Falownik a silnik 10kW



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Demon" <fuzzzy_at_nospam_(wyciac)poczta.wp.pl>
Subject: Falownik a silnik 10kW
Date: Sun, 23 Apr 2006 21:44:56 +0200


Witam

Prosze Was o pomoc w doborze falownika oraz w rozwiazaniu watpliwosci. Mam
do przerobienia wentylator wyciagowy z silnikiem ok 10kW. Dziala ok, posiada
szafke sterownicza z czasowym przelacznikiem startu gwiazda/trojkat. To juz
dziala ok, lecz nie potrzebuje az takiej sily wyciagowej. Dlawienie nic nie
da, bo nadal zostaje duzy szum.
Kupilbym falownik do plynnej regulacji predkosci obrotowej, ale mam
watpliwosci. Moge go podlaczyc przed wejsciem na styczniki gwiazda/trojkat,
ale czy przy sterowaniu przez falownik musza one byc? Przy starcie nic sie
nie zmienia, z wyjatkiem osiaganej predkosci oraz przyspieszen i hamowania?
A moze z falownikiem omijamy uklad startu ze stycznikami? Jezeli mozecie to
prosze o pomoc. Jak oceniacie falowniki firmy LG?

Pozdrawiam
Demon



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: MarekP <niedam_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Falownik a silnik 10kW
Date: Sun, 23 Apr 2006 22:43:23 +0200


Demon napisał(a):
Witam

Prosze Was o pomoc w doborze falownika oraz w rozwiazaniu watpliwosci. Mam
do przerobienia wentylator wyciagowy z silnikiem ok 10kW. Dziala ok, posiada
szafke sterownicza z czasowym przelacznikiem startu gwiazda/trojkat. To juz
dziala ok, lecz nie potrzebuje az takiej sily wyciagowej. Dlawienie nic nie
da, bo nadal zostaje duzy szum.
Kupilbym falownik do plynnej regulacji predkosci obrotowej, ale mam
watpliwosci. Moge go podlaczyc przed wejsciem na styczniki gwiazda/trojkat,
ale czy przy sterowaniu przez falownik musza one byc? Przy starcie nic sie
nie zmienia, z wyjatkiem osiaganej predkosci oraz przyspieszen i hamowania?
A moze z falownikiem omijamy uklad startu ze stycznikami? Jezeli mozecie to
prosze o pomoc. Jak oceniacie falowniki firmy LG?

Pozdrawiam
Demon



Falownik zazwyczaj zalatwia problem rozruchu. Ustawiasz wszystkie
parametry rozruchu i wywalasz styczniki. Wylacznik zwarciowy koniecznie
zostawiasz.
LG: Sorry nie mam takich.
Pozdrowienia
MarekP

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: 1024 Ireneusz Niemczyk <adres_zn_at_nospam_jdziesz.w.starym.archiwum>
Subject: Re: Falownik a silnik 10kW
Date: Mon, 24 Apr 2006 00:11:58 +0200


Falownik zazwyczaj zalatwia problem rozruchu. Ustawiasz wszystkie
parametry rozruchu i wywalasz styczniki. Wylacznik zwarciowy koniecznie
zostawiasz.
LG: Sorry nie mam takich.

Teraz LS.. a pomyśleć że wcześniej GoldStar :) Koreance rulez ;-))

Tak się zastanawiam, może zostawić na gwieździe... tylko czy silnik zdzierży.
__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: J.F. <jfox_xnospamx_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Falownik a silnik 10kW
Date: Mon, 24 Apr 2006 10:52:52 +0200


On Mon, 24 Apr 2006 00:11:58 +0200, 1024 Ireneusz Niemczyk wrote:
Tak się zastanawiam, może zostawić na gwieździe... tylko czy silnik zdzierży.

Silnk zdzierzy, ale przeciez pelnej mocy nie osiagnie,
chyba ze falownik mu napiecie podniesie.

No chyba ze pelna moc nigdy nie bedzie potrzebna ..

A z ruszaniem falownik nie powinien miec problemow, wiec raczej bym
na trojkacie zostawil.

J.


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: 1024 Ireneusz Niemczyk <adres_zn_at_nospam_jdziesz.w.starym.archiwum>
Subject: Re: Falownik a silnik 10kW
Date: Mon, 24 Apr 2006 16:28:41 +0200


Silnk zdzierzy, ale przeciez pelnej mocy nie osiagnie,
chyba ze falownik mu napiecie podniesie.

No chyba ze pelna moc nigdy nie bedzie potrzebna ..

Właśnie, nie będzie miał pełnej mocy - > będzie krecił wolniej (wentylatory nie sš
liniowe, więc spadek cišgu będzie znacznie większy niż spdek obrotów). Pytanie czy
silnik się wychłodzi.

A z ruszaniem falownik nie powinien miec problemow, wiec raczej bym
na trojkacie zostawil.

Gwiazda zamiast :) Taniej myślałem po prostu.
__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "karlos" <karloss_at_nospam_tlen.pl>
Subject: Re: Falownik a silnik 10kW
Date: Mon, 24 Apr 2006 07:48:24 +0200


Prosze Was o pomoc w doborze falownika oraz w rozwiazaniu watpliwosci. Mam
do przerobienia wentylator wyciagowy z silnikiem ok 10kW. Dziala ok,
posiada
szafke sterownicza z czasowym przelacznikiem startu gwiazda/trojkat. To
juz
dziala ok, lecz nie potrzebuje az takiej sily wyciagowej. Dlawienie nic
nie
da, bo nadal zostaje duzy szum.
Kupilbym falownik do plynnej regulacji predkosci obrotowej, ale mam
watpliwosci. Moge go podlaczyc przed wejsciem na styczniki
gwiazda/trojkat,
ale czy przy sterowaniu przez falownik musza one byc? Przy starcie nic sie
nie zmienia, z wyjatkiem osiaganej predkosci oraz przyspieszen i
hamowania?
A moze z falownikiem omijamy uklad startu ze stycznikami? Jezeli mozecie
to
prosze o pomoc. Jak oceniacie falowniki firmy LG?

witam
moim skromnym zdaniem mozesz spokojnie pominac uklad gwiazda/trojkat.
obecne falowniki posiadaja zaawansowane funkcje startu i hamowania,
specjalnie zaprojektowane dla silnikow z rozruchem ciezkim (wentylatory
itp.) i lekkim (po za tym wszystkei parametry mozesz dostosowac do wlasnych
potrzeb)
natomiast przy tak duzym silniku konieczne bedzie zastosowanie rezystora, w
ktorym tracona bylaby moc podczas hamowania.
ja sie zajmowalem falownikiem co prawda duzo mniejszej mocy >1kW, ale
posiada on te same funkcje zarowno dla wiekszych mocy (jedynie gabaryty z
oczywistych wzgledow sie zwiekszaja)
ze swojej strony moge polecic modele HITACHI, gdyz o LG slyszalem, ze sa
tansze, w sumie OK, ale ... to LG z powatpiewajacym usmieszkiem
sprzedajacego:)
pozdrawiam



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: 1024 Ireneusz Niemczyk <adres_zn_at_nospam_jdziesz.w.starym.archiwum>
Subject: Re: Falownik a silnik 10kW
Date: Mon, 24 Apr 2006 08:42:57 +0200


natomiast przy tak duzym silniku konieczne bedzie zastosowanie rezystora, w
ktorym tracona bylaby moc podczas hamowania.

A po co? niech hamuje nawet i pól minuty :) W falowniku ustawić rampe
adaptacyjnš i sam sobie zadba o łagodne zatrzytmanie.

ze swojej strony moge polecic modele HITACHI, gdyz o LG slyszalem, ze sa
tansze, w sumie OK, ale ... to LG z powatpiewajacym usmieszkiem
sprzedajacego:)

A ja w Hitachi mam notorycznie problemy z eepromem (błšd 07). Serwis nie wie
dlaczego padaja i żada za naprawe 3/4 nowego. Paranoja. Ja w każdym razie omijał
bym szerokim łukiem :)
__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "andrzej dulek" <xanduel57_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Falownik a silnik 10kW
Date: Mon, 24 Apr 2006 08:14:16 +0200


LG jest wystarczająco dobry do twojej aplikacji
wywal Y/A , żadnych styczników na wyjściu falownika
szkoda narażać tranzystory falownika na przepięcia łączeniowe.Rozruch
wentylatora możesz modelować ramp-em zatrzymywać funkcją coast,jedyny
problem to zmiejszanie prędkości albo wolny ramp albo falownik z choper-em i
opornik(przy dużych bezwładnościach mechanicznych silnik staje się
generatorem i podnosi napięcie w falowniku co w konsekwencji generuje błąd
overvoltage)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: 1024 Ireneusz Niemczyk <adres_zn_at_nospam_jdziesz.w.starym.archiwum>
Subject: Re: Falownik a silnik 10kW
Date: Mon, 24 Apr 2006 08:48:00 +0200


LG jest wystarczajšco dobry do twojej aplikacji
wywal Y/A , żadnych styczników na wyjściu falownika
szkoda narażać tranzystory falownika na przepięcia łšczeniowe.Rozruch
wentylatora możesz modelować ramp-em zatrzymywać funkcjš coast,jedyny
problem to zmiejszanie prędkości albo wolny ramp albo falownik z choper-em i
opornik(przy dużych bezwładnościach mechanicznych silnik staje się
generatorem i podnosi napięcie w falowniku co w konsekwencji generuje błšd
overvoltage)

Uparci ;-) A kto każe hamować w 1s? Chyba każdy falownik ma parametr pozwalajšcy
mu na wydłużenie rampy hamowania w przypadku przekroczenia akceptowalnych dla
falownika parametrów. Opornik fajnya rzecz, ale kosztuje, trzeba zadbać o jego
mocowanie i izolowanie - po co się bawić jak to tylko wentylator i nie zalezy
nam przeciez aby zatrzymał się natychmiast.
Wpasło mi jeszcze wolne koło, wiem że w schneiderach przykładowo można ustawić
_zluzowanie silnika_ zamiast hamowania. Wentylator w koncu sam się zatrzyma -
tak jak to robił do tej pory. ;)

__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "andrzej dulek" <xanduel57_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Falownik a silnik 10kW
Date: Mon, 24 Apr 2006 10:42:22 +0200



Użytkownik "1024 Ireneusz Niemczyk" <adres_zn_at_nospam_jdziesz.w.starym.archiwum>
napisał w wiadomości news:444C74A0.BD7B6655_at_nospam_jdziesz.w.starym.archiwum...
LG jest wystarczajšco dobry do twojej aplikacji
wywal Y/A , żadnych styczników na wyjściu falownika
szkoda narażać tranzystory falownika na przepięcia łšczeniowe.Rozruch
wentylatora możesz modelować ramp-em zatrzymywać funkcjš coast,jedyny
problem to zmiejszanie prędkości albo wolny ramp albo falownik z
choper-em i
opornik(przy dużych bezwładnościach mechanicznych silnik staje się
generatorem i podnosi napięcie w falowniku co w konsekwencji generuje
błšd
overvoltage)

Uparci ;-) A kto każe hamować w 1s? Chyba każdy falownik ma parametr
pozwalajšcy
mu na wydłużenie rampy hamowania w przypadku przekroczenia akceptowalnych
dla
falownika parametrów. Opornik fajnya rzecz, ale kosztuje, trzeba zadbać o
jego
mocowanie i izolowanie - po co się bawić jak to tylko wentylator i nie
zalezy
nam przeciez aby zatrzymał się natychmiast.
Wpasło mi jeszcze wolne koło, wiem że w schneiderach przykładowo można
ustawić
_zluzowanie silnika_ zamiast hamowania. Wentylator w koncu sam się
zatrzyma -
tak jak to robił do tej pory. ;)

__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)

czytaj ze zrozumieniem
napisałem że zatrzymywać wybiegiem -"coast"
w przypadku zmiany obrotów na mniejsze modelować "ramp dec".
ale gdyby zaszła potrzeba utrzymywać zadany przepływ
powietrza to regulator PID jest za szybki i mogą nastąpić zwroty energi od
silnika do obwodu prądu stałego w falowniku a w konsekwencji podniesienie
napięcia powyżej akceptowalnego.w tym wypadku bez chopera i rezystora się
nie obejdzie ,są jeszcze falowniki z zasilaczem rewersyjnym ale tak powyżej
1MW.



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: 1024 Ireneusz Niemczyk <adres_zn_at_nospam_jdziesz.w.starym.archiwum>
Subject: Re: Falownik a silnik 10kW
Date: Mon, 24 Apr 2006 16:26:33 +0200


napisałem że zatrzymywać wybiegiem -"coast"
w przypadku zmiany obrotów na mniejsze modelować "ramp dec".
ale gdyby zaszła potrzeba utrzymywać zadany przepływ
powietrza to regulator PID jest za szybki i mogš nastšpić zwroty energi od
silnika do obwodu pršdu stałego w falowniku a w konsekwencji podniesienie
napięcia powyżej akceptowalnego.w tym wypadku bez chopera i rezystora się
nie obejdzie ,sš jeszcze falowniki z zasilaczem rewersyjnym ale tak powyżej
1MW.

Rany Boskie, PID, a więc i jakiś czujnik, bo trzeba sygnał błędu skšś
zabrac.... a pytanie było o prosty układ ;-)
_Doktoryzowałem się_ na Schneiderach, a tam falownik sam sobie rampe zmieni jak
mu wyjdzie ze nie wyhamuje. Jak w innych nie wiem, ale nawet w prostym LS
(LG) jest F04->2 (free run to stop) oraz H37->2 (More than 10 timesthat of
motor interia). Zadanie swoje spełni.

Miłego dnia.
__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Demon" <fuzzzy_at_nospam_(wyciac)poczta.wp.pl>
Subject: Re: Falownik a silnik 10kW
Date: Mon, 24 Apr 2006 21:46:17 +0200




Rany Boskie, PID, a więc i jakiś czujnik, bo trzeba sygnał błędu skšś
zabrac.... a pytanie było o prosty układ ;-)
_Doktoryzowałem się_ na Schneiderach, a tam falownik sam sobie rampe
zmieni jak
mu wyjdzie ze nie wyhamuje. Jak w innych nie wiem, ale nawet w prostym
LS
(LG) jest F04->2 (free run to stop) oraz H37->2 (More than 10 timesthat of
motor interia). Zadanie swoje spełni.

Miłego dnia.
__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)



Dzieki Panowie za odpowiedzi. Jak widze tutaj tez powstala dyskusja nad moim
problemem.
Reasumujac: wywalic Y/A, zostawic tylko stycznik zwierny na wejsciu z
podtrzymaniem (start/stop) dla uzytkownikow , pozwolic mu jak dotychczas
hamowac samodzielnie i powinno byc ok?

Dzieki i pozdrawiam
Demon



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Jeffrey" <spass.wyciep_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: Falownik a silnik 10kW
Date: Mon, 24 Apr 2006 23:49:15 +0200




Demon wrote:
Rany Boskie, PID, a więc i jakiś czujnik, bo trzeba sygnał błędu
skšś
zabrac.... a pytanie było o prosty układ ;-)
_Doktoryzowałem się_ na Schneiderach, a tam falownik sam sobie
rampe
zmieni jak mu wyjdzie ze nie wyhamuje. Jak w innych nie wiem, ale
nawet w prostym LS (LG) jest F04->2 (free run to stop) oraz H37->2
(More than 10 timesthat of motor interia). Zadanie swoje spełni.

Miłego dnia.
__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)



Dzieki Panowie za odpowiedzi. Jak widze tutaj tez powstala dyskusja
nad moim problemem.
Reasumujac: wywalic Y/A, zostawic tylko stycznik zwierny na wejsciu
z
podtrzymaniem (start/stop) dla uzytkownikow , pozwolic mu jak
dotychczas hamowac samodzielnie i powinno byc ok?

Dzieki i pozdrawiam
Demon

falownik zasilasz na stałe, a operujesz tylko wejściami logicznymi w
falowniku, za falownikiem nie możesz dać żadnego stycznika ani
wyłącznika nawet bo falownik LS pójdzie z dymem
nie pamiętam czy LSy mają hamowanie wybiegiem
jeżeli chcesz trochę oszczędzić to możesz kupić mniejszy falownik o
rozmiar ( skoro ma chodzić wolniej to i prąd będzie mniejszy)

Jeffrey