opóźnienie włączenia świateł mijania
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "nom" <nom73_at_nospam_usunto.gazeta.pl>
Subject: opóźnienie włączenia świateł mijania
Date: Mon, 10 Oct 2005 12:27:46 +0200
Zrobi=B3em sobie automatyczne w=B3=B1czanie =B6wiate=B3 mijania =
sterowane od pompy paliwa, ale jest jeden problem, bo pompa po =
przekr=EAceniu kluczyka w=B3=B1cza si=EA na kilka sekund i zaraz =
wy=B3=B1cza za=B3=B1czaj=B1c =B6wiat=B3a. Chicia=B3em zrobi=E6 sobie =
uk=B3ad op=F3=BCnijaj=B1cy na tranzystorze, ale taki, =BFeby =
w=B3=B1cza=B3 przeka=BCnik =B6wiate=B3 po np. 5 sekundach od =
w=B3=B1czenia pompy paliwa i wy=B3=B1cza=B3 natychmiast po (albo te=BF =
kilka sekund po) wy=B3=B1czeniu pompy, wtedy =B6wiat=B3a nie bed=B1 =
w=B3=B1cza=B3y si=EA na chilk=EA po przekr=EAceniu kluczyka. Na poczatku =
my=B6la=B3em o zastosowaniu MOSFET'a, kt=F3ry =B6wietnie nadaj si=EA na =
klucz, ale z kolei czas roz=B3adowania kondensatora przy bramce by=B3by =
za d=B3ugi. Mo=BFe kto=B6 ma jaki=B6 gotowy uk=B3ad to nie b=EAd=EA =
si=EA m=EAczy=B3 z obliczeniami? ;-)
From: "William" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl>
Subject: Re: opóźnienie włączenia świateł mijania
Date: Mon, 10 Oct 2005 12:39:38 +0200
Zrobiłem sobie automatyczne włączanie świateł mijania sterowane od pompy
paliwa, ale jest jeden problem, bo pompa po przekręceniu kluczyka włącza się
na kilka sekund i zaraz wyłącza załączając
Może zwykły przekaźnik do czujnika ciśnienia oleju ?
From: "nom" <nom73_at_nospam_usunto.gazeta.pl>
Subject: Re: opóźnienie włączenia świateł mijania
Date: Mon, 10 Oct 2005 12:54:18 +0200
"William" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl> wrote in message =
news:didg77$j22$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...
=20
Mo=BFe zwyk=B3y przeka=BCnik do czujnika ci=B6nienia oleju ?
Mo=BFna, ale nie wiem jaki tam sygna=B3 p=B3ynie i czy za bardzo nie =
obci=B1=BFy czujnika. Poza tym czujnik jest w silniku i jest =
pod=B3=B1czony do ECU a ten z kolei przesy=B3a po CAN do tablicy i tam =
jest wysterowana dioda LED. Tak jest w Fabii. Nie za bardzo chce mi =
si=EA grzeba=E6 i szuka=E6 odpowiedniego sygna=B3u, najwygodniej jest mi =
podci=B1gn=B1=E6 sygna=B3 z bezpiecznika pompy paliwa tylko w=B3a=B6nie =
jest problem z tym kilkusekundowym w=B3=B1czaniem na pocz=B1tku. :-)
Poza tym kontrolki w fabii wszystkie gasn=B1 po przekr=EAceniu kluczyka =
(nawet ta od ci=B6nienia oleju) i nawet jaki silnik nie pracuje. :-)
From: "William" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl>
Subject: Re: opóźnienie włączenia świateł mijania
Date: Mon, 10 Oct 2005 13:11:03 +0200
Użytkownik "nom" <nom73_at_nospam_usunto.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:didh5k$o0q$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...
"William" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl> wrote in message
news:didg77$j22$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...
Może zwykły przekaźnik do czujnika ciśnienia oleju ?
Można, ale nie wiem jaki tam sygnał płynie i czy za bardzo nie obciąży
czujnika. Poza tym czujnik jest w silniku i jest podłączony do ECU a ten z
kolei przesyła po CAN do tablicy i tam jest wysterowana >dioda LED. Tak jest
w Fabii. Nie za bardzo chce mi się grzebać i szukać odpowiedniego sygnału,
najwygodniej jest mi podciągnąć sygnał z bezpiecznika pompy paliwa tylko
właśnie jest problem z tym >kilkusekundowym włączaniem na początku. :-)
Poza tym kontrolki w fabii wszystkie gasną po przekręceniu kluczyka (nawet
ta od ciśnienia oleju) i nawet jaki silnik nie pracuje. :-)
Czujnik to zwykły styk mechaniczny ze sprężynką. Normalnie zwarty do masy,
po uruchomieniu silnika i wzroście cisnienia oleju zostaje rozwarty. A czy
w ogóle najprościej nie będzie podpiąć się zwyczajnie z przekaźnikiem do
stacyjki ? Masz w niej również taki styk, który jest odcinany na czas
rozruchu.
From: "nom" <nom73_at_nospam_usunto.gazeta.pl>
Subject: Re: opóźnienie włączenia świateł mijania
Date: Mon, 10 Oct 2005 13:54:08 +0200
"William" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl> wrote in message =
news:didi25$ses$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...
=20
Czujnik to zwyk=B3y styk mechaniczny ze spr=EA=BFynk=B1. Normalnie =
zwarty do masy,
po uruchomieniu silnika i wzro=B6cie cisnienia oleju zostaje rozwarty. =
No ale mo=BFe si=EA zdarzy=E6, =BFe ci=B6nienie oleju spadnie i zgasn=B1 =
mi w nocy =B6wiat=B3a. :-)
A czy
w og=F3le najpro=B6ciej nie b=EAdzie podpi=B1=E6 si=EA zwyczajnie z =
przeka=BCnikiem do
stacyjki ? Masz w niej r=F3wnie=BF taki styk, kt=F3ry jest odcinany na =
czas
rozruchu.
Mo=BFna, ale wtedy b=EAd=B1 =B6wieci=B3y si=EA po przekr=EAceniu =
stacyjki a ja chc=EA =BFeby po uruchomieniu silnika.
From: "Piotr Pitucha" <piotrpitucha_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_op=F3=BCnienie_w=B3=B1czenia_=B6wiate=B3_mijania?=
Date: Mon, 10 Oct 2005 14:04:23 +0200
Użytkownik "nom" <nom73_at_nospam_usunto.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:didklm$c91$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...
No ale może się zdarzyć, że ciśnienie oleju spadnie i zgasną mi w nocy
światła. :-)
To pod kontrolkę ładowania akumulatora, jak nie ładuje to lepiej aby światła
nie świeciły bo zje akumulator :)
Piotr
From: "nom" <nom73_at_nospam_usunto.gazeta.pl>
Subject: Re: opóźnienie włączenia świateł mijania
Date: Mon, 10 Oct 2005 16:57:38 +0200
Użytkownik "Piotr Pitucha" <piotrpitucha_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:didl9p$6oa$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
To pod kontrolkę ładowania akumulatora, jak nie ładuje to lepiej aby
światła
nie świeciły bo zje akumulator :)
W fabii nie ma standardowych kontrolek, są diody LED w tablicy przyrządów
i są sterowane przez jakiś mikrokontroler.
Ale nie o to mi chodzi, chodzi mi o prosty układ opóźnienia włączenia
przekaźnika o 5 sekund na jednym tranzystorze i w końcu sam będę musiał
policzyć. :-)
From: "MuNiO" <djmunioNOSPAM_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: opóźnienie włączenia świateł mijania
Date: Mon, 10 Oct 2005 17:33:18 +0200
a nie prosciej zastosowac gotowy uklad? pelno tego na rynku
From: "nom" <nom73_at_nospam_usunto.gazeta.pl>
Subject: Re: opóźnienie włączenia świateł mijania
Date: Mon, 10 Oct 2005 17:48:33 +0200
Użytkownik "MuNiO" <djmunioNOSPAM_at_nospam_wp.pl> napisał w wiadomości
news:die1l9$1su$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
a nie prosciej zastosowac gotowy uklad? pelno tego na rynku
można, ale ja już wszystko mam polutowane w samochodzie, łacznie z
przekaźnikami, nie przewidzialem tylko, ze pompa na poczatku wlacza sie
na 3 sekundy. :-)
From: " Wmak" <wmak_at_nospam_WYTNIJ.gazeta.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?Q?Re:_op=F3=BCnienie_w=B3=B1czenia_=B6wiate=B3_mijania?=
Date: Mon, 10 Oct 2005 20:40:33 +0000 (UTC)
są sterowane przez jakiś mikrokontroler.
Ale nie o to mi chodzi, chodzi mi o prosty układ opóźnienia włączenia
przekaźnika o 5 sekund na jednym tranzystorze i w końcu sam będę musiał
policzyć. :-)
Ja nie zapomniałem o tych 3 sekundach "nabijania" ciśnienia przez pompę.
Przy włączaniu przekaźników "plusem" wystarczył układ "komplementarnego
darlingtona" czyli NPN BC547(237) połączony kolektorem do bazy a emiterem do
kolektora PNP BD138.
Z zasilania pompy opornik 47kOm do bazy npn i tam 100 mikroFaradów do masy,
emiter PNP (jako kolektor tego "darlingtona") do plusa (stałego albo tego z
pompy), połączenie Enpn/Cpnp ,(jako emiter "darlingtona") na przekaźnik.
Jeśli są oddzielne przekaźniki dla pozycyjnych i mijania to z tego emitera
przez diody 1N4007 do przekaźników.
Przy 47kOm i 100uF czas opóźnienia ok 5-7 sekund.
Jeśli światła mają się wyłączać natychmiast, to równolegle do opornika 47k
dać małą diodę - "dupką" do kondensatora/bazy.
Ufff - narysować znacznie łatwiej niż opisać...
Wmak
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
From: "nom" <nom73_at_nospam_usunto.gazeta.pl>
Subject: Re: opóźnienie włączenia świateł mijania
Date: Tue, 11 Oct 2005 11:11:59 +0200
" Wmak" <wmak_at_nospam_WYTNIJ.gazeta.pl> wrote in message =
news:diejk1$frb$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...
Ja nie zapomnia=B3em o tych 3 sekundach "nabijania" ci=B6nienia przez =
pomp=EA.
Przy w=B3=B1czaniu przeka=BCnik=F3w "plusem" wystarczy=B3 uk=B3ad =
"komplementarnego=20
darlingtona" czyli NPN BC547(237) po=B3=B1czony kolektorem do bazy a =
emiterem do=20
Dzi=EAki za wyczerpuj=B1c=B1 odpowied=BC, wczoraj troch=EA =
eksperymentowa=B3em i zrobi=B3em sobie uk=B3ad na jednym BC547, kt=F3ry =
zasila 2 przeka=BCniki po=B3=B1czone r=F3wnolegle.
Mam u siebie oddzielone obwody do =B6wiate=B3 mijania, drogowych i =
postojowe lewe i postojowe prawe te=BF s=B1 oddzielne. Musz=EA =
zastosowac przeka=BCnik z dwoma sekcjami albo dwa przeka=BCniki. :-)
Ja do bazy tranzystora pod=B3=B1czy=B3em przez rezystor 10k kondensator =
1500uF poprzez opornik 20k do + zasilanie i od bazy jeszcze rezystor =
10k. takie podpiecie daje mi zwloke 7-9 sekund.=20
From: " Wmak" <wmak_at_nospam_WYTNIJ.gazeta.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?Q?Re:_op=F3=BCnienie_w=B3=B1czenia_=B6wiate=B3_mijania?=
Date: Tue, 11 Oct 2005 21:38:08 +0000 (UTC)
Schemat opóźnionego włącznika świateł "zimowych" zamieściłem na tutaj:
http://autokacik.pl/showflat.php?
Cat=&Number=275647763&page=0&view=collapsed&sb=5&o=14&fpart=1
Wmak
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
From: " Wmak" <wmak_at_nospam_WYTNIJ.gazeta.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?Q?Re:_op=F3=BCnienie_w=B3=B1czenia_=B6wiate=B3_mijania?=
Date: Tue, 11 Oct 2005 21:40:21 +0000 (UTC)
Sorry, połamało link, poprawiam się:
http://tinyurl.com/73jej
Wmak
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
From: " Wmak" <wmak_at_nospam_WYTNIJ.gazeta.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?Q?Re:_op=F3=BCnienie_w=B3=B1czenia_=B6wiate=B3_mijania?=
Date: Tue, 11 Oct 2005 21:44:34 +0000 (UTC)
Dlaczego mój podpis dokleiło do linku - nie wiem.
Może teraz się uda:
http://tinyurl.com/73jej
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
From: "nom" <nom73_at_nospam_usunto.gazeta.pl>
Subject: Re: opóźnienie włączenia świateł mijania
Date: Wed, 12 Oct 2005 07:37:20 +0200
Dzi=EAki, ale ju=BF po fakcie, wczoraj do 22:00 pomontowa=B3em wszytsko. =
-)
Ja zrobi=B3em op=F3=BCnienie na jednym tranzystorze BC547 dlatego =
kondensator mam 1500uF i zasila mi 2 przeka=BCniki na raz. :-)
Swoj=B1 drog=B1 Lanos jest lepszy od fabii, bo tam nie ma =
przeka=BCnik=F3w od =B6wiate=B3 mijania ani drogowych, musia=B3em sam =
montowa=E6. :-)
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: =?ISO-8859-2?Q?op=F3=BCnienie_w=B3=B1czenia_=B6wiate=B3_?=
Date: Wed, 12 Oct 2005 14:05:16 +0200
Użytkownik nom napisał:
Swoją drogą Lanos jest lepszy od fabii, bo tam nie ma przekaźników od świateł mijania ani drogowych, musiałem sam montować. :-)
Przekaźnik i włącznik w kolumnie tak samo mają styki. Jeśli producent
stosuje niskiej jakości ostrzęt w kolumnie kierownicy, wtedy musi DO
WSZYSTKIEGO dawać przekaźniki, bo wymiana przekaźnika jest tańsza i
łatwiejsza (jeśli jest w podstawce).
W samochodach eleminuje się przede wszystkim ilość kontaktów, bo to one
głównie powodują zawodność. Zamontowanie przekaźnika zamiast pobrania
dużego prądu z włącznika kierownicy to dodatkowe 4 kontakty + 1 styk.
Dlatego bardziej opłaca się dać bardzo dobry wysokoprądowy włącznik w
kolumnie.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
From: "nom" <nom73_at_nospam_usunto.gazeta.pl>
Subject: Re: opóźnienie włączenia świateł mijania
Date: Wed, 12 Oct 2005 14:48:58 +0200
"A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com> wrote in message =
news:diit8u$d05$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
du=BFego pr=B1du z w=B3=B1cznika kierownicy to dodatkowe 4 kontakty + =
1 styk.=20
Dlatego bardziej op=B3aca si=EA da=E6 bardzo dobry wysokopr=B1dowy =
w=B3=B1cznik w=20
kolumnie.
I ten wysokopr=B1dowy wy=B3acznik kosztuje bagatela 350z=B3, z wymian=B1 =
jak nie wi=EAcej, poduszk=EA trzeba dezaktywowa=E6 i mas=EA =
k=B3opot=F3w. :-)
Lepiej wymieni=E6 przeka=BCnik za 8z=B3 i trwa to du=BFo kr=F3cej. :-)
Mi kiedy=B6 pad=B3 w maluchu ten prze=B3=B1cznik przy kierownicy i =
wraca=B3em w nocy tylko z d=B3ugimi. :-) Od kiedy zamontowa=B3em =
przeka=BCniki ojciec je=BCdzi ju=BF 12 lat i spok=F3j.
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: =?ISO-8859-2?Q?op=F3=BCnienie_w=B3=B1czenia_=B6wiate=B3_?=
Date: Wed, 12 Oct 2005 15:46:34 +0200
Użytkownik nom napisał:
I ten wysokoprądowy wyłacznik kosztuje bagatela 350zł, z wymianą jak nie więcej, poduszkę trzeba dezaktywować i masę kłopotów. :-)
Lepiej wymienić przekaźnik za 8zł i trwa to dużo krócej. :-)
Mi kiedyś padł w maluchu ten przełącznik przy kierownicy i wracałem w nocy tylko z długimi. :-) Od kiedy zamontowałem przekaźniki ojciec jeździ już 12 lat i spokój.
W maluchu to co innego. Mówimy o samochodach.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
From: =?iso-8859-2?Q?Piotr_Ga=B3ka?= <piotr.galka_at_nospam_CUTTHISmicromade.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_op=F3=BCnienie_w=B3=B1czenia_=B6wiate=B3_mijania?=
Date: Wed, 12 Oct 2005 09:07:25 +0200
Użytkownik "nom" <nom73_at_nospam_usunto.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:didklm$c91$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...
A czy
w ogóle najprościej nie będzie podpiąć się zwyczajnie z przekaźnikiem do
stacyjki ? Masz w niej również taki styk, który jest odcinany na czas
rozruchu.
Można, ale wtedy będą świeciły się po przekręceniu stacyjki a ja chcę żeby
po uruchomieniu silnika.
Możliwe, że ten przekaźnik włącza ci też tylne światła (nie jestem pewien).
Jeśli tak, to jak zdarzy ci się stanąć w nocy przed przejazdem kolejowym to
nie będziesz mógł wyłączyć silnika zanim następny nie przyjedzie.
A gdybyś miał pod stacyjką, to silnik można wyłączyć.
P.G.
From: " Wmak" <wmak_at_nospam_WYTNIJ.gazeta.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?Q?Re:_op=F3=BCnienie_w=B3=B1czenia_=B6wiate=B3_mijania?=
Date: Wed, 12 Oct 2005 09:20:09 +0000 (UTC)
Jeśli tak, to jak zdarzy ci się stanąć w nocy przed przejazdem kolejowym
to
nie będziesz mógł wyłączyć silnika zanim następny nie przyjedzie.
A gdybyś miał pod stacyjką, to silnik można wyłączyć.
P.G.
Chyba normalny przełącznik świateł dalej działa?
W moim rozwiązaniu wystarczy ustawić główny przełącznik świateł na pozycyjne
i po zgaszeniu silnika zostaną te światła.
W nocy zawsze tak mam ustawione.
Wmak
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
From: "nom" <nom73_at_nospam_usunto.gazeta.pl>
Subject: Re: opóźnienie włączenia świateł mijania
Date: Wed, 12 Oct 2005 13:29:41 +0200
"Piotr Ga=B3ka" <piotr.galka_at_nospam_CUTTHISmicromade.pl> wrote in message =
news:434cb627$1_at_nospam_news.home.net.pl...
Mo=BFliwe, =BFe ten przeka=BCnik w=B3=B1cza ci te=BF tylne =B6wiat=B3a =
(nie jestem pewien).
Je=B6li tak, to jak zdarzy ci si=EA stan=B1=E6 w nocy przed przejazdem =
kolejowym to=20
nie b=EAdziesz m=F3g=B3 wy=B3=B1czy=E6 silnika zanim nast=EApny nie =
przyjedzie.
A gdyby=B6 mia=B3 pod stacyjk=B1, to silnik mo=BFna wy=B3=B1czy=E6.
W fabii to wszytskie obwody s=B1 odzielne, a wi=EAc musia=B3em =
zastosowa=E6 jeden przeka=BCnik do =B6wiate=B3 mijania, i jeden =
dwusekcyjny do =B6wiate=B3 pozycyjnych (s=B1 rozdzielone na praw=B1 i =
lew=B1 stron=EA). Mo=BFna oczywi=B6cie zastosowa=E6 diody i te=BF =
zasili=E6 pozycyjne, pr=B1d nie jest wi=EAkszy ni=BF 1A, ale chcia=B3em =
to zrobi=E6 na przka=BCnikach.=20
Z tym wy=B3=B1czeniem silnika to masz racj=EA, ale to s=B1 =B6wiat=B3a =
tylko do jazdy dziennej, nie dzia=B3a mi pod=B6wietlanie tablicy =
rejestracyjnej a pod=B6wietlanie tablicy przyrz=B1d=F3w jest na minimum. =
Nie dzia=B3aj=B1 te=BF =B6wiat=B3a d=B3ugie (tylko klakson =B6wietlny =
dzia=B3a). W nocy musz=EA i tak przekr=EAci=E6 prze=B3=B1cznik na =
pozycj=EA =B6wiat=B3a do jazdy nocnej. :-)
From: Jacek Maciejewski <jacmac.wytnij_at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: =?iso-8859-2?Q?op=F3=BCnienie_w=B3=B1czenia_=B6wiate=B3?= mijania
Date: Mon, 10 Oct 2005 19:06:24 +0200
Na poczatku myślałem o zastosowaniu MOSFET'a, który świetnie nadaj się na klucz, ale z kolei czas rozładowania kondensatora przy bramce byłby za długi.
Dołącz opornik rozładowywujący (ew. regulowany) albo/i zmniejsz
kondensator.
--
Jacek