Jak unikać uszkodzeń stabilizatora 7805 w obrotomierzu samochodowym?

Re: co zabija 7805??





Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Adam C" <acanka NOSPAM _at_nospam_kr.onet.pl>
Subject: Re: co zabija 7805??
Date: Sun, 27 Feb 2005 19:35:24 GMT


Skads z sieci zassalem schemat obrotomierza samochodowego. Poswiecilem
weekend na ozywienie ustrojsta, z powodzeniem. Uklad dzialal fajnie do
momentu podlaczenia go do samochodu... Do testow obrotomierz
podlaczylem do gniazda zapalniczki (12V). Odpalam auto, jade jakies
300m po czym uklad pieknie zaczyna dymic i tyle jego pracy. Pali sie
stabilizator 7805. Napiecie zasilajace jest filtrowane kondensatorami.
Co jest powodem takiego zachowania?? Bardzo prosze o rade.

Mam nadzieje ze 7805 wyposazyles w kondensatory blokujace na nogach 7805 np.
po100nF.
Zakladajac pobór pradu 100mA przez ustrojstowo,mamy ;
w czasie pracy silnika 14.2-5=9,2V 9,2Vx0,1A=0,92W mocy w cieplo- wymaga
radiatora.
Max moc strat to 2W .
Sadzac po efektach specjalnych, pewnie pobór pradu jest wiekszy
a jak jeszcze brak radiatora to bardzo szybko pojawia sie smród techniczny.

Adam



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "CosteC" <costec_at_nospam_konto.nie_lubie_spamu.pl>
Subject: Re: co zabija 7805??
Date: Mon, 28 Feb 2005 10:39:23 +0100


Skads z sieci zassalem schemat obrotomierza samochodowego. Poswiecilem
weekend na ozywienie ustrojsta, z powodzeniem. Uklad dzialal fajnie do
momentu podlaczenia go do samochodu... Do testow obrotomierz
podlaczylem do gniazda zapalniczki (12V). Odpalam auto, jade jakies
300m po czym uklad pieknie zaczyna dymic i tyle jego pracy. Pali sie
stabilizator 7805. Napiecie zasilajace jest filtrowane kondensatorami.
Co jest powodem takiego zachowania?? Bardzo prosze o rade.

Mam nadzieje ze 7805 wyposazyles w kondensatory blokujace na nogach 7805
np.
po100nF.
Zakladajac pobór pradu 100mA przez ustrojstowo,mamy ;
w czasie pracy silnika 14.2-5=9,2V 9,2Vx0,1A=0,92W mocy w cieplo- wymaga
radiatora.
Max moc strat to 2W .
Sadzac po efektach specjalnych, pewnie pobór pradu jest wiekszy
a jak jeszcze brak radiatora to bardzo szybko pojawia sie smród
techniczny.

Wydaje mi sie że 7805 ma zabezpieczenie termiczne.

CosteC



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: co zabija 7805??
Date: Mon, 28 Feb 2005 11:35:47 +0100



Wydaje mi sie że 7805 ma zabezpieczenie termiczne.

ktore dzial tylk ow teorii:)
jakos nei widzialem go w akcji, tylko byl smrod:)



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: Michal Baszynski <mbaszyns_at_nospam_ga.ze.ta.pl.>
Subject: Re: co zabija 7805??
Date: Mon, 28 Feb 2005 13:37:34 +0100


On Mon, 28 Feb 2005 11:35:47 +0100, "Greg" <xgrzes_at_nospam_poczta.onet.pl>
wrote:

Wydaje mi sie =BFe 7805 ma zabezpieczenie termiczne.

ktore dzial tylk ow teorii:)
jakos nei widzialem go w akcji, tylko byl smrod:)

a ja widzialem w akcji. Ale jak sie niestety okazalo nie kazdego
producenta 78xx tak dzialaja.

--=20
Pozdr
Michal

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: senicz <wsenicz_at_nospam_upr.org.pl>
Subject: Re: co zabija 7805??
Date: Mon, 28 Feb 2005 15:38:18 +0100


jak wzbudzony to padnie lub przestanie prawidlowo
dzialac. Kup tylko dobrej firmy. A zabijaja
przepiecia. Na wejsciu daj diode zenera
ograniczajaca napiecie wejsciowe do 35V

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Adam" <felkner_at_nospam_friko5.onet.pl>
Subject: Re: co zabija 7805??
Date: Mon, 28 Feb 2005 17:17:18 +0100


podlaczylem do gniazda zapalniczki (12V). Odpalam auto, jade jakies
300m po czym uklad pieknie zaczyna dymic i tyle jego pracy. Pali sie
stabilizator 7805. Napiecie zasilajace jest filtrowane kondensatorami.

pewnie za 7805 czyli na +5V masz kondensator, a gdy odpalasz auto byc moze
napiecie siada ponizej 5V na aku i wtedy napiecie na kondensatorze "zabija"
7805. Daj diode miedzy wej i wyj 7805 przez ktora poplynie sobie prad
kondensatora do aku. Generalnie 7805 jest dobrze zabezpieczony ale o tym sie
zapomina. Tez kiedys spalilem kilka 7805 (ponad 10lat temu i dla ucznia byl
to spory wydatek) Teraz zawsze daje diode na ten wsteczny zabojczy prad.



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Fred" <fred77WYTNIJTO_at_nospam_poczta.onet.pl>
Subject: Re: co zabija 7805??
Date: 28 Feb 2005 18:05:37 +0100


podlaczylem do gniazda zapalniczki (12V). Odpalam auto, jade jakies
300m po czym uklad pieknie zaczyna dymic i tyle jego pracy. Pali sie
stabilizator 7805. Napiecie zasilajace jest filtrowane kondensatorami.

pewnie za 7805 czyli na +5V masz kondensator, a gdy odpalasz auto byc moze
napiecie siada ponizej 5V na aku i wtedy napiecie na kondensatorze "zabija"
7805. Daj diode miedzy wej i wyj 7805 przez ktora poplynie sobie prad
kondensatora do aku. Generalnie 7805 jest dobrze zabezpieczony ale o tym sie
zapomina. Tez kiedys spalilem kilka 7805 (ponad 10lat temu i dla ucznia byl
to spory wydatek) Teraz zawsze daje diode na ten wsteczny zabojczy prad.


Witam

Z tym siadaniem napięcia akumulatora pomiżej 5V to trochę przesadziłeś.

Pozdrawiam
Fred

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "CosteC" <costec_at_nospam_konto.nie_lubie_spamu.pl>
Subject: Re: co zabija 7805??
Date: Mon, 28 Feb 2005 19:26:29 +0100


podlaczylem do gniazda zapalniczki (12V). Odpalam auto, jade jakies
300m po czym uklad pieknie zaczyna dymic i tyle jego pracy. Pali sie
stabilizator 7805. Napiecie zasilajace jest filtrowane kondensatorami.

pewnie za 7805 czyli na +5V masz kondensator, a gdy odpalasz auto byc moze
napiecie siada ponizej 5V na aku i wtedy napiecie na kondensatorze
"zabija"
7805. Daj diode miedzy wej i wyj 7805 przez ktora poplynie sobie prad
kondensatora do aku. Generalnie 7805 jest dobrze zabezpieczony ale o tym
sie
zapomina. Tez kiedys spalilem kilka 7805 (ponad 10lat temu i dla ucznia
byl
to spory wydatek) Teraz zawsze daje diode na ten wsteczny zabojczy prad.

Nie wydaje mi się żeby w samochodzie od tak napięcie spadało poniżej 5V.
Diode można owszem dać ale chyba lepiej między +12V a kondensator
elektrolityczny przed 7805. Dzieki temu może układ sie nie wyłączy przy
ruszaniu. Jakiej firmy te 7805?

CosteC



Poprzedni Następny
Wiadomość
Spis treści
From: "Adam" <felkner_at_nospam_friko5.onet.pl>
Subject: Re: co zabija 7805??
Date: Wed, 2 Mar 2005 11:03:08 +0100


Nie wydaje mi się żeby w samochodzie od tak napięcie spadało poniżej 5V.
a jaki jest prad rozruchu na samym poczatku ???

Diode można owszem dać ale chyba lepiej między +12V a kondensator
elektrolityczny przed 7805. Dzieki temu może układ sie nie wyłączy przy
ruszaniu. Jakiej firmy te 7805?
tak tez mozna