Zasilanie elektroniki w samochodzie - LP2951



Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: server_at_nospam_go2.pl
Subject: Zasilanie elektroniki w samochodzie - LP2951
Date: 17 Jul 2006 13:00:54 -0700


Witam.

Usilnie probuje wykorzystac scalaczek LP2951 do zasilania AVRa z
instalacji samochodowej i prawie dziala (a jak wiadomo prawie robi
roznice np. Zywiec, prawie jak Tyskie). Przy wy=B3=B1czonym silniku
uk=B3ad daje idealne 5V, problem pojawia po wlaczeniu silnika, a takze
przy wlaczaniu duzych obciazen w instalacji elektrycznej (ale tylko
silnikow, np swiatla drogowe/mijanie nie wplywaja na prace
stabilizatora) - napiecie na wyjsciu ROSNIE i to dosc sporo, bo
maksymalnie do okolo 5.4V (w zaleznosci od mocy zalaczonych silnikow).
Procesorowi takie napiecie jeszcze nie zaszkodzi, ale dosc skutecznie
falszuje pomiary dokonywane przez przetwornik ADC.
Zakladam ze szum indukowany przez aparat zaplonowym i/lub pracujace
silniki pradu stalego duzej mocy zaburzaja prace stabilizatora.
Stabilizator na wyjsciu ma kondziola 10uF (tantal) + kilka kondensator
(10uF tantal i 100nF) przy scalakch, na wejsciu oczywiscie z
oszczednosci miejsca konednsatora zadnego nie dalem. Jezeli sie nie
myle to duzy kondziol na wejsciu (kilka tysiecy uF) + ewentualne
zwiekszenie pojemnosc kondensatora na wyjsciu powinno zalatwic. A
jezeli sie myle? :P Jakie inne sprawdzone metody mozna zastosowac do
maksymalnego odseparowania wyjscia stabilizatora od tego co sie dzieje
w instalacji?

Pozdrawiam.

--=20
Piotr Seweryn
server_at_nospam_go2.pl


Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Patryk Sielski <psielski-usun_at_nospam_elka-usun.pw.edu.pl>
Subject: Re: Zasilanie elektroniki w samochodzie - LP2951
Date: Mon, 17 Jul 2006 22:03:41 +0200


server_at_nospam_go2.pl pisze:
jezeli sie myle? :P Jakie inne sprawdzone metody mozna zastosowac do
maksymalnego odseparowania wyjscia stabilizatora od tego co sie dzieje
w instalacji?

Ja dałem szeregowo diodę i mały tantal równolegle z ceramicznym.


--
Pozdrawiam,
Patryk Sielski
http://usprawnienia.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "entroper" <entroper_at_nospam_CWD.spamerom.poczta.onet.pl>
Subject: Re: Zasilanie elektroniki w samochodzie - LP2951
Date: Tue, 18 Jul 2006 13:35:25 +0200


Użytkownik <server_at_nospam_go2.pl> napisał w wiadomości
news:1153166454.104662.160430_at_nospam_p79g2000cwp.googlegroups.com...
Witam.

Usilnie probuje wykorzystac scalaczek LP2951 do zasilania AVRa z
instalacji samochodowej i prawie dziala (a jak wiadomo prawie robi
roznice np. Zywiec, prawie jak Tyskie). Przy wyłączonym silniku
układ daje idealne 5V, problem pojawia po wlaczeniu silnika, a takze
przy wlaczaniu duzych obciazen w instalacji elektrycznej (ale tylko
silnikow, np swiatla drogowe/mijanie nie wplywaja na prace
stabilizatora) - napiecie na wyjsciu ROSNIE i to dosc sporo, bo
maksymalnie do okolo 5.4V (w zaleznosci od mocy zalaczonych silnikow).

wzbudza się pewnie... lojalnie ostrzegają w datasheecie :)

Stabilizator na wyjsciu ma kondziola 10uF (tantal) + kilka kondensator
(10uF tantal i 100nF) przy scalakch, na wejsciu oczywiscie z
oszczednosci miejsca konednsatora zadnego nie dalem.

Datasheet podaje, że na wyjściu powinien się znajdować kondensator
low-ale_nie_za_bardzo_low-ESR co najmniej 1uF, a najlepiej ponad 3.3uF, o ESR
ponad 10mOhm - tantal zasadniczo te wymagania spełnia, o ile jest blisko
układu. Nie polecane są natomiast kondensatory ceramiczne > 1nF tuż przy
wyjściu, ze względu na ESR < 10mOhm. Kondensator na wejściu jest obowiązkowy
przy przewodach ponad 10 cali długości :) Kłopoty masz pewnie przez te
kondensatory (polecam dokładne zapoznanie się z datasheetem). Ewentualnie
płytka jest tak spaprana, że układ cały czas jest pobudzany impulsami
zakłócającymi, a przy tak wyżyłowanym sprzężeniu zwrotnym reaguje dość wolno i
na wyjściu jest syf. Ratunkowo można spróbować dać rezystor ok 1 Ohm w szereg
z wyjściem. I nie stosować low-drop-a, gdy nie jest konieczny...

pozdrawiam
entrop3r