domykanie szyb - jak podłączyć ?
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Rafał" <rafal_nowak_at_nospam_USUNonet.eu>
Subject: domykanie szyb - jak podłączyć ?
Date: Fri, 7 Jul 2006 08:54:49 +0200
Witajcie,
proszę o pomoc,
chciałem założyć w samochodzie moduł domykania szyb (2 szyby),
ale nie mam za bardzo pojęcia jak to podłączyć,
w moim samochodzie elektryczne szyby nie mają żadnej elektroniki,
są tylko przełączniki zmieniające polaryzacje zasilania silnika i w ten
sposób
steruje się otwieraniem/zamykaniem szyb,
w instrukcji do modułu domykania oprócz wejść sterująych pracą modułu
są następujące przewody które trzeba połączyć z instalacją szyb:
"wybór zasilania silnika: + lub -"
przewód "do silnika 1"
przewód "do przełącznika 1"
przewód "do silnika 2"
przewód "do przełącznika 2"
podpowiedzcie proszę jak to podłączyć,
domyślam się że taki moduł należało by podłączyć tak:
sprawdzić na który przewód do zasilania silnika musi być podany "+"
aby silnik podnosił szybe do góry, podłączyć do modułu obydwa przewody
do zasilania silnika czyli + i -, moduł w momencie otrzymania impulsu do
domknięcia szyb podaje napięcie na przewody idące do silnika mierząc
jednocześnie prąd, gdy ten nagle wzrasta co wskazuje na domnięcie szyby
moduł odcina zasilanie silnika,
ale moduł do sterowania jednego silnika posiada tylko jeden przewód,
tak więc nawet jeśli podam na silnik "+", skad zostanie wzięty "-",
skoro przełącznik w pozycji "0" chyba nie podaje na żaden z przewodów ani +,
ani - (?),
z góry dziękuje za pomoc i sugestie jak to podłączyć,
pozdrawiam
Rafał
From: "Monter" <monter_at_nospam_icpnet.pl>
Subject: Re: domykanie szyb - jak podłączyć ?
Date: Fri, 7 Jul 2006 09:45:39 +0200
Siema.
Po 1: do urzadzenia powinien byc dolaczony graficzny schemat polaczen, a nie
tylko sam opis, przynajmniej takie sa standardy w tej tematyce.
2: jezeli znasz sie na elektryce, z podlaczeniem nie powinienes miec
problemow.
Szyby nie musza posiadac zadnej elektroniki, by dzialac (chyba, ze w
lepszych autach domykanie jest fabrycznie zainstalowane).
Przelaczniki w stanie spoczynku standardowo podaja dwa minusy (-)na silnik.
Stad gdy wcisniesz klawisz danej szyby na jeden z przewodow podajesz plus
zasilania (+) i silnik rusza w jedna ze stron zamykajac sobie obwod przez
drugi styk przelacznika NC (normalnie zwarty) do masy. Ruch w przeciwna
strone odbywa sie tak samo, tylko udzial bierze druga para stykow.
Musisz:
- sprawdzic czy na pewno jest masa na obu przewodach silnika w stanie
spoczynku oraz czy po wcisnieciu klawisza na jednym z przewodow pojawia sie
zasilanie. Jest to 99% standard, ale lepiej sie upewnic. Jezeli tak bedzie
przewod "wybór zasilania silnika: + lub -" podlaczasz do + zasilania, glowny
(bo pobor pradu przez szyby jest spory). Nie zapomnij o bezpieczniku!
Nastepnie wybierasz ten przewod silnika podnoszenia szyby, na ktorym podczas
jej unoszenia pojawia sie + zasilania, ROZCINASZ GO, i podlaczasz: do
rozcietego wlasnie przewodu po stronie prowadzacej do silnika: "przewód do
silnika 1", a do drugiego konca rozcietego wlasnie przewodu "przewód do
przełącznika 1", bo wlasnie z przelacznika on dochodzi.
Analogicznie postepujesz z druga szyba, wykorzystujac druga pare przewodow:
"przewód do silnika 2", "przewód do przełącznika 2".
Jeszcze raz przypominam: KONIECZNIE zabezpiecz obwod o jakim pisalem wyzej
bezpiecznikiem 10-15A !
Pozniej pozostaje konfiguracja domykania: albo ustawia sie czulosc
elektronicznego wylacznika przeciazeniowego (modul wykrywa w ten sposob
zamkniecie szyby), albo ustawia sie czas domykania z niewielkim zapasem. Po
rozwiazanie odsylam do instrukcji urzadzenia. Proste moduly nie maja zadnej
mozliwosci konfiguracji.
Pozdrawiam i mam nadzieje, ze zapanuje jasnosc co do polaczen :)
From: "Rafal" <rafal_nOSPAMowak_at_nospam_POCZTA.EU>
Subject: Re: domykanie szyb - jak podłączyć ?
Date: Fri, 7 Jul 2006 12:25:01 +0200
Pozdrawiam i mam nadzieje, ze zapanuje jasnosc co do polaczen :)
Bardzo Ci dziękuje !
teraz juz napewno poradze sobie z podlaczeniem,
poprostu nie wiedziałem ze w stanie spoczynu przycisk
podaje na przewody mase, myslalem ze wtedy przewody
sa calkowicie odlaczone, wiec zastanawialem sie skad bierze sie
masa, ale teraz juz wszystko rozumie :)
Mam jeszcze jedno pytanie bo widze ze sie na tym znasz,
a mnie to cały czas dreczy...
jak wspomniałem w ukladzie podnosnikow szyb nie ma zadnej elektroniki,
czyli w momencie gdy szyba dojedzie do samej gory/do samego dołu,
na silniku powstaje zwarcie ? (napewno nie ma tam zadnego odłącznika
który to wyłącza ponieważ kiedyś sprawdziłem - po dojechaniu podnośnika
do skrajnego położenia prąd momentalnie rośnie,
czy takie rozwiązanie nie stanowi zagrożenia dla instalacji/akumulatora etc.
?
Bo przeciez czasem podczas jazdy mozna sie zagapic i trzymac przycisk
troszeczke dluzej, gdy szyba juz bedzie w skrajnym położeniu... czyli wtedy
robimy przyciskiem zwarcie w instalacji ?
jeszcze raz dziękuję za wszystkie informację,
PS. mam tylko opis wyprowadzeń tego modułu domykania - nie mam schematu
połączenia,
ponieważ moduł dostałem w prezencie od kogoś kto kupił jakis czas temu i nie
wykorzystał,
moduł nowy ale dokumentacja sie zapodziała, stad moje pytanie :)
pozdrawiam
Rafał
From: "Monter" <monter_at_nospam_icpnet.pl>
Subject: Re: domykanie szyb - jak podłączyć ?
Date: Fri, 7 Jul 2006 13:32:01 +0200
Bardzo Ci dziękuje !
Nie ma za co.
czyli w momencie gdy szyba dojedzie do samej gory/do samego dołu,
na silniku powstaje zwarcie ? (napewno nie ma tam zadnego odłącznika
który to wyłącza ponieważ kiedyś sprawdziłem - po dojechaniu podnośnika
do skrajnego położenia prąd momentalnie rośnie,
czy takie rozwiązanie nie stanowi zagrożenia dla instalacji/akumulatora
etc.
Zalezy od producenta. Generalnie w lepszych autach jest modul sterowania
szybami, nie steruje sie bezposrednio z klawiszy silnikami (np Seat). Moduly
takie moga miec wtedy dodatkowe funkcje, takie jak np. domykanie szyb, ale
glowne ich zadanie to wyjrywanie przeciazenia. Silnik w stanie zablokowanym
jak slusznie zauwazyles pobiera masakrycznie duzy prad, stad przekroj
przewodow od szyb jest dosc duzy.
Prostsze rozwiazania polegaja na fabryczie zamontowanym termiku bezposrednio
na/w silniku podnosnika szyby, ktory po ilustam sekundach przerwie obwod,
gdybys uparcie przycisk trzymal. Zdarza sie czasem, ze zabezpieczen wcale
nie ma, i wtedy zwykle zle sie to konczy dla klawisza szyb, silnika czy
przewodow ;)
Obejrzyj dokladnie swoj modul domykania skoro nie masz dokumentacji, albo
poszukaj opisu w necie. Wiekszosc modulow tego typu ma w sobie termiki i/lub
mozliwosc ustawienia czasu domykania - w zwiazku z roznymi rozwiazaniami
zabezpieczen silnikow, lepiej nie ustawiac zbyt dlugiego czasu - tylko taki,
aby szyby zdolaly sie zamknac (sprawdz w roznych warunkach).
Poza tym mala rada od kogos, kto montowal takie rzeczy: jezeli podczepiasz
to do alarmu, to polecam Ci zalozenie ukrytego wylacznika na linii
sterowania domykaniem, inaczej klient wroci niezadowolony, ze zima nie moze
odpalic auta, po prostu kazde wlaczenie alarmu wyzwoli domykanie, ktore
szczerze mowiac zima nie jest potrzebne. To tylko 'bajer' na lato :)
Pozdrawiam
From: "Rafal" <rafal_nOSPAMowak_at_nospam_POCZTA.EU>
Subject: Re: domykanie szyb - jak podłączyć ?
Date: Fri, 7 Jul 2006 14:22:42 +0200
Poza tym mala rada od kogos, kto montowal takie rzeczy: jezeli podczepiasz
to do alarmu, to polecam Ci zalozenie ukrytego wylacznika na linii
sterowania domykaniem, inaczej klient wroci niezadowolony, ze zima nie
moze odpalic auta, po prostu kazde wlaczenie alarmu wyzwoli domykanie,
ktore szczerze mowiac zima nie jest potrzebne. To tylko 'bajer' na lato :)
bardzo słuszna rada,
teraz juz wszystko jest dla mnie jasne,
raz jeszcze dziekuje i pozdrawiam :)
Rafal
From: "Monter" <monter_at_nospam_icpnet.pl>
Subject: Re: domykanie szyb - jak podłączyć ?
Date: Fri, 7 Jul 2006 19:13:08 +0200
Prosze bardzo i nie ma za co.
Rowniez pozdrawiam.