Podnoszenie szyb - opel calibra



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Philips" <philipsrg_at_nospam_wp.pl>
Subject: Podnoszenie szyb - opel calibra
Date: Wed, 11 May 2005 09:36:28 +0200


Witam!

Po ok. 4 miesiącach od zakupu uzywanego Opla Calibry '93 przestało działać
podnoszenie szyb. Po wyjęciu "panela sterującego", który znajduje się
pomiędzy przednimi
siedzeniami okazało się, że na malutkiej płytce spalony jest jeden z
tranzystorów (została po
nim dziura w płytce). Po wymianie panela na inny podnoszenie szyb działało
przez 2 dni.
Na płytce nie widać uszkodzeń. W związku z tym mam 3 pytania:
1. Do czego właściwie służy płytka umieszczona pod panelem?
2. Co siedzi w sterowniku silników podnoszenia szyb?
3. Co może być przyczyną uszkodzeń elektroniki w panelu?

Pozdrawiam,
Philips




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: zenon <zenon_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Podnoszenie szyb - opel calibra
Date: Thu, 12 May 2005 00:23:24 +0200


Użytkownik Philips napisał:

Witam!

Po ok. 4 miesiącach od zakupu uzywanego Opla Calibry '93 przestało działać
podnoszenie szyb. Po wyjęciu "panela sterującego", który znajduje się
pomiędzy przednimi
siedzeniami okazało się, że na malutkiej płytce spalony jest jeden z
tranzystorów (została po
nim dziura w płytce). Po wymianie panela na inny podnoszenie szyb działało
przez 2 dni.
Na płytce nie widać uszkodzeń. W związku z tym mam 3 pytania:
1. Do czego właściwie służy płytka umieszczona pod panelem?
2. Co siedzi w sterowniku silników podnoszenia szyb?
3. Co może być przyczyną uszkodzeń elektroniki w panelu?


Płytka w moim autku to zwykły układ czasowy, który po pojawieniu się
odpowiedniego impulsu wejściowego (np. z pilota) na 2 wyjściach podaje
+12V trwające przez ok. 5-10 sekund. Te 2 wyjścia podłączone są do
przekaźników sterujące szybami - podłączone są po prostu pod odpowiednie
kabelki idące z przycisków sterujące lewą i prawą szybą, które sterują
ruchem "w górę". Te 5-10 sek. wystarcza żeby zamknąć szybę.

Jak tranyzstor ci wyparował dopiero po 2 dniach, to moim zdaniem robi
się gdzieś przez moment zwarcie na kablach podłączonych do tego wyjścia
do masy i leci przez tranzystor za duży prąd - ale mogę się mylić, nie
znam opla.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Philips" <philipsrg_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Podnoszenie szyb - opel calibra
Date: Thu, 12 May 2005 08:09:56 +0200


Płytka w moim autku to zwykły układ czasowy, który po pojawieniu się
odpowiedniego impulsu wejściowego (np. z pilota) na 2 wyjściach podaje
+12V trwające przez ok. 5-10 sekund. Te 2 wyjścia podłączone są do
przekaźników sterujące szybami - podłączone są po prostu pod odpowiednie
kabelki idące z przycisków sterujące lewą i prawą szybą, które sterują
ruchem "w górę". Te 5-10 sek. wystarcza żeby zamknąć szybę.

Jak tranyzstor ci wyparował dopiero po 2 dniach, to moim zdaniem robi
się gdzieś przez moment zwarcie na kablach podłączonych do tego wyjścia
do masy i leci przez tranzystor za duży prąd - ale mogę się mylić, nie
znam opla.

Z tego, co widziałem na schemacie instalacji elektrycznej, to przełącznik
podaje napięcie na sterownik silnika tylko przez czas trzymania go palcem.
Aby zamknąć szybę, wystarczyło na krótko wcisnąć przycisk. Gdyby chciało
się jej ruch zatrzymać, to wciskało się na krótko ten przycisk jeszcze raz.
Nie widziałem na płytce żadnego kondensatora, więc raczej układ czasowy
odpada.
Było tam kilka diod, rezystorów i tranzystorów. Tranzystory są SMD małej
mocy,
więc nie sterują samymi silnikami.
Natomiast koncepcja zwarcia przewodu do masy może być słuszna, bo może
to palić tranzystory.
Zastanawiam się natomiast, czy do podniesienia lub opuszczenia szyby
wystarczy
podać impuls na odpowiednią końcówkę sterownika silnika? Może ktoś wie, co
w takim sterowniku siedzi?

Pozdrawiam,
Philips