=?utf-8?Q?Jak_przygotowa=C4=87_PCB?=



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Nast阷ny
Wiadomo舵
Spis tre禼i
From: "Piotr Wyderski" <wyderskiREMOVE_at_nospam_ii.uni.wroc.pl>
Subject: =?utf-8?Q?Jak_przygotowa=C4=87_PCB?=
Date: Tue, 5 Jul 2005 17:58:30 +0200


chcia艂bym wkr贸tce wys艂a膰 do p艂ytkarni projekt dwustronnej
PCB z metalizacj膮, ale z powodu braku wcze艣niejszych
do艣wiadcze艅 z tego typu zleceniami mam kilka pyta艅:

1. W jaki spos贸b s膮 wykonywane warstwy Top i Bottom,
tj. kt贸ra zostanie wykonana z odbiciem lustrzanym? :-)
Do tej pory p艂ytki robi艂em sam i w og贸le nie zwraca艂em
na to uwagi, ale teraz efektem niewiedzy mo偶e by膰
lustrzany egzemplarz p艂ytki. :-)

2. P艂ytkarnia 偶yczy sobie plik贸w Protela -- czy w Eagle
da si臋 wykona膰 tak膮 konwersj臋 i w jaki spos贸b mo偶na
si臋 przekona膰, 偶e zosta艂a ona wykonana prawid艂owo?
Czy jest jaka艣 godna uwagi przegl膮darka?

3. W jaki spos贸b przygotowa膰 plik wierce艅?

4. W jaki spos贸b jest robiona soldermaska? Czy do tego
te偶 jest potrzebna jaka艣 klisza? Je艣li tak, to jak wyci膮gn膮膰
jej definicj臋 w Eagle?

Pozdrawiam
Piotr Wyderski



Poprzedni Nast阷ny
Wiadomo舵
Spis tre禼i
From: "Jacek \"Plumpi\"" <plumpixjr_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Jak przygotowa PCB
Date: Tue, 5 Jul 2005 18:31:10 +0200


Takie pytania raczej powiniene skierowa do konkretnych firm, kt髍e si tym
zajmuj.

Jacek "Plumpi"



Poprzedni Nast阷ny
Wiadomo舵
Spis tre禼i
From: "Piotr Wyderski" <wyderskiREMOVE_at_nospam_ii.uni.wroc.pl>
Subject: Re: Jak przygotowa PCB
Date: Tue, 5 Jul 2005 18:37:20 +0200


Jacek "Plumpi" wrote:

Takie pytania raczej powiniene skierowa do konkretnych firm, kt髍e si
tym
zajmuj.

Za wyj眛kiem czwartego wydaj mi si one niezale縩e od p硑tkarni.
Poza tym licz na jakie rady praktyczne, kt髍ych mi p硑tkarnia nie
udzieli.

Pozdrawiam
Piotr Wyderski


Poprzedni Nast阷ny
Wiadomo舵
Spis tre禼i
Date: Tue, 05 Jul 2005 19:29:05 +0200
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: Jak =?UTF-8?B?cHJ6eWdvdG93YcSHIFBDQg==?=


Piotr Wyderski napisa艂(a):
2. P艂ytkarnia 偶yczy sobie plik贸w Protela -- czy w Eagle
da si臋 wykona膰 tak膮 konwersj臋 i w jaki spos贸b mo偶na
si臋 przekona膰, 偶e zosta艂a ona wykonana prawid艂owo?
Czy jest jaka艣 godna uwagi przegl膮darka?

AFAIK to nie da si臋 przekonwertowa膰 plik贸w Eagle'a na Protela. Mo偶esz
pr贸bowa膰 kombinowa膰 z Gerberem jako formatem po艣rednim ale nawet je艣li
Ci si臋 uda to efekt b臋dzie po艂owiczny - dostaniesz raczej zbi贸r warstw
ni偶 w艂a艣ciw膮 p艂ytk臋.
3. W jaki spos贸b przygotowa膰 plik wierce艅?
4. W jaki spos贸b jest robiona soldermaska? Czy do tego
te偶 jest potrzebna jaka艣 klisza? Je艣li tak, to jak wyci膮gn膮膰
jej definicj臋 w Eagle?

W Autotraxie by艂a to osobna warstwa a chyba jedynym paramterem podawanym
dla niej by艂 odst臋p wok贸艂 pad贸w do maski.

Polecam Ci 艣ci膮gni臋cie ze strony EdW paru ostatnich odcink贸w kursu
Easy(Auto)traxa - by艂o tam om贸wione troch臋 zagadnie艅 odno艣nie
przygotowania p艂ytki do produkcji.
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=8&a=24
http://browsehappy.pl/

Poprzedni Nast阷ny
Wiadomo舵
Spis tre禼i
From: "Tomek" <urcioWYTNIJ_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Jak przygotowa PCB
Date: Tue, 5 Jul 2005 20:49:29 +0200



U縴tkownik "Piotr Wyderski" <wyderskiREMOVE_at_nospam_ii.uni.wroc.pl> napisa w
wiadomo禼i news:daeanc$7b4$1_at_nospam_news.dialog.net.pl...
chcia砨ym wkr髏ce wys砤 do p硑tkarni projekt dwustronnej
PCB z metalizacj, ale z powodu braku wcze秐iejszych
do秝iadcze z tego typu zleceniami mam kilka pyta:

1. W jaki spos骲 s wykonywane warstwy Top i Bottom,
tj. kt髍a zostanie wykonana z odbiciem lustrzanym? :-)
Do tej pory p硑tki robi砮m sam i w og髄e nie zwraca砮m
na to uwagi, ale teraz efektem niewiedzy mo縠 by
lustrzany egzemplarz p硑tki. :-)

Wyslij im wszystkie warstwy (top bottom, top solder , bottom solder ) bez
zadnego mirroa bo i tak pewnie musza sobie zorbic jakas zbiorowke
(przynajmnije ja mam takie doswiadczenia :)) i musza sobie te wszystkie
warstwy poskladac do "kupy" :)
Najlepeij jesli na warstei miedzi (top i bottom ) dasz jakies napiszy aby
byly czytelene , to napewno powinno uniknac pomylki

2. P硑tkarnia 縴czy sobie plik體 Protela -- czy w Eagle
da si wykona tak konwersj i w jaki spos骲 mo縩a
si przekona, 縠 zosta砤 ona wykonana prawid硂wo?
Czy jest jaka godna uwagi przegl眃arka?

Co to za firma :))
Wyslij im pliki gerbera jesli nie umieja sobie sami wygenerowac z Eagla

3. W jaki spos骲 przygotowa plik wierce?

Rozumiem ze z Eagla ??
Gdzie to wczesniej pisalem :) ale jak nie znajdziesz to pisza ...napisze
jeszcze raz
Tylko wysylajc im plik owiertu musisz im napisac ze zadeklarowane srednice
sa srednicami po metalizacji bo wtedy beda musieli wiercic "troszke"
wiekszym wiertlem.

4. W jaki spos骲 jest robiona soldermaska? Czy do tego
te jest potrzebna jaka klisza? Je秎i tak, to jak wyci眊n辨
jej definicj w Eagle?

Solder maska to taka sama warstwa jak top bottom , itp. trzeba rowniez
wykonac klisze, wiec przy generowaniu gerberow musisz wygenerowac tez
gerbery maski top i bottom , to tez juz pisalem nie tak dawno :))


Tomek



Poprzedni Nast阷ny
Wiadomo舵
Spis tre禼i
From: "T.M.F." <tfrancuz_at_nospam_nospam.mp.pl>
Subject: Re: Jak =?UTF-8?B?cHJ6eWdvdG93YcSHIFBDQg==?=
Date: Tue, 05 Jul 2005 21:12:12 +0200


chcia艂bym wkr贸tce wys艂a膰 do p艂ytkarni projekt dwustronnej
PCB z metalizacj膮, ale z powodu braku wcze艣niejszych
do艣wiadcze艅 z tego typu zleceniami mam kilka pyta艅:

Z moich skromnych doswiadczen wynika, ze wysylam im plik w Eaglu, a
platkarnia sama sobie z tego robi reszte (zreszta jak w eaglu podejrzysz
stosowne warstwy, np. soldermaski, to sa one tworzone automatycznie,
wszelka ingerencja jest niepotrzebna, a nawet niepozadana). Osobnego
pliku wiercen tez im dawac nie musialem.


--
Inteligentny dom - http://idom.wizzard.one.pl
Teraz takze forum dyskusyjne
Zobacz, wyslij uwagi, dolacz sie do projektu.

Poprzedni Nast阷ny
Wiadomo舵
Spis tre禼i
From: J.F. <jfox_xnospamx_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Jak przygotowa PCB
Date: Tue, 05 Jul 2005 21:24:08 +0200


On Tue, 5 Jul 2005 17:58:30 +0200, Piotr Wyderski wrote:
1. W jaki spos骲 s wykonywane warstwy Top i Bottom,
tj. kt髍a zostanie wykonana z odbiciem lustrzanym? :-)

Umieszczasz na obu kawalek tekstu .. i zeby nie byl
odwracalny - np ITA sie nie nadaje :-)

2. P硑tkarnia 縴czy sobie plik體 Protela --

A nie wystarcza jej gerbery ? PS ?
klisze z naswietlarki "drukarskiej" ?

J.


Poprzedni Nast阷ny
Wiadomo舵
Spis tre禼i
From: MKi <michal_at_nospam_to-nalezy-wywalic.kolmio.pl>
Subject: Re: Jak =?UTF-8?B?cHJ6eWdvdG93YcSHIFBDQg==?=
Date: Tue, 05 Jul 2005 21:42:24 +0200


Witam,

ja wsp贸lpracuj臋 z Eltarem z Tarnowskich G贸r.
Oto informacje, kt贸re maj膮 do nich zastosowanie:

1. W jaki spos贸b s膮 wykonywane warstwy Top i Bottom,
tj. kt贸ra zostanie wykonana z odbiciem lustrzanym? :-)
Do tej pory p艂ytki robi艂em sam i w og贸le nie zwraca艂em
na to uwagi, ale teraz efektem niewiedzy mo偶e by膰
lustrzany egzemplarz p艂ytki. :-)

Top jest tak jak wida膰, bottom w lustrze.
Na wszelki wypadek zawsze mam na obu stronach napis,
kt贸ry ma wyj艣膰 czytelnie przy poprawnie
zrobionej p艂ytce - to znakomicie pomaga w w膮tpliwo艣ciach.


2. P艂ytkarnia 偶yczy sobie plik贸w Protela -- czy w Eagle
da si臋 wykona膰 tak膮 konwersj臋 i w jaki spos贸b mo偶na
si臋 przekona膰, 偶e zosta艂a ona wykonana prawid艂owo?
Czy jest jaka艣 godna uwagi przegl膮darka?

Niestety, nie mam do艣wiadcze艅. Nie znam Eagla w og贸le.

3. W jaki spos贸b przygotowa膰 plik wierce艅?

Nie przygotowuj臋 w og贸le. Wierc膮 na podstawie
pliku Protela. Jak to robi膮? Nigdy sie nie zastanawia艂em :)


4. W jaki spos贸b jest robiona soldermaska? Czy do tego
te偶 jest potrzebna jaka艣 klisza? Je艣li tak, to jak wyci膮gn膮膰
jej definicj臋 w Eagle?

Jest potrzebna dodatkowa klisza. Eltar robi j膮 na
podstawie warstw Bottom/Top-SolderMask z Protela, kt贸re
zawieraj膮 miejsca, gdzie nie ma byc lakieru (czyli dziury
w masce). Domyslnie wszystkie pady, czasem co艣 dodatkowo
narysuj臋 sobie na tej warstwie. Ale nie musi by膰 akurat
ta warstwa, mo偶na im napisa膰, 偶e maska wg takiej to a
takiej warstwy.

Moje do艣wiadczenia z t膮 jedyn膮 firm膮 s膮 takie, 偶e pracuj膮 tam
ludzie inteligentni, kt贸rzy jak maja w膮tpliwo艣ci (np. napis
wychodzi w lustrze) to dzwonia i pytaj膮.

Pozdrowienia,
MKi

Poprzedni Nast阷ny
Wiadomo舵
Spis tre禼i
From: "D_at_nospam_n!el" <sp9eme_NOSPAM_at_nospam_poczta.onet.pl_NOSPAM>
Subject: Re: Jak przygotowa PCB
Date: Wed, 6 Jul 2005 10:04:22 +0200


ja wsp髄pracuj z Eltarem z Tarnowskich G髍.
Oto informacje, kt髍e maj do nich zastosowanie:

Czy moglbys napisac jaki jest koszt wykonania plytki w tej firmie tzn.
plytka mialaby format 5000mil x 4000mil i bylaby dwustronna. Pytam tak
orientacyjnie bo wogole nie orientuje sie w cenach, a zastanawiam sie czy
wykonujac moja prace dyplomowa bawic sie w Positiva czy poprostu oddac do
zrobienia.
Pozdrawiam Daniel




Poprzedni Nast阷ny
Wiadomo舵
Spis tre禼i
From: MKi <michal_at_nospam_to-nalezy-wywalic.kolmio.pl>
Subject: Re: Jak =?ISO-8859-2?Q?przygotowa=E6_PCB?=
Date: Wed, 06 Jul 2005 16:25:23 +0200


D_at_nospam_n!el napisa(a):
ja wsp髄pracuj z Eltarem z Tarnowskich G髍.

Czy moglbys napisac jaki jest koszt wykonania plytki w tej firmie tzn.
plytka mialaby format 5000mil x 4000mil i bylaby dwustronna. Pytam tak
orientacyjnie bo wogole nie orientuje sie w cenach, a zastanawiam sie czy
wykonujac moja prace dyplomowa bawic sie w Positiva czy poprostu oddac do
zrobienia.

Cennik ELTAR-u jest na ich stronach: http://www.eltar.pl/cennik.html
Twoja p硑tka to ok. 1,3 dm2, wi阠 wychodzi 40 z. Jak nie chcesz dodatk體
(maska, opisy) - obni縴sz cen o 20%, czyli 32 z.

Do tego trzeba doda 44,50 za ka縟 warstw (minimum dwie - mozaika 禼ie縠k)

1cznie najtaniej (tylko mozaika na dw骳h stronach) - oko硂 120 z
Z maskami i opisami po obu stronach - 218 z.

Zerknij te na TSka w http://zwod.technoservice.com.pl - mo縠 wyj舵 taniej.

Je秎i to ma by praca dyplomowa, radz oceni prowadzacego - albo ceni
prace r阠zne i wtedy lepiej p硑tk robi r阠znie, albo ceni jako舵 wykonania
i wtedy zlecenie do p硑tkarni z mask i opisem.

Pozdrowienia,
MKi

Poprzedni Nast阷ny
Wiadomo舵
Spis tre禼i
From: "Piotr Wyderski" <wyderskiREMOVE_at_nospam_ii.uni.wroc.pl>
Subject: =?utf-8?Q?Re:_Jak_przygotowa=C4=87_PCB?=
Date: Wed, 6 Jul 2005 12:57:07 +0200


MKi wrote:

[ciach] Dzi臋kuj臋 wszystkim za uwagi.

Pozdrawiam
Piotr Wyderski