Wykrywanie przeciążenia
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "JanekJ" <janjamr_at_nospam_ns.onet.pl>
Subject: Wykrywanie przeciążenia
Date: Sun, 23 Oct 2005 22:06:07 +0200
Witam
Potrzebuję wykryć przeciążenie układu silniczka prądu stałego 12V. W czasie
normalnej pracy pobiera ok.0,5A
w momencie przeciążenia powinien zostać wyłączony. Myślę że pomiar spadku
napięcia na oporniku R
jest dobrym pomysłem, tylko w jaki sposób i czym wymusić na wyjściu
kontrolnym poziom potrzebny do
wygenerowania 0V lub 5V dla układu sterownia silnikiem?
opornik R
+12V -------------|====|-------[przekaźnik]--[silnik]---| masa
| |
| |
[układ sterowania przekaźnikiem]
From: "Ryszard K." <abar_at_nospam_pf.pl>
Subject: Re: Wykrywanie przeciążenia
Date: Sun, 23 Oct 2005 22:17:54 +0200
Np. wzmacniaczem operacyjnym,
w układzie komparatora napięcia.
R.K.
From: PiotrekR <adres_at_nospam_jest.w.reply.to>
Subject: Re: Wykrywanie =?iso-8859-2?Q?przeci=B1=BFenia?=
Date: Sun, 23 Oct 2005 22:18:56 +0200
JanekJ pisze tak:
tylko w jaki sposób i czym wymusić na wyjściu kontrolnym poziom
potrzebny do wygenerowania 0V lub 5V dla układu sterownia
silnikiem?
Opornik właczyc od strony masy i zbierać z niego napięcie
--
Piotrek
Xnews + Mimeproxy = ąśężźćńłó :)
http://www.skynet.com.pl/~xnews/mproxy.html
From: Krzysztof Rudnik <rudnik_at_nospam_kki.net.pl>
Subject: Re: Wykrywanie =?ISO-8859-2?Q?przeci=B1=BFenia?=
Date: Mon, 24 Oct 2005 00:00:38 +0200
PiotrekR wrote:
JanekJ pisze tak:
tylko w jaki sposób i czym wymusić na wyjściu kontrolnym poziom
potrzebny do wygenerowania 0V lub 5V dla układu sterownia
silnikiem?
Opornik właczyc od strony masy i zbierać z niego napięcie
Dobrac go tak by 0.7V odpowiadalo Imax (jakies 7/5 Ohm)
i wlaczac tranzystor.
--
Krzysiek Rudnik
From: "Mirek" <mirekmrWYTNIJTO_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Wykrywanie przeciążenia
Date: 23 Oct 2005 22:59:11 +0200
Potrzebuję wykryć przeciążenie układu silniczka prądu stałego 12V. W czasie
normalnej pracy pobiera ok.0,5A
Możesz próbować z rurką kontaktronową - owiń drutem, przez który płynie prąd do
silnika. Odpowiednia liczba zwojów (kilka) i sukces gwarantowany. Gdzieś
widziałem takie rozwiązanie.
Mirek.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
From: "Zibias" <qwaterka_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Wykrywanie przeciążenia
Date: Mon, 24 Oct 2005 09:09:08 +0200
Możesz próbować z rurką kontaktronową - owiń drutem, przez który płynie
prąd do
silnika. Odpowiednia liczba zwojów (kilka) i sukces gwarantowany. Gdzieś
widziałem takie rozwiązanie.
no ale układ będzie wymagał trochę więcej funkcji, bo jeżeli zrobisz tak:
1 zasilanie silnika przez uzwojenie na kontaktronie, potem przekaźnik
normalnie zwarty
2. Styki kontaktronu po zamknięciu w wyniku przeciążenia zasilają przekaźnik
który otwiera obwód silnika
3. Natychmiast spada prąd w obwodzie silnika i otwiera się kontaktron, a
przekaźnik włacza ponownie silnik
Dostaliśmy bardziej złożoną formę brzęczyka ;o)
Pomysł dobry ale wymaga dołorzenia czegoś takiego jak podtrzymanie
przekaźnika w stanie otwartym
z ew. wyłącznikiem odblokowującym, wyjdzie prawie dokładnie takie coś jak
bezpiecznik.
From: "MuNiO" <djmunioNOSPAM_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Wykrywanie przeciążenia
Date: Mon, 24 Oct 2005 17:56:15 +0200
no ale układ będzie wymagał trochę więcej funkcji, bo jeżeli zrobisz tak:
1 zasilanie silnika przez uzwojenie na kontaktronie, potem przekaźnik
normalnie zwarty
2. Styki kontaktronu po zamknięciu w wyniku przeciążenia zasilają
przekaźnik który otwiera obwód silnika
3. Natychmiast spada prąd w obwodzie silnika i otwiera się kontaktron, a
przekaźnik włacza ponownie silnik
Dostaliśmy bardziej złożoną formę brzęczyka ;o)
Pomysł dobry ale wymaga dołorzenia czegoś takiego jak podtrzymanie
przekaźnika w stanie otwartym
z ew. wyłącznikiem odblokowującym, wyjdzie prawie dokładnie takie coś jak
bezpiecznik.
a co za problem zrobic na dodatkowym styku lub przekazniku podtrzymanie
funkcji ? przeca to proste jak drut
From: "Mirek" <mirekmrWYTNIJTO_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Wykrywanie przeciążenia
Date: 24 Oct 2005 18:42:15 +0200
no ale układ będzie wymagał trochę więcej funkcji
[cut]
A kto powiedział że nie? ;)
Chodziło przecież o samo wykrycie przeciążenia nie prawdasz?
Dodatkowo do tego co napisałeś kontaktron z pewnością "klepnie" też podczas
rozruchu, ale z opornikiem masz dokładnie to samo.
A jeszcze dodatkowe zalety mojego rozwiązania:
- drut będzie z pewnością trwalszy od opornika
- galwaniczne odizolowanie układu sterującego od wykonawczego
Mirek.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl