problem z inst. antenowa w samochodzie
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: Michcio <apoco_at_nospam_to.pl>
Subject: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Tue, 4 Oct 2005 18:42:25 +0000 (UTC)
Witam!
Od samego poczatku (tzn. juz prawie 5 lat) radio w moim aucie (skoda
felicia) nie dziala jak powinno. Tym bardziej mnie to denerwuje ze
to przecie urzadzenie techniczne z mojej branzy a dac sobie rady z
nim nie moge. Ale po kolei
1. problem polega na slabym odbiorze stacji - czeste (co kilka sek
lub czesciej) przelaczanie mono-stereo, szumy, trzaski, zaniki etc
2. sprawdzilem juz z 5 roznych, sprawnych radyjek (3 x pioneer, 1 x
alpine - tego mam na stale i jakies firmowe bardzo stare z suzuki)
3. tak samo jest na oryginalnej antenie (montowana na dachu, krotki
pret, ze wzmacniaczem) jak i na jakies innej ktora kiedys kupilem
(niestety zaden hirschmann, jakas wloszczyzna - taki sam typ jak
oryginalna - ze wzmacniaczem, krotki pret etc)
4. instalacja do radia oryginalna i druga dorobiona przeze mnie
(kable 4mm2 do zasilania - wprost z akumulatora, glosnikowe 2.5mm2)
- jedyny postep na mojej instalacji ze nie slychac gwizdu
alternatora, radio slychac nadal do bani
5. przewody antenowe sprawdzalem kilka razy pod wzgledem
"przejscia", antena na pewno ma dobry styk z nadwoziem, wtyki
antenowe sa dobrze zacisniete
... i nadal jest do bani. Prosze pomozcie bo nie mam wiecej pomyslow
a w technice w.cz jestem niestety b. slaby
--
pozdrawiam ;-)
Michcio
nie kloc sie z idiotami - sciagna cie na swoj poziom i pokonaja doswiadczeniem ...
From: "Norbert Nowicki" <norbi(helwik)_at_nospam_spi...net....pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Tue, 4 Oct 2005 21:00:32 +0200
... i nadal jest do bani. Prosze pomozcie bo nie mam wiecej pomyslow
a w technice w.cz jestem niestety b. slaby
--
> pozdrawiam ;-)
> Michcio
>
>
>
u mnie pomoglo zalozenie dlugiego bacika ;) - przy mazdzie - i gra super
bez wzmacniacza
pozdro
norbi
From: Michcio <apoco_at_nospam_to.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Tue, 4 Oct 2005 19:06:58 +0000 (UTC)
u mnie pomoglo zalozenie dlugiego bacika ;) - przy mazdzie - i gra
super bez wzmacniacza
niestety dlugi bacik niespecjalnie da sie zamontowac do anteny na
dachu
--
pozdrawiam ;-)
Michcio
nie kloc sie z idiotami - sciagna cie na swoj poziom i pokonaja doswiadczeniem ...
From: desoft_at_nospam_interia.pl (=?iso-8859-2?Q?W=B3adys=B3aw_Skoczylas?=)
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: 4 Oct 2005 21:15:32 +0200
From: "Michcio" <apoco_at_nospam_to.pl>
To: <pl-misc-elektronika_at_nospam_newsgate.pl>
Sent: Tuesday, October 04, 2005 8:42 PM
Subject: problem z inst. antenowa w samochodzie
Od samego poczatku (tzn. juz prawie 5 lat) radio w moim aucie (skoda
felicia) nie dziala jak powinno. Tym bardziej mnie to denerwuje ze
to przecie urzadzenie techniczne z mojej branzy a dac sobie rady z
nim nie moge. Ale po kolei
1. problem polega na slabym odbiorze stacji - czeste (co kilka sek
lub czesciej) przelaczanie mono-stereo, szumy, trzaski, zaniki etc
2. sprawdzilem juz z 5 roznych, sprawnych radyjek (3 x pioneer, 1 x
alpine - tego mam na stale i jakies firmowe bardzo stare z suzuki)
- to samo na kazdym
Jak widać z objawów, winna jest antena.
3. tak samo jest na oryginalnej antenie (montowana na dachu, krotki
pret, ze wzmacniaczem) jak i na jakies innej ktora kiedys kupilem
(niestety zaden hirschmann, jakas wloszczyzna - taki sam typ jak
oryginalna - ze wzmacniaczem, krotki pret etc)
W tym przypadku firma jest jak najmniej istotna.
Ja mam antenę z byłego ZSRR i jest dobrze.
4. instalacja do radia oryginalna i druga dorobiona przeze mnie
(kable 4mm2 do zasilania - wprost z akumulatora, glosnikowe 2.5mm2)
- jedyny postep na mojej instalacji ze nie slychac gwizdu
alternatora, radio slychac nadal do bani
A koncentryk? przecież on coś szwankuje.
5. przewody antenowe sprawdzalem kilka razy pod wzgledem
"przejscia", antena na pewno ma dobry styk z nadwoziem, wtyki
antenowe sa dobrze zacisniete
W koncentryku to za mało, mi kiedyś dostała się woda pod oplot.
czasami w radioodbiornikach jest z boku trymer do dostrojenia do
anteny. W typowym układzie (pełnowymiarowa antena i dobre radio)
wzmacniacz antenowy jest niepotrzebny.
Władysław
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika
From: Michcio <apoco_at_nospam_to.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Thu, 6 Oct 2005 18:49:12 +0000 (UTC)
czasami w radioodbiornikach jest z boku trymer do dostrojenia do
anteny. W typowym uk?adzie (pe?nowymiarowa antena i dobre radio)
wzmacniacz antenowy jest niepotrzebny.
trymera w radiu brak. coraz bardziej mysle o zakupieniu kolejnej
anteny - tym razem bez wzmacniacza
--
pozdrawiam ;-)
Michcio
nie kloc sie z idiotami - sciagna cie na swoj poziom i pokonaja
doswiadczeniem ...
From: Piotr Chmiel <piotr_at_nospam_nospam-wytnij.topaz.zsel.lublin.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Tue, 4 Oct 2005 21:36:31 +0200
On Tue, 4 Oct 2005, Michcio wrote:
4. instalacja do radia oryginalna i druga dorobiona przeze mnie
(kable 4mm2 do zasilania - wprost z akumulatora, glosnikowe 2.5mm2)
- jedyny postep na mojej instalacji ze nie slychac gwizdu
alternatora, radio slychac nadal do bani
Wygl=B1da na uszkodzony kabel antenowy b=B1d=BC przywarta do masy
antena lub kabel.
A mo=BFe mieszkasz w jakiej=B6 "dolinie" i nie dolatuje =BFadna fala :)
5. przewody antenowe sprawdzalem kilka razy pod wzgledem
"przejscia", antena na pewno ma dobry styk z nadwoziem, wtyki
antenowe sa dobrze zacisniete
Co oznacza "antena ma dobry styk z nadwoziem"?
--=20
Piotr Chmiel
gg: 3440801
From: Michcio <apoco_at_nospam_to.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Thu, 6 Oct 2005 18:48:13 +0000 (UTC)
Wygląda na uszkodzony kabel antenowy bąd? przywarta do masy
antena lub kabel.
tak ale wymienilem kabel antenowy razem z antena. problem pozostal
A mo?e mieszkasz w jakiejś "dolinie" i nie dolatuje ?adna fala :)
miasto lodz to tez dolina?
Co oznacza "antena ma dobry styk z nadwoziem"?
to ze metalowa "stopka" anteny ma takie "pazurki" zeby sie polaczyc
z karoseria. Zdrapalem lakier z blachy zeby na pewno byl dobry styk
elektryczny.
--
pozdrawiam ;-)
Michcio
nie kloc sie z idiotami - sciagna cie na swoj poziom i pokonaja doswiadczeniem ...
From: "Przem_at_nospam_s - [Helldriver]" <helldriver_at_nospam_niespamooj.o2.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Tue, 4 Oct 2005 21:40:54 +0200
Witam.
Jesli jest tak jak mowisz czyli antena jest fabryczna to do wszystkich
WAG`owych anten trzeba bylo montowac separatory antenowe. Sam rodzicom
zamontowalem takie ustrojstwo do passata. Podlaczasz to miedzy antene i
radio, do tego kabelek do zlacza antenna remote w radyjku.Powinno to
poprawic ci odbior.
Separatorki kupisz spokojnie na allegro w dziale
/rtv-agd/car-audio/anteny/
Pozdrawiam, Przem_at_nospam_s
From: Michcio <apoco_at_nospam_to.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Thu, 6 Oct 2005 18:50:03 +0000 (UTC)
Jesli jest tak jak mowisz czyli antena jest fabryczna to do wszystkich
WAG`owych anten trzeba bylo montowac separatory antenowe. Sam rodzicom
zamontowalem takie ustrojstwo do passata. Podlaczasz to miedzy antene i
radio, do tego kabelek do zlacza antenna remote w radyjku.Powinno to
poprawic ci odbior.
Separatorki kupisz spokojnie na allegro w dziale
/rtv-agd/car-audio/anteny/
czytaj uwaznie, oryginalna antene juz dawno wymienilem. O
separatorze tez wiem.
--
pozdrawiam ;-)
Michcio
nie kloc sie z idiotami - sciagna cie na swoj poziom i pokonaja doswiadczeniem ...
From: "SP9LWH" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Tue, 4 Oct 2005 21:48:20 +0200
Użytkownik "Michcio" <apoco_at_nospam_to.pl> napisał w wiadomości
news:dhuieh$p0b$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
1. problem polega na slabym odbiorze stacji - czeste (co kilka sek
lub czesciej) przelaczanie mono-stereo, szumy, trzaski, zaniki etc
Zacznijmy od tego gdzie obserwujesz te objawy?
W wielkim mieście na najsilniejszych stacjach z dala od stalowych
konstrukcji, czy daleko od stacji nadawczej lub w aglomeracji z ogromem
stali (mosty, wielkogabarytowe auta)
Bo to co opisujesz wskazuje albo na fatalne miejsce, albo na zwarty/rozwarty
kabel łączący antenę z radiem
From: Michcio <apoco_at_nospam_to.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Thu, 6 Oct 2005 18:53:37 +0000 (UTC)
Zacznijmy od tego gdzie obserwujesz te objawy?
W wielkim mieście na najsilniejszych stacjach z dala od stalowych
konstrukcji, czy daleko od stacji nadawczej lub w aglomeracji z
ogromem stali (mosty, wielkogabarytowe auta)
w miescie na wszystkich stacjach (nei ma takiej zeby bylo idealnie)
szczegolnie w poblizu miejsc gdzie sa nadajniki (tam to juz polowa
stacji ginie w zakloceniach). poza miastem tez do bani
Bo to co opisujesz wskazuje albo na fatalne miejsce,
odpada, z tego wynikaloby ze 99% miejsc jest fatalna
albo na zwarty/rozwarty kabel lączący antene z radiem
sprawdzalem po kilka razy
zeby bylo ciekawiej przekonalem sie dzis ze w aucie zony (clio)
radio nadal dziala calkiem dobrze bez preta antenowego (ktos sie
zaopiekowal). w mnie po zdjeciu preta radio nie dostraja na zwyklej
czulosci ZADNEJ stacji, na DX z polowe tego co powinno zlapac. Toz
to jakas prowokacja ...
--
pozdrawiam ;-)
Michcio
nie kloc sie z idiotami - sciagna cie na swoj poziom i pokonaja doswiadczeniem ...
From: "Konop" <konop13_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Tue, 4 Oct 2005 23:09:17 +0200
3. tak samo jest na oryginalnej antenie (montowana na dachu, krotki
pret, ze wzmacniaczem) jak i na jakies innej ktora kiedys kupilem
(niestety zaden hirschmann, jakas wloszczyzna - taki sam typ jak
oryginalna - ze wzmacniaczem, krotki pret etc)
Antena ze wzmacniaczem... ale ten wzmacniacz trzeba zasilać jakoś :D... .
Przez separator :D... Kupisz to na Allegro albo w TME i pewnie w wielu
innych miejscach :D. U mnie znacznie poprawiło odbiór, choć radyjko nie jest
jakieś super... . Polecam zacząć od tego :D.
--
Pozdrawiam
Konop
UWAGA!!
ZABEZPIECZENIE ANTYSPAMOWE!!
Aby wysłać do mnie maila zamień w moim adresie "13" na "po" :)...
From: Michcio <apoco_at_nospam_to.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Thu, 6 Oct 2005 18:54:33 +0000 (UTC)
Antena ze wzmacniaczem... ale ten wzmacniacz trzeba zasilac jakoś
D... . Przez separator :D... Kupisz to na Allegro albo w TME i pewnie
w wielu innych miejscach :D. U mnie znacznie poprawilo odbiór, choc
radyjko nie jest jakieś super... . Polecam zacząc od tego :D.
nie miej mnie za idiote ... jasne ze zasililem wzmacniacz (bez tego
to prawie nic nie lapie).
--
pozdrawiam ;-)
Michcio
nie kloc sie z idiotami - sciagna cie na swoj poziom i pokonaja doswiadczeniem ...
From: "Konop" <konop13_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Fri, 7 Oct 2005 16:49:57 +0200
Antena ze wzmacniaczem... ale ten wzmacniacz trzeba zasilac jakoś
D... . Przez separator :D... Kupisz to na Allegro albo w TME i pewnie
w wielu innych miejscach :D. U mnie znacznie poprawilo odbiór, choc
radyjko nie jest jakieś super... . Polecam zacząc od tego :D.
nie miej mnie za idiote ... jasne ze zasililem wzmacniacz (bez tego
to prawie nic nie lapie).
Hmmm... nie miałem i nie mam Cie za idiotę. Ale faktem jest, że nie
sprecyzowałeś, że testowałeś z separatorem. A to w sumie najczęstsza
przyczyna na problemy z radiem w Skodzi itp... .
Pozdrawiam
Konop
From: "Mariusz" <(usun)marila_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Wed, 5 Oct 2005 19:28:45 +0200
Użytkownik "Michcio" <apoco_at_nospam_to.pl> napisał w wiadomości
news:dhuieh$p0b$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Witam!
Od samego poczatku (tzn. juz prawie 5 lat) radio w moim aucie (skoda
felicia) nie dziala jak powinno. Tym bardziej mnie to denerwuje ze
Witam.
W Twoim aucie nie jest potrzebny separator, poniewaz antena posiada osobny
kabel doprowadzjacy zasilanie (doklejony do glownego kabla antenowego).
Najczestsza przyczyna zlego dzialania anteny w felicji jest: nie podlaczone
zasilanie wzmacniacza, kiepski wzmacniacz(w poblizu nadajnika potrafia sie
cuda robic), pekniety wewnatrz pret antenowy i najczestsza usterka to zalana
i zgnita elektronika w podstawie anteny.
Dostan sie od spodu rozlacz zlaczke antenowa i zamiast anteny podlacz
kawalek przewodu, jak bedze lepiej to chyba juz wiesz co trzeba zrobic ?
Mariusz
p.s. jeszcze jedno mi sie przypomnialo, w jakims samochodzie fabryczny
immobiliser powodoal tak silne zaklucenia ze nawet na ukf ciezko bylo cos
odebrac
From: Michcio <apoco_at_nospam_to.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Thu, 6 Oct 2005 18:59:45 +0000 (UTC)
W Twoim aucie nie jest potrzebny separator, poniewaz antena posiada
osobny kabel doprowadzjacy zasilanie (doklejony do glownego kabla
antenowego).
w felicji bylo montowanych wiele wersji anteny, moja byla ze
wzmacniaczem zasilanym przez separator (i dzialala do bani).
wymienilem na inna z zasilaniem osobnym kablem - tez porazka
Najczestsza przyczyna zlego dzialania anteny w felicji
jest: nie podlaczone zasilanie wzmacniacza
nic z tych rzeczy
, kiepski wzmacniacz(w poblizu nadajnika potrafia sie cuda robic),
coz, to mozliwe, moja obecna antena to nie jest zapewne cud techniki
pekniety wewnatrz pret antenowy
o tym nie myslalem
i najczestsza usterka to zalana i zgnita elektronika w
podstawie anteny.
odpada, ogladalem niedawno. poza tym od poczatku bylo zle
Dostan sie od spodu rozlacz zlaczke antenowa i
zamiast anteny podlacz kawalek przewodu, jak bedze lepiej to chyba juz
wiesz co trzeba zrobic ?
nie da sie, obecna antena ma przewod wychodzacy ze stopki bez
zadnych zlaczek.
p.s. jeszcze jedno mi sie przypomnialo, w jakims samochodzie fabryczny
immobiliser powodoal tak silne zaklucenia ze nawet na ukf ciezko bylo
cos odebrac
a to ciekawe. ale to chyba nie to.
podlaczalem tez kiedys zamiast anteny metrowy przewod (1 zyla)
zawieszony do lusterka. Dzialalo to w zasadzie tak samo jak z moja
obecna antena.
--
pozdrawiam ;-)
Michcio
nie kloc sie z idiotami - sciagna cie na swoj poziom i pokonaja doswiadczeniem ...
From: desoft_at_nospam_interia.pl (=?iso-8859-2?Q?W=B3adys=B3aw_Skoczylas?=)
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: 6 Oct 2005 21:26:11 +0200
From: "Michcio" <apoco_at_nospam_to.pl>
To: <pl-misc-elektronika_at_nospam_newsgate.pl>
Sent: Thursday, October 06, 2005 8:59 PM
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
i najczestsza usterka to zalana i zgnita elektronika w
podstawie anteny.
odpada, ogladalem niedawno. poza tym od poczatku bylo zle
Na gwarancji było źle?
Przecież można było reklamować
Dostan sie od spodu rozlacz zlaczke antenowa i
zamiast anteny podlacz kawalek przewodu, jak bedze lepiej to chyba juz
wiesz co trzeba zrobic ?
nie da sie, obecna antena ma przewod wychodzacy ze stopki bez
zadnych zlaczek.
p.s. jeszcze jedno mi sie przypomnialo, w jakims samochodzie fabryczny
immobiliser powodoal tak silne zaklucenia ze nawet na ukf ciezko bylo
cos odebrac
a to ciekawe. ale to chyba nie to.
Po pierwsze sprawdzić bez uruchomionego silnika, zakłócenia od instalacji
samochodowej.
Po drugie wyeliminowanie silnej stacji lokalnej, tzw skrośna - jakiś
przełącznik
typu: local.
Po trzecie podłączyć (na czas testu) pełnowymiarową antenę, bez wzmacniaczy
i itp.
jednocześnie sprawdzić masę, nie może (nie powinna) zamykać się przez antenę
Najprościej podłączyć to na stole (jako zasilacz można wykorzystać
akumulator)
uzyskać dobry odbiór, zanieść do samochodu i porównać.
Długo używałem radia za 20zł. Czułość miało tragiczną, w pobliżu stacji
(w mieście) grało bez zastrzeżeń, ale że dużo jeżdżę poza miastem, dołożyłem
do wnętrza radia zwykły wzmacnacz antenowy TV. Do ostatniej chwili grało bez
zastrzeżeń. Ale co jakiś czas zdejmowałem antenę, czyściłem i smarowałem
styki.
podlaczalem tez kiedys zamiast anteny metrowy przewod (1 zyla)
Dlaczego metrowy? albo 1/4 albo 1/2 fali
zawieszony do lusterka. Dzialalo to w zasadzie tak samo jak z moja
obecna antena.
To znaczy jak? duże zakłócenia czy duże szumy?
Władysław
----------------------------------------------------------------------
Wszystko, co w Internecie jest o motoryzacji...
http://link.interia.pl/f18bb
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika
From: Michcio <apoco_at_nospam_to.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Fri, 7 Oct 2005 19:06:09 +0000 (UTC)
odpada, ogladalem niedawno. poza tym od poczatku bylo zle
Na gwarancji bylo Lle?
Przeciez mozna bylo reklamowac
nie pomyslalem o tym, poza tym nie bylem pewien czy jest to wina
anteny
Po pierwsze sprawdzic bez uruchomionego silnika, zaklócenia od
instalacji samochodowej.
zadnych zaklocen od silnika/alternator etc nie slychac. slychac za
to ciagle przelaczanie mono/stereo (waska<->szeroka baza), czasem
trzaski a'la zanik sygnalu w trakcie jazdy. bywa tak ze zatrzymuje
sie przed skrzyzowaniem a tu stacja znika lub b. sie pogarsza.
przesuwam sie pol metra/metr do przodu - jest dobrze. Za kolejny
metr - znow znika etc
Po drugie wyeliminowanie silnej stacji lokalnej, tzw skrośna - jakiś
przelącznik
typu: local.
radio (Alpine 7513M - stary kaseciak ale dziala i bardzo lubie jego
bzmienie) ma loc/dx ale nie zmienia to sluchowo nic poza
wyszukiwaniem stacji (na dx jest ofc wiecej)
Po trzecie podlączyc (na czas testu) pelnowymiarową antene, bez
wzmacniaczy i itp.
jutro podlaczam takowa (tyle ze krotka)
jednocześnie sprawdzic mase, nie moze (nie powinna) zamykac sie przez
antene
hm, to dlaczego anteny maja "stopke" z zabkami zeby ekran kabla
antenowego polaczyla sie z karoseria auta (bez tego polaczenia bylo
zreszta jeszcze gorzej) a jednoczesnie ekran laczy sie z masa radia?
pytam serio bo nie wiem.
Najprościej podlączyc to na stole (jako zasilacz mozna
wykorzystac akumulator)
uzyskac dobry odbiór, zanieśc do samochodu i porównac.
co to znaczy dobry odbior? dla mnie "dobry" to jest dobry podczas
jazdy! jak auto stoi to jest do zaakceptowania (najbardziej dobija
mnie to niestabilne stereo).
podlaczalem tez kiedys zamiast anteny metrowy przewod (1 zyla)
Dlaczego metrowy? albo 1/4 albo 1/2 fali
dlugosc byla orientacyjna ...
zawieszony do lusterka. Dzialalo to w zasadzie tak samo jak z moja
obecna antena.
To znaczy jak? duze zaklócenia czy duze szumy?
niepewne stereo, czasem zaniki
--
pozdrawiam ;-)
Michcio
nie kloc sie z idiotami - sciagna cie na swoj poziom i pokonaja doswiadczeniem ...
From: desoft_at_nospam_interia.pl (=?iso-8859-2?Q?W=B3adys=B3aw_Skoczylas?=)
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: 7 Oct 2005 21:56:24 +0200
From: "Michcio" <apoco_at_nospam_to.pl>
To: <pl-misc-elektronika_at_nospam_newsgate.pl>
Sent: Friday, October 07, 2005 9:06 PM
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Po pierwsze sprawdzic bez uruchomionego silnika, zaklócenia od
instalacji samochodowej.
zadnych zaklocen od silnika/alternator etc nie slychac. slychac za
to ciagle przelaczanie mono/stereo (waska<->szeroka baza), czasem
trzaski a'la zanik sygnalu w trakcie jazdy. bywa tak ze zatrzymuje
sie przed skrzyzowaniem a tu stacja znika lub b. sie pogarsza.
przesuwam sie pol metra/metr do przodu - jest dobrze. Za kolejny
metr - znow znika etc
i tutaj trzeba porównać na local/dx
Po drugie wyeliminowanie silnej stacji lokalnej, tzw skrośna - jakiś
przelącznik
typu: local.
radio (Alpine 7513M - stary kaseciak ale dziala i bardzo lubie jego
bzmienie) ma loc/dx ale nie zmienia to sluchowo nic poza
wyszukiwaniem stacji (na dx jest ofc wiecej)
wybiera się stację najsłabszą (szumiąca) i przełącza local/dx
Po trzecie podlączyc (na czas testu) pelnowymiarową antene, bez
wzmacniaczy i itp.
jutro podlaczam takowa (tyle ze krotka)
ważne jest dopasowanie anteny, więc może mieć 1/4 fali * współczynnik
skrócenia.
jednocześnie sprawdzic mase, nie moze (nie powinna) zamykac sie przez
antene
hm, to dlaczego anteny maja "stopke" z zabkami zeby ekran kabla
antenowego polaczyla sie z karoseria auta (bez tego polaczenia bylo
zreszta jeszcze gorzej) a jednoczesnie ekran laczy sie z masa radia?
pytam serio bo nie wiem.
naprawiałem kiedyś radio które miało zasilanie-masę podawane przez
antenę.
Najprościej podlączyc to na stole (jako zasilacz mozna
wykorzystac akumulator)
uzyskac dobry odbiór, zanieśc do samochodu i porównac.
co to znaczy dobry odbior? dla mnie "dobry" to jest dobry podczas
jazdy! jak auto stoi to jest do zaakceptowania (najbardziej dobija
mnie to niestabilne stereo).
jak wyżej, na słabej stacji,wtedy na słuch można porównać.
podlaczalem tez kiedys zamiast anteny metrowy przewod (1 zyla)
Dlaczego metrowy? albo 1/4 albo 1/2 fali
dlugosc byla orientacyjna ...
i orientacyjnie grało.
zawieszony do lusterka. Dzialalo to w zasadzie tak samo jak z moja
obecna antena.
To znaczy jak? duze zaklócenia czy duze szumy?
niepewne stereo, czasem zaniki
Nic mi to nie mówi. Czy to radio ma układ wyciszania szumów?
Mam coś takiego w swoim: jeżeli wybiorę słabą stację to zamiast
szumieć, to radio się ścisza.
Władysław
----------------------------------------------------------------------
Wszystko, co w Internecie jest o motoryzacji...
http://link.interia.pl/f18bb
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika
From: Michcio <apoco_at_nospam_to.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Sat, 8 Oct 2005 13:04:51 +0000 (UTC)
i tutaj trzeba porówna? na local/dx
wybiera si? stacj? najs?abszą (szumiąca) i prze?ącza local/dx
sprawdzilem dokladnie loc/dx nic nie wnosi do dzwieku, jedynie
ustala prog wyszukiwania
Po trzecie podlączyc (na czas testu) pelnowymiarową antene, bez
wzmacniaczy i itp.
jutro podlaczam takowa (tyle ze krotka)
wa?ne jest dopasowanie anteny, wi?c mo?e mie? 1/4 fali *
wspó?czynnik
skrócenia.
wszystkie stosowane przeze mnie anteny maja/mialy dlugosc ok 37cm
(jest to dlugosc samego "bata") co oznacza nawyrazniej 1/8 dlugosc
fali
naprawia?em kiedyś radio które mia?o zasilanie-mas? podawane przez
anten?.
znam ten temat, stosuje sie to np. w sprzecie dedykowanym do aut
koncernu VW ktore maja zazwyczaj antene ze wzmacniaczem zasilanym w
ten sposob (ja to nazywam phantom). Moje radio nie podaje +12 na
antene.
To znaczy jak? duze zaklócenia czy duze szumy?
niepewne stereo, czasem zaniki
Nic mi to nie mówi. Czy to radio ma uk?ad wyciszania szumów?
Mam coś takiego w swoim: je?eli wybior? s?abą stacj? to zamiast
szumie?, to radio si? ścisza.
moje Alpine dziala w nastepujacy sposob. Wskaznik stereo swieci caly
czas. Ale w miare spadku poziomu sygnalu i/lub odstrojenia od stacji
1. zweza sie baza stereo
dalej
2. obcina sie pasmo od gory (inne firmy nazywaja to zdaje sie hi-
blend)
dalej
3. plynnie wycisza sie
wszystkie te zjawiska sa plynne
za to bez podlaczonej anteny normalnie dosc glosno szumi.
wszedlem wczoraj w posiadanie kolejnej anteny. tym razem jest bez
wzmacniacza (nawet "firmowa" - Dynaflex). Porownywalem ja w
dzialaniu z posiadana do tej pory ze wzmacniaczem (tez jak sie
okazuje nie taki szajs bo ATM). Robilem rozne eksperymenty np.
odlaczanie masy od radia (masa idzie kablem antenowym) czy tez od
anteny. Co ciekawe obie anteny najlepiej dzialaly (=najwiecej stacji
"zlapanych") kiedy masa od radia byla odpieta! Druga ciekawostka -
przy podlaczeniu "standardowym" ekranem anteny plynie prad rzedu
0.1-0.3A (zaleznie od wysterowania radia, te 0.3 jest przy granicy
przesterowania). Przewody zasilajace sa 2x4mm2 najkrotsza droga do
akumulatora.
przytocze kilka danych (cyfry oznaczaja ilosc "zlapanych" stacji -
wszystkie slychac przyzwoicie ez szumow, co najwyzej w mono)
polaczenie standard
ATM loc 10 dx 28
Dynaflex loc 9 dx 21
masa odpieta od radia
ATM loc 12 dx 30
Dynaflex loc 9 dx 21
masa odpieta od anteny
ATM loc 10 dx 26
Dynaflex loc 7 dx 18
po zdjeciu "bata" antenowego
ATM loc 0 dx 9 !!!
Dynaflex loc 3 dx 17
aha, w mojej okolicy (Lodz) powinno dac sie normalnie (=nie dx)
zlapac ok 15 stacji
w tej chwili zostawilem Dynaflexa a polaczenie "masa odpieta od
radia". Co prawda wydaje mi sie co najmniej dziwne pedzenie masy
kablem antenowym ale dziala tak jakby najlepiej. jak pojezdze troche
(np. kurs do pracy w poniedzialek) to zobacze jak dziala w warunkach
bojowych
--
pozdrawiam ;-)
Michcio
nie kloc sie z idiotami - sciagna cie na swoj poziom i pokonaja
doswiadczeniem ...
From: desoft_at_nospam_interia.pl (=?iso-8859-2?Q?W=B3adys=B3aw_Skoczylas?=)
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: 8 Oct 2005 15:35:07 +0200
From: "Michcio" <apoco_at_nospam_to.pl>
To: <pl-misc-elektronika_at_nospam_newsgate.pl>
Sent: Saturday, October 08, 2005 3:04 PM
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
i tutaj trzeba porówna? na local/dx
wybiera si? stacj? najs?abszą (szumiąca) i prze?ącza local/dx
sprawdzilem dokladnie loc/dx nic nie wnosi do dzwieku, jedynie
ustala prog wyszukiwania
więc to nie problem ze skrośną.
wszystkie stosowane przeze mnie anteny maja/mialy dlugosc ok 37cm
(jest to dlugosc samego "bata") co oznacza nawyrazniej 1/8 dlugosc
fali
proponowałbym na czas testów 1/4
naprawia?em kiedyś radio które mia?o zasilanie-mas? podawane przez
anten?.
znam ten temat, stosuje sie to np. w sprzecie dedykowanym do aut
koncernu VW ktore maja zazwyczaj antene ze wzmacniaczem zasilanym w
ten sposob (ja to nazywam phantom). Moje radio nie podaje +12 na
antene.
to akurat nieistotne, chodziło mi o to co niżej.
wszedlem wczoraj w posiadanie kolejnej anteny. tym razem jest bez
wzmacniacza (nawet "firmowa" - Dynaflex). Porownywalem ja w
dzialaniu z posiadana do tej pory ze wzmacniaczem (tez jak sie
okazuje nie taki szajs bo ATM). Robilem rozne eksperymenty np.
odlaczanie masy od radia (masa idzie kablem antenowym) czy tez od
anteny. Co ciekawe obie anteny najlepiej dzialaly (=najwiecej stacji
"zlapanych") kiedy masa od radia byla odpieta! Druga ciekawostka -
przy podlaczeniu "standardowym" ekranem anteny plynie prad rzedu
0.1-0.3A (zaleznie od wysterowania radia, te 0.3 jest przy granicy
przesterowania). Przewody zasilajace sa 2x4mm2 najkrotsza droga do
akumulatora.
a jednak zasilanie płynie przez antenę.
Najlepsze może być odpięcie ekranu przy radiu,
ewentualnie żle prowadzona masa zasilania, słaby styk z blachą itp
dx nie odnosi się do słabych stacji.
Jeżeli w pobliżu jest mocna stacja lokalna to powoduje ona silne zakłócenia
wtedy przełączamy na local, dx to normalna praca radia
Władysław
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika
From: Michcio <apoco_at_nospam_to.pl>
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: Tue, 11 Oct 2005 17:06:30 +0000 (UTC)
a jednak zasilanie plynie przez antene.
prawde mowiac co to ma za znaczenie? przecierz to sa skladowe
bliskie DC, do np. 100MHz im daleko
Najlepsze moze byc odpiecie ekranu przy radiu,
probowalem, takoz jak i odpiecie masy przy radiu (czyli masa idzie
przez przewod antenowy). caly czas to samo
ewentualnie zle prowadzona masa zasilania, slaby styk z blachą itp
co to znaczy "zle poprowadzona masa"? Zasilanie radia mam dopiete
wprost do klem akumulatora, dalej jest kostka ISO i juz radio. Samo
radio nie ma styku z masa auta (w felicji nie ma metalowych czesci
ktore moga sie dotknac do obudowy radia)
dx nie odnosi sie do slabych stacji.
Jezeli w poblizu jest mocna stacja lokalna to powoduje ona silne
zaklócenia wtedy przelączamy na local, dx to normalna praca radia
probowalem uzywac radia na DXie (wczesniej zwykle na local).
Praktycznie bez zmian
Obecnie uzywam anteny bez wzmacniacza. Jest zle tzn czesciej mono
niz stereo. Zaniki w normie (przebolalbym). Jedyny plus wzgledem
ant. ze wzmacniaczem jest taki ze obok nadajnikow stacje nie
zanikaja (czyli jednak byl raczej winien wzmacniacz antenowy).
Poszukam dluzszego preta i zobacze czy bedzie roznica. W dalszej
kolejnosci sproboje pozyczyc kolejne radio.
--
pozdrawiam ;-)
Michcio
nie kloc sie z idiotami - sciagna cie na swoj poziom i pokonaja
doswiadczeniem ...
From: desoft_at_nospam_interia.pl (=?iso-8859-2?Q?W=B3adys=B3aw_Skoczylas?=)
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
Date: 11 Oct 2005 20:16:34 +0200
From: "Michcio" <apoco_at_nospam_to.pl>
To: <pl-misc-elektronika_at_nospam_newsgate.pl>
Sent: Tuesday, October 11, 2005 7:06 PM
Subject: Re: problem z inst. antenowa w samochodzie
a jednak zasilanie plynie przez antene.
prawde mowiac co to ma za znaczenie? przecierz to sa skladowe
bliskie DC, do np. 100MHz im daleko
I te 10A zasilania płynie koło głowicy gdzie powstają spadki napięć
powodujące np odstrajanie (wpływ na varicapy).
Tutaj dużo zależy od rozkładu prądów, nie jest powiedziane, że
zasilanie przez antenę pogorszy, ale nikt nie projektował radia aby w
ten sposób go zasilać, więc prąd przewodem antenowym nie powinien
płynąć.
Najlepsze moze byc odpiecie ekranu przy radiu,
probowalem, takoz jak i odpiecie masy przy radiu (czyli masa idzie
przez przewod antenowy). caly czas to samo
rozumiem, że chodzi o przerwanie ekranu przy wtyczce do radia i przy
antenie.
ewentualnie zle prowadzona masa zasilania, slaby styk z blachą itp
co to znaczy "zle poprowadzona masa"? Zasilanie radia mam dopiete
wprost do klem akumulatora, dalej jest kostka ISO i juz radio. Samo
radio nie ma styku z masa auta (w felicji nie ma metalowych czesci
ktore moga sie dotknac do obudowy radia)
To wydaje się być prawidłowe. Chociaż generalnie masę na radio podaje
się z najbliższego punktu "blachy"
dx nie odnosi sie do slabych stacji.
Jezeli w poblizu jest mocna stacja lokalna to powoduje ona silne
zaklócenia wtedy przelączamy na local, dx to normalna praca radia
probowalem uzywac radia na DXie (wczesniej zwykle na local).
Praktycznie bez zmian
patrz niżej
Obecnie uzywam anteny bez wzmacniacza. Jest zle tzn czesciej mono
niz stereo. Zaniki w normie (przebolalbym). Jedyny plus wzgledem
ant. ze wzmacniaczem jest taki ze obok nadajnikow stacje nie
zanikaja (czyli jednak byl raczej winien wzmacniacz antenowy).
Poszukam dluzszego preta i zobacze czy bedzie roznica. W dalszej
kolejnosci sproboje pozyczyc kolejne radio.
Jeżeli stacje zanikały w pobliżu nadajników to oznacza silną skrośną
Radio przełączone na local potrafi sobie z tym poradzić jednak wzmacniacz
antenowy nie każdy. Wtedy będą zaniki.
Antena 1/4, na testy nie musi być fabryczna . Kawałek drutu wystarczy.
Pochylony pod kątem 45 stopni, lub trochę mniej.
Władysław
----------------------------------------------------------------------
Daj sie skusic... >>> http://link.interia.pl/f18bc
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika