Silnik indukcyjny - zmiana kierunku.



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: =?iso-8859-2?Q?Robert_Wa=F1kowski?= <robwan_at_nospam_wp.pl>
Subject: Silnik indukcyjny - zmiana kierunku.
Date: Fri, 6 May 2005 17:57:39 +0200


Witam.

Kupiłem silnik indukcyjny jedno fazowy. Myślałem, że zmiana kierunków
obrotów będzie oczywista przez zamianę wyprowadzeń jednej z cewek silnika. I
tu się myliłem. Zmienił obroty na przeciwne ale jego moc (moment) bardzo się
zmniejszyła a nawet trzeba mu pomóc ruszyć.

Z silnika do zacisków wychodzą trzy przewody. Po zmierzeniu rez. okazało
się, że oporności są różne.
I tak mam trzy zaciski 1- 2- 3.
1 - 2 = 140 om i tu jest równolegle kond. 1uF
2 -3 = 45 om tu jest podłączone zasilanie 230V
1 - 3 = 95 om

Jak zmienić kierunek obrotów? Trzeba rozebrać silnik i rozłączyć cewki w
środku? Dlaczego cewki nie są równe?
Proszę o pomoc.

Robert


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "SP9LWH" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: Silnik indukcyjny - zmiana kierunku.
Date: Fri, 6 May 2005 20:32:19 +0200



Użytkownik "Robert Wańkowski" <robwan_at_nospam_wp.pl> napisał w wiadomości
news:d5g463$iph$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...
Jak zmienić kierunek obrotów? Trzeba rozebrać silnik i rozłączyć cewki w

Takim silnikom nie da się prosto zmienić kierunku obrotów
To są silniki przeznaczone do urządzeń, które mają się kręcić w jedną
określoną stronę (np., pomp i wentylatorów)
Kondensator ma być szeregowo z jedną z cewek (tą o większej rezystancji)
Obie cewki są wewnątrz zwarte jednym końcem przewidzianym do podłączenia do
przewodu neutralnego
Aby mu zmienić kierunek obrotów to połączenia trzeba rozewrzeć i końce
jednej z cewek zamienić miejscami

Ty zmieniłeś kierunek przesunięcia fazy, ale zbyt mało.
W silniku te cewki są przestrzennie tak umieszczone by dobrze działały z
przewidzianym dla nich kondensatorem. To nie jest przesunięcie 90 stopni.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com>
Subject: Re: Silnik indukcyjny - zmiana kierunku.
Date: Fri, 6 May 2005 20:58:26 +0200



"Robert Wańkowski" <robwan_at_nospam_wp.pl> wrote in message
news:d5g463$iph$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...
Witam.

Kupiłem silnik indukcyjny jedno fazowy. Myślałem, że zmiana kierunków
obrotów będzie oczywista przez zamianę wyprowadzeń jednej z cewek silnika.
I
tu się myliłem. Zmienił obroty na przeciwne ale jego moc (moment) bardzo
się
zmniejszyła a nawet trzeba mu pomóc ruszyć.

Z silnika do zacisków wychodzą trzy przewody. Po zmierzeniu rez. okazało
się, że oporności są różne.
I tak mam trzy zaciski 1- 2- 3.
1 - 2 = 140 om i tu jest równolegle kond. 1uF
2 -3 = 45 om tu jest podłączone zasilanie 230V
1 - 3 = 95 om

Jak zmienić kierunek obrotów? Trzeba rozebrać silnik i rozłączyć cewki w
środku?

Trzeba.. zamienic miejscami konce jednego zespolu cewek

Dlaczego cewki nie są równe?

Jeden obwod cewek jest szeregowo z kondensatorem.

--
---



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: =?iso-8859-2?Q?Robert_Wa=F1kowski?= <robwan_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Silnik indukcyjny - zmiana kierunku.
Date: Fri, 6 May 2005 21:38:32 +0200



Użytkownik "bad_skipper"

Jak zmienić kierunek obrotów? Trzeba rozebrać silnik i rozłączyć cewki w
środku?

Trzeba.. zamienic miejscami konce jednego zespolu cewek

Tylko, że te połączenie cewek jest wewnątrz silnika. Obudowa jest
zaprasowana i problem z otwarciem.
Kręci się w drugą sronę jak zasilanie dam na drugą cewkę ale ma mniejszą
moc.

Dlaczego cewki nie są równe?

Jeden obwod cewek jest szeregowo z kondensatorem.

Szeregow jest włączona ta cewka z większą rezystancją.


Wychodzi na to, że muszę jakoś rozebrać ten silnik?

Robert


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com>
Subject: Re: Silnik indukcyjny - zmiana kierunku.
Date: Fri, 6 May 2005 23:30:32 +0200



"Robert Wańkowski" <robwan_at_nospam_wp.pl> wrote in message
news:d5gh45$h8a$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...

Jak zmienić kierunek obrotów? Trzeba rozebrać silnik i rozłączyć cewki
w
środku?

Trzeba.. zamienic miejscami konce jednego zespolu cewek

Tylko, że te połączenie cewek jest wewnątrz silnika. Obudowa jest
zaprasowana i problem z otwarciem.
Kręci się w drugą sronę jak zasilanie dam na drugą cewkę ale ma mniejszą
moc.

Pomierz prad, moze taka ma byc ?

Dlaczego cewki nie są równe?

Jeden obwod cewek jest szeregowo z kondensatorem.

Szeregow jest włączona ta cewka z większą rezystancją.

Bywa roznie, po podlaczeniu pomierz prad.

Wychodzi na to, że muszę jakoś rozebrać ten silnik?

Moze sie okazac, ze to jakies specjalne wykonanie silnika i uzwojenia maja
niesymetryczne przesuniecia wzgledem siebie i w druga strone bedzie mial
mniejszy moment.

--
---



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "ledka" <ledkaNOSPAM36_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Silnik indukcyjny - zmiana kierunku.
Date: Sat, 7 May 2005 13:57:35 +0200


Aby zamienic kierunek obrotow silnika indukcyjnego jednofazowego wystarczy
odwrotnie podlaczyc uzwojenie rozruchowe tzn zamienic dwa przewody ten co
idzie do kondensatora podlaczyc do wspolnego zacisku , a ten z wspolnego
zacisku do kondensatora. Jezeli zamienisz kierunki podlaczenia w uzwojeniu
glownym lub rozruchowym to istotnie zmniejszy sie moc gdyz wtedy pole obu
cewek bedzie sie "zwalczac" mimo iz teoretycznie nie ma to znaczenia w
praktyce w cewkach indukuje sie prad samoindukcji.



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_xnospamx_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik indukcyjny - zmiana kierunku.
Date: Sat, 07 May 2005 15:10:46 +0200


On Sat, 7 May 2005 13:57:35 +0200, ledka wrote:
Aby zamienic kierunek obrotow silnika indukcyjnego jednofazowego wystarczy
odwrotnie podlaczyc uzwojenie rozruchowe tzn zamienic dwa przewody ten co
idzie do kondensatora podlaczyc do wspolnego zacisku , a ten z wspolnego
zacisku do kondensatora.

Tylko ze kolega nie moze tego zrobic bo ma wyprowadzone tylko trzy
zaciski.

W pralkach dziala zamiana uzwojen - tzn to ktore bylo rozruchowe
wlaczamy bezposrednio, a drugie przez kondensator .. ale widac ten
silnik jakis niesymetryczny i zle to dziala. Byc moze trzeba
kondensator inny dac.

Jezeli zamienisz kierunki podlaczenia w uzwojeniu
glownym lub rozruchowym to istotnie zmniejszy sie moc gdyz wtedy pole obu
cewek bedzie sie "zwalczac" mimo iz teoretycznie nie ma to znaczenia w
praktyce w cewkach indukuje sie prad samoindukcji.

Gdyby cewki byly przesuniete o 90stopni nie byloby problemu.

Zamiana funkcji uzwojen teoretycznie nie daje tego efektu ..
ale jak widac praktyka jest inna.

J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Robert Wankowski" <robwan_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Silnik indukcyjny - zmiana kierunku.
Date: Sat, 7 May 2005 15:42:14 +0200



Uzytkownik "J.F."

Tylko ze kolega nie moze tego zrobic bo ma wyprowadzone tylko trzy
zaciski.


Tak to wyglada: http://www.klosze.com/cnc/silnik.jpg
Do wezla nr 3 nie mam dojscia.
Zasilanie przelozylem z zacisku 2 na 1. Obroty sie zmienily ale moc
mniejsza.
Kondensator ma 1uF.


Robert


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jeffrey" <spass.wyciep_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik indukcyjny - zmiana kierunku.
Date: Sun, 8 May 2005 19:48:44 +0200




Robert Wankowski wrote:
Uzytkownik "J.F."

Tylko ze kolega nie moze tego zrobic bo ma wyprowadzone tylko trzy
zaciski.


Tak to wyglada: http://www.klosze.com/cnc/silnik.jpg
Do wezla nr 3 nie mam dojscia.
Zasilanie przelozylem z zacisku 2 na 1. Obroty sie zmienily ale moc
mniejsza.
Kondensator ma 1uF.


Robert

to oczywiste ze moc jest mniejsza bo uzwojenie rozruchowe staje sie
napedowym( a ma wieksza opornosc)
czyli teoretycznie moc spada o polowe / w praktyce wiecej

Jeffrey