sprawdzenie uzwojenia silnika 3-faz
Masz problem? Zapytaj na forum elektroda.pl
From: "Maler" <maleer_at_nospam_wp.pl>
Subject: sprawdzenie uzwojenia silnika 3-faz
Date: 22 Jul 2006 04:49:39 -0700
Czesc. Przegladalem forum lecz nic nie znalazlem na ten temat.
Chcialbym sie od Was dowiedziec jak sprawdzic miernikiem uzwojenie
silnika polaczonego w gwiazde i jak w trojkat. Bede bardzo wdzieczny za
wytlumaczenie. Z gory dziekuje za odpowiedzi.
From: "Jd." <jdubowski_at_nospam_interia.pl>
Subject: Re: sprawdzenie uzwojenia silnika 3-faz
Date: Sat, 22 Jul 2006 14:18:12 +0200
Użytkownik "Maler" <maleer_at_nospam_wp.pl> napisał w wiadomości
news:1153568979.604793.268870_at_nospam_i42g2000cwa.googlegroups.com...
Czesc. Przegladalem forum lecz nic nie znalazlem na ten temat.
Chcialbym sie od Was dowiedziec jak sprawdzic miernikiem uzwojenie
silnika polaczonego w gwiazde i jak w trojkat.
Tylko napisz co chcesz sprawdzać - izolację na przebicie do masy czy co
innego?
--
From: "Adam C" <acanka NOSPAM _at_nospam_kr.onet.pl>
Subject: Re: sprawdzenie uzwojenia silnika 3-faz
Date: Sat, 22 Jul 2006 14:23:39 +0200
Czesc. Przegladalem forum lecz nic nie znalazlem na ten temat.
bo tutaj gawędzi się bardziej o elektronice a nie o elektryce
Chcialbym sie od Was dowiedziec jak sprawdzic miernikiem uzwojenie
silnika polaczonego w gwiazde i jak w trojkat.
Uzwojenie obudowa - jak największy opór (minimum 1kOhm/1V napięcia
zasilającego)
Oporności uzwojeń trzech cewek powinny być jednakowe,przy połączeniu w
trójkąt
trochę większe niż w gwiazdę.Przy silniku większej mocy nie do zmierzenia
prostym
multimetrem,orientacyjnie można porównać.
1 2 3
o o o o - zaciski na tabliczce silnika
4 5 6 cewki są połączone tak : 4 z 2
o o o 5 z 3
6 z 1
Przy połączeniu w trójkąt zwarte są 1,2,3 lub 4,5,6
Przy połączeniu w gwiazdę zwarte są 1,4 ;2,5 ;3,6
powodzenia
A..m
From: "Maler" <maleer_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: sprawdzenie uzwojenia silnika 3-faz
Date: 22 Jul 2006 07:02:37 -0700
Adam C napisa=B3(a):
Czesc. Przegladalem forum lecz nic nie znalazlem na ten temat.
bo tutaj gaw=EAdzi si=EA bardziej o elektronice a nie o elektryce
Chcialbym sie od Was dowiedziec jak sprawdzic miernikiem uzwojenie
silnika polaczonego w gwiazde i jak w trojkat.
Uzwojenie obudowa - jak najwi=EAkszy op=F3r (minimum 1kOhm/1V napi=EAcia
zasilaj=B1cego)
Oporno=B6ci uzwoje=F1 trzech cewek powinny by=E6 jednakowe,przy po=B3=B1c=
zeniu w
tr=F3jk=B1t
troch=EA wi=EAksze ni=BF w gwiazd=EA.Przy silniku wi=EAkszej mocy nie do =
zmierzenia
prostym
multimetrem,orientacyjnie mo=BFna por=F3wna=E6.
1 2 3
o o o o - zaciski na tabliczce silnika
4 5 6 cewki s=B1 po=B3=B1czone tak : 4 z 2
o o o 5 z 3
6 z 1
Przy po=B3=B1czeniu w tr=F3jk=B1t zwarte s=B1 1,2,3 lub 4,5,6
Przy po=B3=B1czeniu w gwiazd=EA zwarte s=B1 1,4 ;2,5 ;3,6
powodzenia
A..m
Czyli chcac spradzic ciaglosc uzwojenia silnika nalezy zdjac mostki z
zaciskow silnika i sprawdzic przejscie miedzy koncowkami tak jak
oznaczyles?? 4 z 2, 5 z 3, 6 z 1 i w tym przypadku powinna wystepowac
jak najmiejsza opornosc.
A mam jeszcze jedno pytanie.
Jak wyglada podlaczenie silnika z hamulcem elektromagnetycznym?? bo
hamulec tez jest zasilany z 3 faz??
From: "Adam C" <acanka NOSPAM _at_nospam_kr.onet.pl>
Subject: Re: sprawdzenie uzwojenia silnika 3-faz
Date: Sat, 22 Jul 2006 17:19:18 +0200
Czyli chcac spradzic ciaglosc uzwojenia silnika nalezy zdjac mostki z
zaciskow silnika i sprawdzic przejscie miedzy koncowkami tak jak
oznaczyles?? 4 z 2, 5 z 3, 6 z 1
Można i tak,bez zciągania mostków też sprawdzisz ciągłość
wartości oporności będą tylko inne
i w tym przypadku powinna wystepowac
jak najmiejsza opornosc.
Oporność zależy od mocy silnika (większa moc mniejsza wartość oporności)
Oporność cewek ma być równa z małą tolerancją ,niekoniecznie najmniejsza.
A mam jeszcze jedno pytanie.
Jak wyglada podlaczenie silnika z hamulcem elektromagnetycznym?? bo
hamulec tez jest zasilany z 3 faz??
Podłączasz pod zaciski na tabliczce silnika pamiętając o napięciu zasilania
hamulca 230V lub 400 tak standartowo.
Może można go podłączyć w trójkąt lub gwiazdę.
Ale nie mam pojęcia jakiego napięcia wymaga twój hamulec
wspomniałeś tylko o 3 fazach.
A..m
From: "Maler" <maleer_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: sprawdzenie uzwojenia silnika 3-faz
Date: 22 Jul 2006 11:57:31 -0700
i w tym przypadku powinna wystepowac
jak najmiejsza opornosc.
Oporno=B6=E6 zale=BFy od mocy silnika (wi=EAksza moc mniejsza warto=B6=E6=
oporno=B6ci)
Oporno=B6=E6 cewek ma by=E6 r=F3wna z ma=B3=B1 tolerancj=B1 ,niekonieczni=
e najmniejsza.
dobry stan izolacji uzwojen powinien wynosic od kilku do
kilkudziesieciu MOhm??
natomiast dobry stan uzwojenia silnika miesci sie w kilku Ohm??
Nie jestem tego pewny, a jak bys mi napisal dokladne watrosci ile
powinno byc to juz bedzie super.
From: "Adam C" <acanka NOSPAM _at_nospam_kr.onet.pl>
Subject: Re: sprawdzenie uzwojenia silnika 3-faz
Date: Sat, 22 Jul 2006 21:45:46 +0200
dobry stan izolacji uzwojen powinien wynosic od kilku do
kilkudziesieciu MOhm??
Wartość oporności izolaci uważa się za dobrą jeżeli wynosi
minimum 1kOhm/1V napięcia zasilającego czyli 400V to min. 400kOhm
a im więcej tym lepiej.
natomiast dobry stan uzwojenia silnika miesci sie w kilku Ohm??
Przeważnie tak. Jak już wspominałem zależy to od mocy silnika.
Przy mocach rzędu 100W ok 90ohm a na przykład 7 kW 0,3 ohm.
Bardziej istotne jest by trzy cewki miały podobny opór jak nie taki sam.
From: "Maler" <maleer_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: sprawdzenie uzwojenia silnika 3-faz
Date: 22 Jul 2006 20:12:22 -0700
Adam C napisa=B3(a):
dobry stan izolacji uzwojen powinien wynosic od kilku do
kilkudziesieciu MOhm??
Warto=B6=E6 oporno=B6ci izolaci uwa=BFa si=EA za dobr=B1 je=BFeli wynosi
minimum 1kOhm/1V napi=EAcia zasilaj=B1cego czyli 400V to min. 400kOhm
a im wi=EAcej tym lepiej.
natomiast dobry stan uzwojenia silnika miesci sie w kilku Ohm??
Przewa=BFnie tak. Jak ju=BF wspomina=B3em zale=BFy to od mocy silnika.
Przy mocach rz=EAdu 100W ok 90ohm a na przyk=B3ad 7 kW 0,3 ohm.
Bardziej istotne jest by trzy cewki mia=B3y podobny op=F3r jak nie taki s=
am.
Bardzo Ci dziekuje Adamie C za te wyczerpujace udzielone mi odpowiedzi.
From: "andrzej dulek" <anduel_cut_at_nospam_wp.pl>
Subject: Re: sprawdzenie uzwojenia silnika 3-faz
Date: Mon, 24 Jul 2006 20:13:09 +0200
Użytkownik "Maler" <maleer_at_nospam_wp.pl> napisał w wiadomości
news:1153568979.604793.268870_at_nospam_i42g2000cwa.googlegroups.com...
Czesc. Przegladalem forum lecz nic nie znalazlem na ten temat.
Chcialbym sie od Was dowiedziec jak sprawdzic miernikiem uzwojenie
silnika polaczonego w gwiazde i jak w trojkat. Bede bardzo wdzieczny za
wytlumaczenie. Z gory dziekuje za odpowiedzi.
Oporność to nie wszystko , jak będzie na ohmy równo to silnik też może się
spalić przy jednym zwartym zwoju
a to się czasami zdarza.
From: "Tornad" <twajda_at_nospam_optonline.net>
Subject: Re: sprawdzenie uzwojenia silnika 3-faz
Date: 25 Jul 2006 04:40:26 +0200
Oporność to nie wszystko , jak będzie na ohmy równo to silnik też może się
spalić przy jednym zwartym zwoju
a to się czasami zdarza.
To samo mialem napisac, z ta roznica ze zamiast "czasami" to 'najczesciej'. W
uzwojeniu zle nasyconym zywiaca, czy co sie tam do unieruchomienia uzwojenia
stosuje, po pewnym czasie, wskutek zmeczenia drgajacego
zwoju lub kilku, nastepuje uszkodzenie emalii, zwarcie miedzyzwojowe i pozniej
lawinowa reakcja spalenia sie calej sekcji. I rzeczywiscie pomiar omomierzem
moze byc zawodny gdyz roznice rezystancji beda znikomo mala, praktycznie
niezauwazalne. Chyba trzeba zmierzyc prady (pod napieciem) w
poszczegolnych "fazach" uzwojenia, ktore powinny byc identyczne. W przypadku
zwarcia miedzyzwojowego, ta sekcja bedzie pobierac znacznie wieksze natezenia
od dwu pozostalych. I prawdopodobnie znacznie glosniej "buczec". Tak czy
inaczej, silnik trzeba "przewinac". Albo lepiej kupic nowy.
Pozdrawiam
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl