Jaki totyp silnika ?
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: Marcin Szczepaniak <szczepan_at_nospam_IHATESPAM.sieradz.info>
Subject: Jaki totyp silnika ?
Date: Sat, 3 Dec 2005 06:54:56 +0000 (UTC)
Witam !
Posiadam sprawny silnik elektryczny e starej maszyny poligraficznej
o mocy 5,5 kW. Nie jest to zwykly silnik asynchroniczny.
Ze stojana wychodza 3 przewody (3 fazy najpewniej) a do wirnika poprzez
szczotki podlaczone sa 2 grubsze przewody. Maszyna posiadala
plynna regulacje obrotow. Jaki to moze byc silnik?
Szukam informacji na temat ukladu sterowania takim silnikiem
tak aby wykorzystac jego mozliwosci a jednoczesnie nie upalic
go przy pierwszej probie.
--
z powazaniem "You.re not drunk
Marcin Szczepaniak if you can lie on the floor without holding on"
-- Dean Martin
From: PeJot_at_nospam_o2.pl
Subject: Re: Jaki totyp silnika ?
Date: Sat, 03 Dec 2005 10:38:26 +0100
Marcin Szczepaniak napisał(a):
Witam !
Posiadam sprawny silnik elektryczny e starej maszyny poligraficznej
o mocy 5,5 kW. Nie jest to zwykly silnik asynchroniczny.
Ze stojana wychodza 3 przewody (3 fazy najpewniej) a do wirnika poprzez
szczotki podlaczone sa 2 grubsze przewody. Maszyna posiadala
plynna regulacje obrotow. Jaki to moze byc silnik?
Sądząc z liczby przewodów może to być s. synchroniczny. 2 przewody do
wirnika to wzbudzenie ( prądem stałym ).
--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html
From: "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: Jaki totyp silnika ?
Date: Sat, 3 Dec 2005 13:54:46 +0100
Użytkownik <PeJot_at_nospam_o2.pl> napisał w wiadomości
news:43916792.A5C65A7F_at_nospam_o2.pl...
Posiadam sprawny silnik elektryczny e starej maszyny poligraficznej
o mocy 5,5 kW. Nie jest to zwykly silnik asynchroniczny.
Ze stojana wychodza 3 przewody (3 fazy najpewniej) a do wirnika poprzez
szczotki podlaczone sa 2 grubsze przewody. Maszyna posiadala
plynna regulacje obrotow. Jaki to moze byc silnik?
Sądząc z liczby przewodów może to być s. synchroniczny. 2 przewody do
wirnika to wzbudzenie ( prądem stałym ).
Hipoteza silnika synchronicznego gryzie się z regulacją obrotów...
--
From: "bad_skipper" <bad_skipper_at_nospam_bad_skipper.com>
Subject: Re: Jaki totyp silnika ?
Date: Sat, 3 Dec 2005 16:04:46 +0100
"Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl> wrote in message
news:dms4kd$l2d$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Użytkownik <PeJot_at_nospam_o2.pl> napisał w wiadomości
news:43916792.A5C65A7F_at_nospam_o2.pl...
Posiadam sprawny silnik elektryczny e starej maszyny poligraficznej
o mocy 5,5 kW. Nie jest to zwykly silnik asynchroniczny.
Ze stojana wychodza 3 przewody (3 fazy najpewniej) a do wirnika poprzez
szczotki podlaczone sa 2 grubsze przewody. Maszyna posiadala
plynna regulacje obrotow. Jaki to moze byc silnik?
Sądząc z liczby przewodów może to być s. synchroniczny. 2 przewody do
wirnika to wzbudzenie ( prądem stałym ).
Hipoteza silnika synchronicznego gryzie się z regulacją obrotów...
moze ta regulacja z falownika wynika...?
)
--
---
From: Marek Lewandowski <nospamabuse_at_nospam_onet.pl>
Subject: Re: Jaki totyp silnika ?
Date: Sat, 3 Dec 2005 15:33:37 +0100
On Sat, 3 Dec 2005 06:54:56 +0000 (UTC), Marcin Szczepaniak wrote:
Posiadam sprawny silnik elektryczny e starej maszyny poligraficznej
o mocy 5,5 kW. Nie jest to zwykly silnik asynchroniczny.
Ze stojana wychodza 3 przewody (3 fazy najpewniej) a do wirnika poprzez
szczotki podlaczone sa 2 grubsze przewody. Maszyna posiadala
plynna regulacje obrotow. Jaki to moze byc silnik?
normalny asynchroniczny z uzwojonym wirnikiem i oporem rozruchowym.
Pomiędzy te trzy grube kable włącza się potrójną opornicę odpowiedniej
mocy, na ,,zero'' silnik mam maksymalny moment przy znamionowych obrotach.
Zwiększanie rezystancji powoduje przesunięcie maksimum na niższe obroty i
przy obciążonym silniku reguluje jego prędkość (ale tylko dla stałego
obciążenia).
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051/GG# 154441
locustXpoczta|onet|pl
http://pbase.com/mareklew, http://www.stud.uni-karlsruhe.de/~uyh0
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]
From: "ZYGMUNT" <musial_at_nospam_spec.waw.pl>
Subject: Re: Jaki totyp silnika ?
Date: Sat, 3 Dec 2005 16:04:42 +0100
Użytkownik "Marek Lewandowski" <nospamabuse_at_nospam_onet.pl> napisał w wiadomości
news:1rwj6czga6ju2.11anasmt00cm6$.dlg_at_nospam_40tude.net...
On Sat, 3 Dec 2005 06:54:56 +0000 (UTC), Marcin Szczepaniak wrote:
Posiadam sprawny silnik elektryczny e starej maszyny poligraficznej
o mocy 5,5 kW. Nie jest to zwykly silnik asynchroniczny.
Ze stojana wychodza 3 przewody (3 fazy najpewniej) a do wirnika poprzez
szczotki podlaczone sa 2 grubsze przewody. Maszyna posiadala
plynna regulacje obrotow. Jaki to moze byc silnik?
Może być synchroniczny. Regulacją obrotów uzyskuje się z falownika, problem
jest trochę skompliokowany, ale sprawność układu jest najlepsza.
Zygmunt
From: Marek Lewandowski <nospamabuse_at_nospam_onet.pl>
Subject: Re: Jaki totyp silnika ?
Date: Sat, 3 Dec 2005 19:04:37 +0100
On Sat, 3 Dec 2005 16:04:42 +0100, ZYGMUNT wrote:
Może być synchroniczny.
nie może być - miałby dwa pierścienie ślizgowe, wirnik jest inaczej
uzwajany.
Regulacją obrotów uzyskuje się z falownika, problem
jest trochę skompliokowany, ale sprawność układu jest najlepsza.
Ale to pozostaje konstrukcyjnie silnikiem asynchronicznym - obroty nie są
synchroniczne ani do sieci ani do falownika, ani do wypadkowego pola...
Niemniej jednak, przeciw tej teorii mówi grubość kabli od wirnika - silnik
pod taki układ pracy, jak sugerujesz, ma oba uzwojenia tak samo ,,grube'',
bo falownik pracuje z sieci. Przy zwartym wirniku napięcia są małe, prądy
duże i opornica może też być grubym drutem, bo rezystancje są małe.
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051/GG# 154441
locustXpoczta|onet|pl
http://pbase.com/mareklew, http://www.stud.uni-karlsruhe.de/~uyh0
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]
Date: Sat, 03 Dec 2005 18:37:25 +0100
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: Jaki totyp silnika ?
Marek Lewandowski napisał(a):
normalny asynchroniczny z uzwojonym wirnikiem i oporem rozruchowym.
Pomiędzy te trzy grube kable włącza się potrójną opornicę odpowiedniej
mocy, na ,,zero'' silnik mam maksymalny moment przy znamionowych obrotach.
Zwiększanie rezystancji powoduje przesunięcie maksimum na niższe obroty i
przy obciążonym silniku reguluje jego prędkość (ale tylko dla stałego
obciążenia).
A asynchron(pierścieniowy) przypadkiem nie powinien mieć 3 zacisków dla
wirnika? Do czego te dwa miały by być podłączone?
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=8&a=24
http://browsehappy.pl/
From: Marek Lewandowski <nospamabuse_at_nospam_onet.pl>
Subject: Re: Jaki totyp silnika ?
Date: Sat, 3 Dec 2005 19:32:51 +0100
On Sat, 03 Dec 2005 18:37:25 +0100, badworm wrote:
A asynchron(pierścieniowy) przypadkiem nie powinien mieć 3 zacisków dla
wirnika? Do czego te dwa miały by być podłączone?
kuźwa, przeczytałem, że ma trzy pierścienie...
odwołuję - synchroniczny normalny synchroniczny... Wymaga falownika i
wzbudzenia.
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051/GG# 154441
locustXpoczta|onet|pl
http://pbase.com/mareklew, http://www.stud.uni-karlsruhe.de/~uyh0
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]
From: Marek Lewandowski <nospamabuse_at_nospam_onet.pl>
Subject: Re: Jaki totyp silnika ?
Date: Sat, 3 Dec 2005 19:34:53 +0100
On Sat, 3 Dec 2005 15:33:37 +0100, Marek Lewandowski wrote:
Ze stojana wychodza 3 przewody (3 fazy najpewniej) a do wirnika poprzez
szczotki podlaczone sa 2 grubsze przewody.
odszczekuję, co napisałem przedtem, przecytałem ,,trzy grubse przewody''.
Jak wirnik uzwojony jest pojedyńczo, to jest to normalna maszyna
synchroniczna, wymaga falownika do regulacji obrotów.
Istnieje nikła szansa, że jest to jakiś wynalazek winiety niestandardowo,
ale raczej małe prawdopodobieństwo.
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051/GG# 154441
locustXpoczta|onet|pl
http://pbase.com/mareklew, http://www.stud.uni-karlsruhe.de/~uyh0
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]