regulacja obrotów silnika
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "ar" <fafiks_at_nospam_interia.pl>
Subject: regulacja obrotów silnika
Date: Tue, 6 Dec 2005 20:04:04 +0100
Witam
Mam silnik o mocy 4 kW ,chciiałbym posiadać regulację jego obrotów, czy
jest jakieś urządznie poprzez które będę to mógł osiągnąć?
z góry dziekuję
ar
From: Marek Lewandowski <nospamabuse_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: regulacja obrotów silnika
Date: Tue, 6 Dec 2005 20:12:26 +0100
On Tue, 6 Dec 2005 20:04:04 +0100, ar wrote:
Mam silnik o mocy 4 kW ,chciiałbym posiadać regulację jego obrotów, czy
jest jakieś urządznie poprzez które będę to mógł osiągnąć?
falownik.
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051/GG# 154441
locustXpoczta|onet|pl
http://www.pbase.com/mareklew
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]
From: =?ISO-8859-2?Q?=A3ukasz_=27mistrzu=27_Jab=B3o=F1ski?=
Subject: Re: regulacja =?ISO-8859-2?Q?obrot=F3w_silnika?=
Date: Tue, 06 Dec 2005 22:34:47 +0100
ar napisał(a):
Witam
Mam silnik o mocy 4 kW ,chciiałbym posiadać regulację jego obrotów, czy
jest jakieś urządznie poprzez które będę to mógł osiągnąć?
z góry dziekuję
ar
kaskada asynchroniczna dla silnika indukcyjnego
From: Tomasz Pyra <hellfire_at_nospam_spam.spam.spam>
Subject: Re: regulacja =?ISO-8859-2?Q?obrot=F3w_silnika?=
Date: Tue, 06 Dec 2005 22:46:18 +0100
ar napisał(a):
Witam
Mam silnik o mocy 4 kW ,chciiałbym posiadać regulację jego obrotów, czy
jest jakieś urządznie poprzez które będę to mógł osiągnąć?
Nim Cie koledzy zjedza napisz moze jaki to silnik. :)
Powiedzmy ze mozna sie domyslac ze elektryczny, ale silnikow
elektrycznych jest tez conajmniej kilka rodzajow.
From: "ar" <fafiks_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: regulacja obrotów silnika
Date: Tue, 6 Dec 2005 23:12:46 +0100
a wlasnie bardzo przepraszam :) "Zwykły" silnik trófazowy 400V :) tyle wiem
ar
From: Tomasz Pyra <hellfire_at_nospam_spam.spam.spam>
Subject: Re: regulacja =?ISO-8859-2?Q?obrot=F3w_silnika?=
Date: Tue, 06 Dec 2005 23:16:49 +0100
ar napisał(a):
a wlasnie bardzo przepraszam :) "Zwykły" silnik trófazowy 400V :) tyle wiem
To najlepiej falownik.
From: Tomasz Pyra <hellfire_at_nospam_spam.spam.spam>
Subject: Re: regulacja =?ISO-8859-2?Q?obrot=F3w_silnika?=
Date: Wed, 07 Dec 2005 08:34:59 +0100
Tomasz Pyra napisał(a):
ar napisał(a):
a wlasnie bardzo przepraszam :) "Zwykły" silnik trófazowy 400V :) tyle
wiem
To najlepiej falownik.
A i nie wiem czy Ci to pomoze, ale pamietaj, ze mozna taki silnik
polaczyc w dwojaki sposob.
Przy polaczeniu w trojkat silnik ma wieksza moc, przy polaczeniu w
gwiazde ma nizsza.
Wiec jezeli potrzebujesz tylko nie wybijac bezpiecznikow przy starcie,
to moze wystarczy do rozruchu laczyc go w gwiazde, a potem przelaczac w
trojkat? Zawsze to mniejszy prad rozruchowy bedzie mialo.
Mozna takie przelaczanie zrobic na stycznikach.
From: "Krzysztof L" <lancellot_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: regulacja obrotów silnika
Date: Wed, 7 Dec 2005 14:40:26 +0100
Mozna takie przelaczanie zrobic na stycznikach.
są specjalne przełączniki zero- trójkąt- gwiazda.
Chyba każdy silnik 3 fazowy i mocy powyżej 7kW ma taki przełącznik.
Pozdrawiam
krzysztof
From: Tomasz Pyra <hellfire_at_nospam_spam.spam.spam>
Subject: Re: regulacja =?ISO-8859-2?Q?obrot=F3w_silnika?=
Date: Wed, 07 Dec 2005 21:21:57 +0100
Krzysztof L napisał(a):
Mozna takie przelaczanie zrobic na stycznikach.
są specjalne przełączniki zero- trójkąt- gwiazda.
Chyba każdy silnik 3 fazowy i mocy powyżej 7kW ma taki przełącznik.
No nie wiem... widzialem jeden taki silnik 50kW co nie mial zadnego
przelacznika.
Samemu sobie trzeba bylo przelacznik wybudowac, bo z silnika wychodzilo
tylko 6 zaciskow.
Przy rozruchu w ukladzie gwiazdy swiatlo w dzielnicy nie przygasalo
nawet tak bardzo :)
From: "Krzysztof L" <lancellot_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: regulacja obrotów silnika
Date: Wed, 7 Dec 2005 21:45:23 +0100
Samemu sobie trzeba bylo przelacznik wybudowac, bo z silnika
wychodzilo tylko 6 zaciskow.
Faktycznie, nie wiem co to musi być za przełącznik to takich mocy.
Największy jaki widziałem to 75kW, ale nie był w użyciu więc nie wiem
jak był załączany.
Miałem na myśli silniki powszechnie używane, 7-15 kW;
maja zwykle takie przełączniki.
Pozdrawiam
krzysztof
Date: Wed, 07 Dec 2005 22:44:08 +0100
From: badworm <nospam_at_nospam_post.pl>
Subject: Re: regulacja =?ISO-8859-2?Q?obrot=F3w_silnika?=
Tomasz Pyra napisał(a):
No nie wiem... widzialem jeden taki silnik 50kW co nie mial zadnego
przelacznika.
Samemu sobie trzeba bylo przelacznik wybudowac, bo z silnika wychodzilo
tylko 6 zaciskow.
Przy rozruchu w ukladzie gwiazdy swiatlo w dzielnicy nie przygasalo
nawet tak bardzo :)
AFAIK to nie można bezpośrednio do sieci dołączać silników klatkowych o
mocy powyżej 5,5kW jeśli rozruch miałby się odbywać w sposób bezpośredni.
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=8&a=24
http://browsehappy.pl/
From: Tomasz Pyra <hellfire_at_nospam_spam.spam.spam>
Subject: Re: regulacja =?ISO-8859-2?Q?obrot=F3w_silnika?=
Date: Thu, 08 Dec 2005 23:54:29 +0100
badworm napisał(a):
Tomasz Pyra napisał(a):
No nie wiem... widzialem jeden taki silnik 50kW co nie mial zadnego
przelacznika.
Samemu sobie trzeba bylo przelacznik wybudowac, bo z silnika
wychodzilo tylko 6 zaciskow.
Przy rozruchu w ukladzie gwiazdy swiatlo w dzielnicy nie przygasalo
nawet tak bardzo :)
AFAIK to nie można bezpośrednio do sieci dołączać silników klatkowych o
mocy powyżej 5,5kW jeśli rozruch miałby się odbywać w sposób bezpośredni.
Pewnie wlasnie dlatego :>
Nie bylo w warsztacie odpowiedniego falownika to sobie trzeba bylo jakos
radzic.
Przylacze tam bylo AFAIR na 150kW, wiec dosc spore, i przy ukladzie
gwiazdy nawet nie wywalalo bezpiecznikow :)
From: "AndKuba" <and.kuba_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: regulacja obrotów silnika
Date: Wed, 7 Dec 2005 21:59:10 +0100
Użytkownik "ar" <fafiks_at_nospam_interia.pl> napisał w wiadomości
news:dn52ff$1gi$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
a wlasnie bardzo przepraszam :) "Zwykły" silnik trófazowy 400V :) tyle
wiem
ar
Witam!
Spróbój odczytać cokolwiek z tabliczki znamionowej.
Jak się nie da to tylko fachowiec stwierdzi po rozebraniu i spojrzeniu na
uzwojenie (pozostaje jeszcze metoda prób, ale można spalić silnik).
Do tak małej mocy nie stosuje się przełącznika gwiazda-trójkąt, Chyba że
sieć jest tak słaba, że w trójkącie nie wejdzie na obroty, ale wtedy i mocy
znamionowej nie uzyska się (spadek napięcia na sieci zasilającei).
Jedyną metodą regulacji prędkości obrotowej przy zachowaniu sensownego
momentu obrotowego jest zastosowanie falownika.
Regulacja poprzez zmianę poślizgu (regulacja napięcia zasilania) jest
możliwa w bardzo niewielkim zakresie przed obrotami znamionowymi, a powoduje
znaczący spadek mocy.
Inna możliwość to przekładnia (motoreduktor) bezstopniowo za pomocą
pokrętła.
Pozdrawiam AndKuba