prąd niszczący tranzystory
Ty po prostu w trakcie przełączania (które trwa więcej niż 1us) zwierasz je
Z czego ty to sterujesz ?
Na te bramki sterowanie powinno mieć możliwość kilku amperów
From: "SP9LWH" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:41:18 +0100
Na dodatek sterowanie mostków wysokoprądowych robi się kolejno.
Nigdy dwa na raz się nie przełącza, ale najpierw jeden wyłącza, a dopiero
drugi załącza
From: Sebastian Bialy <heby_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:44:55 +0100
SP9LWH wrote:
Na dodatek sterowanie mostków wysokoprądowych robi się kolejno.
Nigdy dwa na raz się nie przełącza, ale najpierw jeden wyłącza, a
dopiero drugi załącza
Wobec tego zgodnie z radą jednego z kolegów - zaprzęgne do roboty jakiś
uC, zeby mi dbał o kolejność i opóźnienia, może nawet będzie PWM robił
grzecznie.
From: "SP9LWH" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:53:41 +0100
Użytkownik "Sebastian Bialy" <heby_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:d1vcmo$6q3$4_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Wobec tego zgodnie z radą jednego z kolegów - zaprzęgne do roboty jakiś
uC, zeby mi dbał o kolejność i opóźnienia, może nawet będzie PWM robił
grzecznie.
Skoro uC, to żaden problem, zrób to co zrealizuje opornik z kondensatorem
bramki
A zawieszający się uC to sama radość
From: Sebastian Bialy <heby_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 23:09:07 +0100
SP9LWH wrote:
A zawieszający się uC to sama radość
Co więc proponujesz ? Jakis specjalistyczny uklad ? (ale to tanie ma
być). Jakas logika na bramkach i mutiwibrator opóźniający ? Jak
wspomniałem potzrebuje tylko zmieniać kierunek. Reakcja nie musi byc
szybsza niż 100ms.
From: "SP9LWH" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 23:16:15 +0100
Użytkownik "Sebastian Bialy" <heby_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:d1ve44$i8d$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Co więc proponujesz ? Jakis specjalistyczny uklad ? (ale to tanie ma być).
Jakas logika na bramkach i mutiwibrator opóźniający ? Jak wspomniałem
potzrebuje tylko zmieniać kierunek. Reakcja nie musi byc
Każdy specjalizowany scalak jest drogi
To raczej zostaw to co masz, ale wsadź dławik w zasilanie
Diody Zenera 15V na bramki mogą być pomocne,ale jak je chcesz podłączyć ?
From: Sebastian Bialy <heby_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Fri, 25 Mar 2005 08:59:30 +0100
SP9LWH wrote:
To raczej zostaw to co masz, ale wsadź dławik w zasilanie
Diody Zenera 15V na bramki mogą być pomocne,ale jak je chcesz podłączyć ?
Aby ograniczyły U(GS) do wartosci dopuszcalej, jednak niestety coś mi
się zdaje, że bedzie potrzeba wstawienia rezystora na pozostałe 9V :/ co
mocno spowolni. Ale niżej pisze o nowej koncepcji.
From: "Fish" <n.o.s.p.a.m.abuse_at_nospam_onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 23:16:24 +0100
W artykule news:d1vcmo$6q3$4_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl,
niejaki(a): Sebastian Bialy z adresu <heby_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał(a):
SP9LWH wrote:
Na dodatek sterowanie mostków wysokoprądowych robi się kolejno.
Nigdy dwa na raz się nie przełącza, ale najpierw jeden wyłącza, a
dopiero drugi załącza
Wobec tego zgodnie z radą jednego z kolegów - zaprzęgne do roboty
jakiś uC, zeby mi dbał o kolejność i opóźnienia, może nawet będzie
PWM robił grzecznie.
Jeszcze dodam jedną rzecz:
Zasilasz to wszystko z 24V?
Jeżeli tak to przy takim prostym sterowaniu bramek (pewnie dajesz na bramki
0V lub 24V ?) przekraczasz dopuszczalne napięcie bramka -źródło które w
większości podobnych tranzystorów a w IRF530 i 9530 wynosi 20V
Jeżeli do tego dojdzie jakaś mała oscylacja to przebicie izolacji bramkowej
murowane.
Tak więc w tych szczególnych okolicznościach przyrody trzeba jednak trochę
skomplikować układ sterujący żeby tranzystory nie padały jak muchy.
Dobrze byłoby też dać szeregowo pomiędzy bramką a sterowaniem rezystor
tłumiący oscylacje - standardowo 10 Ohm.
--
Janusz
From: Jacek Maciejewski <jacmac.wytnij_at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 21:39:21 +0100
Pytanie: co nalezy zrobić dodatkowo, żeby zabezpieczyć mostek ?
Może załączać w zerze?
--
Jacek
From: Sebastian Bialy <heby_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 21:46:10 +0100
Jacek Maciejewski wrote:
Może załączać w zerze?
) ciekawa teoria, tylko to jest DC a nie AC :)
From: Jacek Maciejewski <jacmac.wytnij_at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Fri, 25 Mar 2005 11:55:16 +0100
Może załączać w zerze?
) ciekawa teoria, tylko to jest DC a nie AC :)
Wprawdzie wprost nie napisałeś, ale powinienem pomyśleć lepiej :)
--
Jacek
From: Tomasz Sliwa <tomsliwaXXX_at_nospam_XXXwp.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Fri, 25 Mar 2005 12:07:57 +0100
Użytkownik Sebastian Bialy napisał:
Jacek Maciejewski wrote:
Może załączać w zerze?
) ciekawa teoria, tylko to jest DC a nie AC :)
Da sie. Wylaczasz zasilanie silnika, zmieniasz kierunek obrotow na
mostku, wlaczasz zasilanie ;). Ale to chyba malo ekonomiczne.
Pozdrawiam
Tomek
From: Ireneusz Niemczyk <Adres_at_nospam_znajdziesz.w.starym.archiwum>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Fri, 25 Mar 2005 12:17:38 +0100
Da sie. Wylaczasz zasilanie silnika, zmieniasz kierunek obrotow na
mostku, wlaczasz zasilanie ;). Ale to chyba malo ekonomiczne.
No... jasne, jescze tylko poczekac az sie silnik zatrzyma ;-)
__
Pzd, Irek.N.
From: Jacek Maciejewski <jacmac.wytnij_at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Fri, 25 Mar 2005 12:38:58 +0100
No... jasne, jescze tylko poczekac az sie silnik zatrzyma ;-)
Jeśli Sebastaian zmienia kierunek zasilania zanim się silnik
zatrzyma, to hamowany dynamicznie silnik wymusza przepływ prądu "pod
włos" dopóki nie wytraci energii ruchu. Może to jest przyczyną
uwalania tranzystorów?
--
Jacek
From: Ireneusz Niemczyk <Adres.znajdziesz_at_nospam_w.starym.archiwum>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Fri, 25 Mar 2005 21:29:46 +0100
Jeśli Sebastaian zmienia kierunek zasilania zanim się silnik
zatrzyma, to hamowany dynamicznie silnik wymusza przepływ prądu "pod
włos" dopóki nie wytraci energii ruchu. Może to jest przyczyną
uwalania tranzystorów?
A czort wie, mamy udar pradowy, o ktorym nic nie mozemy powiedziec. Nie
znamy rezystancji zasilacza, nie wiemy nic o silniku.
Jesli jest zapas na pradzie/mocy tranzystorow - to pewnie nie, jeknie
tylko zasilacz, silnik pewnie przezyje. ;-)
__
Pzd, Irek.N.
From: "Ostry" <niespamowyprefix.tocomm_at_nospam_pf.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:06:48 +0100
Sebastian Bialy wrote:
Pytanie: co nalezy zrobić dodatkowo, żeby zabezpieczyć mostek ?
Zapewnij odpowiednie sterowanie tranzystorom, sygnały sterujące pionowej
przekątnej mostka nie mogą się nakładać (masz wtedy zwarcie między
zasilaniem a masą, szpilkę prądu).
Spróbuj poszukać pod hasłem "non-overlapping generator", ja bym tu wrzucił
coś skleconego na 90S2313 (czy co tam taniego masz pod ręką) z buforem
push-pull na tranzystorach bipolarnych (wygodniej byłoby TC427, jest w tme),
ale to pewnie przerost formy nad treścią i jak pisał Irek wystarczyłoby
prawdopodobnie dodanie diod Zenera.
--
Ostry
From: Ireneusz Niemczyk <Adres.znajdziesz_at_nospam_w.starym.archiwum>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:08:30 +0100
A jak sterujesz tymi tranzystorami?
Bo jak z wysokoomowego zrodla, to w zasadzie sam je palisz ;-))
__
Pzd, Irek.N.
ps. 24V zasilania?
From: Sebastian Bialy <heby_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:19:23 +0100
Ireneusz Niemczyk wrote:
A jak sterujesz tymi tranzystorami?
Bo jak z wysokoomowego zrodla, to w zasadzie sam je palisz ;-))
Nawet przełączając je raz na 5 sekund ? Czy ten krótki czas przełaczania
może coś takiego powodowac ? Kluczuje bramki tranzystorów bipolarnym do
masy, a podciągam do plusa rezystorem. Wiem, że to miernota, ale w celu
zmiany kierunku liczyłem ze wystarczy.
ps. 24V zasilania?
Taki mam silnik :(
From: "Tomasz Gumny" <tgumny_at_nospam__at_nospam_idn.org.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:30:03 +0100
ps. 24V zasilania?
Taki mam silnik :(
24V na bramce MOSFETa to duzo za duzo...
TG
From: Sebastian Bialy <heby_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:34:40 +0100
Tomasz Gumny wrote:
24V na bramce MOSFETa to duzo za duzo...
O nie wiedziałem, nawet nie zadałem sobie trudu zerknąć w dokumentację
.... sprawdze i ogranicze zenerami.
From: Irek_K <ixkuczek_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:30:58 +0100
Sebastian Bialy wrote:
Ireneusz Niemczyk wrote:
[CIACH]
Kluczuje bramki tranzystorów bipolarnym do
masy, a podciągam do plusa rezystorem.
[CIACH]
ps. 24V zasilania?
Taki mam silnik :(
Podciągasz bramki do +24v ? PRZECIEŻ ONE WYTRZYMUJĄ MAX 20V (daj diody
12V między GS i powinno starczyć).
From: Sebastian Bialy <heby_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:41:38 +0100
Irek_K wrote:
Podciągasz bramki do +24v ? PRZECIEŻ ONE WYTRZYMUJĄ MAX 20V (daj diody
12V między GS i powinno starczyć).
Ok, kupie jutro na zapas po 20 szuk każdego rodzaju i sprawdze :) :) :)
Dzięki za nakierowanie.
PS. Co do porzadnego mostka z PWM to pomyślę nad jakimś małym uC do
sterowania tranzystorami, w wersji 2.0.
From: J.F. <jfox_xnospamx_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 23:42:12 +0100
On Thu, 24 Mar 2005 22:30:58 +0100, Irek_K wrote:
Podciągasz bramki do +24v ? PRZECIEŻ ONE WYTRZYMUJĄ MAX 20V (daj diody
12V między GS i powinno starczyć).
Diody miedzy GS ? jeszcze chyba jakies rezystory ..
From: "Fish" <n.o.s.p.a.m.abuse_at_nospam_onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Fri, 25 Mar 2005 00:07:08 +0100
W artykule news:kaf641pjb2fjip7u0p5o2f56vvcbev670r_at_nospam_4ax.com,
niejaki(a): J.F. z adresu <jfox_xnospamx_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał(a):
On Thu, 24 Mar 2005 22:30:58 +0100, Irek_K wrote:
Podciągasz bramki do +24v ? PRZECIEŻ ONE WYTRZYMUJĄ MAX 20V (daj
diody 12V między GS i powinno starczyć).
Diody miedzy GS ? jeszcze chyba jakies rezystory ..
Chyba najlepszym sposobem byłoby wytworzenie napięcia równego połowie
zasilania i wykorzystanie go do sterowania tranzystorów.
IRF530 dostawałyby na bramki albo 0V (wyłaczone) albo połowę zasilania czyli
ok 12V (włączone) a IRF9530 dostawałyby albo napiecie równe napieciu
zasilania (wyłaczone) albo ok 12V (właczone)
Jeżeli pomiędzy wyłączeniem jednego a włączeniem drugiego tranzystora w
gałęzi będzie czas martwy (np ok. 1us) to nie ma potrzeby robienia driverów
dostarczających prąd kilka A do bramek.
Wystarczy stopień przeciwsobny na BC547 i BC557.
W końcu częstotliwości przełączania, o ile dobrze pamietam, mają być
najwyżej kilkaset Hz.
--
Janusz
From: "SP9LWH" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 22:49:02 +0100
Użytkownik "Sebastian Bialy" <heby_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:d1vb6u$1vp$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
masy, a podciągam do plusa rezystorem. Wiem, że to miernota, ale w celu
zmiany kierunku liczyłem ze wystarczy.
Z prądu 20mA kondensator bramek 2x670pF+efekt Millera naprawdę zbyt długo
się przełącza
From: Ireneusz Niemczyk <Adres.znajdziesz_at_nospam_w.starym.archiwum>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Fri, 25 Mar 2005 00:22:01 +0100
Nawet przełączając je raz na 5 sekund ? Czy ten krótki czas przełaczania
może coś takiego powodowac ? Kluczuje bramki tranzystorów bipolarnym do
masy, a podciągam do plusa rezystorem. Wiem, że to miernota, ale w celu
zmiany kierunku liczyłem ze wystarczy.
Nie tak dawno bylo jak sterowac z portu procka IRF-a. Poszukaj w googlach -
wyjasnione bylo dlaczego niska rezystancja zasilajaca bramke jest nie tylko
korzystna - ale wrecz wymagana.
Sterowanie jakie podales ma w zasadzie same wady, o czym juz widze ze inni
koledzy napisali.
Milej nocki.
__
Pzd, Irek.N.
From: "erwinek" <erwinek_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Thu, 24 Mar 2005 23:37:06 +0100
Użytkownik "Sebastian Bialy" <heby_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:d1v6cc$2t$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Witam!
Podłaczyłem silnik 24V/4A do mostka złożonego z IRF530/IRF9530. Wyjścia
silnika są zabezpieczone przez przepięciami przez diody do masy i
zasilania. Mostek "wzrocowy" jeśli chodzi o budowę.
Niestety ślicznie działa, tylko przy właczaniu raz na 3 właczenia pali mi
tranzystory (róznie, najczęsciej IRF530, ale IRF9530 też poleciał).
Przerabialem ten sam temat jakis czas temu. U mnie dzialalo tylko statycznie
(wlacz/wylacz) przy szybkim przelaczaniu IRFY z kanalem P puszczaly dymek.
Problem rozwiazalem poprzez uzycie DRIVER-a L293, tylko ze ja potrzebowalem
tylko 2A. Moja rada poszukaj gotowego drivera - nawet jesli bedzie kosztowal
kilkadziesiat zl, bedzie tanszy niz setka mosfetow przy projektowaniu i
pozniejsza ich wymiana przy kazdej awarii.
Pozdrawiam
Erwinek
From: Sebastian Bialy <heby_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: Fri, 25 Mar 2005 08:57:25 +0100
Sebastian Bialy wrote:
> [ciach]
Podsumowując: spieprzyłem sterowanie.
Teraz sobie kombinuje i mam taki pomysł:
Czas pomiędzy zmianami kierunków obrotowych jest mozliwy bardzo długi
(~100ms albo i więcej). Stad tez wykoncypowałem pewną oszczędnośc:
Górne tranzystory IRF9530 będą sterowane standardowa metoda typu
rezystor + tranzystor zwierający do plusa (w tej roli może transoptor,
zobaczymy). To może byc bardzo powolne.
Za do dolne IRF530 będa sterowane przez driver o duzym pradzie. Moze w
tym celu wpomniany już układzik L293 (13 zł wrrr ...) ? Nie za duza to
armata ? W razie czego 2 bipolarne przeciwsobnie zasilane z 12V.
Cała zabawa polega na tym, ze górne tranzystory beda sterowane bez
obciązenia (dolne wyłączane na ten czas) więc mogą się przełaczać
dowolnie długo.
W sumie to prototyp i splenie paru mosfetów duzo mnie jak widac nauczyło
) Docelowo zaprojektuje coś lepszego na logice sterującej i driverach.
PS. A co jesli by wziąść jakis wzmacniacz typu TDA2030 do sterowania
bramką dolnego mosfeta ? W zasadzie to zwykły wzmacniacz audio, ale ma
sporą moc. A może lepiej mniejszy a szybszy ?
Zastanawiam się nad wprowadzeniem jednak PWM dla dolnych tranzystorów,
bo dodatkowy (piąty) tranzystor od PWM'a jest dośc skomplikowanym
rozwiązaniem.
From: "Tomek" <kogutek44_at_nospam_vp.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: 25 Mar 2005 18:56:57 +0100
Jak masz taki duży problem to może zrób układ na dwóch tyrystorach, czterech
diodach małej mocy, przekaźniku i transformatorze z symetrycznym uzwojeniem.
Oszczędzisz diody prostownicze do silnika. Tomek
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
From: "Tomek" <kogutek44_at_nospam_vp.pl>
Subject: Re: Silnik pali mi mostek na IRF530 IRF9530
Date: 25 Mar 2005 18:57:55 +0100
Jak masz taki duży problem to może zrób układ na dwóch tyrystorach, czterech
diodach małej mocy, przekaźniku i transformatorze z symetrycznym uzwojeniem.
Oszczędzisz diody prostownicze do silnika. Tomek
--
> Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Triakach oczywiście. Tomek
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl