Jak zrealizować zasilanie płyty ATX w samochodzie? Pytania o piny i przetwornice

Zasilanie =?ISO-8859-2?Q?p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_samoc?=





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "tomek(int)" <int_at_nospam_-WywalTo-inet24.pl>
Subject: Zasilanie =?ISO-8859-2?Q?p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_samoc?=
Date: Tue, 12 Apr 2005 13:31:54 +0200


witajcie!
Zastanawiam się jak najłatwiej zrealizować zasilanie płyty ATX w
samochodzie. Znalazłem opis złącza ATX
(http://twojepc.pl/html/mocne_zasilacze/ATX.jpg) i mam w związku z tym
kilka pytań:
idzie prąd przemienny?
tak to można je chyba zignorować

Teraz tak: 5V i 3.3V można wziąć z jakiejś przetwornicy DC->DC (chyba,
że V, o którym pisałem wyżej to AC [ale to i tak chyba jest prostowane
na płycie, czy nie?]).
Czy ktoś coś takiego już robił, czy jest to raczej karkołomne wyzwanie? :)

Pozdrawiam
tomek

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Krzysiek." <_at_nospam_dla.zaufanych.zapytaj>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasilanie_p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_samochodzie?=
Date: Tue, 12 Apr 2005 13:40:24 +0200


tomek(int) <int_at_nospam_-WywalTo-inet24.pl> napisal nam:

witajcie!
Zastanawiam się jak najłatwiej zrealizować zasilanie płyty ATX w
samochodzie. Znalazłem opis złącza ATX
(http://twojepc.pl/html/mocne_zasilacze/ATX.jpg) i mam w związku z tym
kilka pytań:
- co to są piny COM?

masa

- czemu rozróżniane są V i VDC. Czy w przypadku V (nie DC) do płyty
idzie prąd przemienny?

nie, szukaj lepszego opsiu na hardwarebook.net

- czy złącza PWR_OK i PS_ON to sygnał zwrotny do zasilacza ATX? Jeśli
tak to można je chyba zignorować

pwr_ok to nie pamietam, chyba zasilacz wystawia
ps-on - polaczenie z masa uruchamia zasilacz

- co dokładnie jest pod pinem 13? chodzi o 3.3V sense
- czy rzeczywiście potrzeba 20 pinów, aby płyta "ruszyła"? sporo
powtrórzeń.


spore prady...

Czy ktoś coś takiego już robił, czy jest to raczej karkołomne
wyzwanie? :)

szukaj w archiwum, duze prady wiec nie jest latwo :-)
12V z akumulatora TEZ NIE MASZ, do 14 podchodzi...

albo zapalniczka- konwerter na 230V - zasilacz (nie wiem czy pojdzie ladnie
bo sinusoidy nie dostaje przeciez jak z gniazdka)

chyba widzialem gotowe produkty na sieci... poszukaj


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Leszek" <leszek_wieczorek_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 13:47:23 +0200


albo zapalniczka- konwerter na 230V - zasilacz (nie wiem czy pojdzie
ladnie
bo sinusoidy nie dostaje przeciez jak z gniazdka)

He He - zasilaczowi jest obojętne czy to jest sinusoida
piła czy trapez czy tam jeszcze coś innego.
Ważne żeby po wyprostowaniu tego czegoś było
od 250 do 350V



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Krzysiek." <_at_nospam_dla.zaufanych.zapytaj>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasilanie_p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_samochodzie?=
Date: Tue, 12 Apr 2005 13:54:28 +0200


Leszek <leszek_wieczorek_at_nospam_poczta.onet.pl> napisal nam:

albo zapalniczka- konwerter na 230V - zasilacz (nie wiem czy pojdzie
ladnie bo sinusoidy nie dostaje przeciez jak z gniazdka)

He He - zasilaczowi jest obojętne czy to jest sinusoida
piła czy trapez czy tam jeszcze coś innego.
Ważne żeby po wyprostowaniu tego czegoś było
od 250 do 350V

a jak ma PFC? Wiem ze ups sie tym gryzly.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Leszek" <leszek_wieczorek_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 20:27:33 +0200



a jak ma PFC? Wiem ze ups sie tym gryzly.

A co to jest ?

Leszek



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: antispam_verox_at_nospam_a4.pl (Verox)
Subject: Re: Zasilanie =?iso-8859-2?Q?p=B3yty_g=B3=F3wnej?= ATX w samochodzie
Date: Wed, 13 Apr 2005 06:29:27 +0000 (UTC)


On Tue, 12 Apr 2005 20:27:33 +0200, Leszek napisał:

a jak ma PFC? Wiem ze ups sie tym gryzly.

A co to jest ?

Power Factor Compensation ?


--
begin 755 signature.exe
[verox <at> a4 <dot> pl] vy 73! de SP9UOB
Proud to be 100 percent microsoft free. op. Tomek

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Thu, 14 Apr 2005 16:27:35 +0200
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: Zasilanie =?ISO-8859-2?Q?p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_s?=


Verox napisał(a):
Power Factor Compensation ?

Power Factor Correction.
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=8&a=24
http://browsehappy.pl/

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Leszek" <leszek_wieczorek_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 13:49:56 +0200


Czy ktoś coś takiego już robił, czy jest to raczej karkołomne
wyzwanie? :)

Ja tak robiłem ze starymi płytami AT. Miałem nawet płyty
które ciągnęły tylko 0,5A (386sx).

Najlepiej jak weźmiesz schemat zasilacza ATX - odgadniesz
wtedy wszystko.

Leszek




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Karol 'Beetle' Zukowski <karozuk_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie =?ISO-8859-2?Q?p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_s?=
Date: Tue, 12 Apr 2005 14:12:06 +0200




tomek(int) wrote:
witajcie!
Zastanawiam się jak najłatwiej zrealizować zasilanie płyty ATX w
samochodzie. Znalazłem opis złącza ATX
(http://twojepc.pl/html/mocne_zasilacze/ATX.jpg) i mam w związku z tym
kilka pytań:
- co to są piny COM?
- czemu rozróżniane są V i VDC. Czy w przypadku V (nie DC) do płyty
idzie prąd przemienny?
- czy złącza PWR_OK i PS_ON to sygnał zwrotny do zasilacza ATX? Jeśli
tak to można je chyba zignorować
- co dokładnie jest pod pinem 13? chodzi o 3.3V sense
- czy rzeczywiście potrzeba 20 pinów, aby płyta "ruszyła"? sporo
powtrórzeń.

Teraz tak: 5V i 3.3V można wziąć z jakiejś przetwornicy DC->DC (chyba,
że V, o którym pisałem wyżej to AC [ale to i tak chyba jest prostowane
na płycie, czy nie?]).
Czy ktoś coś takiego już robił, czy jest to raczej karkołomne wyzwanie? :)

Pozdrawiam
tomek

nie ignoruj PWR_OK, bo plyta sie nie wlaczy, daj tam jakis ukladzik
czasowy (moze byc R,C) ktory po paru milisekundach od wlaczenia
zasilania wysteruje toto :)

Pozdrawiam,
Beetle


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Krzysztof" <osiemk_usun_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 14:19:16 +0200


Chyba jest tam tez pare ujemnych napiec ( -5 i -12v),prosciej chyba zrobic
przetwirnice z 12 na 220V i zwykly zasilacz atx.

K.



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Leszek" <leszek_wieczorek_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 20:29:43 +0200



Chyba jest tam tez pare ujemnych napiec ( -5 i -12v),prosciej chyba zrobic
przetwirnice z 12 na 220V i zwykly zasilacz atx.

Te napięcia potrzebne były w starodawnyc kartach graficznych
(herkules?) i do zasilania kart pomiarowych. Płyta ich nie
potrzebuje. Jeżeli konfiguracja komputera jest standardowa
to napięcia te nie są potrzebne

Leszek



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_xnospamx_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 22:05:26 +0200


On Tue, 12 Apr 2005 20:29:43 +0200, Leszek wrote:
Chyba jest tam tez pare ujemnych napiec ( -5 i -12v),prosciej chyba zrobic
przetwirnice z 12 na 220V i zwykly zasilacz atx.

Te napięcia potrzebne były w starodawnyc kartach graficznych
(herkules?) i do zasilania kart pomiarowych. Płyta ich nie
potrzebuje. Jeżeli konfiguracja komputera jest standardowa
to napięcia te nie są potrzebne

-5 bylo stosowane do zasilania DRAM - dzis mozna by rzec starozytnych.
-12 chyba ciagle zasila RS232.

karty graficzne, dzwiekowe .. no, ja bym sprawdzil, uzycie ujemnego
napiecia mogloby byc sensowne..

J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Leszek" <leszek_wieczorek_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 23:04:32 +0200


-5 bylo stosowane do zasilania DRAM - dzis mozna by rzec starozytnych.

Zgadza się zapomniałem

-12 chyba ciagle zasila RS232.

Ale Max232 sam sobie wytwarza -12
Nie zauważyłem żeby brak tego napięcia
w czymś przeszkadzał

Leszek




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: antispam_verox_at_nospam_a4.pl (Verox)
Subject: Re: Zasilanie =?iso-8859-2?Q?p=B3yty_g=B3=F3wnej?= ATX w samochodzie
Date: Wed, 13 Apr 2005 06:30:35 +0000 (UTC)


On Tue, 12 Apr 2005 23:04:32 +0200, Leszek napisał:
-5 bylo stosowane do zasilania DRAM - dzis mozna by rzec starozytnych.

Zgadza się zapomniałem

-12 chyba ciagle zasila RS232.

Ale Max232 sam sobie wytwarza -12
Nie zauważyłem żeby brak tego napięcia
w czymś przeszkadzał

Ale tam chyba nie ma maxów, tylko jakieś bufory zasilane z -12.


--
begin 755 signature.exe
[verox <at> a4 <dot> pl] vy 73! de SP9UOB
Proud to be 100 percent microsoft free. op. Tomek

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Tue, 12 Apr 2005 22:15:25 +0200
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?B?UmU6IFphc2lsYW5pZSBws3l0eSBns/N3bmVqIEFUWCB3IHNhbW9jaG9k?=


Hello Leszek,

Tuesday, April 12, 2005, 8:29:43 PM, you wrote:

Chyba jest tam tez pare ujemnych napiec ( -5 i -12v),prosciej chyba zrobic
przetwirnice z 12 na 220V i zwykly zasilacz atx.
Te napięcia potrzebne były w starodawnyc kartach graficznych
(herkules?) i do zasilania kart pomiarowych.

Mylisz się. -5V było potrzebne dla starych pamięci DRAM a -12V dla
RS232. Tak, że niekoniecznie HGC ale również stre CGA i najstarsze
EGA.

Płyta ich nie potrzebuje. Jeżeli konfiguracja komputera jest
standardowa to napięcia te nie są potrzebne

Oczywiście o ile BIOS się o nie nie upomni. Bo artystów ustawiających
alarm w BIOSie na nieużywane napięcia już widziałem ;-)

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasilanie_p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_samochodzie?=
Date: Tue, 12 Apr 2005 17:06:04 -0500


"Leszek" <leszek_wieczorek_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote in message news:d3h4bg$h6g$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Te napięcia potrzebne były w starodawnyc kartach graficznych
(herkules?) i do zasilania kart pomiarowych. Płyta ich nie
potrzebuje. Jeżeli konfiguracja komputera jest standardowa
to napięcia te nie są potrzebne

Rozumiem, że -5V może nie być potrzebne... stare pamięci DRAM
wymagające dwu osobnych napięć z ery Z80/8080 już wymarły...

Ale chcesz powiedzieć, że producent płyty głównej używa
specjalnych scalaków do produkcji ujemnych napięć dla portów
RS232 zamiast użyć +12/-12V (żółte/niebieskie) z zasilacza ?


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "CODI" <codico_at_nospam__usun_co_trzeba_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 14:40:04 +0200



Użytkownik "tomek(int)" <int_at_nospam_-WywalTo-inet24.pl> napisał w wiadomości
news:d3gbj8$m7v$1_at_nospam_news.onet.pl...
witajcie!

Czy ktoś coś takiego już robił, czy jest to raczej karkołomne wyzwanie? :)

Kiedyś sie zastanawiałem miałem nawet pare projektów z sieci. Robił to
mini-box.com za 45$ ale jakoś ich nie widze.
http://pclab.pl/news11306.html Były dedykowane do Via-Epia ale pod 120W
miały.

A tu masz inne projekty
http://home.concepts-ict.nl/~cybersake/carmp3/
http://www.mrfx.de/netzteil/

Lepiej kup MP3 playera albo starego laptopa :) bo chyba o MP3 chodzi :)
Jesli wystarczy terminalik LCD i masz trochę wiedzy elektronicznej zrób
komputerek na jakimś AVR może Yampp :)

Pozdrawiam
CODI



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 16:23:49 +0200



bylo w archiwum..
jak chcesz to moge podeslac sprawdzony projekt (w protelu) pelnego zasialcza
ATX, z zabezpieczeniami.
Tylko ze mocowo to byl robiony do plyty VIA EPIA, zwykla, np PIII moze nie
pojsc...



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "CODI" <codico_at_nospam__usun_co_trzeba_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 17:52:41 +0200


Użytkownik "Greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:d3gllk$f2g$1_at_nospam_news.onet.pl...

bylo w archiwum..
jak chcesz to moge podeslac sprawdzony projekt (w protelu) pelnego
zasialcza
ATX, z zabezpieczeniami.
Tylko ze mocowo to byl robiony do plyty VIA EPIA, zwykla, np PIII moze
nie
pojsc...

Zrobiłes taki? Jaki efekt ?
Możesz mi przesłac na prv szczegóły ?

Pozdrawiam
CODI



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasilanie_p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_samochodzie?=
Date: Tue, 12 Apr 2005 12:15:40 -0500


"CODI" <codico_at_nospam__usun_co_trzeba_poczta.onet.pl> wrote in message news:d3gr4r$98m$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Zrobiłes taki? Jaki efekt ?
Możesz mi przesłac na prv szczegóły ?

Dlaczego na priva? Sądzę że grupa własnie od takich szczegółów.
A swoją drogą ciekaw jestem jaki wyszedł koszt wykonania...


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 20:11:08 +0200


Zrobiłes taki? Jaki efekt ?
prosze bardzo..
oparlem konstrukcja na 3 konwerterach DC/DC serii MC34167
dalem za nie cos ponad 10zl na WGE w semiconductorbank..dlatego na nich
wlasnei zrobilem, bo sa dostepne i tanie.
zasilacz 5V, to standardowa aplikacja
zasialcz 3.3V - wymaga dolaczenia np TL431 do podbijania nap sprzezenia
zwrotnego
zasialcz 12V - dodalem 1 N-MOSFET i dodatkowa diode, dzieki czemu moze
pracowac jako step-up lub step-down.
Uklad dziala w zakresie 8 - 16V (bo na takei nap dalem elektrolity)
dolna wartosc jest ograniczona LM7805 ktory wytwarza nap. STBY 5V
opcjonalna generacja PG jest zrobiona na LM339.
Wszystkie przetwornice sterowane sa przez sygnal PON
wymiarami (35x170mm) jest dostosowany do Epii, zeby sie zmiescil blisko
plyty i nie zwiekszal wymairow calego komputera
VIA EPIA chodzi na tym dobrze, juz dluzszy czas..

mysle ze kosztami calosic mozna zamknac sie w 50..60zl..a jak wyciagnie sie
elementy ze sterego zasialcza od PC, to koszty to 3 scalaki i pcb
teraz gdybym robil uzylbym scalakow SimpleSwitcher National'a



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Thu, 14 Apr 2005 16:43:47 +0200
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: Zasilanie =?ISO-8859-2?Q?p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_s?=


greg napisał(a):
mysle ze kosztami calosic mozna zamknac sie w 50..60zl..a jak wyciagnie sie
elementy ze sterego zasialcza od PC, to koszty to 3 scalaki i pcb
teraz gdybym robil uzylbym scalakow SimpleSwitcher National'a

Można poprosić projekt na priva?
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=8&a=24
http://browsehappy.pl/

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Thu, 14 Apr 2005 21:16:53 +0200


odezwij sie na priv



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasilanie_p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_samochodzie?=
Date: Tue, 12 Apr 2005 10:05:42 -0500


"tomek(int)" <int_at_nospam_-WywalTo-inet24.pl> wrote in message news:d3gbj8$m7v$1_at_nospam_news.onet.pl...
Zastanawiam się jak najłatwiej zrealizować zasilanie płyty ATX w samochodzie.

Wnioskując po poziomie pytań jakie zadajesz proponuję
abyś dał sobie spokój z budową zasilacza - ryzykujesz
poważne i nienaprawialne uszkodzenie płyty głównej...
Proponowałbym zamiast tego bardzo eleganckie i niedrogie
rozwiązanie: kupno gotowej przetwornicy 12VDC->220VAC.
Takie przetwornice nie kosztują więcej niż 100zł a masz
rozwiązanie które nie zepsuje Ci płyty ani nie zrobi
pożaru w samochodzie...
I w ogóle sprawdź, czy gniazdo zapalniczki w Twoim aucie
przewiduje tego typu obciązenia - zdaje się, że maksimum
to 5A, czyli 12VX5A = 60Wmax... Pecet może brać i 100-200W.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasilanie_p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_samochodzie?=
Date: Tue, 12 Apr 2005 10:24:26 -0500


"Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com> wrote in message news:d3g6hr.30s.0_at_nospam_poczta.onet.pl...
Proponowałbym zamiast tego bardzo eleganckie i niedrogie
rozwiązanie: kupno gotowej przetwornicy 12VDC->220VAC.
Takie przetwornice nie kosztują więcej niż 100zł a masz
rozwiązanie które nie zepsuje Ci płyty ani nie zrobi
pożaru w samochodzie...

Jak byś nie wierzył że są takie to proszę, za niecałe 90zł:
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=47463470 100W...
Nie wierzę aby udało Ci się rozwiązać problem zasilenia
tej płyty głównej taniej budując własne zasilacze z części
dostępnych w handlu detalicznym... Byle kostka stabilizatora
będzie cię kosztować parę złotych, wtyczka do zapalniczki
też swoje a już nie wspominając o płytce drukowanej...
No i weź pod uwage ile elementów spalisz po drodze zanim
osiągniesz działający zasilacz - być może spalisz też
płytę główną którą starasz się zasilic - nie warto...

No chyba że to hobby i chcesz się pobawić, ale wtedy
jak przy każdym hobby "cena nie gra roli" i przygotuj się że
będzie Cię to sporo więcej kosztowało niż fabryczny zasilacz
produkowany masowo na Tajwanie czy gdzieś w innych Chinach.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Leszek" <leszek_wieczorek_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 20:34:05 +0200


Jak byś nie wierzył że są takie to proszę, za niecałe 90zł:

Są - ale takie za 90zł są niebezpieczne i mało sprawne.

Ja osobiście proponowałbym wziąć zasilacz ATX, schemat
do niego i przerobić pierwotną stronę na 12V to wcale nie
jest takie trudne. (główny problem to przeróbka transformatora

Leszek



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie płyty głównej ATX w samochodzie
Date: Tue, 12 Apr 2005 21:30:44 +0200



Ja osobiście proponowałbym wziąć zasilacz ATX, schemat
do niego i przerobić pierwotną stronę na 12V to wcale nie
jest takie trudne. (główny problem to przeróbka transformatora
- uzwojenie pierwotne)
a ja bym propnowal kluczowanie wtornej..dwoma PMOSami..wprost z +12V
mysle ze przerobki nei bylyby skomplikowane, przelozyc tranziaki sterujace
na wyjsciu TL494 + inaczej podlaczyc tranziaki wyjsciowe we wnetrzu tego TL
i wywalic trafko..powinno chodzic...



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: BartekK <sibi_at_nospam_hell.art.pl>
Subject: Re: Zasilanie =?ISO-8859-2?Q?p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_s?=
Date: Wed, 13 Apr 2005 00:11:49 +0200


Leszek napisał(a):
Ja osobiście proponowałbym wziąć zasilacz ATX, schemat
do niego i przerobić pierwotną stronę na 12V to wcale nie
jest takie trudne. (główny problem to przeróbka transformatora
- uzwojenie pierwotne)

ja znalazlem zasilacz, ktory mial dosc duze trafko, ktore mialo troche
"przeswitu" - i dowinelem wlasne uzwojenie pierwotne, do tego 2x IRFP44,
sg3525, i mam zasilacz ATX z 12V oraz 220V. Minus jest taki, ze na
uzwojeniu od 230v tez sie indukuje napiecie i trzeba blokowac orginalna
przetwornice 494 zeby nie taktowala tranzystorow od 230v jak zasilam z 12v

--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi_at_nospam_drut.org GG:23319 tel +48 696455098
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pszemol" <Pszemol_at_nospam_PolBox.com>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasilanie_p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_samochodzie?=
Date: Tue, 12 Apr 2005 17:16:33 -0500


"Leszek" <leszek_wieczorek_at_nospam_poczta.onet.pl> wrote in message news:d3h4jn$ivn$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Jak byś nie wierzył że są takie to proszę, za niecałe 90zł:

Są - ale takie za 90zł są niebezpieczne i mało sprawne.

Napewno jak zwiniesz kłębek drutów pod maskę auta to będzie
bardzo bezpieczne :-)) Samo pudełko, jak będziesz chciał to
porządnie zrobić, wyjdzie Ci pewnie z 15zł, plus gniazdko 220V,
może wyłącznik, bezpiecznik? Ziarnko do ziarnka uzbiera się
miarka... i z pewnością wyjdzie taniej i bezpieczniej kupno gotowca.

A co do sprawności - i tak nie radziłbym używać peceta
w aucie przy wyłączonym silniku, bo szybko się nam aku
wyładuje - a jeśli używasz w czasie jazdy to poza skrajnymi
przypadkami (jak maluch w zimie w deszczu/mgle na awaryjnych)
bilans energii jest zawsze sporo dodatni i prądu jest zapas,
więc to czy przetwornica będzie miała 75% czy 85% jest niewazne.

Ja osobiście proponowałbym wziąć zasilacz ATX, schemat
do niego i przerobić pierwotną stronę na 12V to wcale nie
jest takie trudne. (główny problem to przeróbka transformatora
- uzwojenie pierwotne)

I to wcale nie jest takie trywialne, niestety...
Przewijałeś już kiedyś takie poklejone żywicą impulsówki
na kruchych rdzeniach ? Nie jest to trywialna sprawa...

No ale jeśli (powtarzam) dla Ciebie jest to hobby, to
oczywiście im bardziej pod górkę tym więcej frajdy, więc
rzeczywiście nie upraszczałbym wtedy kupnem gotowca :-)))


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Andrzej Lawa <alawa_news_at_nospam_lechistan.SPAM_PRECZ.com>
Subject: Re: Zasilanie =?ISO-8859-2?Q?p=B3yty_g=B3=F3wnej_ATX_w_s?=
Date: Tue, 12 Apr 2005 17:47:54 +0200


tomek(int) wrote:
witajcie!
Zastanawiam się jak najłatwiej zrealizować zasilanie płyty ATX w
samochodzie. Znalazłem opis złącza ATX

Może napisz konkretnie, do czego chcesz to zastosować - może znajdzie
się lepsze rozwiązanie?