potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: Butterfly <adresnieprawidlowy_at_nospam_wp.pl>
Subject: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Thu, 6 Oct 2005 23:39:13 +0200
Chciałbym podłaczyć ledy pod zasilanie z samochodu (14 v przy ładowaniu)
jak moge to zrobić..
np jedna dioda + opór (jaki)
trzy diody (nie wiem czy w szereg czy równolegle) + opór (jaki)
pięć diód (jak wyżej) + opór jaki?
--
From: Butterfly <adresnieprawidlowy_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Thu, 6 Oct 2005 23:40:31 +0200
Dnia Thu, 6 Oct 2005 23:39:13 +0200, Butterfly napisał(a):
Chciałbym podłaczyć ledy pod zasilanie z samochodu (14 v przy ładowaniu)
jak moge to zrobić..
np jedna dioda + opór (jaki)
trzy diody (nie wiem czy w szereg czy równolegle) + opór (jaki)
pięć diód (jak wyżej) + opór jaki?
I kolejne..
Czy moge np połączyć 5 diód w szereg bez opornika? (oczywiście podłączone
pod zasilanie z samochodu)
--
From: "Greg\(G.Kasprowicz\)" <gkasprow_at_nospam_gmail.com>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Thu, 6 Oct 2005 23:44:19 +0200
I kolejne..
Czy moge np połączyć 5 diód w szereg bez opornika? (oczywiście podłączone
pod zasilanie z samochodu)
mozesz, ale poswieca chwilke, i zmeinia kolor na czerwony :-)
lepiej daj opornik
From: Butterfly <adresnieprawidlowy_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Thu, 6 Oct 2005 23:47:33 +0200
Dnia Thu, 6 Oct 2005 23:44:19 +0200, Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):
I kolejne..
Czy moge np połączyć 5 diód w szereg bez opornika? (oczywiście podłączone
pod zasilanie z samochodu)
mozesz, ale poswieca chwilke, i zmeinia kolor na czerwony :-)
lepiej daj opornik
ALe jaki?
Gdzie szukać odpowiedzi... Podpiąłem cztery w szreeg ..i poszły z nich tzry
do ... :-)
--
From: "Greg\(G.Kasprowicz\)" <gkasprow_at_nospam_gmail.com>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Thu, 6 Oct 2005 23:55:51 +0200
ALe jaki?
taki, ktory zapewni odpowienio maly rpad na LEDach
Gdzie szukać odpowiedzi... Podpiąłem cztery w szreeg ..i poszły z nich
tzry
z prawa Ohma r = u/i :)
na pcozatek daj te 300omow, i zmneijszaj mierzac prad, jak dojdze do
20..30mA daj spokoj
wszystko zalezy od LEDow, ich koloru, producenta
napeicia wahaja sie od 1.2 do ponad 3V na diode, weic prostej reguly nei ma
i taka dioda przy 1.1 V nei bedzie swiecic wcale, a przy np 1.4 spali sie..
From: Butterfly <adresnieprawidlowy_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Fri, 7 Oct 2005 00:01:46 +0200
Dnia Thu, 6 Oct 2005 23:55:51 +0200, Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):
z prawa Ohma r = u/i :)
na pcozatek daj te 300omow, i zmneijszaj mierzac prad, jak dojdze do
20..30mA daj spokoj
wszystko zalezy od LEDow, ich koloru, producenta
napeicia wahaja sie od 1.2 do ponad 3V na diode, weic prostej reguly nei ma
i taka dioda przy 1.1 V nei bedzie swiecic wcale, a przy np 1.4 spali sie..
Czyli niejako tzreba dojść do tego empirycznie?
Myslałem iż jest jakas regula (oprócz ohma).. taka ... wypraktykowana :-)
Toż to tzreba sie zaopatrzyć w ..maly woreczek oporków :-)
From: "Odi" <arekodiNOSPAM_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Fri, 7 Oct 2005 00:14:00 +0200
z prawa Ohma r = u/i :)
na pcozatek daj te 300omow, i zmneijszaj mierzac prad, jak dojdze do
20..30mA daj spokoj
wszystko zalezy od LEDow, ich koloru, producenta
napeicia wahaja sie od 1.2 do ponad 3V na diode, weic prostej reguly nei
ma
i taka dioda przy 1.1 V nei bedzie swiecic wcale, a przy np 1.4 spali
sie..
Czyli niejako tzreba dojść do tego empirycznie?
Myslałem iż jest jakas regula (oprócz ohma).. taka ... wypraktykowana :-)
Toż to tzreba sie zaopatrzyć w ..maly woreczek oporków :-)
Hej, Greg napisał Ci bardzo sensownie i rzeczowo: "wszystko zalezy od LEDow,
ich koloru, producenta". Jesl znasz napiecie jakim nalezy zasilac takiego
LEDa to jestes w domu :). Są przeciez LEDy na 12V-kup takie i bedziesz mial
problem z glowy. Jesli nabyles juz inne to kup sobie odpowiedni potencjometr
i badaj opor tak, jak napisal Ci Greg.
Ja nie jestem specem ale gdybym mial taki problem to tak staralbym sie go
rozwiazac.
Pozdrawiam,
Odi
From: Butterfly <adresnieprawidlowy_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Fri, 7 Oct 2005 00:20:00 +0200
Dnia Fri, 7 Oct 2005 00:14:00 +0200, Odi napisał(a):
z prawa Ohma r = u/i :)
na pcozatek daj te 300omow, i zmneijszaj mierzac prad, jak dojdze do
20..30mA daj spokoj
wszystko zalezy od LEDow, ich koloru, producenta
napeicia wahaja sie od 1.2 do ponad 3V na diode, weic prostej reguly nei
ma
i taka dioda przy 1.1 V nei bedzie swiecic wcale, a przy np 1.4 spali
sie..
Czyli niejako tzreba dojść do tego empirycznie?
Myslałem iż jest jakas regula (oprócz ohma).. taka ... wypraktykowana :-)
Toż to tzreba sie zaopatrzyć w ..maly woreczek oporków :-)
Hej, Greg napisał Ci bardzo sensownie i rzeczowo: "wszystko zalezy od LEDow,
ich koloru, producenta". Jesl znasz napiecie jakim nalezy zasilac takiego
LEDa to jestes w domu :). Są przeciez LEDy na 12V-kup takie i bedziesz mial
problem z glowy. Jesli nabyles juz inne to kup sobie odpowiedni potencjometr
i badaj opor tak, jak napisal Ci Greg.
Ja nie jestem specem ale gdybym mial taki problem to tak staralbym sie go
rozwiazac.
Pozdrawiam,
Odi
dzięki... Pozdrawiam..
tylko czy znajdę teraz taki mały (gabarytowo)..potencjometr. Wszystko musi
być .. malutkie...wiec i ten takowoż.
From: "Odi" <arekodiNOSPAM_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Fri, 7 Oct 2005 00:32:45 +0200
dzięki... Pozdrawiam..
tylko czy znajdę teraz taki mały (gabarytowo)..potencjometr. Wszystko musi
być .. malutkie...wiec i ten takowoż.
Ja raczej myslalem o tym, zeby najpierw za pomoca potencjometru dowiedziec
sie jaki opor jest odpowiedni a pozniej zastosowac wlasnie zwykle oporniki.
Pozdrawiam,
Odi
From: "Greg\(G.Kasprowicz\)" <gkasprow_at_nospam_gmail.com>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Fri, 7 Oct 2005 00:33:23 +0200
tylko czy znajdę teraz taki mały (gabarytowo)..potencjometr. Wszystko musi
być .. malutkie...wiec i ten takowoż.
wez duzy i dojdz a jego pomoca jaki ma byc prad
potem wez miernik do lapki i zmierz rezystancje tego potemcjometru
nastepnei kup rezystor o zmeirzonej rezystancji +/- 10%
From: Butterfly <adresnieprawidlowy_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Fri, 7 Oct 2005 06:37:33 +0200
Dnia Fri, 7 Oct 2005 00:33:23 +0200, Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):
tylko czy znajdę teraz taki mały (gabarytowo)..potencjometr. Wszystko musi
być .. malutkie...wiec i ten takowoż.
wez duzy i dojdz a jego pomoca jaki ma byc prad
potem wez miernik do lapki i zmierz rezystancje tego potemcjometru
nastepnei kup rezystor o zmeirzonej rezystancji +/- 10%
Dziękuję wszystkim..
--
Andrzej
From: "Plumpi" <plumpixjr_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Fri, 7 Oct 2005 12:26:49 +0200
z prawa Ohma r = u/i :)
na pcozatek daj te 300omow, i zmneijszaj mierzac prad, jak dojdze do
20..30mA daj spokoj
wszystko zalezy od LEDow, ich koloru, producenta
napeicia wahaja sie od 1.2 do ponad 3V na diode, weic prostej reguly
nei ma i taka dioda przy 1.1 V nei bedzie swiecic wcale, a przy np
1.4 spali sie..
Czyli niejako tzreba dojść do tego empirycznie?
Myslałem iż jest jakas regula (oprócz ohma).. taka ... wypraktykowana
-)
Toż to tzreba sie zaopatrzyć w ..maly woreczek oporków :-)
I drugi worek, znacznie większy z diodami :D
A poważniej:
Obliczasz z prawa Ohma: I = U / R
Po przekształceniu: R = U / I
Po podstawieniu Twój wzór na obliczenie tego rezystora powinien wyglądać
tak:
R = (Uz - (n * Ud)) / Id
gdzie:
U = Uz - (n * Ud)
n - liczba diód
Ud - napięcie spadku na każdej diodzie, dla różnych diód (o różnych
kolorach) jest różny i waha się od 1,2 do ponad 3 V
Uz - napięcie zasilające instalacji samochodowej = około 14V
Id - prąd diody potrzebny dla normalnego jej świecenia od 10mA do 20mA czyli
od 0,01A do 0,02 A
To jest obliczenie dla kilku diód połaczonych szeregowo + jeden rezystor
ograniczający prąd.
Tylko nie przeszdzaj z ilością tych diód w jednej gałęzi, ponieważ im bedzie
ich więcej tym bardziej będą wrażliwe na różnice napięcia w instalacji
samochodowej, które może się wahać od 8 do prawie 15V.
Dobrze też jest równolegle do LED-ów dać dodatkową diodę prostowniczą
spolaryzowaną w przeciwnym kierunku niż sasilanie. Zabezpieczy to te diody
przed ewentualnymi przepięciami mogącymi pojawić się w instalacji z powodu
występujących elementów indukcyjnych, cewki przekaźników, bendiks, silniki
elektryczne wentylatora czy dmuchaw itp.
--
Jacek "Plumpi"
plumpixjr_at_nospam_wp.pl
Usuń iksa - zabezpieczenie antyspamowe
From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Fri, 7 Oct 2005 13:12:17 +0200
"Plumpi" <plumpixjr_at_nospam_wp.pl> wrote in message
news:di5j1v$gms$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
A poważniej:
Obliczasz z prawa Ohma: I = U / R
Po przekształceniu: R = U / I
Po podstawieniu Twój wzór na obliczenie tego rezystora powinien wyglądać
tak:
R = (Uz - (n * Ud)) / Id
gdzie:
U = Uz - (n * Ud)
n - liczba diód
Ud - napięcie spadku na każdej diodzie, dla różnych diód (o różnych
kolorach) jest różny i waha się od 1,2 do ponad 3 V
Uz - napięcie zasilające instalacji samochodowej = około 14V
Id - prąd diody potrzebny dla normalnego jej świecenia od 10mA do 20mA
czyli
od 0,01A do 0,02 A
Dobrze zalozyc napiecie maksymalne na poziomie 14.7V, napiecie spadku od 1,2
do 3,8V, jesli diody sa o roznych kolarach wtedy zamiast n*Ud trzeba dac
sume Ud1 + Ud2 + Ud3 + .... + Udn (suma napiec powinna byc nizsza od
najniszej wartosci w sieci zasialajacej czyli np 11,2V, prad dla diody moze
byc na pozimie 0,02 - 0,03A.
A tak naprawde to znacznie lepiej zrobic zrodlo pradowe na LM317 i jednym
rezystorku, wyliczyc 25mA ze wzorku i dac diody tak by suma napiec Ud byla
mniejsza od 10V i po klopocie - (to zgrubna kalkulacja ale muysle ze do
przyjecia w warunkach samochodowych
From: "Jacek \"Plumpi\"" <plumpixjr_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Fri, 7 Oct 2005 14:29:09 +0200
Powyżej 20 mA LED-y dość mocno przeciążasz i mogą "padać jak muchy" :)
Zwłaszcza, że niektóre obecnie produkowane diody już całkiem nieźle świecą
przy 5-10mA i naprawdę w wielu przypadkach nie zobaczysz zbyt dużej różnicy
pomiędzy prądem 10 a 20 mA.
Tak więc ja bym proponował przyjąć za górną granicę 20-22 mA.
Oczywiście są diody, które można zasilić nawet 50mA, ale tylko impulsowo.
Jacek "Plumpi"
From: "Jacek \"Plumpi\"" <plumpixjr_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Fri, 7 Oct 2005 14:31:37 +0200
Źródło stałoprądowe jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ eliminuje wpływ
wahania się napięcia na wartość prądu.
Jacek "Plumpi"
From: Butterfly <adresnieprawidlowy_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Fri, 7 Oct 2005 16:50:27 +0200
Dnia Fri, 7 Oct 2005 12:26:49 +0200, Plumpi napisał(a):
Dzięki chłopaki
Na codzień interesuje sie czymś innym ale widzę ze tu są naprawde życzliwi
ludzie... Az szkoda ze nie wszedzie...
I w takim razie ..zapytam o coś jeszcze ale to bedzie nowy wątek..
Dzięki
From: "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Sat, 8 Oct 2005 01:21:13 +0200
"Butterfly" <adresnieprawidlowy_at_nospam_wp.pl> wrote in message
news:1p8v66bhahb98$.dlg_at_nospam_butterfly.post...
Dnia Fri, 7 Oct 2005 12:26:49 +0200, Plumpi napisał(a):
Dzięki chłopaki
Na codzień interesuje sie czymś innym ale widzę ze tu są naprawde życzliwi
ludzie... Az szkoda ze nie wszedzie...
I w takim razie ..zapytam o coś jeszcze ale to bedzie nowy wątek..
Nie zapomnij o bezpieczniku tuz przy podlaczeniu do plusa... przewod
elektryczny to urzadzenie, takze godne zabezpieczenia przed zwarciem!
(+) o---| 100mA
|----------------------------------|REZYST|--|>|--|>|--|>|---o (-)
--
---
From: POKREC <pokrec_at_nospam_wywalto.poczta.onet.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Sat, 08 Oct 2005 21:32:02 +0200
Użytkownik Butterfly napisał:
Dnia Thu, 6 Oct 2005 23:55:51 +0200, Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):
z prawa Ohma r = u/i :)
na pcozatek daj te 300omow, i zmneijszaj mierzac prad, jak dojdze do
20..30mA daj spokoj
wszystko zalezy od LEDow, ich koloru, producenta
napeicia wahaja sie od 1.2 do ponad 3V na diode, weic prostej reguly nei ma
i taka dioda przy 1.1 V nei bedzie swiecic wcale, a przy np 1.4 spali sie..
Czyli niejako tzreba dojść do tego empirycznie?
Myslałem iż jest jakas regula (oprócz ohma).. taka ... wypraktykowana :-)
Jest regula. Nazywa zie zrodlo pradowe. Od napieciowego rozni sie tym,
ze utrzymuje na obciazeniu staly prad, niezaleznie od jego oporu, poki
zrodlu zasilania napiecia starczy. Pogmeraj chocby za ukladem LM 317,
znajdz datasheet i zaaplikuj go jako zrodlo pradowe. Nic nie musisz
empirycznie - na wszystko sa wzory. Jak uzyjesz dobrego opornika w
obwodzie wyjsciowym, to nic nie ma prawa splonac.
Pzdr,
POKREC.
From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: potzrebuje szybkiej odpowiedzi ledy + zasilanie z samochodu
Date: Fri, 7 Oct 2005 10:15:21 +0200
Wszystkie twoje klopoty rozwiaze zrodlo pradowe