Zasada działania
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 12:58:31 +0200
Witam wszystkich, chciałem się od Was dowiedzieć jednej rzeczy. Interesuje
mnie podzespół samochodzie który nazywa się zawór biegu jałowego ( ISV -
idle speed valve). Często jest on nazywany silnikiem krokowym , lub zaworem
bocznikowy. Jest to silnik do którego przychodzą 2 przewody ( na obudowie
"+" i z drugiej strony "-" ale przy nim jest znak diody.). Czy sinieje
możliwość sterowania tym silniki i równoczesnym odczytywaniem jego położenia
( poprzez jakąś przekładnie następuje zamiana ruchu obrotowego na
posuwisto-zwrotny). Bo rozumiem ze silnik krokowy wykonuje "małe" kroczki i
dzięki temu jest on w stanie stwierdzić położenie kątowe wału. Tylko czy
poprzez 2 przewody da się odczytać położeni tegoż wału.
Chciałbym sprawdzić ten silnik ale bez waszej opinii nie chce podłączać do
niego 12V bezpośrednio bo być może jest on jakoś inaczej zasilany ( może
jakimiś impulsami ) ???.
Pozdrawiam Michał
From: "darnok" <darnok-allegroMALPAwpKROPKApl_at_nospam_anty.spam.ch>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasada_dzia=B3ania?=
Date: Tue, 4 Apr 2006 13:12:45 +0200
In news:e0tjhp$1gv$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl, Stolat wrote:
Witam wszystkich, chciałem się od Was dowiedzieć jednej rzeczy.
Interesuje mnie podzespół samochodzie który nazywa się zawór biegu
jałowego ( ISV - idle speed valve). Często jest on nazywany silnikiem
krokowym , lub zaworem bocznikowy. Jest to silnik do którego
przychodzą 2 przewody ( na obudowie "+" i z drugiej strony "-" ale
przy nim jest znak diody.). Czy sinieje możliwość sterowania tym
silniki i równoczesnym odczytywaniem jego położenia ( poprzez jakąś
przekładnie następuje zamiana ruchu obrotowego na posuwisto-zwrotny).
Bo rozumiem ze silnik krokowy wykonuje "małe" kroczki i dzięki temu
jest on w stanie stwierdzić położenie kątowe wału. Tylko czy poprzez
2 przewody da się odczytać położeni tegoż wału.
Jako czujnik polozenia walu stosuje sie cewke ktora znajduje sie nad zebatka
kola zamachowego.
To o czym ty mowisz to siliczek regulujacy polozenie przepustnicy - on nie
wykrywa nic, tylko otwiera bardziej lub mniej.
--
darnok
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 13:25:08 +0200
Jako czujnik polozenia walu stosuje sie cewke ktora znajduje sie nad
zebatka kola zamachowego.
To o czym ty mowisz to siliczek regulujacy polozenie przepustnicy - on nie
wykrywa nic, tylko otwiera bardziej lub mniej.
Nie nie :) Czujnik położenia wału to co innego i wiem o tym :).Jest on
chyba w martwym punkcie zapłonu czy jakoś tak, i od impulsu z tego czujnika
rozpoczyna się cala procedura uruchamiania silnika. Wiem ze stosuje się
enkodery i resolwery do określenia położenia wału ale raczej nie na 2
przewodach. Moje pytanie zasadniczo brzmi czy jest możliwe zasilanie i
odczyt położenie wału poprzez dwa te same przewody??. Albo czy istnieje
sposób na dolne pozycjonowanie silnika używają 2 przewodów ?
Pozdrawiam Michał
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 13:30:51 +0200
Mowiąc "wał" mam na mysli wałek silnika krokowego -on otwiera i zamyka
dodatkowy kanał powietrza i w ten sposób wygładza wolne obroty silnika.
Teraz niewiem czy on działa na zasadzie otwrty lub zakmkniety , czy istniej
plynna możliwośćregulacji tegoż silniczka.
From: J.F. <jfox_xnospamx_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 04 Apr 2006 13:51:18 +0200
On Tue, 4 Apr 2006 13:30:51 +0200, Stolat wrote:
Mowiąc "wał" mam na mysli wałek silnika krokowego -on otwiera i zamyka
dodatkowy kanał powietrza i w ten sposób wygładza wolne obroty silnika.
Teraz niewiem czy on działa na zasadzie otwrty lub zakmkniety , czy istniej
plynna możliwośćregulacji tegoż silniczka.
Musi istniec mozliwosc plynnej regulacji.
Polozenie nie musi byc znane - wielkoscia regulowana sa i tak
obroty silnika [benzynowego].
Skoro ma tylko dwa kabelki to nie jest to silnik krokowy.
Teraz pytanie co:
-silnik komutatorowy z przekladnia ?
-elektromagnes z wciaganym rdzeniem ?
-cos typu miernik magnetoelektryczny - tzn obracane cewka ?
Dwie ostatnie moglbyby byc zasilane impulsowo, a wypelnienie przebiegu
wplywac na pozycje. I dioda zamontowana rownolegle do cewki mialaby
sens.
Chwila zabawy z bateryjka i zaroweczka powinna ujawnic jego tajemnice.
No chyba ze jest jeszcze podlaczony przez obudowe, jednym kabelkiem
dochodzi zasilanie, a drugim komendy sterujace :-)
J.
Date: Tue, 4 Apr 2006 14:05:10 +0200
From: RoMan Mandziejewicz <roman_at_nospam_pik-net.pl>
Subject: =?ISO-8859-2?B?UmU6IFphc2FkYSBkemlhs2FuaWE=?=
Hello J,
Tuesday, April 4, 2006, 1:51:18 PM, you wrote:
Mowiąc "wał" mam na mysli wałek silnika krokowego -on otwiera i zamyka
dodatkowy kanał powietrza i w ten sposób wygładza wolne obroty silnika.
Teraz niewiem czy on działa na zasadzie otwrty lub zakmkniety , czy istniej
plynna możliwośćregulacji tegoż silniczka.
Musi istniec mozliwosc plynnej regulacji.
Polozenie nie musi byc znane - wielkoscia regulowana sa i tak
obroty silnika [benzynowego].
Skoro ma tylko dwa kabelki to nie jest to silnik krokowy.
Teraz pytanie co:
-silnik komutatorowy z przekladnia ?
-elektromagnes z wciaganym rdzeniem ?
-cos typu miernik magnetoelektryczny - tzn obracane cewka ?
Dwie ostatnie moglbyby byc zasilane impulsowo, a wypelnienie przebiegu
wplywac na pozycje. I dioda zamontowana rownolegle do cewki mialaby
sens.
O ile mnie skleroza nie myli, to tylko w Fordach był taki patent z
dwuprzewodowym sterowaniem zaworu bypass.
Chwila zabawy z bateryjka i zaroweczka powinna ujawnic jego tajemnice.
No chyba ze jest jeszcze podlaczony przez obudowe, jednym kabelkiem
dochodzi zasilanie, a drugim komendy sterujace :-)
Też prawdopodobne - OIDP ma obudowę metalową, połączoną z masą.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman_at_nospam_pik-net.pl
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 14:15:00 +0200
Musi istniec mozliwosc plynnej regulacji.
Polozenie nie musi byc znane - wielkoscia regulowana sa i tak
obroty silnika [benzynowego].
Skoro ma tylko dwa kabelki to nie jest to silnik krokowy.
Teraz pytanie co:
-silnik komutatorowy z przekladnia ?
-elektromagnes z wciaganym rdzeniem ?
-cos typu miernik magnetoelektryczny - tzn obracane cewka ?
Dwie ostatnie moglbyby byc zasilane impulsowo, a wypelnienie przebiegu
wplywac na pozycje. I dioda zamontowana rownolegle do cewki mialaby
sens.
Z tego co sie mi wydaje to raczej bedzie silnik tak na oko to wygalda jak
zwykly silnik :).
O ile mnie skleroza nie myli, to tylko w Fordach był taki patent z
dwuprzewodowym sterowaniem zaworu bypass.
Też prawdopodobne - OIDP ma obudowę metalową, połączoną z masą.
Niby tak,ale tylko bylaby mozliwosc przez polaczenie srubowe, bo jest
podkaldaka na stuku elemntu z kolektorem.Z tego co wiem nikt nigdy przez
srube niczego nie bedzie zasilac ( niepewnosc konatku).
From: Tomasz Piasecki <mtbrider_at_nospam_.-nospam-.poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasada =?ISO-8859-2?Q?dzia=B3ania?=
Date: Tue, 04 Apr 2006 14:05:39 +0200
J.F. wrote:
-silnik komutatorowy z przekladnia ?
-elektromagnes z wciaganym rdzeniem ?
-cos typu miernik magnetoelektryczny - tzn obracane cewka ?
servo?
TP.
--
| _ _ _ |
| _____ _| |_| | __ (o) | | __ __ _at_nospam_poczta.onet.pl |
| | \ | | |o \| \| |/o |/ _\| \ |
| |_|_|_| \_| |__/|_| |_|\__|\__||_| Tomasz Piasecki |
From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasada_dzia=B3ania?=
Date: Tue, 4 Apr 2006 13:21:01 +0200
Jesli nie ma zadnego zwrotnego sygnalu to pewnie bez dodatkowego
czujnika nie da sie - mozesz jedynie obserwowac jak steruje nim komputer
samochodu... bedziesz wiedzial tyle ile wie komputer (jak podepniesz sie
do pozostalych czujnikow rzecz jasna)
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 13:38:44 +0200
Jesli nie ma zadnego zwrotnego sygnalu to pewnie bez dodatkowego czujnika
nie da sie - mozesz jedynie obserwowac jak steruje nim komputer
samochodu... bedziesz wiedzial tyle ile wie komputer (jak podepniesz sie
do pozostalych czujnikow rzecz jasna)
NO właśnie ale chyba bez oscyloskopu się nie da? Bo to ze on podaje napięcie
to jeszcze jakoś sprawdzę ale jak on wysyła impulsy do tego silniczka? I
teraz jak podłączę mu napięcie 12 V to mogę go usmażyć ???. NO chyba ze się
mylę ?.
From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasada_dzia=B3ania?=
Date: Tue, 4 Apr 2006 13:45:53 +0200
"Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl> wrote in message
news:e0tlt7$c50$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Jesli nie ma zadnego zwrotnego sygnalu to pewnie bez dodatkowego
czujnika nie da sie - mozesz jedynie obserwowac jak steruje nim
komputer samochodu... bedziesz wiedzial tyle ile wie komputer (jak
podepniesz sie do pozostalych czujnikow rzecz jasna)
NO właśnie ale chyba bez oscyloskopu się nie da? Bo to ze on podaje
napięcie to jeszcze jakoś sprawdzę ale jak on wysyła impulsy do tego
silniczka? I teraz jak podłączę mu napięcie 12 V to mogę go usmażyć
???. NO chyba ze się mylę ?.
Pewnie steruje silniczkiem PWM... i raczej nie podlaczalbym niczego
jesli bedzie spiety komputer z silniczkiem.
A co to za samochod?
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 14:05:52 +0200
Pewnie steruje silniczkiem PWM... i raczej nie podlaczalbym niczego
jesli bedzie spiety komputer z silniczkiem.
A co to za samochod?
Oczywiście chciałem nim sterować po odpięciu od PWM ( tam ECU- nazywa się
EEV IV). Samochód to ford Monde o 93 r 1.8 zetec .
Pozdrawiam Michał
From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasada_dzia=B3ania?=
Date: Tue, 4 Apr 2006 14:08:55 +0200
"Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl> wrote in message
news:e0tng2$j5m$1_at_nospam_atlantis.news.tpi.pl...
Pewnie steruje silniczkiem PWM... i raczej nie podlaczalbym niczego
jesli bedzie spiety komputer z silniczkiem.
A co to za samochod?
Oczywiście chciałem nim sterować po odpięciu od PWM ( tam ECU- nazywa
się EEV IV). Samochód to ford Monde o 93 r 1.8 zetec .
Na sieci jest dokumentacja do komputerow forda - pewnie tam znajdziesz
odpowiedz na watpliwosci...
poza tym poszukaj sobie o megasquirt diy tez pewnie bedzie troche
informacji
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 14:19:36 +0200
Na sieci jest dokumentacja do komputerow forda - pewnie tam znajdziesz
odpowiedz na watpliwosci...
Znaczy chodzi ci o dokumentacje odczytu usterek przy pomoicy czytnik kodow
blyskowych??? bo to mam :). Mam tez TIS'a i microcata ale nie mam niestety
zadnej dokumentacji dotyczacej parametrow pracy podzesolow elektoricznych
ani algorytmow dzilania....
poza tym poszukaj sobie o megasquirt diy tez pewnie bedzie troche
informacji
Niewiem co to jest ale wrzuce do google zaraz.
From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasada_dzia=B3ania?=
Date: Tue, 4 Apr 2006 14:38:40 +0200
"Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl> wrote in message
news:e0tocf$90o$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Na sieci jest dokumentacja do komputerow forda - pewnie tam
znajdziesz
odpowiedz na watpliwosci...
Znaczy chodzi ci o dokumentacje odczytu usterek przy pomoicy czytnik
kodow blyskowych??? bo to mam :). Mam tez TIS'a i microcata ale nie
mam niestety zadnej dokumentacji dotyczacej parametrow pracy
podzesolow elektoricznych ani algorytmow dzilania....
Nie, mysle o w miare dokladnej dokumentacji do samego komputera, opisie
uC 8096, wyciagnietym firmware itd.
Zobacz tu:
http://www.kvitek.com/ford/
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 15:01:51 +0200
Nie, mysle o w miare dokladnej dokumentacji do samego komputera, opisie
uC 8096, wyciagnietym firmware itd.
Zobacz tu:
http://www.kvitek.com/ford/
Ja pitole!!! Piekna sprawa jak ty to znlazles? Chyba nie przez google?
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 15:20:41 +0200
Ja pitole!!! Piekna sprawa jak ty to znlazles? Chyba nie przez google?
Choc po pierwszym przegladnicieu to raczej wygalda na opis EEC ale w
amerykanskim wydaniu :(.
From: "PAndy" <pandrw_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: =?iso-8859-2?Q?Re:_Zasada_dzia=B3ania?=
Date: Tue, 4 Apr 2006 15:22:28 +0200
"Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl> wrote in message
news:e0tqrn$geb$1_at_nospam_nemesis.news.tpi.pl...
Nie, mysle o w miare dokladnej dokumentacji do samego komputera,
opisie
uC 8096, wyciagnietym firmware itd.
Zobacz tu:
http://www.kvitek.com/ford/
Ja pitole!!! Piekna sprawa jak ty to znlazles? Chyba nie przez google?
Przez google - polecam rowniez:
http://home.netcom.com/~bsundahl/knock/sound/KnockSounds.htm
http://www.motorvate.ca/mvp.php/507
http://www.v8mustang.com/downloads.php#Documentation
http://www.austincc.edu/cloud/tc_eec.htm
http://eelink.net/~p-nowak/eecattachments/
Sorki za lekki chaos ale to tak na biegu... i wlascwie wszystko przez
google...
a sam szukam tej ksiazki:
"Ford Fuel Injection & Electronic Engine Control" Charles O. Probst
From: "William" <nie_at_nospam_ma.mnie.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 13:48:02 +0200
bocznikowy. Jest to silnik do którego przychodzą 2 przewody ( na obudowie
"+" i z drugiej strony "-" ale przy nim jest znak diody.). Czy sinieje
możliwość sterowania tym silniki i równoczesnym odczytywaniem jego
położenia
( poprzez jakąś przekładnie następuje zamiana ruchu obrotowego na
posuwisto-zwrotny). Bo rozumiem ze silnik krokowy wykonuje "małe" kroczki
i
dzięki temu jest on w stanie stwierdzić położenie kątowe wału. Tylko czy
poprzez 2 przewody da się odczytać położeni tegoż wału.
Chciałbym sprawdzić ten silnik ale bez waszej opinii nie chce podłączać do
niego 12V bezpośrednio bo być może jest on jakoś inaczej zasilany ( może
jakimiś impulsami ) ???.
ZTCW jest to zwykły silniczek + dwie krańcówki + dwie diody. Diody +
wyłączniki ograniczają ruch do skrajnych pozycji odcinając prąd. Sterownik
działa adaptacyjnie więc nie jest mu potrzebna rzeczywista wartość otwarcia
przpustnicy - on robi tylko korekty. Na potrzeby rozruchu otwiera "do końca"
czyli w ciemno do działania krańcówki a potem szybko zmniejsza uchylenie. Są
też oczywiscie silniczki krokowe.
From: "Stolat" <cyrax.skasujmnie._at_nospam_go2.pl>
Subject: Re: Zasada działania
Date: Tue, 4 Apr 2006 14:09:53 +0200
ZTCW jest to zwykły silniczek + dwie krańcówki + dwie diody. Diody +
wyłączniki ograniczają ruch do skrajnych pozycji odcinając prąd. Sterownik
działa adaptacyjnie więc nie jest mu potrzebna rzeczywista wartość
otwarcia
przpustnicy - on robi tylko korekty. Na potrzeby rozruchu otwiera "do
końca"
czyli w ciemno do działania krańcówki a potem szybko zmniejsza uchylenie.
Są
też oczywiscie silniczki krokowe.
W Dokuemtacji technicznej tak sie to nazywa :).
ISC valve - This allows small variations in idle speed to be "smoothed out".
It works by varying the amount of air induced into the engine via an
auxiliary air passage in the throttle body housing. It is controlled by a
signal from the EEC IV module.
Idle Speed Control (ISC) valve
Ok a jak rozroznic czy to jest silinik krokowy czy zwykly silnik z
krancowkami?
From: Shooter <shooter_at_nospam_bezspamu.op.pl>
Subject: Re: Zasada =?iso-8859-2?Q?dzia=B3ania?=
Date: Wed, 5 Apr 2006 21:35:50 +0000 (UTC)
Stolat napisal :
Ok a jak rozroznic czy to jest silinik krokowy czy zwykly silnik z
krancowkami?
Na 2 przewodach nie moze byc silnik krokowy, musi byc 'zwykly'. Z tego co
pamietam jest on sterowany napieciem 12V, zmiana polaryzacji powoduje
pewnie obrot w przeciwna strone, sprawdz sobie na zasilaczu.
--
Shooter