Zastosowanie trójfazowego alternatora samochodowego jako silnika w elektrycznym rowerze?
silnik z alternatora
From: "Krzysztof S" <swic_at_nospam_poczta.fm>
Subject: silnik z alternatora
Date: Fri, 4 Nov 2005 16:48:10 +0100
Czy możliwe jest zastosowanie alternatora 3 fazowego od samochodu do napędu
pojazdu elektryvznego np takiego jak rower? Czy istnieją układy przetwornic
mogących znaleść tu zastosowanie?
From: "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com>
Subject: Re: silnik z alternatora
Date: Fri, 4 Nov 2005 19:46:46 +0100
"Krzysztof S" <swic_at_nospam_poczta.fm> wrote in message
news:dkg1ql$gd5$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Czy możliwe jest zastosowanie alternatora 3 fazowego od samochodu do
napędu
pojazdu elektryvznego np takiego jak rower?
Mozna, mozna...
http://images.google.pl/images?q=bike+motor+brushless&svnum=10&hl=pl&lr=
Czy istnieją układy przetwornic
mogących znaleść tu zastosowanie?
istnieja...
http://www.toshiba.com/taec/applications/induction_motor_3phase1.shtml
a w ogole to:
http://images.google.pl/images?svnum=10&hl=pl&lr=&q=motor+phase
http://images.google.pl/images?svnum=10&hl=pl&lr=&q=motor+igbt
--
---
From: "Greg\(G.Kasprowicz\)" <gkasprow_at_nospam_gmail.com>
Subject: Re: silnik z alternatora
Date: Sat, 5 Nov 2005 11:00:40 +0100
Mozna, mozna...
http://images.google.pl/images?q=bike+motor+brushless&svnum=10&hl=pl&lr=
Czy istnieją układy przetwornic
mogących znaleść tu zastosowanie?
istnieja...
http://www.toshiba.com/taec/applications/induction_motor_3phase1.shtml
w przypadku alternatora nei trzeba uzywac falownika z sinusem - mozna go
spokojnei sterowac jako BLDC
wykrozystujac chociazby naped ze starej dyskietki + zewna driver na MOSach
wtedy silnik jest odpowiednikiem silnika DC , z tym ze komutator jest
przelaczany elekronicznie
wada jest potrzeba podawania odpoiwiedneigo pradu na uzwojenie wzbudzenia
Ale za to moce sa imponujace - przy odpowiednim chlodzeniu mozna z takeigo
ciezarowego alternatora wyciagnac te kilka KW mocy przy stosunkowo
niewielkim rozmiarze
zeby taki alternator przystosowac musisz wywalic z niego cala elektronike,
czyli usuwasz diody (chyba ze chcesz go wykrozystywac do hamowania i odzysku
energii), usuwasz regulator napiecia, zamaist niego pdoajesz na wzbudzenie
dobrane napiecie z AKU (np przez PWM coby strat nei bylo) , lub zastepujesz
wirnik magnesami stalymi (tutaj trzeba troche przeliczyc ile ma byc
biegunow)
wyciagasz stary sterowni kze stacji dyskietek, taki z hallotronami, musi sie
zgadzac ilosc biegunow stojana w alternatorze i tym napedzie.
Usuwasz lub odlaczasz uzwojenai od tego napedu
Sprzegasz oba wirniki, by hallotrony byly sterowane przez wal alternatora
pod wyjscia drivera doczepiasz odpowiedniej mocy MOSy i jazda..
jest troche w sieci not aplikacyjnych
m.in. Atmel, Microchip, Infineon, Freescale
szukaj hasla "BLDC motor"