Zasada działania



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 12:58:31 +0200


Witam wszystkich, chciałem się od Was dowiedzieć jednej rzeczy. Interesuje
mnie podzespół samochodzie który nazywa się zawór biegu jałowego ( ISV -
idle speed valve). Często jest on nazywany silnikiem krokowym , lub zaworem
bocznikowy. Jest to silnik do którego przychodzą 2 przewody ( na obudowie
"+" i z drugiej strony "-" ale przy nim jest znak diody.). Czy sinieje
możliwość sterowania tym silniki i równoczesnym odczytywaniem jego położenia
( poprzez jakąś przekładnie następuje zamiana ruchu obrotowego na
posuwisto-zwrotny). Bo rozumiem ze silnik krokowy wykonuje "małe" kroczki i
dzięki temu jest on w stanie stwierdzić położenie kątowe wału. Tylko czy
poprzez 2 przewody da się odczytać położeni tegoż wału.
Chciałbym sprawdzić ten silnik ale bez waszej opinii nie chce podłączać do
niego 12V bezpośrednio bo być może jest on jakoś inaczej zasilany ( może
jakimiś impulsami ) ???.



Pozdrawiam Michał



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "darnok" <darnok-allegroMALPAwpKROPKApl_at_nospam_anty.spam.ch>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasada_dzia=B3ania?=
Date: Tue, 4 Apr 2006 13:12:45 +0200


In news:e0tjhp$1gv$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl, Stolat wrote:
Witam wszystkich, chciałem się od Was dowiedzieć jednej rzeczy.
Interesuje mnie podzespół samochodzie który nazywa się zawór biegu
jałowego ( ISV - idle speed valve). Często jest on nazywany silnikiem
krokowym , lub zaworem bocznikowy. Jest to silnik do którego
przychodzą 2 przewody ( na obudowie "+" i z drugiej strony "-" ale
przy nim jest znak diody.). Czy sinieje możliwość sterowania tym
silniki i równoczesnym odczytywaniem jego położenia ( poprzez jakąś
przekładnie następuje zamiana ruchu obrotowego na posuwisto-zwrotny).
Bo rozumiem ze silnik krokowy wykonuje "małe" kroczki i dzięki temu
jest on w stanie stwierdzić położenie kątowe wału. Tylko czy poprzez
2 przewody da się odczytać położeni tegoż wału.

Jako czujnik polozenia walu stosuje sie cewke ktora znajduje sie nad zebatka
kola zamachowego.
To o czym ty mowisz to siliczek regulujacy polozenie przepustnicy - on nie
wykrywa nic, tylko otwiera bardziej lub mniej.

--
darnok


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 13:25:08 +0200


Jako czujnik polozenia walu stosuje sie cewke ktora znajduje sie nad
zebatka kola zamachowego.
To o czym ty mowisz to siliczek regulujacy polozenie przepustnicy - on nie
wykrywa nic, tylko otwiera bardziej lub mniej.

Nie nie :) Czujnik położenia wału to co innego i wiem o tym :).Jest on
chyba w martwym punkcie zapłonu czy jakoś tak, i od impulsu z tego czujnika
rozpoczyna się cala procedura uruchamiania silnika. Wiem ze stosuje się
enkodery i resolwery do określenia położenia wału ale raczej nie na 2
przewodach. Moje pytanie zasadniczo brzmi czy jest możliwe zasilanie i
odczyt położenie wału poprzez dwa te same przewody??. Albo czy istnieje
sposób na dolne pozycjonowanie silnika używają 2 przewodów ?


Pozdrawiam Michał



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 13:30:51 +0200


Mowiąc "wał" mam na mysli wałek silnika krokowego -on otwiera i zamyka
dodatkowy kanał powietrza i w ten sposób wygładza wolne obroty silnika.
Teraz niewiem czy on działa na zasadzie otwrty lub zakmkniety , czy istniej
plynna możliwośćregulacji tegoż silniczka.





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_xnospamx_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 04 Apr 2006 13:51:18 +0200


On Tue, 4 Apr 2006 13:30:51 +0200, Stolat wrote:
Mowiąc "wał" mam na mysli wałek silnika krokowego -on otwiera i zamyka
dodatkowy kanał powietrza i w ten sposób wygładza wolne obroty silnika.
Teraz niewiem czy on działa na zasadzie otwrty lub zakmkniety , czy istniej
plynna możliwośćregulacji tegoż silniczka.

Musi istniec mozliwosc plynnej regulacji.
Polozenie nie musi byc znane - wielkoscia regulowana sa i tak
obroty silnika [benzynowego].

Skoro ma tylko dwa kabelki to nie jest to silnik krokowy.
Teraz pytanie co:
-silnik komutatorowy z przekladnia ?
-elektromagnes z wciaganym rdzeniem ?
-cos typu miernik magnetoelektryczny - tzn obracane cewka ?

Dwie ostatnie moglbyby byc zasilane impulsowo, a wypelnienie przebiegu
wplywac na pozycje. I dioda zamontowana rownolegle do cewki mialaby
sens.

Chwila zabawy z bateryjka i zaroweczka powinna ujawnic jego tajemnice.
No chyba ze jest jeszcze podlaczony przez obudowe, jednym kabelkiem
dochodzi zasilanie, a drugim komendy sterujace :-)

J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
Date: Tue, 4 Apr 2006 14:05:10 +0200
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?B?UmU6IFphc2FkYSBkemlhs2FuaWE=?=


Hello J,

Tuesday, April 4, 2006, 1:51:18 PM, you wrote:

Mowiąc "wał" mam na mysli wałek silnika krokowego -on otwiera i zamyka
dodatkowy kanał powietrza i w ten sposób wygładza wolne obroty silnika.
Teraz niewiem czy on działa na zasadzie otwrty lub zakmkniety , czy istniej
plynna możliwośćregulacji tegoż silniczka.
Musi istniec mozliwosc plynnej regulacji.
Polozenie nie musi byc znane - wielkoscia regulowana sa i tak
obroty silnika [benzynowego].
Skoro ma tylko dwa kabelki to nie jest to silnik krokowy.
Teraz pytanie co:
-silnik komutatorowy z przekladnia ?
-elektromagnes z wciaganym rdzeniem ?
-cos typu miernik magnetoelektryczny - tzn obracane cewka ?
Dwie ostatnie moglbyby byc zasilane impulsowo, a wypelnienie przebiegu
wplywac na pozycje. I dioda zamontowana rownolegle do cewki mialaby
sens.

O ile mnie skleroza nie myli, to tylko w Fordach był taki patent z
dwuprzewodowym sterowaniem zaworu bypass.

Chwila zabawy z bateryjka i zaroweczka powinna ujawnic jego tajemnice.
No chyba ze jest jeszcze podlaczony przez obudowe, jednym kabelkiem
dochodzi zasilanie, a drugim komendy sterujace :-)

Też prawdopodobne - OIDP ma obudowę metalową, połączoną z masą.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 14:15:00 +0200



Musi istniec mozliwosc plynnej regulacji.
Polozenie nie musi byc znane - wielkoscia regulowana sa i tak
obroty silnika [benzynowego].
Skoro ma tylko dwa kabelki to nie jest to silnik krokowy.
Teraz pytanie co:
-silnik komutatorowy z przekladnia ?
-elektromagnes z wciaganym rdzeniem ?
-cos typu miernik magnetoelektryczny - tzn obracane cewka ?
Dwie ostatnie moglbyby byc zasilane impulsowo, a wypelnienie przebiegu
wplywac na pozycje. I dioda zamontowana rownolegle do cewki mialaby
sens.

Z tego co sie mi wydaje to raczej bedzie silnik tak na oko to wygalda jak
zwykly silnik :).




O ile mnie skleroza nie myli, to tylko w Fordach był taki patent z
dwuprzewodowym sterowaniem zaworu bypass.



Też prawdopodobne - OIDP ma obudowę metalową, połączoną z masą.


Niby tak,ale tylko bylaby mozliwosc przez polaczenie srubowe, bo jest
podkaldaka na stuku elemntu z kolektorem.Z tego co wiem nikt nigdy przez
srube niczego nie bedzie zasilac ( niepewnosc konatku).




Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Tomasz Piasecki <mtbrider_at_nospam_.-nospam-.poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasada =?ISO-8859-2?Q?dzia=B3ania?=
Date: Tue, 04 Apr 2006 14:05:39 +0200


J.F. wrote:

-silnik komutatorowy z przekladnia ?
-elektromagnes z wciaganym rdzeniem ?
-cos typu miernik magnetoelektryczny - tzn obracane cewka ?
  • servo?


  • TP.

    --
    | _ _ _ |
    | _____ _| |_| | __ (o) | | __ __ _at_nospam_poczta.onet.pl |
    | | \ | | |o \| \| |/o |/ _\| \ |
    | |_|_|_| \_| |__/|_| |_|\__|\__||_| Tomasz Piasecki |

    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
    Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasada_dzia=B3ania?=
    Date: Tue, 4 Apr 2006 13:21:01 +0200


    Jesli nie ma zadnego zwrotnego sygnalu to pewnie bez dodatkowego
    czujnika nie da sie - mozesz jedynie obserwowac jak steruje nim komputer
    samochodu... bedziesz wiedzial tyle ile wie komputer (jak podepniesz sie
    do pozostalych czujnikow rzecz jasna)


    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
    Subject: Re: Zasada działania
    Date: Tue, 4 Apr 2006 13:38:44 +0200


    Jesli nie ma zadnego zwrotnego sygnalu to pewnie bez dodatkowego czujnika
    nie da sie - mozesz jedynie obserwowac jak steruje nim komputer
    samochodu... bedziesz wiedzial tyle ile wie komputer (jak podepniesz sie
    do pozostalych czujnikow rzecz jasna)


    NO właśnie ale chyba bez oscyloskopu się nie da? Bo to ze on podaje napięcie
    to jeszcze jakoś sprawdzę ale jak on wysyła impulsy do tego silniczka? I
    teraz jak podłączę mu napięcie 12 V to mogę go usmażyć ???. NO chyba ze się
    mylę ?.



    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
    Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasada_dzia=B3ania?=
    Date: Tue, 4 Apr 2006 13:45:53 +0200



    "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl> wrote in message
    news:e0tlt7$c50$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
    Jesli nie ma zadnego zwrotnego sygnalu to pewnie bez dodatkowego
    czujnika nie da sie - mozesz jedynie obserwowac jak steruje nim
    komputer samochodu... bedziesz wiedzial tyle ile wie komputer (jak
    podepniesz sie do pozostalych czujnikow rzecz jasna)


    NO właśnie ale chyba bez oscyloskopu się nie da? Bo to ze on podaje
    napięcie to jeszcze jakoś sprawdzę ale jak on wysyła impulsy do tego
    silniczka? I teraz jak podłączę mu napięcie 12 V to mogę go usmażyć
    ???. NO chyba ze się mylę ?.

    Pewnie steruje silniczkiem PWM... i raczej nie podlaczalbym niczego
    jesli bedzie spiety komputer z silniczkiem.
    A co to za samochod?


    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
    Subject: Re: Zasada działania
    Date: Tue, 4 Apr 2006 14:05:52 +0200



    Pewnie steruje silniczkiem PWM... i raczej nie podlaczalbym niczego
    jesli bedzie spiety komputer z silniczkiem.
    A co to za samochod?


    Oczywiście chciałem nim sterować po odpięciu od PWM ( tam ECU- nazywa się
    EEV IV). Samochód to ford Monde o 93 r 1.8 zetec .



    Pozdrawiam Michał



    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
    Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasada_dzia=B3ania?=
    Date: Tue, 4 Apr 2006 14:08:55 +0200



    "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl> wrote in message
    news:e0tng2$j5m$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...

    Pewnie steruje silniczkiem PWM... i raczej nie podlaczalbym niczego
    jesli bedzie spiety komputer z silniczkiem.
    A co to za samochod?


    Oczywiście chciałem nim sterować po odpięciu od PWM ( tam ECU- nazywa
    się EEV IV). Samochód to ford Monde o 93 r 1.8 zetec .

    Na sieci jest dokumentacja do komputerow forda - pewnie tam znajdziesz
    odpowiedz na watpliwosci...
    poza tym poszukaj sobie o megasquirt diy tez pewnie bedzie troche
    informacji


    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
    Subject: Re: Zasada działania
    Date: Tue, 4 Apr 2006 14:19:36 +0200



    Na sieci jest dokumentacja do komputerow forda - pewnie tam znajdziesz
    odpowiedz na watpliwosci...
    Znaczy chodzi ci o dokumentacje odczytu usterek przy pomoicy czytnik kodow
    blyskowych??? bo to mam :). Mam tez TIS'a i microcata ale nie mam niestety
    zadnej dokumentacji dotyczacej parametrow pracy podzesolow elektoricznych
    ani algorytmow dzilania....






    poza tym poszukaj sobie o megasquirt diy tez pewnie bedzie troche
    informacji


    Niewiem co to jest ale wrzuce do google zaraz.



    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
    Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasada_dzia=B3ania?=
    Date: Tue, 4 Apr 2006 14:38:40 +0200



    "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl> wrote in message
    news:e0tocf$90o$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...

    Na sieci jest dokumentacja do komputerow forda - pewnie tam
    znajdziesz
    odpowiedz na watpliwosci...
    Znaczy chodzi ci o dokumentacje odczytu usterek przy pomoicy czytnik
    kodow blyskowych??? bo to mam :). Mam tez TIS'a i microcata ale nie
    mam niestety zadnej dokumentacji dotyczacej parametrow pracy
    podzesolow elektoricznych ani algorytmow dzilania....

    Nie, mysle o w miare dokladnej dokumentacji do samego komputera, opisie
    uC 8096, wyciagnietym firmware itd.
    Zobacz tu:
    http://www.kvitek.com/ford/


    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
    Subject: Re: Zasada działania
    Date: Tue, 4 Apr 2006 15:01:51 +0200



    Nie, mysle o w miare dokladnej dokumentacji do samego komputera, opisie
    uC 8096, wyciagnietym firmware itd.
    Zobacz tu:
    http://www.kvitek.com/ford/


    Ja pitole!!! Piekna sprawa jak ty to znlazles? Chyba nie przez google?



    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
    Subject: Re: Zasada działania
    Date: Tue, 4 Apr 2006 15:20:41 +0200




    Ja pitole!!! Piekna sprawa jak ty to znlazles? Chyba nie przez google?


    Choc po pierwszym przegladnicieu to raczej wygalda na opis EEC ale w
    amerykanskim wydaniu :(.



    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
    Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasada_dzia=B3ania?=
    Date: Tue, 4 Apr 2006 15:22:28 +0200



    "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl> wrote in message
    news:e0tqrn$geb$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...

    Nie, mysle o w miare dokladnej dokumentacji do samego komputera,
    opisie
    uC 8096, wyciagnietym firmware itd.
    Zobacz tu:
    http://www.kvitek.com/ford/


    Ja pitole!!! Piekna sprawa jak ty to znlazles? Chyba nie przez google?

    Przez google - polecam rowniez:

    http://home.netcom.com/~bsundahl/knock/sound/KnockSounds.htm
    http://www.motorvate.ca/mvp.php/507
    http://www.v8mustang.com/downloads.php#Documentation
    http://www.austincc.edu/cloud/tc_eec.htm
    http://eelink.net/~p-nowak/eecattachments/

    Sorki za lekki chaos ale to tak na biegu... i wlascwie wszystko przez
    google...
    a sam szukam tej ksiazki:
    "Ford Fuel Injection & Electronic Engine Control" Charles O. Probst


    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: "William" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl>
    Subject: Re: Zasada działania
    Date: Tue, 4 Apr 2006 13:48:02 +0200


    bocznikowy. Jest to silnik do którego przychodzą 2 przewody ( na obudowie
    "+" i z drugiej strony "-" ale przy nim jest znak diody.). Czy sinieje
    możliwość sterowania tym silniki i równoczesnym odczytywaniem jego
    położenia
    ( poprzez jakąś przekładnie następuje zamiana ruchu obrotowego na
    posuwisto-zwrotny). Bo rozumiem ze silnik krokowy wykonuje "małe" kroczki
    i
    dzięki temu jest on w stanie stwierdzić położenie kątowe wału. Tylko czy
    poprzez 2 przewody da się odczytać położeni tegoż wału.
    Chciałbym sprawdzić ten silnik ale bez waszej opinii nie chce podłączać do
    niego 12V bezpośrednio bo być może jest on jakoś inaczej zasilany ( może
    jakimiś impulsami ) ???.

    ZTCW jest to zwykły silniczek + dwie krańcówki + dwie diody. Diody +
    wyłączniki ograniczają ruch do skrajnych pozycji odcinając prąd. Sterownik
    działa adaptacyjnie więc nie jest mu potrzebna rzeczywista wartość otwarcia
    przpustnicy - on robi tylko korekty. Na potrzeby rozruchu otwiera "do końca"
    czyli w ciemno do działania krańcówki a potem szybko zmniejsza uchylenie. Są
    też oczywiscie silniczki krokowe.



    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
    Subject: Re: Zasada działania
    Date: Tue, 4 Apr 2006 14:09:53 +0200



    ZTCW jest to zwykły silniczek + dwie krańcówki + dwie diody. Diody +
    wyłączniki ograniczają ruch do skrajnych pozycji odcinając prąd. Sterownik
    działa adaptacyjnie więc nie jest mu potrzebna rzeczywista wartość
    otwarcia
    przpustnicy - on robi tylko korekty. Na potrzeby rozruchu otwiera "do
    końca"
    czyli w ciemno do działania krańcówki a potem szybko zmniejsza uchylenie.

    też oczywiscie silniczki krokowe.

    W Dokuemtacji technicznej tak sie to nazywa :).
    ISC valve - This allows small variations in idle speed to be "smoothed out".
    It works by varying the amount of air induced into the engine via an
    auxiliary air passage in the throttle body housing. It is controlled by a
    signal from the EEC IV module.

    Idle Speed Control (ISC) valve

    Ok a jak rozroznic czy to jest silinik krokowy czy zwykly silnik z
    krancowkami?




    Poprzedni Następny
    Wiadomość
    Spis treści
    From: Shooter <shooter_at_nospam_bezspamu.op.pl>
    Subject: Re: Zasada =?iso-8859-2?Q?dzia=B3ania?=
    Date: Wed, 5 Apr 2006 21:35:50 +0000 (UTC)


    Stolat napisal :

    Ok a jak rozroznic czy to jest silinik krokowy czy zwykly silnik z
    krancowkami?

    Na 2 przewodach nie moze byc silnik krokowy, musi byc 'zwykly'. Z tego co
    pamietam jest on sterowany napieciem 12V, zmiana polaryzacji powoduje
    pewnie obrot w przeciwna strone, sprawdz sobie na zasilaczu.

    --
    Shooter