Optymalne ładowanie akumulatora wapniowo-ołowiowego - 12,5V przed, 13,91V po 9h?
Ladowanie akumulatora =?ISO-8859-2?Q?wapniowo=2Do=B3owiowego?=
From: Agryppa <ja_at_nospam_ty.pl>
Subject: Ladowanie akumulatora =?ISO-8859-2?Q?wapniowo=2Do=B3owiowego?=
Date: Thu, 02 Feb 2006 13:39:34 +0100
Witam,
Przed ładowaniem akumulator pokazywał 12,5V. Po 9h ładowania prostownikiem
voltomierz pokazje 13.91V. Czy już wystarczy?
aGRYPPA
From: Agryppa <ja_at_nospam_ty.pl>
Subject: Re: Ladowanie akumulatora =?ISO-8859-2?Q?wapniowo=2Do=B3owiowego?=
Date: Fri, 03 Feb 2006 00:11:24 +0100
Agryppa wrote:
Witam,
Przed ładowaniem akumulator pokazywał 12,5V. Po 9h ładowania prostownikiem
voltomierz pokazje 13.91V. Czy już wystarczy?
Czyli co? Do bani z tym pytaniem? Nie elektroniczne?
Dodam, że chodz o akumulator Delphi Freedom marine 105 Ah
Dziś rozmawiałem z kolesiem, który mnie wyśmiał, że ładowałem aku, który
miał 12,5 V napięcia. Moje doświadczenie z akumulatorami jest takie, że
skoro zasilają radia, które potrzebują 13.8V to sądziłem,że każdy aku
samochodowy lub żeglarski ma napięcie 13.8. Stąd moje pytanie.
Agryppa
From: "Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Ladowanie akumulatora wapniowo-ołowiowego
Date: Fri, 03 Feb 2006 00:17:37 +0100
Witam
Agryppa napisał(a) :
Dziś rozmawiałem z kolesiem, który mnie wyśmiał, że ładowałem aku, który
miał 12,5 V napięcia. Moje doświadczenie z akumulatorami jest takie, że
skoro zasilają radia, które potrzebują 13.8V to sądziłem,że każdy aku
samochodowy lub żeglarski ma napięcie 13.8. Stąd moje pytanie.
Ja się akurat nie znam na wapniowych. Nie wiem jakie jest
napięcie ogniwa, budowa, itd. Na tej stronie znajdziesz wszystko:
http://aku-wapniowy.ag.bocznica.org/
--
Pozdrawiam
Zbyszek
PGP key: 0xBA6D33B6
Reklama: Internet Explorer służy do przeglądania zawartości
Internetu z Twojego komputera i vice-versa.
From: Agryppa <ja_at_nospam_ty.pl>
Subject: Re: Ladowanie akumulatora =?ISO-8859-2?Q?wapniowo=2Do=B3owiowego?=
Date: Fri, 03 Feb 2006 00:25:04 +0100
Zbynek Ltd. wrote:
http://aku-wapniowy.ag.bocznica.org/
Wiesz co? Takie linki to sobie wnuczkom podawaj....
Agryppa
Juz wielu osobom pomogłem nawet wtedy, gdy pytały o banały typu: "jak
chodzic by się nie przewrócić". Stać mnie było na odpowiedź. Jeśli twój
czas Cię kosztuje krocie, to nie czytaj moich postów. Nie są obowiązkowe.
Agryppa
From: "Zbynek Ltd." <sp2scf.spamstoper_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Ladowanie akumulatora wapniowo-ołowiowego
Date: Fri, 03 Feb 2006 00:51:18 +0100
Witam
Agryppa napisał(a) :
Zbynek Ltd. wrote:
http://aku-wapniowy.ag.bocznica.org/
Wiesz co? Takie linki to sobie wnuczkom podawaj....
Agryppa
Juz wielu osobom pomogłem nawet wtedy, gdy pytały o banały typu: "jak
chodzic by się nie przewrócić". Stać mnie było na odpowiedź. Jeśli twój
czas Cię kosztuje krocie, to nie czytaj moich postów. Nie są obowiązkowe.
Obrażalski.
Wydaje mi się, że jakąś tam wiedzę o akumulatorkach mam. O tych,
które masz nic nie wiem. Nie spotkałem się. Jeżeli bym
potrzebował to, zgadnij, gdzie bym szukał informacji?
--
Pozdrawiam
Zbyszek
PGP key: 0xBA6D33B6
Reklama: Internet Explorer służy do przeglądania zawartości
Internetu z Twojego komputera i vice-versa.
From: "SP9LWH" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Ladowanie_akumulatora_wapniowo-o=B3owiowego?=
Date: Fri, 3 Feb 2006 00:52:03 +0100
Użytkownik "Agryppa" <ja_at_nospam_ty.pl> napisał w wiadomości
news:dru4ci$uca$1_at_nospam_news.onet.pl...
czas Cię kosztuje krocie, to nie czytaj moich postów. Nie są obowiązkowe.
To widziałeś ?
http://www.barden-uk.com/delphi-deep-cycle-batteries.html
http://www.exide.dk/start/pdf/Batteritest%20fra%20Camping%202004-01.pdf
From: Agryppa <ja_at_nospam_ty.pl>
Subject: Re: Ladowanie akumulatora =?ISO-8859-2?Q?wapniowo=2Do=B3owiowego?=
Date: Fri, 03 Feb 2006 01:07:12 +0100
SP9LWH wrote:
To widziałeś ?
http://www.barden-uk.com/delphi-deep-cycle-batteries.html
http://www.exide.dk/start/pdf/Batteritest%20fra%20Camping%202004-01.pdf
Ten pierszy link czytałem zanim zadałem pytanie. Drugi jest, z mojej winy,
dla mnie nieczytelny.
Ale z tego pierwszego wynika, że bateria, zanim stanie sie w 100% naładowana
potrzebuje 4 godzin do tego, by te wiedzę przyswoić. Dlatego nalezy ładować
5 godzin + 4 = razem 9 godzin (dla baterii 200Ah jeżeli jest na zero i jest
typem deep cycle).
OK. Ale co mi to daje? Zbadałem voltaż, że był 12,5V. Czy to jest 100%
naładowania? Pytam dopiero teraz, bo sądziłem, że wszytkie baterie
samochodowe i żeglarskie to 13.8V. Takie miałem radio, że potrzebowało
13,8V. Doładowałem. Jeden z kolesiów powiedział, że akumulator ma mieć 12V
i basta. Teraz mój ma 13,9V. co z tym fantem zrobić?
Agryppa
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: Ladowanie akumulatora =?ISO-8859-2?Q?wapniowo-o=B3owiowego?=
Date: Fri, 03 Feb 2006 01:38:24 +0100
Agryppa napisał(a):
OK. Ale co mi to daje? Zbadałem voltaż, że był 12,5V. Czy to jest 100%
naładowania? Pytam dopiero teraz, bo sądziłem, że wszytkie baterie
samochodowe i żeglarskie to 13.8V. Takie miałem radio, że potrzebowało
13,8V. Doładowałem. Jeden z kolesiów powiedział, że akumulator ma mieć 12V
i basta. Teraz mój ma 13,9V. co z tym fantem zrobić?
Akumulatory ołowiowe kwasowe ładuje sie maksymalnie do napięcia 14.7V po
czym się ładowanie bezwzględnie wyłącza. Aby nie zniszczyć akumulatora
nie wolno dopuszczac aby rozładował się poniżej 9V. Nie wolno też
ładowac zbyt duzym prądem. Zależy od typu akumulatora - najbezpieczniej
prądem 12-godzinnym.
Na ile naładowany jest akumulator można MNIEJ WIĘCEJ odczytać z
charakterystyki (wykresu) napięcia w funkcji naładowania. Nawet dziecko
wie, że napięcie ogniwa zmienia się (spada) w funkcji rozładowania. Inny
sposób to używac ładowarki która mierzy pojemność podczas ładowania i
najlepiej równiez podczas rozładowywania (ale konkretnie ołowiowych sie
nie opróżnia przed ładowaniem).
Zapewne te wapniowe są podobne.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
From: "Ukaniu" <L99UkaszWYWALTO_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Ladowanie_akumulatora_wapniowo-o=B3owiowego?=
Date: Fri, 3 Feb 2006 01:50:16 +0100
Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com> napisał w wiadomości
Akumulatory ołowiowe kwasowe ładuje sie maksymalnie do napięcia 14.7V po
czym się ładowanie bezwzględnie wyłącza. Aby nie zniszczyć akumulatora
Napięcie graniczne ładowania zależy od prądu, przy szybkim ładowaniu dużym
prądem napięcie przejścia do stanu podtrzymywania bywa nawet powyżej 16V.
Pozdrawiam Łukasz
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: Ladowanie akumulatora =?ISO-8859-2?Q?wapniowo-o=B3owiowego?=
Date: Fri, 03 Feb 2006 04:18:24 +0100
Ukaniu napisał(a):
Napięcie graniczne ładowania zależy od prądu, przy szybkim ładowaniu
dużym prądem napięcie przejścia do stanu podtrzymywania bywa nawet
powyżej 16V.
Swoje akumulatory możesz ładować i do 26V :)
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
From: "Ukaniu" <L99UkaszWYWALTO_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Ladowanie_akumulatora_wapniowo-o=B3owiowego?=
Date: Fri, 3 Feb 2006 11:58:31 +0100
Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com> napisał w wiadomości
news:druhip$gf4$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Swoje akumulatory możesz ładować i do 26V :)
Ostatni tak traktowany zakończył żywot po 8 latach :-)
Na wszelakich wykresach ładowania aku. Pb
http://tinyurl.com/7588b
widać, że naładowanie występuje przy ~2.7V/cela.
Owszem gazowanie już jest wtedy silne, ale nigdzie nie znalazłem informacji,
że przy ładowaniu do napięcia 16V a potem przejście do podtrzymania 13.7
występują jakieś ujemne skutki.
Pozdrawiam Łukasz
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: Ladowanie akumulatora =?ISO-8859-2?Q?wapniowo-o=B3owiowego?=
Date: Fri, 03 Feb 2006 12:37:46 +0100
Ukaniu napisał(a):
widać, że naładowanie występuje przy ~2.7V/cela.
Owszem gazowanie już jest wtedy silne, ale nigdzie nie znalazłem
informacji, że przy ładowaniu do napięcia 16V a potem przejście do
podtrzymania 13.7 występują jakieś ujemne skutki.
Ja już zarżnąłem 2 akumulatory żelowe w ten sposób.
Oczywiście sa akumulatory i akumulatory.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
From: pisz_na.mirek_at_nospam_dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl
Subject: Re: Ladowanie akumulatora =?ISO-8859-2?Q?wapniowo=2Do=B3owiowego?=
Date: Fri, 3 Feb 2006 11:36:02 +0000 (UTC)
A.Grodecki <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com> wrote:
Ukaniu napisał(a):
widać, że naładowanie występuje przy ~2.7V/cela.
Owszem gazowanie już jest wtedy silne, ale nigdzie nie znalazłem
informacji, że przy ładowaniu do napięcia 16V a potem przejście do
podtrzymania 13.7 występują jakieś ujemne skutki.
Ja już zarżnąłem 2 akumulatory żelowe w ten sposób.
Oczywiście sa akumulatory i akumulatory.
Żelówki to tak, często mają dopuszczalny max nawet mniej niż 14.4, ale
samochodowe Pb-Ca zaleca! się ładować do 2.6-2.7V/celę
From: "Ukaniu" <L99UkaszWYWALTO_at_nospam_gazeta.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Ladowanie_akumulatora_wapniowo-o=B3owiowego?=
Date: Fri, 3 Feb 2006 12:53:41 +0100
Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com> napisał w wiadomości
news:drvep0$4en$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Ja już zarżnąłem 2 akumulatory żelowe w ten sposób.
Oczywiście sa akumulatory i akumulatory.
Ahm, no oczywiście kwasowe żelowe to tak, mnie się jednoznacznie wraz z
tematem wątku skojarzyło z kwasowymi zwykłymi.
Pozdrawiam Łukasz
From: "SP9LWH" <spam_at_nospam_autorom.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Ladowanie_akumulatora_wapniowo-o=B3owiowego?=
Date: Fri, 3 Feb 2006 09:47:43 +0100
Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com> napisał w wiadomości
news:dru84p$ntk$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Akumulatory ołowiowe kwasowe ładuje sie maksymalnie do napięcia 14.7V po
Omawiamy "dziwoląg". Akumulator wapniowy. W nich jest tak samo ?
Pytanie jest o progi napięciowe, nie o zasady ładowania.
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: Ladowanie akumulatora =?ISO-8859-2?Q?wapniowo-o=B3owiowego?=
Date: Fri, 03 Feb 2006 10:41:15 +0100
SP9LWH napisał(a):
Omawiamy "dziwoląg". Akumulator wapniowy. W nich jest tak samo ?
Pytanie jest o progi napięciowe, nie o zasady ładowania.
W przypadku akumulatora kwasowego czy żelowego ołwiowego progi
napięciowe i zasada ładowania to praktycznie jedno i to samo. Poczytaj
trochę o ogniwach róznego rodzaju.
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
From: "Marek Dzwonnik" <mdz_at_nospam_WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Ladowanie_akumulatora_wapniowo-o=B3owiowego?=
Date: Fri, 3 Feb 2006 11:07:35 +0100
Użytkownik "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com> napisał w
wiadomości news:dru84p$ntk$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl
Zapewne te wapniowe są podobne.
Piszę z pamięci, więc mogę się myslić w szczegółach...
Płyty w akumulatorach ołowiowych wykonuje się w postaci ołowianej ramki
nosnej z wprasowaną masą czynną. Czysty ołów jest konstrukcyjnie zbyt
miękki dlatego najczęściej stosowano stop ołowiu z antymonem (Pb-Sb). Jednak
takie ogniwa wykazują tendencję do samorozładowania. Zastąpienie antymonu
niewielkim dodatkiem wapnia (nawet bardzo niewielkim - rzędu 0.1%) pozwala
znacznie zmniejszyć tempo samorozładowania. AFAIR nawet 3-krotnie.
http://technologie.polsl.pl/Inynieria%20materiaowa%20metalurgia/I-40.doc
Natomiast stosowanie nazwy "aku wapniowo-ołowiowe" to IMHO głównie chwyt
marketingowy mający odróżnić nową technologię od starej. Dodatek wapnia nie
zmienia zasadniczego układu elektrochemicznego aku. kwasowego-ołowiowego
ani nie zmienia zasady działania.
--
Maerk Dzwonnik, GG: #2061027 - zwykle jako 'niewidoczny'
(Uwaga Gadu-Gadulcowicze: Nie odpowiadam na anonimy.)
From: "A.Grodecki" <ag.usun_to_at_nospam_modeltronik.com>
Subject: Re: Ladowanie akumulatora =?ISO-8859-2?Q?wapniowo-o=B3owiowego?=
Date: Fri, 03 Feb 2006 12:40:40 +0100
Marek Dzwonnik napisał(a):
Natomiast stosowanie nazwy "aku wapniowo-ołowiowe" to IMHO głównie chwyt
marketingowy mający odróżnić nową technologię od starej. Dodatek wapnia nie
zmienia zasadniczego układu elektrochemicznego aku. kwasowego-ołowiowego
ani nie zmienia zasady działania.
A już myślałem, że coś mi umknęło :)
Tymczasem to cos w rodzaju stwierdzenia, że DOS jest typowym TLS-em :)
--
Pozdrawiam,
A. Grodecki
"Wszystkie zwierzęta sa równe.
Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."
From: J.F. <jfox_xnospamx_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Ladowanie akumulatora wapniowo-ołowiowego
Date: Fri, 03 Feb 2006 14:57:27 +0100
On Fri, 03 Feb 2006 01:07:12 +0100, Agryppa wrote:
OK. Ale co mi to daje? Zbadałem voltaż, że był 12,5V. Czy to jest 100%
naładowania? Pytam dopiero teraz, bo sądziłem, że wszytkie baterie
samochodowe i żeglarskie to 13.8V. Takie miałem radio, że potrzebowało
13,8V. Doładowałem. Jeden z kolesiów powiedział, że akumulator ma mieć 12V
i basta. Teraz mój ma 13,9V. co z tym fantem zrobić?
Nic. teraz to juz nic nie zrobisz :-)
A prawdopodobnie bardzo dobrze naladowales.
J.
From: pisz_na.mirek_at_nospam_dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl
Subject: Re: Ladowanie akumulatora =?ISO-8859-2?Q?wapniowo=2Do=B3owiowego?=
Date: Fri, 3 Feb 2006 11:26:28 +0000 (UTC)
Agryppa <ja_at_nospam_ty.pl> wrote:
Agryppa wrote:
Witam,
Przed ładowaniem akumulator pokazywał 12,5V. Po 9h ładowania prostownikiem
voltomierz pokazje 13.91V. Czy już wystarczy?
Czyli co? Do bani z tym pytaniem? Nie elektroniczne?
Dodam, że chodz o akumulator Delphi Freedom marine 105 Ah
Dziś rozmawiałem z kolesiem, który mnie wyśmiał, że ładowałem aku, który
miał 12,5 V napięcia. Moje doświadczenie z akumulatorami jest takie, że
skoro zasilają radia, które potrzebują 13.8V to sądziłem,że każdy aku
samochodowy lub żeglarski ma napięcie 13.8. Stąd moje pytanie.
Mylisz dwa napięcia
- napięcie stojącego akumulatora (minimum 4-8h po odłączeniu)
jakieś 12.45-12.6 (zależy od typu i temperatury) to 100% naładowania
- wolne 2.3V/celę * 6 = 13.8V
- szybkie do 2.4-2.45V/c * 6 = 14.4-14.7V
Każdy sposób ma swoje wady i zalety (i wymogi - zwłaszcza przy szybkim
ładowaniu)
http://www.buchmann.ca/Article7-page2.asp
http://www.batteryuniversity.com/partone-13.htm
http://www.cfaa.ca/journal-2003-fall-problems.html
Wapniowe ogólnie mają nieco większe napięcie na celę i wyższe napięcie
ładowania (podobno aku Silver Boscha niedoładowują się w niektórych modelach
BMW :)
Samochodowe wapniowce przy szybkim ładowaniu często ładuje się do 15.8-16.0V,
ale jak widać w którymś z powyższych linków, niedotyczy do wapniowców
żelowych. Po prostu należy czytać specyfikację producenta.
From: J.F. <jfox_xnospamx_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Ladowanie akumulatora wapniowo-ołowiowego
Date: Fri, 03 Feb 2006 14:57:26 +0100
On Fri, 3 Feb 2006 11:26:28 +0000 (UTC),
- napięcie stojącego akumulatora (minimum 4-8h po odłączeniu)
jakieś 12.45-12.6 (zależy od typu i temperatury) to 100% naładowania
13.2
J.