Jak stworzyć regulator PWM do wentylatora 30A z NE555 i MOSFETami?

Regulator do elektrycznego wentylatora =?ISO-8859-2?Q?ch=B3odnic?=





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Piotr Kujawski <pki_at_nospam_wp.pl>
Subject: Regulator do elektrycznego wentylatora =?ISO-8859-2?Q?ch=B3odnic?=
Date: Thu, 19 Jan 2006 20:33:53 +0100


Witajcie.

Czy ktoś już takie cudo tworzył lub widział gdzieś na necie? Może nawet
można kupić gotowe?

Jeśli nie to wyobrażam sobie NE555 jako modulator PWM. Jakiś termistor
na wejściu jako czujnik temperatury.

Na wyjściu jakieś mocne MOSFETY, i tu właśnie nie wiem. Może ktoś
podpowiedzieć jakie niedrogie i wydajne tranzystory można by zastosować?

Wychodze z założenia że przy pełnym obciążeniu wentylator bierze max.
30A, napięcie oczywiście 14V.

NE555 można zasilać z 14V, czy trzeba przejść na 5V?

No i może jeszcze jakieś sugestie z waszej strony.

Regulator jest jak najbardziej potrzebny :) Do zastosowania w pojezdzie
terenowym z 4-litrowym silnikiem benzynowym :) W terenie silnik nie jest
chłodzony podmuchem powietrza jak przy 100km/h :( A jak włącze
wentylatory, oświetlenie i wyciągarke to alternator się męczy :)


Pozdrowionka

Piotr

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: AdelA <a_at_nospam_b.c>
Subject: =?ISO-8859-2?Q?Re=3A_Regulator_do_elektrycznego_wentylat?=
Date: Thu, 19 Jan 2006 21:54:02 +0100


Użytkownik Piotr Kujawski napisał:

Witajcie.

Czy ktoś już takie cudo tworzył lub widział gdzieś na necie? Może nawet
można kupić gotowe?

Jeśli nie to wyobrażam sobie NE555 jako modulator PWM. Jakiś termistor
na wejściu jako czujnik temperatury.

Na wyjściu jakieś mocne MOSFETY, i tu właśnie nie wiem. Może ktoś
podpowiedzieć jakie niedrogie i wydajne tranzystory można by zastosować?

Wychodze z założenia że przy pełnym obciążeniu wentylator bierze max.
30A, napięcie oczywiście 14V.

NE555 można zasilać z 14V, czy trzeba przejść na 5V?

No i może jeszcze jakieś sugestie z waszej strony.

Regulator jest jak najbardziej potrzebny :) Do zastosowania w pojezdzie
terenowym z 4-litrowym silnikiem benzynowym :) W terenie silnik nie jest
chłodzony podmuchem powietrza jak przy 100km/h :( A jak włącze
wentylatory, oświetlenie i wyciągarke to alternator się męczy :)


Pozdrowionka

Piotr
Nie jestem mechanikiem ale trochę się tym interesowałem. Wentylator
włącza sie przy 95stC. I jeżeli szybko tego nie schłodzisz to możesz
mieć problem. Zwłaszcza gdy jedziesz na małym biegu a silnik jest na
obrotach. Więc to nie będzie takie proste o ile w ogóle możliwe.
Przecież zanim woda zostanie puszczona do chłodnicy, najpierw jest
przytrzymywana wewnątrz silnika, przez termostat. Dopiero jak jest za
gorąca to termostat puszcza to na chłodnicę. Kilka stopni wyżej włącza
się już wentylator. Chyba, że będziesz brał temperaturę na wyjściu
chłodnicy a nie na jej wejściu. Wtedy może to coś da. Ale ja próbowałem
zorganizować coś takiego jakieś pół roku temu. Zagotowałem kilka razy
wodę na troszkę i zrezygnowałem, bo szkoda silnika.
--
AdelA
Mail PRIV na mojej WWW
www.adela.pl


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Roman" <garmin5_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Regulator do elektrycznego wentylatora chłodnicy
Date: Thu, 19 Jan 2006 22:25:49 +0100


Witam
Dokładnie tak funkcjonuje wentylator a nawet dwa w nowym passacie,
transporterze t5, niektórych modelach mercedesa, opla i wielu innych. W vw
są trzy czujniki temperatury: na chłodnicy wody, interkulerze i
skraplaczu(chłodnicy) do klimy. Podniesienie temperatury którejś z chłodnic
powyżej zadanego progu temperatury powoduje płynne zwiększanie obrotów
wentylatorów w zależności od potrzeb. Mam na półce nawet taki modół ale
niestety nie udało mi się rozpracowac wartości poszczególnych termistorów a
schematu nie znalazłem, i w związku z tym leżakuje dalej zamiast pracować w
moim autku......

pozdrawiam
Roman

ps. Może spróbuj wsadzić alternator 120A lub nawet 140A z odpowiednio
dobranym kółkiem pasowym. Rozwiązanie może nie najtańsze ale raczej najmniej
awaryjne.....



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: AdelA <a_at_nospam_b.c>
Subject: =?ISO-8859-2?Q?Re=3A_Regulator_do_elektrycznego_wentylat?=
Date: Thu, 19 Jan 2006 23:18:43 +0100


Muszę przyznać, że nie wiedziałem o tym, że coś takiego istnieje w
samochodach. Mój jeździ więc nie wiem więcej jak tylko to co mi się
zepsuje i w czasie naprawy zaobserwuję. To jest właśnie najgorsze, że
mamy do poprawienia nie swoje rozwiązanie, które nie jest doskonałe.
Pisałeś, że masz taki moduł. Nie wiem czy to robiłeś, ale w sklepach
motoryzacyjnych trochę się na tym znają, więc można im to pokazać, a oni
doradzą coś albo dadzą przynajmniej jakiś punkt zaczepienia do startu.
Może sprowadzą oryginalne czujniki i nic nie trzeba będzie obliczać.
Tylko w odpowiednim miejscu przymocować te czujniki do odpowiednich
miejsc. Wiem, że w którymś pasacie był czujnik chłodnicy, który był dwu
czy trzy zakresowy, może to pomoże. Tylko trzeba by zrobić jakiś
"rezystor PWM". Cha skoro w tych czujnikach są dwa zakresy to znaczy, że
można kupić czujniczek, sprawdzić przy jakich temperaturach włącza się
pierwszy zakres i ostatni. I w taki temperaturach zrobić start silnika z
takimi obrotami (od najniższego) do płynnie najszybciej do max
temperatury. Do tego pewnie się przyda 555 i jakiś komparator.
Komparator po to, aby silnik nie miał 3 obrotów na minutę, przy 20 st.
Albo po prostu procek i odpowiedni program. Te ostatnie szybsze i
tańsze. Tylko programik trzeba napisać.


--
AdelA
Mail PRIV na mojej WWW
www.adela.pl


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Roman" <garmin5_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Regulator do elektrycznego wentylatora chłodnicy
Date: Fri, 20 Jan 2006 10:58:37 +0100



Muszę przyznać, że nie wiedziałem o tym, że coś takiego istnieje w
samochodach.


W VW już od bardzo dawna był 2-biegowy wentylator na chłodnicy. Włącznik
wentylatora wkręcony w chłodnicę ma 3 złacza i dwa progi przełączenia 95/102
st.


Pisałeś, że masz taki moduł. Nie wiem czy to robiłeś, ale w sklepach
motoryzacyjnych trochę się na tym znają, więc można im to pokazać, a oni
doradzą coś albo dadzą przynajmniej jakiś punkt zaczepienia do startu.

Może nieprecyzyjnie się wyraziłem ale już go prawie rozgryzłem ale........
czujniki tempreatury stosowane w motoryzacji mają inne charakterystyki niz
termistory ogólnie dostępne i mam problem z progami działania. Poza tym mam
problem w warunkach domowych z osiągnięciem trzech różnych temperatur, z
dokładnością do kilku stopni i w miarę stabilnych, w celu kalibracji
termistorów. A po za tym nie mam zbyt dużego motywatora do eksperymentów, bo
dopuki wszystko mi działa w samochodzie to trochę szkoda mi czasu. Tym
bardziej, że fabrycznie mam 2-biegowy układ w moim autku.
Z ciekawostek to ten układ od wv, który mam, ma dodatkowe wyjście do
załączania elektrycznej pompki obiegu wody. Pompka sie załącza w przypadku
gwałtowniejszej zmiany temperatury. Chodzi najprawdopodobniej o równomierne
wychładzanie silnika i turbiny po jego wyłączeniu, kiedy woda w obiegu już
nie krąży.

pozdrawiam
Roman



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: AdelA <a_at_nospam_b.c>
Subject: =?ISO-8859-2?Q?Re=3A_Regulator_do_elektrycznego_wentylat?=
Date: Fri, 20 Jan 2006 14:14:44 +0100


pozdrawiam
Roman



A kupić oryginalne termistorki od tego układu. Powinno się dać. Wtedy
brak problemu ze skalowaniem :-).
--
AdelA
Mail PRIV na mojej WWW
www.adela.pl


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Franciszek Sosnowski <fran_cik_25_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: Regulator do elektrycznego wentylatora =?ISO-8859-2?Q?ch=B3odnic?=
Date: Thu, 19 Jan 2006 22:14:32 +0100


Dnia Thu, 19 Jan 2006 20:33:53 +0100, Piotr Kujawski tak nawijal:

Czy ktoś już takie cudo tworzył lub widział gdzieś na necie? Może nawet
można kupić gotowe?

W AVT byl kit (2786?) nazywal sie "regulator jasnosci halogenow".
U mnie dostal zamiast jednego trzy tranzystory mocy z oporkami
0.05oma dla kazdego i od kilku lat pracuje w regulacji nadmuchu
(silnik zabezpieczony bezp. 30A)

MOze tez sprobuj takie cos:
http://sklep.avt.com.pl/go/_info/?id=33088

Na wyjściu jakieś mocne MOSFETY, i tu właśnie nie wiem. Może ktoś
podpowiedzieć jakie niedrogie i wydajne tranzystory można by zastosować?

BUZ11 spokojnie wystarcza.

Wychodze z założenia że przy pełnym obciążeniu wentylator bierze max.
30A, napięcie oczywiście 14V.

Warto dac nieco wiecej, bo przy zwarciu moze poplynac +100A.

NE555 można zasilać z 14V, czy trzeba przejść na 5V?

Oryginalnie nie bylo, ale dla bezpieczenstwa wsadzilem 7812.
Koszt zaden, a napewno sie nie skopci nagle.

chłodzony podmuchem powietrza jak przy 100km/h :( A jak włącze
wentylatory, oświetlenie i wyciągarke to alternator się męczy :)

Warto jednak, zeby fizyczny termostat pozostal na miejscu i
laczyl, gdy temperatura podskoczy wyzej. Czyli ustawilbym
ten regulator na nieco ponizej termostatu. Wiesz... rzeczy
mechaniczne zwykle dzialaja skuteczniej, niz elektronika
wlasnej roboty, a w terenie, gdy emocje buzuja latwo sie
zapomniec, nawet jesli termometr wskazuje czerwone :)


--
Fran,
Nam jest wszystko jedno...
Nam to nawet wszystko jedno,
czy jest nam wszystko jedno.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Franciszek Sosnowski <fran_cik_25_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: Regulator do elektrycznego wentylatora =?ISO-8859-2?Q?ch=B3odnic?=
Date: Thu, 19 Jan 2006 22:19:57 +0100


Dnia Thu, 19 Jan 2006 20:33:53 +0100, Piotr Kujawski tak nawijal:

Czy ktoś już takie cudo tworzył lub widział gdzieś na necie? Może nawet
można kupić gotowe?

W AVT byl kit (2786?) nazywal sie "regulator jasnosci halogenow".
U mnie dostal zamiast jednego trzy tranzystory mocy z oporkami
0.05oma dla kazdego i od kilku lat pracuje w regulacji nadmuchu
(silnik zabezpieczony bezp. 30A)

Na wyjściu jakieś mocne MOSFETY, i tu właśnie nie wiem. Może ktoś
podpowiedzieć jakie niedrogie i wydajne tranzystory można by zastosować?

BUZ11 spokojnie wystarcza.

Wychodze z założenia że przy pełnym obciążeniu wentylator bierze max.
30A, napięcie oczywiście 14V.

Warto dac nieco wiecej, bo przy zwarciu moze poplynac +100A.

NE555 można zasilać z 14V, czy trzeba przejść na 5V?

Oryginalnie nie bylo, ale dla bezpieczenstwa wsadzilem 7812.
Koszt zaden, a napewno sie nie skopci nagle.

chłodzony podmuchem powietrza jak przy 100km/h :( A jak włącze
wentylatory, oświetlenie i wyciągarke to alternator się męczy :)

Warto jednak, zeby fizyczny termostat pozostal na miejscu i
laczyl, gdy temperatura podskoczy wyzej. Czyli ustawilbym
ten regulator na nieco ponizej termostatu. Wiesz... rzeczy
mechaniczne zwykle dzialaja skuteczniej, niz elektronika
wlasnej roboty, a w terenie, gdy emocje buzuja latwo sie
zapomniec, nawet jesli termometr wskazuje czerwone :)


--
Fran,
Nam jest wszystko jedno...
Nam to nawet wszystko jedno,
czy jest nam wszystko jedno.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Franciszek Sosnowski <fran_cik_25_at_nospam_o2.pl>
Subject: Re: Regulator do elektrycznego wentylatora =?ISO-8859-2?Q?ch=B3odnic?=
Date: Thu, 19 Jan 2006 22:20:39 +0100


Dnia Thu, 19 Jan 2006 22:19:57 +0100, Franciszek Sosnowski tak nawijal:

http://sklep.avt.com.pl/go/_info/?id=33088

Sorka, zupelnie nie popatrzylem na schemat, ze to na zmienny...

--
Fran,
Nam jest wszystko jedno...
Nam to nawet wszystko jedno,
czy jest nam wszystko jedno.

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Regulator do elektrycznego wentylatora chłodnicy
Date: Fri, 20 Jan 2006 09:25:07 +0100


Regulator jest jak najbardziej potrzebny :) Do zastosowania w pojezdzie
terenowym z 4-litrowym silnikiem benzynowym :) W terenie silnik nie jest
chłodzony podmuchem powietrza jak przy 100km/h :( A jak włącze
wentylatory, oświetlenie i wyciągarke to alternator się męczy :)


Ja nie jestem elektronikiem ale się znam trochę na samochodach :), co ty
chcesz chłodzić? Silnik czy alternator. Bo ja czegoś nie rozumiem :).


Pozdrawiam Michał



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Piotr Kujawski <pki_at_nospam_wp.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?Q?Re=3A_Regulator_do_elektrycznego_wentylat?=
Date: Fri, 20 Jan 2006 15:41:22 +0100


Ja nie jestem elektronikiem ale się znam trochę na samochodach :), co ty
chcesz chłodzić? Silnik czy alternator. Bo ja czegoś nie rozumiem :).

Chce chlodzić chłodnice i tym samym silnik. Sprawa jest nieco bardziej
skomplikowana niż pisałem. Oryginalny czujnik załącza wentylator przy
około 100st. Czujnik jest zamontowany w dopływie do chłodnicy.
Fabrycznie samochód ma wentylator ze sprzegłęm wiskotycznym, nie
chciałem już zasmiecac tymi szczegółami grupy :). Alternator przniosłem
na góre silnika (był na dole ciagle taplał w błocie i nie ładował jak
szcotki sie zakleiły błotem) Zmieniłem bieg paska, wyrzuciłem klime i
wentylator mechaniczny. Wstawiłem wentylatory od audi c4, 2.6.

z układem sterowania (procek lub ne555) sobie poradze. chodzi mo o plan
końcówki mocy.

Sprawa nie jest taka prosta jak myślisz. Wentylator powoduje przedmuch i
krazenie powietrza pod ciasną maska. Wentylator swoim podmuchem chłodzi
również blok silnika i też alternator (95A, i nie wimienie na inny bo
taki mam zapasowy, jak by coś to wymieniam 1:1 i jade dalej).

Sprawa sie jeszcze bardziej komplikuje. Musze miec reczne odłączenie
wentylatora, jak wjezdzam w głeboką wode to wyłączam wentylatory i
alternator. Nie ochlapie całego silnika :)

Jak ktoś by mógł podpowiedzieć, jak prawidołowo powinna wyglądać taka
końcówka mocy z MOSFETEM, sterowana powiedzmy z procka, czyli TTL 0-5V.


Pozdrowionka

Piotr

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "dynio" <t3beta_at_nospam_FAKESPAM.aqata.eu.org>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Regulator_do_elektrycznego_wentylatora_ch=B3odnicy?=
Date: Sun, 22 Jan 2006 12:52:46 +0100


....
Jak ktoś by mógł podpowiedzieć, jak prawidołowo powinna wyglądać taka
końcówka mocy z MOSFETEM, sterowana powiedzmy z procka, czyli TTL 0-5V.

bramke do wyjscia TTL przez rezystor 100-220 om
tranzytorach bipolarnych malej mocy
czyli kolektor PNP do GND, kolektor NPN do VCC, bazy i emitery polaczone, z
baz na emitery rezystor 470 - 1000 om,
bazy do wyjscia TTL, emitery na bramke MOSFET - ze dwa lata bezproblemowo
dziala u mnie sterowanie z MOSFET-em CEB3060L przylutowanym do kawalka
laminatu 2x3cm. szarpie toto smiglem ciagnacym 8-10A PWM z AT90S2313 na
20kHz.

pozdr

d.

p.s. tylko nie zapomnij o szybkiej diodzie rownolegle z silnikiem bo inaczej
mosfeta zaraz szlag trafi