Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl>
Subject: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Sun, 17 Jul 2005 20:31:25 +0200


Witam!

Moje doświadczenie:
Marne- jeśli chodzi o elektronikę, to jedynie szkoła średnia - trochę
analogowa i cyfrowa.
jeśli chodzi o programowanie czegokolwiek to C++ i Java (programowaliśmy COŚ
na elektronice na studiach,ale tylko 3h jako ciekawostka - nawet kumaty
byłem, ale asembler mi nie odpowiada).

Moja potrzeba:
Jest sobie napięcie (analog) zmieniające się w granicach
0-2000mV.....(hmm ...z dokładnością 0,025mV potrzebną do obliczenia pewnych
rzeczy...)
Chcę wyświetlać na LCD to napięcie (dokładność 1mV) oraz (powiedzmy w
drugiej linii LCD) pewną wartość obliczoną z poprzednich kilku wartości
napięcia.

Wiem, że z punktu widzenia elektronika to że tak się do tego zabieram może
wydac się głupie, ale cóż...
Właśnie niedawno się dowiedziałem, że pomocne może mi być coś co się zwie
mikrokontrolerem :-) , podobno ma toto przetwornik A/C wbudowany i można
zaprogramować takiego cudaka.....sorry, że tak piszę ale nie mam pojęcia o
tym.

Napiszcie proszę czy mój problem jest do rozwiązania w ten sposób.( Jeśli
tak to będę zadawał jeszcze pytania... :-) )
Serdecznie pozdrawiam.
Michał.



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Ukaniu" <L99UkaszWYWALTO_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Chce_rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_mikrokontro?=
Date: Sun, 17 Jul 2005 20:40:35 +0200



Użytkownik "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl> napisał w wiadomości
news:dbe7tr$c2c$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Moje doświadczenie:
Marne- jeśli chodzi o elektronikę, to jedynie szkoła średnia - trochę
analogowa i cyfrowa.
jeśli chodzi o programowanie czegokolwiek to C++ i Java (programowaliśmy
COŚ
na elektronice na studiach,ale tylko 3h jako ciekawostka - nawet kumaty
byłem, ale asembler mi nie odpowiada).

Moja potrzeba:
Jest sobie napięcie (analog) zmieniające się w granicach
0-2000mV.....(hmm ...z dokładnością 0,025mV potrzebną do obliczenia
pewnych
rzeczy...)
Chcę wyświetlać na LCD to napięcie (dokładność 1mV) oraz (powiedzmy w
drugiej linii LCD) pewną wartość obliczoną z poprzednich kilku wartości
napięcia.

Powiem tak; to co piszesz, Twoja "wiedza" hmmm...
Wymagasz dokładności 0.00125%, rozdzielczości jeszcze większej na pewno.
Moje zdanie - pisarz powieści fantastycznych.
Do tego będzie Ci potrzebny dobry, naprawdę dobry fachowiec elektronik i
trochę $.
Wybacz ale ja tutaj nie widzę zajęcia dla człowieka który chce się uczyć.

Twój problem wymaga oddzielnego dobrego przetwornika A/C, dobrych układów
wejściowych, arytmetyki miejscami conajmniej 24bitowej albo więcej zależy od
dokładności... Wiedzy o propagacji błędów obliczeniowych, czyli metody
numeryczne w asemblerku :-)


Pozdrawiam Łukasz


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Sun, 17 Jul 2005 21:15:57 +0200


Powiem tak; to co piszesz, Twoja "wiedza" hmmm...
Wymagasz dokładności 0.00125%, rozdzielczości jeszcze większej na pewno.
Moje zdanie - pisarz powieści fantastycznych.
Do tego będzie Ci potrzebny dobry, naprawdę dobry fachowiec elektronik i
trochę $.
Wybacz ale ja tutaj nie widzę zajęcia dla człowieka który chce się uczyć.

Pomyliłem rozdzielczość z dokładnością.

Może inaczej:

Zrobiłem układ analogowy i w nim w pewnym miejscu mierzę napięcie w [mV]
(teraz jest to miernik za 10zł, a w przyszłości chciałbym by była to
pierwsza linijka wymarzonego małego LCD).
Napięcie zmienia się w czasie różnie--> chcę zauważyć różnice rzędu
0,025[mV] w czasie 0,25[s] i wyświetlić szybkość zmiany napięcia.

Naprawdę jest to takie skomplikowane?
Jeśli chodzi o programowanie to wydaje mi się, że można programować w C.

Skoro jest aż tak biednie to jaka jest możliwość przejścia z napięcia
analogowego na wartość cyfrową i analizowanie tej wartości w programie?



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Jack Houseman <KILLSPAMjado_at_nospam_chello.pl>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_mikrokontroler=F3w=2E____=21konkretna_potrzeba=21?=
Date: Sun, 17 Jul 2005 21:51:57 +0200


Michał T wrote:



Zrobiłem układ analogowy i w nim w pewnym miejscu mierzę napięcie w [mV]
(teraz jest to miernik za 10zł, a w przyszłości chciałbym by była to
pierwsza linijka wymarzonego małego LCD).
Napięcie zmienia się w czasie różnie--> chcę zauważyć różnice rzędu
0,025[mV] w czasie 0,25[s] i wyświetlić szybkość zmiany napięcia.

Naprawdę jest to takie skomplikowane?

Problemem jest owa rozdzielczosc - dla 16 bitowego przetwornika A/C dla
zakresu 0-2V rozdzielczosc wynosi 0,03mV - Ty potrzebujesz jeszcze wiekszej
wiec przetwornik musialby byc conajmniej 18 bitowy. Czyli obrabiamy licznby
18 bitowe w programie.
Przy tak malych poziomach napiec uklad bedzie bardzo podatny na wszelkie
zaklocenia itp....itd... Wymaga specjalnych zabiegow zeby tego uniknac.
Jestes pewien, ze potrzebujesz az tak duzej rozdzielczosci?
Zdaje sie, ze napiecie indukowane przez pobliska stacje radiowa w kawalku
drutu bedzie wieksze :-)

--
Pozdrawiam
Jado

>> Otwarty Projekt Automatyki Domowej [HA] http://zegaruz.republika.pl <<




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Sun, 17 Jul 2005 22:37:44 +0200



Problemem jest owa rozdzielczosc - dla 16 bitowego przetwornika A/C dla
zakresu 0-2V rozdzielczosc wynosi 0,03mV -

0,025 byłoby ideałem, ale 0,03 już mnie zadowala :-)


Przy tak malych poziomach napiec uklad bedzie bardzo podatny na wszelkie
zaklocenia itp....itd... Wymaga specjalnych zabiegow zeby tego uniknac.

Biorąc pod uwagę to, że próbkowanie może odbywac się z dużą częstotliwością,
pobawię się uśrednianiem pomiarów.
W projekcie chodzi mi o to aby określić tendencję wzrostu/spadku napięcia w
[mV/s] czyli jak zmieniło się napięcie w ostatniej sekundzie. Dotychczas
układ analogowy nie miał problemów z uzyskaniem wystarczającej dla mnie
dokładności . Nie jestem elektronikiem, znalazłem dawno temu opis układu i
go zrobiłem, ale dwa mierniki podłączone do płytki nie stanowią
kieszonkowego urządzenia o jakim marzyłem.


Wydaje mi się, że będę próbował:
Na razie znalazłem to:
przetwornik ADS1110 16-bit I2C
http://mirtek.bazarek.pl/opis.php/tid,32915
proponowany do niego mikrokontroler ( AT89C2051)
http://www.piekarz.pl/index.php?page=artykul&artykul=3419
jakiś tani LCD za parę zetek chyba kupię?
język -BASCOM
powiedzcie mi jeszcze czym się to programuje.



Jeżeli macie jakieś lepsze propozycje to bardzo chętnie....
Jak się nie uda to i tak będzie fajna zabawa, nie takie to drogie jak
sądziłem.

pozdrawiam serdecznie, Michał




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Jack Houseman <KILLSPAMjado_at_nospam_chello.pl>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_mikrokontroler=F3w=2E____=21konkretna_potrzeba=21?=
Date: Sun, 17 Jul 2005 23:05:28 +0200


Michał T wrote:


Jeżeli macie jakieś lepsze propozycje to bardzo chętnie....
Jak się nie uda to i tak będzie fajna zabawa, nie takie to drogie jak
sądziłem.

pozdrawiam serdecznie, Michał

Czasami analogowka jest lepsza od cyfrowki :-)
Moze wogole daloby sie pominac czesc cyfrowa?

Ciekawy jestem czy nie moznaby wykorzystac tego ukladu analogowego, tylko
zamiast miernikow dac przetwornik(i) A/C (co na jedno wychodzi).
Moze daloby sie mierzyc roznicowo - jesli nie jest potrzebny caly zakres
0-2V, a tylko jakis wycinek - mozna by go wzmocnic i skupic sie tylko na
nim.
Swojego czasu obily mi sie o oczy wzmacniacze do termopar - ciekawe czy one
nie moglyby sie w tym ukladzie przydac?..Ale trudno wyrokwac nie znajac
ukladu.

--
Pozdrawiam
Jado

>> Otwarty Projekt Automatyki Domowej [HA] http://zegaruz.republika.pl <<




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Sun, 17 Jul 2005 23:36:17 +0200



Ciekawy jestem czy nie moznaby wykorzystac tego ukladu analogowego, tylko
zamiast miernikow dac przetwornik(i) A/C (co na jedno wychodzi).

No właśnie tak chcę zrobić, wywalić mierniki i dać wyniki na LCD.

Moze daloby sie mierzyc roznicowo - jesli nie jest potrzebny caly zakres
0-2V, a tylko jakis wycinek - mozna by go wzmocnic i skupic sie tylko na
nim.

To są jakby 2 zadania:
1.Pomiar napięcia 0-2000mV
2.Chyba to trudniejsze -pomiar różnic napięć (obecne minus to sprzed 0.25s).
Dodam, że zmiany te oscylują w granicach+-20[mV/s] czyli 5[mV na pomiar co
0,25s] a przez zdecydowaną większość czasu wynoszą okolo 1mV/s



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Jack Houseman <KILLSPAMjado_at_nospam_chello.pl>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_mikrokontroler=F3w=2E____=21konkretna_potrzeba=21?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 00:12:05 +0200


Michał T wrote:


Ciekawy jestem czy nie moznaby wykorzystac tego ukladu analogowego, tylko
zamiast miernikow dac przetwornik(i) A/C (co na jedno wychodzi).

No właśnie tak chcę zrobić, wywalić mierniki i dać wyniki na LCD.

Moze daloby sie mierzyc roznicowo - jesli nie jest potrzebny caly zakres
0-2V, a tylko jakis wycinek - mozna by go wzmocnic i skupic sie tylko na
nim.

To są jakby 2 zadania:
1.Pomiar napięcia 0-2000mV
2.Chyba to trudniejsze -pomiar różnic napięć (obecne minus to sprzed
0.25s). Dodam, że zmiany te oscylują w granicach+-20[mV/s] czyli 5[mV na
pomiar co
0,25s] a przez zdecydowaną większość czasu wynoszą okolo 1mV/s

Wyglada to na jakis uklad do badania tendencji. Wykorzystanie
mikroprocesora do tego celu wydaje sie jak najbardziej na miejscu (analiza
w czasie)
Jezeli nie jest wazna wartosc bezwzgledna, a raczej tendencja zmian, to moze
ten uklad zadziala - nawet jesli beda sie na to nakladaly jakies
zaklocenia.
Niedawno bawilem sie pomiarem za pomoca 10bit A/C i przy zrodle napiecia
oddalonym o jakies 15-20cm (na kablach) mozna juz bylo zaobserwowac
oscylacje wyniku pomiaru w granicach +/-3 bitow - mimo zastosowania
kondensatorow do masy rzedu 1uF.
Po przeniesieniu ukladu na plytke drukowana i zmniejszeniu odleglosci miedzy
zrodlem napiecia, a wejsciem przetwornika do 1-2cm oscylacje ustaly.

Jezeli Twoje pomiary sa "na kablach" tzn. zrodlo napiecia bedzie oddalone o
dosc znaczna odleglosc to moze byc kiepska sprawa.

Pobawisz sie, to zobaczysz :-)

Jesli chodzi o procesor, to ze wzgledu na to, ze i tak trzeba dac zewnetrzny
przetwornik A/C, chyba prawie kazdy nadaje sie do tego celu :-)
Wypadaloby wiec wziac taki, ktory daje sie latwo programowac (programator).
Teraz modne sa procesorki AVR - moze ktorys z nich?

--
Pozdrawiam
Jado

>> Otwarty Projekt Automatyki Domowej [HA] http://zegaruz.republika.pl <<




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 00:33:23 +0200


Użytkownik Jack Houseman napisał:

Niedawno bawilem sie pomiarem za pomoca 10bit A/C i przy zrodle napiecia
oddalonym o jakies 15-20cm (na kablach) mozna juz bylo zaobserwowac
oscylacje wyniku pomiaru w granicach +/-3 bitow - mimo zastosowania
kondensatorow do masy rzedu 1uF.
Po przeniesieniu ukladu na plytke drukowana i zmniejszeniu odleglosci miedzy
zrodlem napiecia, a wejsciem przetwornika do 1-2cm oscylacje ustaly.

Jezeli Twoje pomiary sa "na kablach" tzn. zrodlo napiecia bedzie oddalone o
dosc znaczna odleglosc to moze byc kiepska sprawa.


Jest szansa, że ktoś poradzi sobie z takim miażdżącym problemem ( :))))
) jaki Cię rozłożył. W końcu ludzie robią różne mierniki o
rozdzielczości i dokładności lepszej niż 1% ;)

P.S
Teraz wiel dlaczego AVR-owcom oferuje się przetworniki 8-bitowe: bo to i
tak za wiele dla nich :)))))))

--

Pozdrawiam,

A. Grodecki

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Jack Houseman <KILLSPAMjado_at_nospam_chello.pl>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_mikrokontroler=F3w=2E____=21konkretna_potrzeba=21?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 00:34:46 +0200


A.Grodecki wrote:



Jest szansa, że ktoś poradzi sobie z takim miażdżącym problemem ( :))))
) jaki Cię rozłożył. W końcu ludzie robią różne mierniki o
rozdzielczości i dokładności lepszej niż 1% ;)


To ma byc do mnie, czy autora watku?

P.S
Teraz wiel dlaczego AVR-owcom oferuje się przetworniki 8-bitowe: bo to i
tak za wiele dla nich :)))))))

BTW. jesli o mnie chodzi to akurat uzywam procesorkow PIC :-)


--
Pozdrawiam
Jado

>> Otwarty Projekt Automatyki Domowej [HA] http://zegaruz.republika.pl <<




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 01:39:47 +0200


Użytkownik Jack Houseman napisał:

To ma byc do mnie, czy autora watku?

Do Ciebie.


Teraz wiel dlaczego AVR-owcom oferuje się przetworniki 8-bitowe: bo to i
tak za wiele dla nich :)))))))


BTW. jesli o mnie chodzi to akurat uzywam procesorkow PIC :-)

Koniec świata!
)

--

Pozdrawiam,

A. Grodecki

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Jack Houseman <KILLSPAMjado_at_nospam_chello.pl>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_mikrokontroler=F3w=2E____=21konkretna_potrzeba=21?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 08:53:54 +0200


Hmmm... nie wiedzialem, ze na pl.misc.elektronika sa trolle...
Czy to moze jakas osobista wycieczka?

--
Pozdrawiam
Jado

>> Otwarty Projekt Automatyki Domowej [HA] http://zegaruz.republika.pl <<




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 11:36:49 +0200


Użytkownik Jack Houseman napisał:

Hmmm... nie wiedzialem, ze na pl.misc.elektronika sa trolle...
Czy to moze jakas osobista wycieczka?

Eeee.
Żartuję sobie z czowieka, który musiał skrócić kable aby odzyskać 3 bity ;)

--

Pozdrawiam,

A. Grodecki

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Jack Houseman <KILLSPAMjado_at_nospam_chello.pl>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_mikrokontroler=F3w=2E____=21konkretna_potrzeba=21?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 12:48:48 +0200


A.Grodecki wrote:

Użytkownik Jack Houseman napisał:

Hmmm... nie wiedzialem, ze na pl.misc.elektronika sa trolle...
Czy to moze jakas osobista wycieczka?

Eeee.
Żartuję sobie z czowieka, który musiał skrócić kable aby odzyskać 3 bity
;)

No wlasnie sie zastanawialem, czy Ty na powaznie czy zartem :-))

A uklad by po prostu testowy - stad na kablach, a docelowo mial byc na
plytce, w poblizu procesora - co pozniej zrobilem.

Dalem to tylko jako przyklad, ze kilkunastocentymetrowe kable juz potrafia
wylapywac zaklocenia, na tyle, ze przy 10 bitach jest to widoczne - a co
dopiero przy 16 czy 18? :-)

--
Pozdrawiam
Jado

>> Otwarty Projekt Automatyki Domowej [HA] http://zegaruz.republika.pl <<




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Mon, 18 Jul 2005 08:05:37 +0200


Jezeli Twoje pomiary sa "na kablach" tzn. zrodlo napiecia bedzie oddalone
o
dosc znaczna odleglosc to moze byc kiepska sprawa.

Właśnie o to chodzi żeby zrobic jak najmniejszą płytkę :-)

Pobawisz sie, to zobaczysz :-)

Mam nadzieję, że będzie mi dane...


Jesli chodzi o procesor, to ze wzgledu na to, ze i tak trzeba dac
zewnetrzny
przetwornik A/C, chyba prawie kazdy nadaje sie do tego celu :-)
Wypadaloby wiec wziac taki, ktory daje sie latwo programowac
(programator).
Teraz modne sa procesorki AVR - moze ktorys z nich?

Mógłbyś zaproponować jakiś konkretny tani model? Chodzi również o to aby
zrobienie programatora nie było kłopotliwe.
Jak już wpomniałem znalazłem to:
przetwornik ADS1110 16-bit I2C
http://mirtek.bazarek.pl/opis.php/tid,32915
proponowany do niego mikrokontroler ( AT89C2051)
http://www.piekarz.pl/index.php?page=artykul&artykul=3419

Czy ten mikrokontroler to 8051?

Czy mogę uderzyć na priv z paroma pytaniami?

pozdro, Michał



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Jack Houseman <KILLSPAMjado_at_nospam_chello.pl>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_mikrokontroler=F3w=2E____=21konkretna_potrzeba=21?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 09:08:24 +0200


Michał T wrote:

Jesli chodzi o procesor, to ze wzgledu na to, ze i tak trzeba dac
zewnetrzny
przetwornik A/C, chyba prawie kazdy nadaje sie do tego celu :-)
Wypadaloby wiec wziac taki, ktory daje sie latwo programowac
(programator).
Teraz modne sa procesorki AVR - moze ktorys z nich?

Mógłbyś zaproponować jakiś konkretny tani model? Chodzi również o to aby
zrobienie programatora nie było kłopotliwe.

Jak juz napisalem w sasiednim watku akurat zajmuje sie procesorkami typu PIC
i programuje je w ASM, AVR proponowalem, ze wzgledu na dosc duza
popularnosc wsrod poczatkujacych - taka obila mi sie o oczy :-)
Byla kiedys lista dyskusyjna dotyczaca programowania w Bascomie - na portalu
elektroniki praktycznej - jesli jest tam nadal, to tam znajdziesz z
pewnoscia wielu chetnych do pomocy - rowniez poczatkujacych.
Zreszta moze ktos, kto czyta ten watek wypowie sie w tej sprawie tutaj?
(byle sensownie ;-) )

Jak już wpomniałem znalazłem to:
przetwornik ADS1110 16-bit I2C
http://mirtek.bazarek.pl/opis.php/tid,32915
proponowany do niego mikrokontroler ( AT89C2051)
http://www.piekarz.pl/index.php?page=artykul&artykul=3419

Czy ten mikrokontroler to 8051?

Tak - rodzina 51

Czy mogę uderzyć na priv z paroma pytaniami?

Nie ma sprawy.

pozdro, Michał

--
Pozdrawiam
Jado

>> Otwarty Projekt Automatyki Domowej [HA] http://zegaruz.republika.pl <<




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Mon, 18 Jul 2005 10:05:33 +0200


Witam.


Jak/czym/czy/po co programuje się przetworniki A/C ?

Jeśli chodzi o naukę jakiegoś konkretnego sposobu programowania cyfraków to
się nie obawiam. Problem na razie widze w wyborze odpowiedniego zestawu do
moich potrzeb. Jeśli mógłbyś mi pomóc...byłbym bardzo wdzięczny.

Załóżmy,że napiecie,które mierzę(podłączam do przetwornika A/C) nie jest
obarczone żadnym błędem. Czy sam przetwornik może być przyczyną jakichś
błędów ?(mówimy o danych 16bitowych). Sygnał z przetwornika do
mikrokontrolera leci(jak przypuszczam) szeregowo?
Prosze , zaproponuj jakieś elementy, dzięki ktorym szybko mógłbym zacząć,
mam już pełną wersję bascoma, ale nie boję sie programować w jakikolwiek
sposób. Obecnie nie mam pojęcia jak zorganizować sprzęt- zakup dwóch
scalaków to nie kłopot, problem w podłączeniu tego do kompa i
zaprogramowaniu(samym wysłaniu informacji). Oczywiście chciałbym aby
wszystko nie było zbyt drogie.
Z góry thx za ewentualną pomoc.
pozdro, Michał



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Mon, 18 Jul 2005 10:07:21 +0200


Znowu zonk.....mialo isc na priv , no ale niech juz bedzie :-)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: HaveAnO <haveano_at_nospam_opCIACH.pl>
Subject: Re: Chce =?iso-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 10:44:31 +0200


Dnia Mon, 18 Jul 2005 10:07:21 +0200, Michał T napisał(a):

Znowu zonk.....mialo isc na priv , no ale niech juz bedzie :-)

plisss, nie przenoscie tej dyskusji na PRIV, moze byc b. przydatna, np.
dla mnie!
PROSZE!
--
HaveAnO

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Jack Houseman <KILLSPAMjado_at_nospam_chello.pl>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_mikrokontroler=F3w=2E____=21konkretna_potrzeba=21?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 12:38:08 +0200


Michał T wrote:

Witam.


Jak/czym/czy/po co programuje się przetworniki A/C ?

To zalezy od typu przetwornika - czasami nie potrzeba nic programowac - po
prostu odczytuje sie dane, a czasami moze byc potrzebne zaprogramowanie
jakiegos konkretnego trybu pracy - szczegolowy opis to juz w datasheet'cie
scalaka. Generalnie tego typu "programowanie"=ustawienie trybu pracy.


Załóżmy,że napiecie,które mierzę(podłączam do przetwornika A/C) nie jest
obarczone żadnym błędem. Czy sam przetwornik może być przyczyną jakichś
błędów ?(mówimy o danych 16bitowych).
Przetworniki A/C maja bledy typu blad kwantyzacji, czy nieliniowosci
charakterystyki - generalnie nalezy to do producenta i uzytkownik nie ma
wplywu na te bledy - moze decydowac jedynie o wyborze danego typu scalaka.
Zwrocilbym tu tez baczna uwage na zrodlo napiecia odniesienia - jego
niestabilnosc moze skutecznie niweczyc inne starania o uzyskanie "czystego
pomiaru". Niektore przetworniki dysponuja wewnetrznym zrodlem, a inne
potrzebuja zewnetrznego (ew. jest mozliwosc wyboru).

Sygnał z przetwornika do
mikrokontrolera leci(jak przypuszczam) szeregowo?

A to moze byc roznie - w zaleznosci od typu przetwornika - do zastosowan
"domowych" wygodniejszy bedzie interfejs szeregowy.

Prosze , zaproponuj jakieś elementy, dzięki ktorym szybko mógłbym zacząć,
mam już pełną wersję bascoma, ale nie boję sie programować w jakikolwiek
sposób. Obecnie nie mam pojęcia jak zorganizować sprzęt- zakup dwóch
scalaków to nie kłopot, problem w podłączeniu tego do kompa i
zaprogramowaniu(samym wysłaniu informacji). Oczywiście chciałbym aby
wszystko nie było zbyt drogie.
Z góry thx za ewentualną pomoc.
pozdro, Michał

Tutaj sa adresy stron skad mozna sciagnac oprogramowanie na PC do
zaprogramowywania procesorow

PonyProg2000
http://www.lancos.com/prog.html
http://www.lancos.com/siprogsch.html - tu sa schematy przystawek do
konkretnych procesorow.

i ICPROG
http://www.ic-prog.com/index1.htm

Jak juz powiedzialem nie jestem specjalista od AVR'ow, ale po przejrzeniu
strony producenta i mozliwosci softu do programowania procesorkow wychodzi
mi, ze chyba niezlym wyborem dla poczatkujacego bylby procesorek AT90S2313
(obslugiwany przez PonyProg'a)
Producent co prawda pisze, ze obecnym zamiennikiem tego procesora jest
ATTiny2313, ale soft do programowania nie obsluguje tego procka.
Jest to mniej wiecej odpowiednik AT89C2051 - przynajmniej jesli chodzi o
wiekosc pamieci programu i RAM - w reszte ukladow wewnetrznych nie
wnikalem.

Musisz sprawdzic co Ci Bascom obsluguje - sa jeszcze prostsze procesorki np.
AtTiny12, ale ma on tylko 32 bajty RAM (czy tez jak oni to nazywaja
rejestrow) - nie wiem czy Bascom daje rade cos na tak malej przestrzeni.
No i ma tylko 8 nozek - z czego dwie to zasilanie :-)

Jesli chodzi o wybor przetwornika to zostawil bym go na sam koniec, poki co
trzeba chocby ta przyslowiowa diode LED na porcie zapalic :-) Ale wybor
interfejsu I2C wydaje sie dobrym wyborem - przyda sie takze do innych
scalakow.

Pojawilo sie tez ostatnio sporo ksiazek dotyczacych mikrokontrolerow - AVR,
PIC...Moze warto odwiedzic jakis Mpik i chocby przejrzec - a jak sie
spodoba, to i kupic :-) No chyba, ze masz juz cos...Zdaje sie, ze nawet o
Bascomie cos widzialem.

No i tak dalej, dalej, dalej :-))

--
Pozdrawiam
Jado

>> Otwarty Projekt Automatyki Domowej [HA] http://zegaruz.republika.pl <<




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Adam Dybkowski <adybkows123_at_nospam_amwaw.edu.pl>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_?=
Date: Tue, 19 Jul 2005 23:48:22 +0200


Jack Houseman wrote:

Jak juz powiedzialem nie jestem specjalista od AVR'ow, ale po przejrzeniu
strony producenta i mozliwosci softu do programowania procesorkow wychodzi
mi, ze chyba niezlym wyborem dla poczatkujacego bylby procesorek AT90S2313
(obslugiwany przez PonyProg'a)
Producent co prawda pisze, ze obecnym zamiennikiem tego procesora jest
ATTiny2313, ale soft do programowania nie obsluguje tego procka.

Do programowania ATtiny2313 (i innych AVR'ow) polecam ISP Programmer:
http://www.amwaw.edu.pl/~adybkows/elka/ispprog.html

--
Adam Dybkowski
http://www.amwaw.edu.pl/~adybkows/

Uwaga: przed wysłaniem do mnie maila usuń "123" z adresu.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Piotr Wyderski" <wyderskiREMOVE_at_nospam_ii.uni.wroc.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Mon, 18 Jul 2005 14:23:54 +0200


Michał T wrote:

Mógłbyś zaproponować jakiś konkretny tani model? Chodzi również o to aby
zrobienie programatora nie było kłopotliwe.
Jak już wpomniałem znalazłem to:
przetwornik ADS1110 16-bit I2C
http://mirtek.bazarek.pl/opis.php/tid,32915
proponowany do niego mikrokontroler ( AT89C2051)
http://www.piekarz.pl/index.php?page=artykul&artykul=3419

Kontroler może być dowolny, co najwyżej będziesz musiał
dorobić programową obsługę I2C.

Czy ten mikrokontroler to 8051?

Niestety tak.

Pozdrawiam
Piotr Wyderski


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 00:22:55 +0200


Użytkownik Michał T napisał:

To są jakby 2 zadania:
1.Pomiar napięcia 0-2000mV
2.Chyba to trudniejsze -pomiar różnic napięć (obecne minus to sprzed 0.25s).
Dodam, że zmiany te oscylują w granicach+-20[mV/s] czyli 5[mV na pomiar co
0,25s] a przez zdecydowaną większość czasu wynoszą okolo 1mV/s

Do ładowania akumulatorów są gotowe scalaki:) Nie trzeba się męczyć z
elektroniką, szczególnie jak się (bardzo) niewiele umie - tylko
programować. Wystarczy złożyć układ z aplikacji producenta.

--

Pozdrawiam,

A. Grodecki

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Mon, 18 Jul 2005 07:58:14 +0200



Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com> napisał w wiadomości
news:dbel3j$fop$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Użytkownik Michał T napisał:

To są jakby 2 zadania:
1.Pomiar napięcia 0-2000mV
2.Chyba to trudniejsze -pomiar różnic napięć (obecne minus to sprzed
0.25s).
Dodam, że zmiany te oscylują w granicach+-20[mV/s] czyli 5[mV na pomiar
co
0,25s] a przez zdecydowaną większość czasu wynoszą okolo 1mV/s

Do ładowania akumulatorów są gotowe scalaki:) Nie trzeba się męczyć z
elektroniką, szczególnie jak się (bardzo) niewiele umie - tylko
programować. Wystarczy złożyć układ z aplikacji producenta.

no ok...to może podpowiesz konkretne rozwiązanie?



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 11:34:58 +0200


Użytkownik Michał T napisał:
Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com> napisał w wiadomości
news:dbel3j$fop$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...

Użytkownik Michał T napisał:


To są jakby 2 zadania:
1.Pomiar napięcia 0-2000mV
2.Chyba to trudniejsze -pomiar różnic napięć (obecne minus to sprzed

0.25s).

Dodam, że zmiany te oscylują w granicach+-20[mV/s] czyli 5[mV na pomiar

co

0,25s] a przez zdecydowaną większość czasu wynoszą okolo 1mV/s

Do ładowania akumulatorów są gotowe scalaki:) Nie trzeba się męczyć z
elektroniką, szczególnie jak się (bardzo) niewiele umie - tylko
programować. Wystarczy złożyć układ z aplikacji producenta.


no ok...to może podpowiesz konkretne rozwiązanie?

Zalezy do jakigo rodzaju chemi. Duży asortyment mają np Linear
Technology i Maxim.

Do kontroli wystarczy przetwornik 10-bitowy, ale napięcie trzeba
znormalizować do wartości jednej celi (podzielić analogowo).
Z przetwornika 10-bitowego wbudowanego w procesor osiągniesz czyste 10
bitów, TYLKO trzeba umieć zaprojektowac tor analogowy i płytkę :)

--

Pozdrawiam,

A. Grodecki

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Krzysztof Rudnik <rudnik_at_nospam_kki.net.pl>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_mikrokontroler=F3w=2E____=21konkretna_potrzeba=21?=
Date: Mon, 18 Jul 2005 07:13:34 +0200


Michał T wrote:


To są jakby 2 zadania:
1.Pomiar napięcia 0-2000mV
2.Chyba to trudniejsze -pomiar różnic napięć (obecne minus to sprzed
0.25s). Dodam, że zmiany te oscylują w granicach+-20[mV/s] czyli 5[mV na
pomiar co
0,25s] a przez zdecydowaną większość czasu wynoszą okolo 1mV/s

Moze okresl czy chcesz mierzyc roznice jakis dwoch zblizonych napiec,
czy pochodna jednego napiecia po czasie?

Krzysiek Rudnik


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Mon, 18 Jul 2005 07:59:26 +0200




Moze okresl czy chcesz mierzyc roznice jakis dwoch zblizonych napiec,
czy pochodna jednego napiecia po czasie?

Pochodna po czasie.



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Waldemar Krzok <waldemar.krzok_at_nospam_t-online.de>
Subject: Re: Chce =?ISO-8859-2?Q?rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_?=
Date: Sun, 17 Jul 2005 21:54:08 +0200


Michał T wrote:
Powiem tak; to co piszesz, Twoja "wiedza" hmmm...
Wymagasz dokładności 0.00125%, rozdzielczości jeszcze większej na pewno.
Moje zdanie - pisarz powieści fantastycznych.
Do tego będzie Ci potrzebny dobry, naprawdę dobry fachowiec elektronik i
trochę $.
Wybacz ale ja tutaj nie widzę zajęcia dla człowieka który chce się uczyć.


Pomyliłem rozdzielczość z dokładnością.

Może inaczej:

Zrobiłem układ analogowy i w nim w pewnym miejscu mierzę napięcie w [mV]
(teraz jest to miernik za 10zł, a w przyszłości chciałbym by była to
pierwsza linijka wymarzonego małego LCD).
Napięcie zmienia się w czasie różnie--> chcę zauważyć różnice rzędu
0,025[mV] w czasie 0,25[s] i wyświetlić szybkość zmiany napięcia.

Naprawdę jest to takie skomplikowane?
Jeśli chodzi o programowanie to wydaje mi się, że można programować w C.

Skoro jest aż tak biednie to jaka jest możliwość przejścia z napięcia
analogowego na wartość cyfrową i analizowanie tej wartości w programie?

potrzebujesz 18 bitowej rozdzielczości. Ten układ pod względem cyfrowym
jest banalny (za wyjątkiem tego, że potrzebujesz zewnętrznego AD, bo nie
widziałem proca z AD lepszym od 1 bitów), ale układ analogowy,
zasilanie, prowadzenie masy jest, jak mawia kolega, subtrywialne.
Nawet, jak zrobisz wszystko z 20bitowym AD, to co ci z tego, jak
wskazania będą tańcowały od 12 bitu w dół. Albo zmień rząd wielkości
rozdzielczości (250 mikrowolt już będzie do złapania), albo daj to komuś
do zrobienia. Woltomierzem za 10zł też osiągniesz dokładność rzędu
miliwolta góra.

Waldek

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Sun, 17 Jul 2005 22:20:36 +0200



Woltomierzem za 10zł też osiągniesz dokładność rzędu
miliwolta góra.

Obecnie zadanie pomiaru tej różnicy o której wspominałem spełnia dodatkowy
układ do którego....podłączam drugi miernik za 10zł i mierzę prąd +-50uA...



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Ukaniu" <L99UkaszWYWALTO_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Chce_rozpocz=B1=E6_nauk=EA_programowania_mikrokontro?=
Date: Sun, 17 Jul 2005 22:22:18 +0200



Użytkownik "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl> napisał w wiadomości
news:dbeeaj$r5c$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Obecnie zadanie pomiaru tej różnicy o której wspominałem spełnia dodatkowy
układ do którego....podłączam drugi miernik za 10zł i mierzę prąd
+-50uA...

mierzenie małej różnicy napięć jako wynik odejmowania 2 pomiarów, to
pomiarowa pomyłka przy takich środkach.
Zmień założenia, mierz różnice. Ale tutaj trzeba też precyzyjne układy
pomiarowych wzmacniaczy różnicowych. To nadal nie jest rozwiązanie
trywialnie.
wiesz ile uV generuje się na np. stykach przekaźnika?, i każdym styku 2
różnych metali?. nie tak hop siup.
Kiedyś miałem kontakt z fizykiem który chciał zostać elektronikiem bo
wydawało mu się wszystko proste, podczas omawiania woltomierza 8 cyfrowego
jego pomysłu - poddałem się

Pozdrawiam Łukasz


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Sun, 17 Jul 2005 22:44:46 +0200


mierzenie małej różnicy napięć jako wynik odejmowania 2 pomiarów, to
pomiarowa pomyłka przy takich środkach.
Zmień założenia, mierz różnice. Ale tutaj trzeba też precyzyjne układy
pomiarowych wzmacniaczy różnicowych. To nadal nie jest rozwiązanie
trywialnie.
wiesz ile uV generuje się na np. stykach przekaźnika?, i każdym styku 2
różnych metali?. nie tak hop siup.
Kiedyś miałem kontakt z fizykiem który chciał zostać elektronikiem bo
wydawało mu się wszystko proste, podczas omawiania woltomierza 8 cyfrowego
jego pomysłu - poddałem się

Pozdrawiam Łukasz



Układ analogowy wychwytuje zmianę około 0.1-0.5 [mV] w czasie 1[s].
Minimalna dokładność jaka będzie wystarczała do zakwalifikowania urządzenia
jako 'przydatne' to właśnie 0.5[mV/s].

Zamierzam się w to pobawić tak czy siak..... nie marudź już Łukasz ;-)
(tylko mi się nie obraź)
pozdro
Michał



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Sirtap" <sirtap_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Sun, 17 Jul 2005 22:38:50 +0200


Witam
A mam pytanie: co i gdzie studiowałeś?
Pozdrawiam



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Michał T" <lotnick[NOłsPAm]_at_nospam_epf.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Sun, 17 Jul 2005 22:50:02 +0200


Witam
A mam pytanie: co i gdzie studiowałeś?
Pozdrawiam

A co? Chcesz mi doje...ać , że dziadowskie studia skończyłem :-)



Politechnika Śląska, wydz.Mechaniczny Technologiczny, spec.Modelowanie
komputerowe układów i procesów.
( ale nie układów elektronicznych tylko mechanicznych w ogólnym tego słowa
znaczeniu :-) )

Wg. mnie bardzo fajne studia, a że nie związane z elektroniką to juz
trudno...

pozdro



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Sirtap" <sirtap_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Sun, 17 Jul 2005 22:52:28 +0200



To ciebie tłumaczy całkowicie.

A politechnika Śląska jest OK. Doktor z optoelektroniki na mojej polibudzie
jest z PŚ i kosi nieźle.

Pozdrawiam



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Piotr Wyderski" <wyderskiREMOVE_at_nospam_ii.uni.wroc.pl>
Subject: Re: Chce rozpocząć naukę programowania mikrokontrolerów. !konkretna potrzeba!
Date: Mon, 18 Jul 2005 01:27:35 +0200


Michał T wrote:

Moja potrzeba:
Jest sobie napięcie (analog) zmieniające się w granicach
0-2000mV.....(hmm ...z dokładnością 0,025mV potrzebną do obliczenia
pewnych
rzeczy...)

Chcesz dokładności 17 bitów... Bez żadnego doświadczenia...
Moja rada: idź na piwo. Efekt koncowy w postaci niezrealizowania
układu będzie dokładnie taki sam, a metoda jego osiągnięcia
bez porównania przyjemniejsza.

Pozrdrawiam
Piotr Wyderski