Silnik korkowy.



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek" <jarek54129_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Silnik korkowy.
Date: Thu, 9 Mar 2006 20:34:55 +0100


Mam pytanie co do silniczka wyciągniętego z drukarki lexmark z32:
Ma on cztery wyjścia trzy białe kable jeden biało niebieski... poczytałem
troche wyszło że to 4 fazowy tak jak to w datasheet pisze

(http://www.oceancontrols.com.au/motor_controller/stepper_motors.htm)
(silnik M42SP-5A)

i że trzy wyjścia to cewki jedno to środek gwiazdy

Ale pomierzyłem i wyszło mi że kable łączą się w dwie pary... i teraz nie
wiem ile tych cewek jest wkońcu i który kabel to co... z góry thx za pomoc



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek" <jarek54129_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Thu, 9 Mar 2006 21:05:08 +0100




Zaczęłem kombinować z tym silnikiem na krutko i obraca się jeżeli kable
podłączam tak:

pierwsze uzwojenie + -
drugie + -
znowu pierwsze - +
drugie - +

I przy takim załączaniu obraca się wkoło.

Jak to podłączyć do portu LPT??
Przez h-bridge i ULN2803A czy może jakoś inaczej??



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: KrzysiekPP <krzysiekpp_at_nospam_NOSPAM.op.pl>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Thu, 9 Mar 2006 21:44:32 +0100


Zaczęłem kombinować z tym silnikiem na krutko i obraca się jeżeli kable
podł?czam tak:

Jak zepniesz na krótko, to bedzie działał. Silniki korkowe na krutko nie
działają i to jest po prostu problem ich wlascicieli.

--
Krzysiek, Krakow

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek" <jarek54129_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Thu, 9 Mar 2006 22:14:35 +0100



Jak zepniesz na krótko, to bedzie działał. Silniki korkowe na krutko nie
działają i to jest po prostu problem ich wlascicieli.

Ale ja mu ręcznie podaje z zasilacza napięcie najpierw na cewki + - potem
obracam i podaje na cewki - + i tak jak mi się nudzi mogę zrobić cały
obrót...



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Grzegorz Kurczyk <grzegorz.usun.to_at_nospam_control.slupsk.pl>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Fri, 10 Mar 2006 01:43:22 +0100


Użytkownik Jarek napisał:
Jak zepniesz na krótko, to bedzie działał. Silniki korkowe na krutko nie
działają i to jest po prostu problem ich wlascicieli.


Ale ja mu ręcznie podaje z zasilacza napięcie najpierw na cewki + - potem
obracam i podaje na cewki - + i tak jak mi się nudzi mogę zrobić cały
obrót...


Nie zrozumiał Kolega aluzji ;-)
Chodziło o "krótko" i "krutko".

A wracając do tematu jest to dwufazowy silnik bipolarny.
Do sterowania będą potrzebne dwa mostki H np. takie
ftp://ftp.control.slupsk.pl/pub/elektronika/elementy/L298.pdf

Pozdrawiam
Grzegorz

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek" <jarek54129_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Fri, 10 Mar 2006 06:54:14 +0100




Nie zrozumiał Kolega aluzji ;-)
Chodziło o "krótko" i "krutko".

No rzeczywiście :-) nigdy nie zwracam uwagi na gramatykę jak czytam i
później tak wychodzi...

A wracając do tematu jest to dwufazowy silnik bipolarny.
Do sterowania będą potrzebne dwa mostki H np. takie
ftp://ftp.control.slupsk.pl/pub/elektronika/elementy/L298.pdf

No i chyba jeszcze jakiś sterownik co będzie podawał prąd chyba?? Ja planuje
dwa mostki H i do tego przez ULN2803A podpięty pod port LPT sterować nimi.

Pozdrawiam Jarek.



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Grzegorz Kurczyk <grzegorz.usun.to_at_nospam_control.slupsk.pl>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Fri, 10 Mar 2006 08:34:23 +0100


Użytkownik Jarek napisał:
A wracając do tematu jest to dwufazowy silnik bipolarny.
Do sterowania będą potrzebne dwa mostki H np. takie
ftp://ftp.control.slupsk.pl/pub/elektronika/elementy/L298.pdf


No i chyba jeszcze jakiś sterownik co będzie podawał prąd chyba?? Ja planuje
dwa mostki H i do tego przez ULN2803A podpięty pod port LPT sterować nimi.


No ale ten L298 to właśnie jest taki "sterownik" co prąd podaje :-)
Wejściami tego scalaka możesz sterować bezpośrednio z LPT (ULN.... nie
jest potrzebny).

Pozdrawiam
Grzegorz

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek" <jarek54129_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Fri, 10 Mar 2006 13:33:08 +0100



Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <grzegorz.usun.to_at_nospam_control.slupsk.pl> napisał w
wiadomości news:dura0c$fhd$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
No ale ten L298 to właśnie jest taki "sterownik" co prąd podaje :-)
Wejściami tego scalaka możesz sterować bezpośrednio z LPT (ULN.... nie
jest potrzebny).

No rzeczywiście... :-) A co do podłączenia to do Vss +12 V z zasilacza
komputerowego do In1...4 wejścia portu lpt a do out1...4 cewki?? Dobrze
myśle??



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Grzegorz Kurczyk <grzegorz.usun.to_at_nospam_control.slupsk.pl>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Fri, 10 Mar 2006 15:16:07 +0100


Użytkownik Jarek napisał:

No rzeczywiście... :-) A co do podłączenia to do Vss +12 V z zasilacza
komputerowego do In1...4 wejścia portu lpt a do out1...4 cewki?? Dobrze
myśle??


Po zapodaniu +12V na Vss poleci ze scalaka piękny dymek :-)
Vss (9) to zasilanie części cyfrowej i podajesz tam +5V
Vs (4) to zasilanie mostków H i dajesz tam napięcie zależne od
posiadanego silnika krokowego.
Na 8 str. tego pdf-a masz przykładowy schemat połączenia tego scalaka z
silnikiem krokowym. Układ L297 nie jest konieczny. Z portu LPT możesz
sterować bespośrednio wejściami L298.

Pozdrawiam
Grzegorz



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek" <jarek54129_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Fri, 10 Mar 2006 15:53:46 +0100


A co powiesz na takie coś??

http://kzkteam.wroclaw.pl/sterownik.jpg

czy to by zadziałało?? Oczywiście dwa takie na jeden silnik...



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_xnospamx_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Sat, 11 Mar 2006 11:25:19 +0100


On Fri, 10 Mar 2006 15:53:46 +0100, Jarek wrote:
A co powiesz na takie coś??
http://kzkteam.wroclaw.pl/sterownik.jpg
czy to by zadziałało?? Oczywiście dwa takie na jeden silnik...

Fajne, dopoki nie wysterujemy obu naraz.
Co nam chyba grozi od wlaczenia kompa do startu programu
sterujacego..

J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_xnospamx_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Fri, 10 Mar 2006 17:54:02 +0100


On Fri, 10 Mar 2006 06:54:14 +0100, Jarek wrote:
A wracając do tematu jest to dwufazowy silnik bipolarny.
Do sterowania będą potrzebne dwa mostki H np. takie
ftp://ftp.control.slupsk.pl/pub/elektronika/elementy/L298.pdf

No i chyba jeszcze jakiś sterownik co będzie podawał prąd chyba?? Ja planuje
dwa mostki H i do tego przez ULN2803A podpięty pod port LPT sterować nimi.

Jak przeczytasz pierwsza strone to wyjdzie ze wejscia L298 ma
standardzie TTL, czyli tak jak port LPT.

2803 nie jest do niczego potrzebny.

J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek" <jarek54129_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Fri, 10 Mar 2006 19:42:14 +0100




Podsumowując L298:

Vss podpinam pod +5V
Vs pod zasilanie silnika
In1...4 pod port LPT
Out1...4 pod cewki silnika
Tylko nie wiem jeszcze do czego służą Enable A i B
i jeszcze Sense A i B
I pod co je podpiąć...



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Grzegorz Kurczyk <grzegorz.usun.to_at_nospam_control.slupsk.pl>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Fri, 10 Mar 2006 20:49:16 +0100


Użytkownik Jarek napisał:

Podsumowując L298:

Vss podpinam pod +5V
Vs pod zasilanie silnika
In1...4 pod port LPT
Out1...4 pod cewki silnika
Tylko nie wiem jeszcze do czego służą Enable A i B
i jeszcze Sense A i B
I pod co je podpiąć...



Oj wyraźnie nie chce Ci się przeczytać tego pdf-a :-)
Nawet nie znając angielskiego można się wszystkiego domyśleć patrząc na
schematy.
Sense A i B to są wyjścia do pomiaru prądu płynącego przez mostek.
Emitery dolnych tranzystorów mostka są wyprowadzone na nogę SENSE.
Mierząc spadek napięcia na rezystorze emiterowym możesz dowiedzieć się
jaki prąd płynie przez uzwojenie silnika i ewentualnie zrobić jakieś
zabezpieczenie przeciwzwarciowe. na upartego możesz SENSE A i B połączyć
prosto z masą, ale wtedy nic nie będzie ograniczało prądu płynącego
przez uzwojenie silnika (poza rezystancją tego uzwojenia oczywiście).
ENABLE to wejścia włączające mostek. Stan wysoki = mostek aktywny.

Pozdrawiam
Grzegorz



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek" <jarek54129_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Fri, 10 Mar 2006 20:53:07 +0100



Oj wyraźnie nie chce Ci się przeczytać tego pdf-a :-)

No nie bardzo zwłaszcza że po ang znam ten język ale ciężko mi idzie
czytanie... przyznaje

Nawet nie znając angielskiego można się wszystkiego domyśleć patrząc na
schematy.

Ja jestem początkujący więc dla mnie wszystko nie jest takie jasne :) Ale
dzięki wam dużo się nauczyłem :) Dziękuje za pomoc i pozdrawiam.

Jarek





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Pelos" <pelos_at_nospam_pelos.pl>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Fri, 10 Mar 2006 09:47:38 +0100



Użytkownik "Jarek" <jarek54129_at_nospam_poczta.fm> napisał w wiadomości
news:duq20k$bq2$1_at_nospam_news.dialog.net.pl...


Zaczęłem kombinować z tym silnikiem na krutko i obraca się jeżeli kable
podłączam tak:

pierwsze uzwojenie + -
drugie + -
znowu pierwsze - +
drugie - +

I przy takim załączaniu obraca się wkoło.

Jak to podłączyć do portu LPT??
Przez h-bridge i ULN2803A czy może jakoś inaczej??
To nie jest silnik z korka - tylko krokowy.
W Chipie (tak tak to nie pomylka) 1 lub 2 lub 3 numerze z tego roku byl
sterownik do silnika.
Moge zobaczyc.

pozdro

--
Pelos
http://www.pelos.pl



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "ZbychJ" <zbigzdroje1_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Sat, 11 Mar 2006 02:39:21 +0100


Witam

Aby silnik korkowy zaczął działać potrzebny jest korkociąg.
Ponadto poczytaj wszystkie uwagi w tym i nie tylko w tym wątku. Również
pomocna jest góglarka.
--
Pozdrowienia ZbychJ



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jarek" <jarek54129_at_nospam_poczta.fm>
Subject: Re: Silnik korkowy.
Date: Sat, 11 Mar 2006 09:50:40 +0100


A jak myślisz takie coś by zadziałało?? Wyciąłem i przerobiłem to z jednego
schematu...

http://kzkteam.wroclaw.pl/sterownik.jpg