Charakterystyka tranzystora 2SD1695 w sterowaniu zaworem elektromagnetycznym
2SD1695 jako element wykonawczy
From: "Makxio" <makxio_at_nospam_wiadomo_co_usunac.go2.pl>
Subject: 2SD1695 jako element wykonawczy
Date: Mon, 18 Apr 2005 08:07:24 +0200
Witam
Tak jak w temacie, tranzystor taki znalazlem w sterowniku
samochodu (tj komputerze sterujacym), tranzystor ten steruje
(a wlasciwie sterowal bo teraz poplynal w niebiosa :)))
zaworem elektromagnetycznym. Zawor ten pracuje ma tylko dwa
polozenia tj on/off.
Zawor dziala, gdy obroty silnika sa do 2000 a pozniej
nastepuje jego rozlaczenie, wiec praca mozna by powiedziec
raczej statyczna.
Rozwiazanie sterownia zaworem klasyczne tj : (+
zasilania)-------(bezpiecznik)--------(1)-Cewka_zaworu-(2)--
---(C)-----(E)----Masa
(B)
|
sterowanie z procesora
Pierwsze moje zdziwienie po wyjeciu tego tranzystora i
wygoglowaniu to ze jest to darlington o bardzo duzym hfe tj
ok 10000, drugie to to ze na schemacie zastepczym wlaczona
jest dioda zenera pomiedzy B-C, czy ona sluzy temu zeby
likwidowac jakisz szpilki na zasilaniu i czemu takie duze
hfe ?
Druga sprawa to, ze jak wlozylem tranzystor zastepczy
(BD679) to po podlaczeniu sie woltomierzem w miejsce (2)
oraz masa woltomierz pokazywal bardzo szybko zmieniajace sie
wartosci tj co chwila konczyl mu sie zakres zarowno od dolu
jak i od gory, pokazywal na przemian "1" a za chwile "-1"
na jaki zares bym nie ustawil, potem jak samochod sie
nagrzal (ok 90 st ) sytuacja sie ustabilizowala i woltomierz
pokazywal ok 0.7 V. Zastanawiam sie skad moga sie brac takie
zaklocenia, calkotita dlugosc przewodu od +akku do
sterownika do jakies 3 metry, przewody nie biegna w
okolicach przewodow WN (chyba ze to one tak sieja )
Pozdrawiam
Marcin