Objawy naładowania akumulatora samochodowego



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Przemolo" <przemolo_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: Objawy naładowania akumulatora samochodowego
Date: Sat, 22 Oct 2005 22:26:05 +0200


Jak rozpoznać, że akumulator ołowiowy po ładowaniu prostownikiem o stałym
napięciu i zmiennym natężeniu jest już naładowany i trzeba go wyłączyć, aby
go nie zniszczyc?
Czy świadczy o tym tylko mocne gazowanie? (no i co znaczy "mocne"?)
Czy ładować go z odkręconymi korkami?


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: PiotrekR <adres_at_nospam_jest.w.reply.to>
Subject: Re: Objawy =?iso-8859-2?Q?na=B3adowania?= akumulatora
Date: Sat, 22 Oct 2005 23:58:10 +0200


Przemolo pisze tak:

Jak rozpoznać, że akumulator ołowiowy po ładowaniu prostownikiem o
stałym napięciu i zmiennym natężeniu

Akumulator trzeba ładować prostownikiem z ograniczeniem maksymalnego
prądu ładowania. Np ustawiasz 2-3 ampery i ładujesz przez kilka godzin.

Czy świadczy o tym tylko mocne gazowanie? (no i co znaczy "mocne"?)

bąbelki jak w szklance coli są ok
a wrzenie jak w czajniku to już zbyt duży prąd ładowania.

Czy ładować go z odkręconymi korkami?

tak, będziesz widział co się dzieje w środku

--
Piotrek

Xnews + Mimeproxy = ąśężźćńłó :)
http://www.skynet.com.pl/~xnews/mproxy.html

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Tadek12" <t.bodalski_USUNTO__at_nospam__TO_TEZ_wp.pl>
Subject: Re: Objawy naładowania akumulatora samochodowego
Date: Sun, 23 Oct 2005 00:49:42 +0200


Czy świadczy o tym tylko mocne gazowanie? (no i co znaczy "mocne"?)
Jeśłi go poładujesz trochę za długo to nie jest jeszcze takie groźne dla
akumulatorów
ołowiowych. Jak będzie ostro gazować - to wyłącz.

Czy ładować go z odkręconymi korkami?
Obowiązkowo !!!. Akumulator pracjue w samochodzie, gdzie zawsze
jest jakieś ryzyko dostania się błota i zatkania odpowietrzników.
Nie muszę chyba pisać co będzie jeśli nie odkręcisz korków w takim
przypadku :)

Tadek





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: AW <spam_away_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Objawy =?UTF-8?B?bmHFgmFkb3dhbmlhIGFrdW11bGF0b3JhIHNhbW9jaG9k?=
Date: Sun, 23 Oct 2005 01:32:07 -0400


Tadek12 wrote:
Czy ÂładowaĂŚ go z odkrĂŞconymi korkami?
ObowiÂązkowo !!!. Akumulator pracjue w samochodzie, gdzie zawsze
jest jakieÂś ryzyko dostania siĂŞ bÂłota i zatkania odpowietrznikĂłw.
Nie muszĂŞ chyba pisaĂŚ co bĂŞdzie jeÂśli nie odkrĂŞcisz korkĂłw w takim
przypadku :)

Tadek


Wybacz ale chyba przeczysz sam sobie. W samochodzie odkręcasz korki? O
ile mi wiadomo są one tak wykonane żeby nie dopuścić do powstania
nadciśnienia wewnątrz akumulatora i ich odkręcanie generalnie nie ma
zbyt duĹźego znaczenia.

BTW zrób cos żeby twój Outlook wysyłał informacje o sposobie kodowania
znakĂłw.

AW

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "R De" <r.de_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: =?iso-8859-2?B?T2JqYXd5IG5hs2Fkb3dhbmlhIGFrdW11bGF0b3JhIHNhbW9jaG9kb3dl?=
Date: Sun, 23 Oct 2005 12:05:57 +0200



Wybacz ale chyba przeczysz sam sobie. W samochodzie odkręcasz korki? O
ile mi wiadomo są one tak wykonane żeby nie dopuścić do powstania
nadciśnienia wewnątrz akumulatora i ich odkręcanie generalnie nie ma
zbyt dużego znaczenia.

BTW zrób cos żeby twój Outlook wysyłał informacje o sposobie kodowania
znaków.

AW


No nie do końca przeczy. Nikt nie kazał odkręcać korków poczas pracy
akumulatora w samochodzie. Podczas pracy akumulator jest doładowywany nie
dużym prądem, i nie istnieje ryzyko uszkodzenia.
Podczas ładowania prostownikiem, wydzielają się gazy i jak będą korki
zakręcone, to pewnie zbierający się gaz rozsadzi akumulator. Zakładamy
przy tym, że otworki w zakrętkach są zatkane, a nawet jeśli nie - to
zdjęcie korków jest zwyczjnie bezpieczniejsze i widaćm, co się dzieje w
akumulatorze podczes ładowania.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "William" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl>
Subject: Re: Objawy naładowania akumulatora samochodowego
Date: Mon, 24 Oct 2005 10:01:36 +0200



Użytkownik "R De" <r.de_at_nospam_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:op.sy3fn7dz9bzvc9_at_nospam_rde...

akumulatora w samochodzie. Podczas pracy akumulator jest doładowywany nie
dużym prądem, i nie istnieje ryzyko uszkodzenia.

Kluczem jest tu nie mały prąd a ograniczone napięcie 6 x 2,4V = 14,4V.
Akumulator w samochodzie jest łądowany bez ogranicznika prądu. Koncepcja
"stałego" prądu wynika z chęci naładowania akumulatora jak najszybciej.
Stałego napięcia - bez ryzyka przeładowania. W dobrej ładowarce są po prostu
oba te ogranczniki. Co więcej, dla pracy buforowej lepsze jest 13,8V niż
14,4



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com>
Subject: Re: Objawy naładowania akumulatora samochodowego
Date: Sun, 23 Oct 2005 03:25:03 +0200



"Przemolo" <przemolo_at_nospam_gazeta.pl> wrote in message
news:dje76r$f0e$1_at_nospam_inews.gazeta.pl...
Jak rozpoznać, że akumulator ołowiowy po ładowaniu prostownikiem o stałym
napięciu i zmiennym natężeniu jest już naładowany i trzeba go wyłączyć,
aby
go nie zniszczyc?
Czy świadczy o tym tylko mocne gazowanie? (no i co znaczy "mocne"?)
Czy ładować go z odkręconymi korkami?


As charge proceeds, the cell voltage slowly rises until it reaches 2.40
volts per cell, when the electrolyte starts to bubble. At this point, which
is called the gassing point, the internal resistance increases and the
voltage rises quickly. If the amount of gassing is insufficient, the
electrolyte may not be mixed well. In this case, the higher specific gravity
portion of the acid tends to settle towards the bottom of the cell.

http://www.cyb.com.au/industrial/Motive_PS/Technical_Advice/Charging/default.htm

--
---




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: zbyszeks_at_nospam_poczta.onet.pl
Subject: Re: Objawy naładowania akumulatora samochodowego
Date: 25 Oct 2005 00:09:58 +0200


As charge proceeds, the cell voltage slowly rises until it reaches 2.40
volts per cell, when the electrolyte starts to bubble. At this point, which
is called the gassing point, the internal resistance increases and the
voltage rises quickly. If the amount of gassing is insufficient, the
electrolyte may not be mixed well. In this case, the higher specific gravity
portion of the acid tends to settle towards the bottom of the cell.


http://www.cyb.com.au/industrial/Motive_PS/Technical_Advice/Charging/default.htm

A po Polsku!!!!

Alternator w samochodzie ładuje akumulator prądem, który może wynosić nawet
kilkadziesiąt amper. Jest to dużo więcej niż dostarcza prądu prostownik.
Z drugiej strony jeśli jeździmy na światłach oraz mamy włączone inne odbiorniki
energii elektrycznej wtedy alternator może nie w pełni doładowywać akumulator.
Dodatkowo dochodzi jescze wpływ temperatury na poprawność regulacji regulatora
napięcia w alternatorze jak również to, że im niższa temperatura tym wyższe
napięcie jest potrzebne aby wymusić pełne naładowanie akumulatora.

Stwierdzenie, iż akumulator jest naładowany jest proste dla akumulatorów
kwasowych z płynnym elektrolite (na podstawie gazowania).
Problem zaczyna się przy akumulatorach, w których elektrolit jest uwięziony w
specjalnej macie szklanej VRL. W tych akumulatorach jest bardzo mało
elektrolitu i przeładowanie go grozi nieodwracalną utratą pojemności
akumulatora.

Więcej o akumulatorach np.

http://www.etc.com.pl/zasilanie/docs/pdf/dokumentacja/artykul_01.pdf

Zbyszek

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: POKREC <pokrec_at_nospam_wywalto.poczta.onet.pl>
Subject: Re: Objawy =?ISO-8859-2?Q?na=B3adowania_akumulatora_samochod?=
Date: Tue, 25 Oct 2005 22:26:58 +0200


Użytkownik Przemolo napisał:

Jak rozpoznać, że akumulator ołowiowy po ładowaniu prostownikiem o stałym
napięciu i zmiennym natężeniu jest już naładowany i trzeba go wyłączyć, aby
go nie zniszczyc?
Czy świadczy o tym tylko mocne gazowanie? (no i co znaczy "mocne"?)
Czy ładować go z odkręconymi korkami?

Najlepiej zmierzyc napiecie woltomierzem (po odlaczeniu ladowarki,
oczywiscie). Jak bedzie 14,3 - 14,4 V na szesciu ogniwach (aku 12 V) to
naladowany do pelna i mozesz go smialo wsadzac do samochodu (oczywiscie,
jesli nie jest uszkodzony i jedyne, co mu jest, to stan rozladowania).
Aku olowiowy laduje sie stalym napieciem - 13,8 V do pracy buforowej i
14,4 - do pracy cyklicznej (ladowanie - rozladowanie). Dobrze jest miec
tez ograniczenie pradu np. do pieciogodzinnego - na wszelki wypadek.
Generalnie akumulatory olowiowe nie lubia ladowania wysokim pradem w
godzine, jak NiMH, czy Li-Ion z "inteligentnymi" ladowarkami, bo po
prostu sie gotuja i odpada im z plyt masa czynna. Podobnie tez
nienawidza glebokiego rozladowywania i w ogole rozladowywania
dlugotrwale wysokim pradem (powiedzmy, zaleznie od konstrukcji -
wiekszym niz pieciogodzinny). Aku samochodowe potrafia dostarczyc bez
uszkodzenia prad kilkaset amperow, ale tylko przez kilka sekund.
Pzdr,
POKREC.